2017
Det første syn: Nøkkelen til sannhet
Juni 2017


Det første syn: Nøkkelen til sannhet

Fra en verdensomspennende andakt for unge voksne, “Sannheten gjengitt”, holdt i Salt Lake tabernakel 1. mai 2016. Du finner hele teksten og videoen på lds.org/broadcasts. Den fullstendige teksten av de fire beretningene om det første syn finnes på history.lds.org/firstvision.

La oss ikke glemme eller ta for gitt de mange dyrebare sannheter vi har lært av Joseph Smiths første syn.

Bilde
First Vision

Joseph Smith sammen med Faderen og Sønnen, av Walter Rane

Gjenopprettelsen av fylden av Jesu Kristi evangelium i de siste dager ble forutsett og forutsagt av profeter gjennom alle tider. Gjenopprettelsen bør derfor ikke komme som en overraskelse for dem som studerer Skriftene. En mengde profetiske utsagn i hele Det gamle testamente, Det nye testamente og Mormons bok forutsier tydelig og peker mot evangeliets gjengivelse.1

På slutten av 1790-tallet, ca 2400 år etter at kong Nebukadnesar så i en drøm at “himmelens Gud [vil] opprette et rike som i all evighet ikke skal ødelegges” (Daniel 2:44), begynte en rekke religiøse vekkelser som pågikk i flere tiår i USA. Disse vekkelsene er kjent av historikere som en del av den andre store oppvåkningen. Det var gjennom disse vekkelsesmøtenes konkurrerende forestillinger om frelse at Joseph Smith og hans familie navigerte seg frem til sitt religiøse engasjement.

Joseph ble sterkt påvirket av sin fars undervisning og samtaler med ham, som søkte etter, men ikke kunne finne noen blant vekkelsessektene som var organisert som den gamle orden som Jesus Kristus og hans apostler hadde opprettet. Joseph lyttet og grunnet mens familien studerte Bibelen. I en alder av 12 begynte han å bekymre seg for sine synder og sin udødelige sjels velferd, noe som fikk ham til å granske Skriftene selv.

Mens han gransket, bestemte han seg for å “gjøre som Jakob anviste, det vil si, be til Gud” (Joseph Smith – Historie 1:13; se også Jakobs brev 1:5). Da Gud Faderen og hans Sønn , vår Herre Jesus Kristus, så viste seg for Joseph, innledet det evangelieutdelingen i tidenes fylde.

Fire beretninger

Bilde
young Joseph Smith

Profeten Joseph Smith skrev eller dikterte fire kjente beretninger om sitt første syn. I tillegg skrev hans samtidige ned sine minner om det de hørte Joseph si om synet. Fem slike beretninger er kjent. Det er en velsignelse å ha disse opptegnelsene. De gjør Josephs første syn til historiens best dokumenterte syn. Jeg oppfordrer dere til å gå inn på history.lds.org for å lære mer om beretningene og se hvordan de virker sammen for å male et mer fullstendig bilde.

Under “Beretninger om det første syn” under Emner i evangeliet står det: “De forskjellige beretningene om det første syn forteller en konsekvent historie, selv om de naturligvis har forskjellig vektlegging og forskjellige detaljer. Historikere forventer at når en person gjenforteller en opplevelse i mange sammenhenger til forskjellige målgrupper gjennom mange år, vil hver beretning understreke forskjellige aspekter av opplevelsen og inneholde unike detaljer. Faktisk finnes forskjeller omtrent som dem i beretningene om det første syn, i flere beretninger om Paulus’ syn på veien til Damaskus og apostlenes opplevelser på forklarelsens berg. Men til tross for forskjellene er det likevel en grunnleggende likhet i alle beretningene om det første syn. Enkelte har feilaktig hevdet at ethvert avvik i gjenfortellingen av historien er bevis på fabrikasjon. Tvert imot gjør den rikholdige historiske opptegnelsen oss i stand til å lære mer om denne bemerkelsesverdige hendelsen enn vi kunne lært om den ikke var like godt dokumentert.”2

1832-beretningen

Først er det 1832-beretningen, som er den første detaljerte skriftlige beretningen om det første syn. Det er en del av en seks-siders selvbiografi, som for det meste er skrevet av Joseph selv. Dette dokumentet har vært i Kirkens eie siden det ble skrevet. Etter pionerenes vandring vestover lå det pakket ned i en koffert i flere år, og så var det stort sett ukjent frem til det ble publisert i en masteroppgave i 1965. Det har siden blitt publisert flere ganger, blant annet på LDS.org og i The Joseph Smith Papers.

I dette dokumentet forteller Joseph om ubehaget ved ikke å vite hvor han kunne finne Frelserens tilgivelse. Han vitner: “Herren åpnet himmelen over meg, og jeg så Herren.”3 Enkelte har tolket denne uttalelsen som at Joseph sa at bare én guddommelig person viste seg, men når den leses i lys av de andre dokumentene, kan denne setningen forstås som at Gud Faderen åpnet himlene og åpenbarte sin Sønn Jesus Kristus for Joseph.

Denne beretningen understreker vakkert Frelserens forsoning og den personlige forløsning han tilbød Joseph. Den sier blant annet: “Herren… talte til meg og sa: ‘Joseph, min sønn, dine synder er deg forlatt… Jeg ble korsfestet for verden for at alle som tror på mitt navn, skal få evig liv.’” Joseph Smith vitnet om at han opplevde glede og kjærlighet, men ikke fant noen som trodde. “Min sjel ble fylt med kjærlighet, og i mange dager oppleve jeg stor glede, og Herren var med meg, men [jeg] fant ingen som ville tro på dette himmelske syn. Jeg grunnet imidlertid på disse tingene i mitt hjerte.”4

1835-beretningen

Så har vi 1835-beretningen, som er Josephs beskrivelse av sitt syn til Robert Matthews, en besøkende til Kirtland i Ohio i 1835. Den ble nedtegnet i Josephs dagbok av skriveren hans. Den var ikke med i tidlige utgaver av Josephs historie, og ble første gang publisert i BYU Studies på 1960-tallet. I denne beretningen vitner Joseph om at Gud åpenbarte seg for ham først, og deretter så han Frelseren også: “Jeg påkalte Herren i mektig bønn. En ildstøtte kom til syne over mitt hode. Snart hvilte den på meg og fylte meg med usigelig glede. En skikkelse kom til syne midt i denne ildstøtten som omsluttet alt, selv om ingenting ble fortært av flammene. En annen skikkelse kom snart til syne likesom den første. Han sa til meg: ‘Dine synder er deg forlatt.’” I denne beretningen bemerket også Joseph: “Jeg så mange engler i dette synet.”5

1838-beretningen

1838-beretningen er den mest kjente beretningen, og er med i Josephs skriftlige historie. Første utkast ble skrevet etter at Joseph flyktet fra Kirtland i begynnelsen av 1838, og det andre utkastet ble utarbeidet kort tid etter hans flukt fra Missouri i 1839. Den ble altså skrevet i forbindelse med stor motgang. Den ble første gang utgitt i 1842 i Times and Seasons, Kirkens avis i Nauvoo, Illinois. Den ble også tatt med i Den kostelige perle i 1851, som opprinnelig var en brosjyre for britiske hellige. Den ble kanonisert som hellig skrift i 1880.

Flere utkast av denne beretningen har blitt publisert i The Joseph Smith Papers. I likhet med 1835-beretningen, er det sentrale spørsmålet i denne beretningen hvilken kirke som er den rette. Som Kirkens historie, og ikke bare Josephs, fokuserer denne beretningen “på synet som begynnelsen til ‘Kirkens vekst og fremgang’.”6 Derfor inneholder den ikke informasjonen om personlig tilgivelse som er nevnt i de to foregående beretningene.

1842-beretningen

Til slutt er det 1842-beretningen, som er svar på en forespørsel om informasjon fra John Wentworth, redaktøren av avisen Chicago Democrat. Joseph skrev et brev til ham som ikke bare inneholdt trosartiklene, men også en beskrivelse av hans første syn. Brevet ble publisert i Times and Seasons i 1842. Med Josephs tillatelse ble det utgitt på nytt i 1844 av historikeren Israel Daniel Rupp i hans bok om kristne kirkesamfunn i USA.7 Denne beretningen var ment for en målgruppe som var ukjent med mormonenes trosoppfatninger. Den ble skrevet under en kjærkommen pause i motstanden profeten opplevde.

Som i andre beretninger, bemerket Joseph forvirringen han hadde opplevd og at to personer viste seg som svar på hans bønn: “Jeg ble innhyllet i et himmelsk syn hvor jeg så to strålende personer som var nøyaktig lik hverandre i form og trekk, og de var omgitt av et strålende klart lys som overgikk solens glans ved høylys dag. De fortalte meg at alle religiøse samfunn trodde på feilaktige læresetninger, og at ingen av dem var anerkjent av Gud som hans Kirke og rike – og jeg ble uttrykkelig befalt å ‘ikke å slutte meg til noen av dem’, samtidig som jeg mottok et løfte om at jeg på et senere tidspunkt ville bli gjort kjent med det fullstendige evangelium.”8

Det er en velsignelse å ha disse beretningene om Josephs første syn. I likhet med de enkelte evangeliene i Det nye testamente, som til sammen gir en mer fullstendig beskrivelse av Kristi liv og virke, gir hver av beretningene om Josephs første syn unike detaljer og perspektiver til den samlede opplevelsen. Sammen forteller de Josephs konsekvente og harmoniske historie. De understreker alle at det var forvirring og strid mellom kristne kirkesamfunn, at Joseph ønsket å vite hvilket (om noe av dem) som var det rette, at han gransket Skriftene og ba, at et lys kom ned fra himmelen, og at guddommelige personer åpenbarte seg og besvarte hans bønn.

“Jeg kunne ikke fornekte det”

Den kanoniserte 1838-versjonen av Joseph Smiths beretning om Det første syn er den sterkeste læringsopplevelsen noen her på jorden kan ha. Denne opplevelsen forandret Josephs liv, den har forandret mitt liv, og jeg vet at den har eller vil forandre deres liv hvis dere ber Herren om bekreftelse på dens realitet.

Som nevnt i dokumentet “Beretninger om det første syn” på LDS.org, “vitnet Joseph Smith gjentatte ganger om at han opplevde et bemerkelsesverdig syn av Gud Faderen og hans Sønn Jesus Kristus. Hverken sannheten av det første syn eller argumentene mot det kan bevises ved historieforskning alene. Å vite om Joseph Smiths vitnesbyrd er sant, krever at enhver oppriktig sannhetssøker studerer opptegnelsen og deretter utviser tilstrekkelig tro på Kristus til å spørre Gud i oppriktig, ydmyk bønn om opptegnelsen er sann. Dersom søkeren ber med ærlig hensikt om å handle ifølge svaret som Den hellige ånd åpenbarer, vil sannheten av Joseph Smiths syn bli tilkjennegitt. På denne måten kan enhver vite at Joseph Smith snakket ærlig da han erklærte: ‘Jeg hadde sett et syn, det visste jeg, og jeg visste at Gud visste det, og jeg kunne ikke fornekte det’ [Joseph Smith – Historie 1:25].”

President Joseph F. Smith (1838-1918) sa: “Den største begivenhet som noen gang har inntruffet i verden siden Guds Sønns oppstandelse fra graven og hans himmelfart, var Faderens og Sønnens komme til gutten Joseph Smith.”9

Sannheter fra det første syn

Bilde
the Father and the Son

Det er en fantastisk og opplysende opplevelse å analysere det vi lærer av denne hellige og ærefryktinngytende opplevelsen. Jeg skal gi dere et utvalg av sannheter som vi lærer av Joseph Smiths første syn angående vår himmelske Faders og hans Sønn Kristi evige natur, at Satan virkelig finnes, kampen mellom det gode og det onde, og andre viktige sider ved den store frelsesplanen.

Vi lærer at Skriftene er sanne og kan tas bokstavelig og anvendes i vårt liv.

Vi lærer at meditasjon over Skriftene gir oss styrke og innsikt.

Vi lærer at kunnskap alene ikke er nok. Guds velsignelser kommer ved å handle ifølge det vi vet.

Vi lærer å sette vår lit til Gud og se hen til ham for å få svar på de viktigste spørsmålene i livet, og ikke sette vår lit til mennesker.

Vi lærer at bønner blir besvart i henhold til vår urokkelige tro og i henhold til vår himmelske Faders vilje.

Vi lærer om Satans eksistens, og at han har reell makt til å påvirke den fysiske verden, inkludert oss selv.

Vi lærer at Satans makt begrenses og fortrenges av Guds kraft.

Vi lærer at Satan ikke skyr noe for å ødelegge Guds verk, og at Satan må ha visst hvor viktig Joseph Smith kom til å bli som gjenopprettelsens profet.

Vi lærer at vi kan overvinne Satan ved å påkalle Gud og ha fullstendig tro på og tillit til ham.

Vi lærer at der det er lys, må mørket vike.

Vi lærer at Gud Faderen og hans Sønn Jesus Kristus er to adskilte og forskjellige personer, som ligner på hverandre i egenskaper og utseende.

Vi lærer at vi er skapt i Guds bilde.

Vi lærer at Kristus er oppstanden.

Vi lærer at Gud kjenner oss personlig og er klar over våre behov og interesser. Han kalte Joseph ved navn.

Vi lærer om forholdet mellom Faderen og Sønnen. Jesus henviser til sin Fader, og Faderen kommuniserer med dødelige mennesker her på jorden gjennom sin Sønn.

Vi lærer at Jesus Kristus er elsket av sin Fader, fordi Faderen utpeker Jesus som sin elskede Sønn.

Vi lærer at Jesu Kristi sanne kirke slik han opprinnelig organiserte den, ikke fantes på jorden på Joseph Smiths tid, noe som bekrefter at det store frafallet som ble forutsagt av apostelen Paulus, virkelig fant sted.

Vi lærer at når vi bryr oss nok til å ønske Guds innspill i vårt liv, vil han åpenbare en foredlende kurs for oss. På Josephs tid tok alle trossamfunn og sekter feil.

Vi lærer at hver evangelieutdeling mottar syner, velsignelser og herlighet fra Gud.

Vi får innsikt i hvordan Gud velger sine profeter.

Vi lærer at Gud velger de rene av hjertet som er rettferdige og har rettferdige ønsker, til å utføre sitt arbeid, noe som bekrefter læresetningen fra Bibelen om at Gud ser på hjertet og ikke velger basert på det ytre eller sosial status eller stilling (se 1 Samuel 16:7).

Josephs Smiths første syn er nøkkelen til mange sannheter som har vært skjult i århundrer. La oss ikke glemme eller ta for gitt de mange dyrebare sannheter vi har lært av det første syn.

Noter

  1. Se for eksempel 5 Mosebok 4:27-31; Jesaja 60-62; Jeremia 30-33; Esekiel 37:15-28; Amos 9:11; Malaki 3:1; Matteus 17:11; Markus 9:12; Apostlenes gjerninger 3:19-21; Romerne 11:25-27; Efeserne 1:9-10; 2 Tessalonikerbrev 2:1-3; Åpenbaringen 14:6; 1 Nephi 13:34-42; 2 Nephi 26:14-17; Jakobs bok 6:1-4; 3 Nephi 21.

  2. “Beretninger om det første syn,” Gospel Topics, topics.lds.org.

  3. Joseph Smith, i Histories, Volume 1: Joseph Smith Histories, 1832-1844, bind 1 av historieserien av The Joseph Smith Papers, redigert av Dean C. Jessee, Ronald K. Esplin og Richard Lyman Bushman (2012), 12-13; rettskrivning, tegnsetting og bruk av store bokstaver modernisert; se også Dean C. Jessee, “The Earliest Documented Accounts of Joseph Smith’s First Vision,” i John W. Welch og Erick B. Carlson, red., Opening the Heavens: Accounts of Divine Manifestations, 1820-1844 (2005), 1-34; “Beretninger om det første syn,” Gospel Topics, topics.lds.org.

  4. Se Joseph Smith, i Histories, Volume 1: Joseph Smith Histories, 1832-1844, 12-13; rettskrivning, tegnsetting og bruk av store bokstaver modernisert; se også “Beretninger om det første syn,” Gospel Topics, topics.lds.org.

  5. Se Joseph Smith, i Journals, Volume 1: 1832-1839, bind 1 av dagbokserien av The Joseph Smith Papers, redigert av Dean C. Jessee, Ronald K. Esplin og Richard Lyman Bushman (2008), 88; rettskrivning, tegnsetting og bruk av store bokstaver modernisert; se også “Beretninger om det første syn,” Gospel Topics, topics.lds.org.

  6. “Beretninger om det første syn,” Gospel Topics, topics.lds.org.

  7. Se I. Daniel Rupp, He Pasa Ekklesia: An Original History of the Religious Denominations at Present Existing in the United States (1844), 404-10.

  8. Histories, Volume 1: Joseph Smith Histories, 1832-1844, 494; se også “Beretninger om det første syn,” Gospel Topics, topics.lds.org.

  9. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph F. Smith (1998), 14.