Presidenttien opetuksia
Luku 36: Temppelitoimitusten ja-siunausten vastaanottaminen


Luku 36

Temppelitoimitusten ja-siunausten vastaanottaminen

Temppeli on paikka, jossa Jumala voi ”ilmoittaa kansalleen huoneensa toimitukset ja valtakuntansa kirkkaudet sekä opettaa kansalle pelastuksen tien”.

Joseph Smithin elämänvaiheita

Palautuksen varhaisimmista ajoista lähtien Herra oli opettanut profeetta Joseph Smithille temppelien rakentamisen tärkeyttä. Vaikka profeetta oli joutunut muuttamaan monta kertaa ja kiireelliset vaatimukset veivät jatkuvasti hänen aikaansa ja huomiotaan, hän ei ollut koskaan kadottanut mielestään tarvetta rakentaa Herran huone. Independencessä Missourissa oli pyhitetty tontti temppeliä varten. Kirtlandissa Ohiossa oli saatu valmiiksi ja vihitty käyttöön kaunis temppeli. Far Westissa Missourissa oli laskettu kulmakivet temppeliä varten, mutta sieltä jouduttiin lähtemään. Nyt kirkon jäsenten alkaessa rakentaa elämäänsä uudelleen Nauvoossa – monet vailla riittävää ravintoa, kunnollista asumusta ja työpaikkaa – Joseph Smith tiesi, että pyhien tärkein tehtävä oli jälleen kerran rakentaa temppeli.

Vastauksena Herran käskyyn profeetta ja pyhät etenivät mahdollisimman nopeasti aloittaakseen Herran huoneen rakentamisen. Mutta profeetta oivalsi, että rakentaminen veisi vuosia, ja hän tiesi, että pyhät tarvitsivat temppelin täydet siunaukset. Niinpä 4. toukokuuta 1842, vaikka temppeli ei ollut valmis, Joseph Smith antoi endaumentin pienelle ryhmälle uskollisia veljiä.

Tämä ryhmä kokoontui profeetan punaisen tiilikaupan suureen yläkerran huoneeseen, joka oli ”järjestetty edustamaan temppelin sisätiloja siinä määrin kuin olosuhteet sallivat”1 Franklin D. Richards kahdentoista apostolin koorumista kirjoitti: ”Kun Henki kuiskasi [Joseph Smithille], että hänen elämäntyönsä lähestyi loppuaan, ja kun hän näki, että hänen päivänsä maan päällä saattaisivat päättyä ennen kuin temppeli tulisi valmiiksi, hän kutsui muutamat valitut ja antoi heille pyhän endaumentin toimitukset, jotta hänen mielensä jumalalliset aarteet eivät katoaisi maailmalta hänen kuollessaan.”2

Profeetan historiassa on seuraava merkintä: ”Vietin päivän kaupan yläkerrassa – – neuvottelussa springfieldiläisen kenraali James Adamsin, patriarkka Hyrum Smithin, piispojen Newel K. Whitneyn ja George Millerin sekä presidentti Brigham Youngin ja vanhinten Heber C. Kimballin ja Willard Richardsin kanssa opettaen heille pappeuden periaatteita ja järjestystä, toimittaen pesuja, voiteluja, endaumentteja ja antaen Aaronin pappeuteen liittyvät avaimet ja samoin Melkisedekin pappeuden korkeimpaan järjestykseen liittyvät avaimet esittäen järjestyksen, joka kuului Ikiaikaiselle, ja kaikki ne suunnitelmat ja periaatteet, joiden mukaan kuka tahansa kykenee varmistamaan niiden siunausten täyteyden, jotka ovat olleet varattuina Esikoisen seurakunnalle, ja tulemaan esiin ja asumaan Elohimin edessä iankaikkisissa maailmoissa. Tässä neuvostossa pantiin toimeen asioiden muinainen järjestys ensimmäisen kerran näinä viimeisinä aikoina.

Ja se, mitä opetin tälle neuvostolle, oli hengellistä, ja vain mieleltään hengelliset voivat ottaa sen vastaan. Näille miehille ei tehty tiettäväksi mitään muuta kuin se, mikä tehdään tiettäväksi kaikille viimeisten aikojen pyhille heti kun he ovat valmiit ottamaan vastaan ja niiden välittämiseen pyhistä heikoimmallekin on valmistettu sopiva paikka. Olkoot siis pyhät uutteria temppelin rakentamisessa ja kaikkien niiden huoneiden rakentamisessa, jotka Jumala on käskenyt tai tämän jälkeen käskee heidän rakentaa.”3

Vaikka suurin osa pyhistä sai temppeliendaumenttinsa sen jälkeen kun Nauvoon temppeli oli valmistunut, rajoitettu määrä miehiä ja naisia sai tämän siunauksen vuoden 1842 toukokuun kokousta seuraavina kuukausina. Mercy Fielding Thompson oli yksi heistä. Kun hän sai endaumenttinsa, profeetta sanoi hänelle: ”Tämä tuo sinut pimeydestä ihmeelliseen valoon.”4

Joseph Smithin opetuksia

Jumala on käskenyt pyhien rakentaa temppeleitä.

Tammikuussa 1833 Kirtlandissa Ohiossa profeetta kirjoitti: ”Herra käski meitä Kirtlandissa rakentamaan Jumalan huoneen – –. Tämä on Herran sana meille, ja meidän täytyy totella, niin, Herran avulla me tottelemme. Kuuliaisuutemme nojalla Hän on luvannut meille suuria, vieläpä tulla taivaista kunnioittamaan meitä läsnäolollaan. Tunnemme suurta pelkoa Herran edessä, ettemme vain menettäisi tätä suurta kunniaa, jonka Mestarimme aikoo meille suoda; me tavoittelemme nöyryyttä ja suurta uskoa, jotta emme joutuisi häpeään Hänen edessään.”5

Syyskuussa 1840 profeetta ja hänen neuvonantajansa ensimmäisessä presidenttikunnassa julistivat, että oli tullut aika rakentaa Nauvoon temppeli: ”Uskoen, että nyt on tullut aika, jolloin tähän osaan maata on välttämätöntä pystyttää rukoushuone, järjestyksen huone, Jumalamme palvelemisen huone [ks. OL 88:119], jossa voidaan osallistua toimituksiin, jotka ovat Hänen jumalallisen tahtonsa mukaisia – jonka valmiiksi saattamiseksi on nähtävä melkoisesti vaivaa ja hankittava varoja – ja kun työtä on kiirehdittävä vanhurskaudessa, pyhien velvollisuutena on punnita näiden asioiden tärkeyttä ja niiden kaikkia vaikutuksia mielessään ja otettava sitten sellaisia askeleita, jotka ovat välttämättömiä niiden toteuttamiseksi, ja varustautua rohkeudella ja päättäväisyydellä tehdä kaikki voitavansa ja tuntea olevansa siitä yhtä kiinnostuneita kuin jos koko työ riippuisi yksin heistä. Niin tekemällä he jäljittelevät isiensä suurenmoisia tekoja ja turvaavat taivaan siunaukset päälleen ja jälkeläistensä päälle viimeiseen sukupolveen asti.”6

Tammikuussa 1841 profeetta ja hänen neuvonantajansa ensimmäisessä presidenttikunnassa kirjoittivat: ”Tänne [Nauvooseen] on kohoamassa Herran temppeli, johon pyhät tulevat palvelemaan isiensä Jumalaa Hänen huoneensa järjestyksen ja pyhän pappeuden voimien mukaisesti, ja se rakennetaan siten, että kaikkia pappeuden toimituksia voidaan asianmukaisesti suorittaa. Siellä saadaan ohjeita Korkeimmalta, ja tästä paikasta ne viedään kaukaisiin maihin. Keskittäkäämme siis kaikki voimamme – – ja pyrkikäämme jäljittelemään muinaisten liiton isien ja patriarkkojen toimintaa siinä, mikä on niin tavattoman tärkeätä tälle ja jokaiselle tulevalle sukupolvelle.”7

Alkuvuodesta 1841 Joseph Smith opetti William P. McIntiren muistiinpanojen mukaan seuraavaa: ”Joseph sanoi Herran sanoneen, että meidän pitäisi rakentaa huoneemme Hänen nimelleen, että meidät voitaisiin kastaa kuolleiden puolesta. Mutta ellemme tekisi niin, meidät hylättäisiin ja kuolleemme meidän kanssamme, eikä tätä kirkkoa hyväksyttäisi [ks. OL 124:32].”8

Huhtikuussa 1842 profeetta sanoi: ”Kirkko ei ole eikä voi olla täysin järjestetty oikeaan järjestykseensä, ennen kuin on valmistunut temppeli, jossa on oleva paikat varattuna pappeuden toimitusten suorittamiseen.”9

Heinäkuussa 1842 profeetta julisti: ”Herra on käskenyt meidän rakentaa [Nauvoon] temppelin – –, ja tämä käsky sitoo meitä yhtä suuresti kuin mikä tahansa muu käsky. Se, joka ei ole mukana tässä, on yhtä suuressa määrin lainrikkoja kuin jos hän rikkoisi jotakin muuta käskyä; hän ei tee Jumalan tahtoa, ei täytä Hänen lakejaan.”10

Lokakuussa 1843 profeetta kehotti pyhiä: ”Jouduttakaa työtä temppelissä, uudistakaa ponnistelunne kaiken työn edistämiseksi viimeisinä päivinä ja vaeltakaa Herran edessä vakaasti ja vanhurskaasti.”11

Maaliskuussa 1844 profeetta tapasi kaksitoista apostolia ja Nauvoon temppelikomitean keskustellakseen siitä, kuinka kirkon niukkoja varoja käytettäisiin. Tässä kokouksessa profeetta sanoi: ”Enemmän kuin mitään muuta me tarvitsemme temppelin.”12

Temppelissä me opimme siitä, mikä on iankaikkista, ja otamme vastaan pelastuksen toimituksia itsellemme ja esivanhempiemme puolesta.

”Mikä on ollut – – Jumalan kansan kokoamisen tarkoitus kaikkina aikakausina? – – Päätarkoituksena on ollut rakentaa Herralle huone, missä Hän on voinut ilmoittaa kansalleen huoneensa toimitukset ja valtakuntansa kirkkaudet, sekä opettaa kansalle pelastuksen tien, sillä on olemassa tiettyjä toimituksia ja periaatteita, joiden opettamisen ja harjoittamisen täytyy tapahtua tätä tarkoitusta varten rakennetussa talossa tai paikassa.

– – Taivaassa ennen maailman perustamista säädettyjä ja pappeuden nojalla suoritettavia toimituksia ihmisten pelastukseksi ei voida muuttaa. Kaikkien on pelastuttava samojen periaatteiden nojalla.

Samaa tarkoitusta varten Jumala kokoaa kansansa viimeisinä päivinä, jotta se rakentaisi Herralle huoneen ja valmistautuisi saamaan toimitukset ja endaumentit, pesut ja voitelut jne. Yksi Herran huoneen toimituksista on kaste kuolleiden puolesta. Jumala sääti ennen maailman perustamista, että toimitus on suoritettava tätä tarkoitusta varten valmistetussa altaassa Herran huoneessa. – –

Oppi kasteesta kuolleiden puolesta osoitetaan selvästi Uudessa testamentissa – –. Tästä syystä Jeesus sanoi juutalaisille: ’Miten monesti olenkaan tahtonut koota lapsesi, niin kuin kanaemo kokoaa poikaset siipiensä suojaan! Mutta te ette tahtoneet tulla’ [Matt. 23:37], jotta he olisivat voineet suorittaa kastetoimituksia kuolleiden puolesta samoin kuin muita pappeuden toimituksia ja saada ilmoituksia taivaasta ja tulla täydellisiksi siinä, mikä kuuluu Jumalan valtakuntaan, mutta he eivät tahtoneet. Näin oli laita helluntaipäivänä; nämä siunaukset vuodatettiin silloin opetuslasten päälle. Jumala sääti, että Hän pelastaisi kuolleet ja että Hän tekisi sen kokoamalla yhteen kansansa. – –

– – Miksi koota kansa yhteen tähän paikkaan? Samaa tarkoitusta varten kuin Jeesus halusi koota juutalaiset – vastaanottamaan ne toimitukset, siunaukset ja kirkkaudet, jotka Jumala on varannut pyhilleen. Kysyn nyt tältä seurakunnalta ja kaikilta pyhiltä, haluatteko te rakentaa tämän rakennuksen ja saada ne toimitukset ja siunaukset, jotka Jumala on teille varannut, vai ettekö rakenna tätä huonetta Herralle, vaan annatte Hänen kulkea ohi ja suoda nämä siunaukset jollekin toiselle kansalle?”13

”Niin pian kuin [Nauvoon] temppeli ja kasteallas ovat valmiit, me aiomme suoda Israelin vanhimmille heidän pesunsa ja voitelunsa sekä suorittaa ne viimeiset ja vaikuttavammat toimitukset, joita ilman me emme voi saada selestistä valtaistuinta. Mutta tätä tarkoitusta varten on oltava valmistettuna pyhä paikka. Silloin kun temppelin perustusta laskettiin, esitettiin tätä asiaa koskeva julistus, ja siihen asti kunnes työ on loppuun saatettu, on huolehdittu siitä, että miehet voivat saada endaumenttinsa ja tulla Korkeimman Jumalan kuninkaiksi ja papeiksi – –. Tätä nimenomaista tarkoitusta varten on kuitenkin oltava paikka rakennettuna samoin kuin paikka, missä ihmisiä voidaan kastaa kuolleiden puolesta. – –

Herralla on tästä säädettynä laki: On oltava erityinen paikka kuolleidemme pelastukseksi. Minä todella uskon, että tällainen paikka tulee olemaan, ja niin ihmiset, jotka haluavat pelastaa kuolleensa, voivat tulla ja tuoda perheensä, tehdä työnsä tulemalla kastetuiksi ja suorittamalla muut toimitukset kuolleidensa puolesta.”14

”Usein kysytään: ’Emmekö me voi pelastua käymättä läpi kaikkia noita toimituksia jne.?’ Vastaisin: Emme, emme voi saada pelastuksen täyteyttä. Jeesus sanoi: ’Minun Isäni kodissa on monta huonetta – enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan’ [Joh. 14:2]. Sana koti olisi pitänyt kääntää valtakunta, ja jokaisen, joka korotetaan korkeimpaan asuinsijaan eli huoneeseen, on noudatettava selestistä lakia kokonaisuudessaan.”15

”Jos mies saa Jumalan pappeuden täyteyden, hänen on saatava se samalla tavalla kuin Jeesus Kristus sen sai, mikä tapahtui pitämällä kaikki käskyt ja noudattamalla kaikkia Herran huoneen toimituksia. – –

Kaikkien ihmisten, joista tulee Jumalan perillisiä ja perillisiä yhdessä Jeesuksen Kristuksen kanssa, on saatava Hänen valtakuntansa toimitusten täyteys, ja ne, jotka eivät vastaanota kaikkia toimituksia, jäävät vaille tätä kirkkauden täyteyttä.”16

”Vaikka voisimme lukea ja käsittää kaiken sen, mitä Aadamin ajoista lähtien on kirjoitettu ihmisen suhteesta Jumalaan ja enkeleihin tulevassa asemassa, niin me tietäisimme siitä hyvin vähän. Toisten kokemuksista lukeminen tai heille annetuista ilmoituksista lukeminen ei milloinkaan voi suoda meille monipuolista näkemystä tilastamme ja todellisesta suhteestamme Jumalaan. Tieto näistä asioista voidaan saada vain kokemuksen avulla, Jumalan tätä tarkoitusta varten asettamien toimitusten kautta. Jos voisitte katsoa taivaaseen viiden minuutin ajan, tietäisitte enemmän kuin lukemalla kaiken, mitä aiheesta on koskaan kirjoitettu. – – Vakuutan pyhille, että – – totuus voidaan ja saadaan tietää Jumalan ilmoitusten kautta Hänen toimitustensa välityksellä ja vastauksena rukoukseen.”17

”Jumalan huoneen järjestys on ollut ja on aina oleva sama, senkin jälkeen kun Kristus tulee, ja tuhatvuotiskauden päätyttyä se on sama; ja lopulta me astumme Jumalan selestiseen valtakuntaan ja iloitsemme siitä iankaikkisesti.”18

Temppeli on pyhyyden tyyssija, missä me saamme suurimmat siunaukset, joita Jumalalla on lapsiaan varten.

Kirtlandin temppelin vihkimisrukouksessa, jonka profeetta Joseph Smith sai ilmoituksena ja joka merkittiin myöhemmin Opin ja liittojen lukuun 109, profeetta rukoili: ”Ja nyt, pyhä Isä, me pyydämme – – että sinun kirkkautesi asettuisi kansasi päälle ja tämän huoneesi päälle, jonka me nyt omistamme sinulle, jotta se olisi pyhitetty ja vihitty pyhäksi ja jotta sinun pyhä kirkkautesi olisi alati tässä huoneessa ja jotta kaikki ihmiset, jotka astuvat Herran huoneen kynnyksen yli, tuntisivat sinun voimasi ja tuntisivat, että heidän on pakko tunnustaa, että sinä olet pyhittänyt sen ja että se on sinun huoneesi, sinun pyhyytesi tyyssija.

Ja suo, pyhä Isä, että kaikille niille, jotka palvelevat tässä huoneessa, opetettaisiin viisauden sanoja parhaista kirjoista ja että he etsisivät oppia vieläpä tutkimalla sekä uskon kautta, kuten sinä olet sanonut, ja että he kasvaisivat sinussa ja saisivat Pyhän Hengen täyteyden ja järjestäytyisivät sinun lakiesi mukaan ja valmistautuisivat saamaan kaiken tarpeellisen ja että tämä huone olisi rukoushuone, paastohuone, uskon huone, kirkkauden ja Jumalan huone, tosiaankin sinun huoneesi – –.

Ja me pyydämme sinua, pyhä Isä, että sinun palvelijasi lähtisivät maailmaan tästä huoneesta varustettuina sinun voimallasi ja että sinun nimesi olisi heidän päällänsä ja sinun kirkkautesi ympäröisi heitä ja sinun enkelisi varjelisivat heitä ja että he veisivät tästä paikasta sangen suurta ja kirkkaudellista totuuden sanomaa maan ääriin, jotta he tietäisivät, että tämä on sinun työtäsi ja että sinä olet ojentanut kätesi toteuttaaksesi sen, mitä sinä olet puhunut profeettojen suulla viimeisistä ajoista.

Me pyydämme sinua, pyhä Isä, vahvistamaan kansaa, joka palvelee ja jolla on kunniallinen nimi ja asema tässä sinun huoneessasi, kaikkien sukupolvien ajan ja iankaikkisesti, ettei mikään sitä vastaan taottu ase tehoa, että se, joka sille kuoppaa kaivaa, itse siihen lankeaa, ettei millään jumalattomalla liitolla ole voimaa nousta ja voittaa sinun kansaasi, jonka päälle sinun nimesi pannaan tässä huoneessa.”19

Opiskelu- ja opetusehdotuksia

Harkitse näitä ideoita, kun tutkit lukua tai valmistaudut opettamaan. Katso lisää apua sivuilta V–XI.

  • Käy läpi kaksi viimeistä kokonaista kappaletta sivulta 433. Millä tavoin temppelityö tuo meidät ”pimeydestä ihmeelliseen valoon”? Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että on ”mieleltään hengellinen”? Miksi meidän on oltava ”mieleltämme hengellisiä” saadaksemme valoa, joka meille on tarjolla temppelissä?

  • Kun pyhät Nauvoossa tekivät työtä temppelin rakentamiseksi, profeetta Joseph Smith sanoi heille: ”Enemmän kuin mitään muuta me tarvitsemme temppelin” (s. 435). Käy läpi sivut 431–435 ja etsi syitä siihen, miksi nämä sanat pitävät paikkansa. Millä tavoin profeetan sanat pitävät paikkansa sinun elämässäsi?

  • Tutki Joseph Smithin opetuksia käskystä rakentaa temppeleitä (s. 434–435). Mistähän syystä kirkko ei ole ”täysin järjestetty” ilman temppeleitä ja temppelitoimituksia? Miten me voimme nykyisin ”jouduttaa työtä temppelissä”? Miksi meidän on ”punnittava” temppelityön tärkeyttä?

  • Käy läpi profeetan opetukset pyhistä temppelitoimituksista ja siitä, mitä me opimme niistä (s. 435–438). Mitkä näistä opetuksista ovat erityisen hyödyllisiä sinulle ymmärtääksesi temppelitoimitusten tärkeyden?

  • Lue kolmas kokonainen kappale sivulta 438. Jos olet saanut temppelitoimituksia, mieti, mitä omat kokemuksesi ovat opettaneet sinulle ”tilastasi ja todellisesta suhteestasi Jumalaan”. Ellet ole koskaan ollut temppelissä tai et ole käynyt siellä vähään aikaan, mieti, kuinka voit valmistautua menemään temppeliin.

  • Mitä siunauksia me voimme saada käymällä temppelissä? (Katso joitakin esimerkkejä sivuilta 438–439.) Kuinka voit tästä luvusta lukemiesi asioiden perusteella tehdä temppelissä käynnistäsi merkityksellisemmän?

Aiheeseen liittyviä pyhien kirjoitusten kohtia: Ps. 24:3–5; Jes. 2:2–3; OL 124:25–28, 39–41.

Viitteet

  1. Lucius N. Scovil, Deseret News: Semi-Weekly, 15. helmikuuta 1884, s. 2.

  2. Franklin D. Richards, ”A Tour of Historic Scenes”, Contributor, toukokuu 1886, s. 301, oikeinkirjoitus nykyaikaistettu.

  3. History of the Church, osa 5, s. 1–2, oikeinkirjoitus nykyaikaistettu, kappalejakoa muutettu; käsikirjoituksesta ”History of the Church”, kirja A–1, s. 1328–1329, kirkon arkistot.

  4. Mercy Fielding Thompson, ”Recollections of the Prophet Joseph Smith”, Juvenile Instructor, 1. heinäkuuta 1892, s. 400.

  5. History of the Church, osa 1, s. 316–317; Joseph Smithin 11. tammikuuta 1833 Kirtlandissa Ohiossa päivätystä kirjeestä William W. Phelpsille; kirjeen päivämääräksi julkaisussa History of the Church on virheellisesti merkitty 14. tammikuuta 1833; ks. myös ProfeettaJoseph Smithin opetuksia, toim. Joseph Fielding Smith, 1985, s. 20–21.

  6. History of the Church, osa 4, s. 186, oikeakielisyys nykyaikaistettu; Joseph Smithin ja hänen neuvonantajiensa ensimmäisessä presidenttikunnassa pyhille syyskuussa 1840 Nauvoossa Illinoisissa osoitetusta kirjeestä, julkaistu lehdessä Times and Seasons, lokakuu 1840, s. 178–179.

  7. History of the Church, osa 4, s. 269; Joseph Smithin ja hänen neuvonantajiensa ensimmäisessä presidenttikunnassa 15. tammikuuta 1841 Nauvoossa Illinoisissa osoitetusta kirjeestä pyhille, julkaistu lehdessä Times and Seasons, 15. tammikuuta 1841, s. 274; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 180.

  8. William P. McIntire muistiinpanoissaan Joseph Smithin alkuvuodesta 1841 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta, William Patterson McIntire, Notebook 1840–45, kirkon arkistot.

  9. History of the Church, osa 4, s. 603; Joseph Smithin 28. huhtikuuta 1842 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Eliza R. Snow’n muistiinpanojen mukaan; ks. myös Liite: Tässä kirjassa lainatut lähteet, s. 588, kohta 3; Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 222.

  10. History of the Church, osa 5, s. 65; pääkirjoituksesta ”The Government of God” julkaisussa Times and Seasons, 15. heinäkuuta 1842, s. 857–858; Joseph Smith oli lehden päätoimittaja; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 252.

  11. History of the Church, osa 6, s. 52; Joseph Smithin 9. lokakuuta 1843 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Willard Richardsin muistiinpanojen ja julkaisun Times and Seasons, 15. syyskuuta 1843, s. 331–332, mukaan; tämä Times and Seasons -lehden numero julkaistiin myöhässä; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 325.

  12. History of the Church, osa 6, s. 230; Joseph Smithin 4. maaliskuuta 1843 Nauvoossa Illinoisissa päivätystä päiväkirjamerkinnästä.

  13. History of the Church, osa 5, s. 423–425, 427, kappalejakoa muutettu; Joseph Smithin 11. kesäkuuta 1843 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Wilford Woodruffin ja Willard Richardsin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Liite: Tässä kirjassa lainatut lähteet, s. 588, kohta 3; Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 306–307, 308, 311.

  14. History of the Church, osa 6, s. 319; Joseph Smithin 8. huhtikuuta 1844 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Wilford Woodruffin, Willard Richardsin, Thomas Bullockin ja William Claytonin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Liite: Tässä kirjassa lainatut lähteet, s. 588, kohta 3; Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 358–359.

  15. History of the Church, osa 6, s. 184, oikeinkirjoitus nykyaikaistettu; Joseph Smithin 19. joulukuuta 1841 Nauvoossa Illinoisissa antamista ohjeista Wilford Woodruffin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 329.

  16. History of the Church, osa 5, s. 424; Joseph Smithin 11. kesäkuuta 1843 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Wilford Woodruffin ja Willard Richardsin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Liite: Tässä kirjassa lainatut lähteet, s. 588, kohta 3; Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 307–308.

  17. History of the Church, osa 6, s. 50–51, kappalejakoa muutettu; Joseph Smithin 9. lokakuuta 1843 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Willard Richardsin muistiinpanojen ja julkaisun Times and Seasons, 15. syyskuuta 1843, s. 331, mukaan; tämä Times and Seasons -lehden numero julkaistiin myöhässä; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 323.

  18. History of the Church, osa 2, s. 309; Joseph Smithin 12. marraskuuta 1835 Kirtlandissa Ohiossa pitämästä saarnasta Warren Parrishin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 90.

  19. Oppi ja liitot 109:10, 12–16, 22–26; Joseph Smithin 27. maaliskuuta 1836 Kirtlandin temppelin vihkimistilaisuudessa Ohiossa pitämästä rukouksesta.

Kuva
Nauvoo Temple

Uudelleen rakennettu Nauvoon temppeli kohoaa alkuperäisen temppelin paikalla. Kun alkuperäistä Nauvoon temppeliä rakennettiin, profeetta Joseph Smith julisti: ”Enemmän kuin mitään muuta me tarvitsemme temppelin.”

Kuva
Cardston Alberta Temple

Cardstonin temppeli Albertassa Kanadassa. Pyhissä temppeleissä Herra ilmoittaa kansalleen ”valtakuntansa kirkkaudet” ja ”pelastuksen tien”.