Bibliotheek
Wat leer ik uit het voorbeeld van Joseph Smith over het opdoen van evangeliekennis?


Wat leer ik uit het voorbeeld van Joseph Smith over het opdoen van evangeliekennis?

Joseph Smith zocht naar geestelijke kennis terwijl hij als werktuig van de Heer het evangelie herstelde. Hij overpeinsde de Schriften, stelde geïnspireerde vragen en handelde naar wat hij leerde. Als wij het voorbeeld van de profeet volgen, kunnen wij antwoorden op onze vragen en inspiratie voor ons eigen leven ontvangen.

Uw geestelijke voorbereiding

Denk na over de ervaringen die u bij uw studie van het evangelie hebt gehad. Hoe inspireert het voorbeeld van Joseph Smith u als evangelieleerling?

Hoe kijken de jongeren in uw klas tegen leren aan? Hoe kan het voorbeeld van Joseph Smith hun leerproces in het evangelie verrijken?

Bestudeer het leven van Joseph Smith. Wat steekt u van dit voorbeeld op over het opdoen van evangeliekennis? Wat kunt u de jongeren vertellen?

LV 76:15–21 (Joseph Smith overpeinsde de Schriften)

Geschiedenis van Joseph Smith (Joseph Smith paste de Schriften op zichzelf toe, stelde geïnspireerde vragen en handelde naar wat hij leerde)

Jairo Mazzagardi, ‘De heilige plaats van de herstelling’, Liahona, mei 2016, 56–58

Craig C. Christensen, ‘Ik weet deze dingen voor mijzelf’, Liahona, november 2014, pp. 50–52

Kennis van eeuwige waarheden verwerven’, Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith (2007), pp. 281–291

‘Joseph Smiths eerste gebed’, Lofzangen, nr. 26

Video: ‘Oorsprong’

Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland

De Heiland bereidde Zich op zijn onderwijstaak voor door tijd in gebed en vasten door te brengen. Hij vroeg zijn hemelse Vader om leiding. Wat kunt u doen om naar het voorbeeld van de Heiland te onderwijzen?

Afbeelding

Video: ‘Het evangelie onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland’

Meer bekijken

Verbanden leggen

Help de jongeren in de eerste minuten van elke les om verbanden te leggen tussen alles wat ze in verschillende leeromgevingen leren (zoals bij hun persoonlijke studie, in het seminarie, in andere kerklessen, of in de omgang met hun vrienden). Hoe kunt u ze helpen inzien dat het evangelie van toepassing is op het dagelijks leven? De volgende ideeën kunnen van nut zijn:

  • Laat de jongeren vragen stellen die zij over een leerstelling die ze bestuderen hebben.

  • Laat elke jongere op het bord iets eenvoudigs tekenen van wat hij of zij over het leven van Joseph Smith weet (of toon en bespreek platen van gebeurtenissen uit zijn leven; zie Evangelieplatenboek, nrs. 89–97). Zet op het bord: ‘Wat leer ik uit het voorbeeld van Joseph Smith over het opdoen van evangeliekennis?’ Laat de jongeren eerst met enkele antwoorden komen en deze vraag gedurende de les steeds in gedachte houden.

Samen leren

Elk van de onderstaande leeractiviteiten kan de jongeren helpen om iets van Joseph Smiths voorbeeld als evangelieleerling op te steken. Kies er onder inspiratie van de Geest een of meer uit die voor uw klas het beste zijn:

  • Laat de klas de paragraaf ‘Laat hij vragen aan God’ lezen in de toespraak ‘Ik weet deze dingen voor mijzelf’ van ouderling Craig C. Christensen. Nodig ze uit mogelijke antwoorden op het bord te zetten op ouderling Christensens vraag ‘Zie je in Josephs ervaring een patroon dat je kunt toepassen om je eigen getuigenis te krijgen of te versterken?’ Moedig ze aan in Geschiedenis van Joseph Smith 1:5–17 naar antwoorden te zoeken op die vraag.

  • Help de jongeren een lijst te maken van beginselen en eigenschappen die ons ontvankelijker maken voor het evangelie (bijvoorbeeld nederigheid, overpeinzing, de Schriften toepassen en geïnspireerde vragen stellen). Wijs aan elke jongere een van de volgende passages uit Geschiedenis van Joseph Smith toe: vss. 10–20, 21–26, 28–33, 34–47, 48–54, 68–75. Laat de jongeren in deze verzen zoeken naar nog meer beginselen van leren en naar voorbeelden van hoe Joseph Smith die beginselen toepaste. Hoe kunnen de jongeren die beginselen zelf toepassen bij het leren van het evangelie?

  • Lees samen de woorden van ‘Joseph Smiths eerste gebed’ (Lofzangen, nr. 26) en let op woorden die Joseph Smiths houding bij zijn zoektocht naar waarheid aangeven. Breng de jongeren de betekenis van onbekende woorden bij. Hoe kunnen de jongeren het voorbeeld van Joseph Smith volgen wat hun zoektocht naar waarheid betreft? Overweeg de video ‘Oorsprong’ als onderdeel van deze activiteit te vertonen.

  • Verdeel de klas in groepjes en geef elk groepje een paragraaf van het hoofdstuk ‘Kennis van eeuwige waarheden verwerven’ uit Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith. Laat de jongeren iets tekenen wat Joseph Smiths leringen over de verbetering van hun evangeliestudie voorstelt.

Vraag de jongeren wat ze vandaag hebben geleerd. Begrijpen ze wat ze van de ervaringen van Joseph Smith over het opdoen van evangeliekennis kunnen leren? Wat voor gevoelens of ingevingen hebben ze gekregen? Hebben ze nog vragen? Zou het de moeite waard zijn om meer tijd aan dit onderwerp te besteden?

Evangeliestudiemethoden

Zoeken naar de beginselen. Een beginsel is een waarheid waardoor we ons bij onze daden laten leiden. Soms worden beginselen duidelijk in de Schriften of de woorden van de profeten genoemd, op andere momenten worden ze in verhalen verpakt. In de eerste leeractiviteit in dit gedeelte worden de jongeren gevraagd beginselen te noemen voor het opdoen van kennis. De volgende vragen kunnen bij hun Schriftstudie nuttig zijn: Welke beginselen kan ik uit deze passage leren? Steken ze anders in elkaar dan ik dacht of eerder heb geleerd? Word ik erdoor geïnspireerd om iets in mijn leven te veranderen? Moedig ze aan om zowel individueel als in gezinsverband bij hun evangeliestudie naar beginselen te zoeken.

Uitnodiging om in actie te komen

Laat elke jongere één ding opschrijven dat hij of zij gaat doen om een betere evangelieleerling te zijn op basis van het voorbeeld van Joseph Smith. Laat de jongeren met elkaar bespreken wat ze hebben opgeschreven.