Bibliotheek
Hoe kan mijn vertrouwen in de genade van de Heiland een betere leerkracht van mij maken?


Hoe kan mijn vertrouwen in de genade van de Heiland een betere leerkracht van mij maken?

We voelen ons wel eens tekortschieten in onze evangelieverkondiging. Maar we kunnen moed putten uit de belofte van de Heer dat zijn ‘genade […] genoeg’ is en dat Hij ‘zwakke dingen sterk [zal] laten worden’ (Ether 12:27). Als we ons verootmoedigen, onze zwakheden erkennen en geloof oefenen in Jezus Christus, zal Hij ons sterken om zijn evangelie over te brengen op een wijze die Hem behaagt.

Bereid u geestelijk voor

Hoe hebt u antwoorden gevonden op uw evangelievragen? Welke studiemethoden hebben u geholpen?

Met welke studiemethoden zijn de jongeren bekend? Is er een studiemethode die een van de jongeren aan de klas kan leren?

Jeremia 1:5–9; Mozes 6:31–34 (profeten voelden zich onbekwaam maar ontvingen kracht van de Heer)

1 Korintiërs 1:27–31; LV 1:19–23 (het evangelie wordt verkondigd door de zwakken en eenvoudigen)

Jakob 4:7; Ether 12:23–29 (de genade van de Heiland is genoeg om de ootmoedigen te sterken)

Alma 17:9–11; 29:9 (we kunnen werktuigen in de handen van de Heer worden om anderen tot Christus te brengen)

David A. Bednar, ‘De kracht van de Heer’, Liahona, november 2004, pp. 76–78

David M. McConkie, ‘Lerend onderwijs in het evangelie’, Liahona, november 2010, pp. 13–15

Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland

De Heiland bereidde Zich op zijn onderwijstaak voor door tijd in gebed en vasten door te brengen en de leiding van zijn Vader te zoeken. Hoe kunt u zijn voorbeeld volgen bij uw voorbereidingen om de jongeren te onderwijzen?

Verbanden leggen

Help de jongeren in de eerste minuten van elke les om verbanden te leggen tussen alles wat ze in verschillende leeromgevingen leren (zoals bij hun persoonlijke studie, in het seminarie, in andere kerklessen, of in de omgang met hun vrienden). Hoe kunt u ze helpen inzien dat het evangelie van toepassing is op het dagelijks leven? De volgende ideeën kunnen u van nut zijn:

  • Vraag de jongeren wat ze hebben geleerd over de verzoening en welke vragen ze hebben over wat ze hebben geleerd.

Samen leren

Elk van de onderstaande leeractiviteiten kan de jongeren aanmoedigen op de genade van de Heiland te vertrouwen om een betere leerkracht te worden. Kies onder leiding van de Geest een of meer geschikte activiteiten voor uw klas uit:

  • Vraag de jongeren naar een ervaring waarbij ze een opdracht kregen die moeilijk of intimiderend leek. Welke mogelijke toekomstige opdrachten kunnen intimiderend voor ze zijn? Lees klassikaal de eerste elf alinea’s van de toespraak ‘De kracht van de Heer’ van ouderling David A. Bednar. Vraag de jongeren hun hand op te steken wanneer ze iets horen of lezen wat ze kan versterken of bemoedigen als ze een dergelijke taak krijgen en laat ze hun bevindingen aan de klas vertellen. Hoe kunnen ze het geleerde toepassen wanneer ze in de gelegenheid zijn om anderen in het evangelie te onderwijzen? U kunt eventueel vertellen over een keer dat u kracht van de Heer ontving om een taak te vervullen die moeilijk leek.

  • Nodig een van de jongeren die een muziekinstrument bespeelt vooraf uit om zijn of haar instrument mee te nemen naar de les (of er een foto of plaat van te laten zien). Laat de jongeren bespreken wat hij of zij doet om het muziekinstrument goed te laten werken. Vraag de klas Alma 17:9–11 te lezen en te beschrijven hoe iemand die een muziekinstrument bespeelt lijkt op de Heer die ons als instrument gebruikt om in zijn evangelie te onderwijzen. Hoe bereidden de zoons van Mosiah zich voor om doeltreffende werktuigen in de handen van de Heer te zijn? Hoe kunnen de jongeren hun voorbeeld volgen bij hun onderwijs?

  • Vraag de jongeren de toespraak ‘Lerend onderwijs in het evangelie’ van David M. McConkie te lezen. Laat ze een lijst op het bord maken van dingen die volgens broeder McConkie bij evangelieonderwijs wel en niet belangrijk zijn. Vraag ze toe te lichten hoe de verhalen die broeder McConkie gebruikt de punten illustreert die ze op het bord hebben gezet. Moedig de jongeren aan ideeën uit de toespraak te gebruiken om de kracht van de Heer aan te wenden bij hun onderwijs aan anderen.

  • Laat de jongeren zich voorstellen dat een vriend of vriendin door de bisschop is gevraagd om les te geven of een toespraak te houden, en hij of zij zich onbekwaam voelt en de taak niet wil aannemen. Hoe zouden de jongeren hun vriend of vriendin aanmoedigen? Welke Schriftteksten kunnen ze gebruiken om hem of haar te helpen? (Zie bijvoorbeeld de vermelde teksten in dit schema.) Nodig ze uit om de teksten in een rollenspel te gebruiken om iemand in een dergelijke situatie te helpen.

Vraag de jongeren wat ze vandaag hebben geleerd. Begrijpen ze hoe de genade van de Heiland ze kan helpen om een betere leerkracht te worden? Hebben ze nog vragen? Zou het de moeite waard zijn om meer tijd aan dit onderwerp te besteden?

Onderwijstip

‘Maak nooit grapjes of kritische opmerkingen over vragen of antwoorden. Wees beleefd en vriendelijk in uw reacties. Als mensen het gevoel hebben dat hun mening gewaardeerd wordt, zullen ze meer genegen zijn om over hun ervaringen en gevoelens te praten en hun getuigenis te geven.’ (Onderwijzen — geen grotere roeping [1999], p. 64.)

Uitnodiging om te handelen

  • Vraag de jongeren of ze een ingeving voelen om iets te doen naar aanleiding van wat ze vandaag hebben geleerd. Moedig ze aan om naar die gevoelens te handelen. Overweeg hoe u daarop terug kunt komen.

  • Getuig van de kracht en hulp die de Heer u heeft gegeven bij uw onderwijstaak.