Presidenttien opetuksia
Luku 18: Verhon tuolla puolen: Elämä iankaikkisuuksissa


Luku 18

Verhon tuolla puolen: Elämä iankaikkisuuksissa

”[Vanhurskaat, jotka ovat kuolleet,] tulevat nousemaan asuakseen jälleen iankaikkisessa hehkussa kuolemattomuuden kirkkaudessa, missä ei enää ole murhetta, ei kärsimystä eikä kuolemaa, vaan missä he saavat olla Jumalan perillisiä yhdessä Jeesuksen Kristuksen kanssa.”

Joseph Smithin elämänvaiheita

Joseph Smithin työ Raamatun kääntämiseksi johti mitä merkittävimpään näkyyn elämästä iankaikkisuuksissa. Helmikuun 16. päivänä 1832 profeetta työskenteli John Johnsonin talossa Ohion Hiramissa Sidney Rigdonin palvellessa hänen kirjurinaan. Hän oli kääntämässä Johanneksen evankeliumia. ”Useiden saatujen ilmoitusten perusteella”, profeetta sanoi myöhemmin, ”oli selvää, että monia tärkeitä ihmisen pelastusta koskevia kohtia oli poistettu Raamatusta, tai sitten ne olivat joutuneet kadoksiin ennen Raamatun kokoamista. Jäljelle jääneistä totuuksista ilmeni, että jos Jumala palkitsee jokaisen hänen lihassa tekemiensä tekojen mukaan, niin sanaan ’taivas’, kun sillä tarkoitetaan pyhien iankaikkista kotia, täytyy sisältyä useampia kuin yksi valtakunta.”1

Profeetta käänsi kohdan Joh. 5:29, jossa kaikki ”nousevat haudoistaan” ylösnousemuksessa – jossa kuvataan niiden ylösnousemusta, jotka ovat ”hyvää tehneet”, elämän ylösnousemukseksi, ja niiden, jotka ovat ”pahaa tehneet”, tuomion ylösnousemukseksi. Kun hän ja Sidney pohtivat tätä pyhien kirjoitusten kohtaa, heille avautui ihmeellinen näky. Profeetta kirjoitti: ”Hengen voimasta silmämme aukenivat ja ymmärryksemme valaistui, niin että me näimme ja ymmärsimme sitä, mikä on Jumalan – nimittäin sitä, mikä on ollut alusta asti, ennen kuin maailma oli, ja minkä Isä on säätänyt ainosyntyisen Poikansa kautta, joka on ollut Isän huomassa aina alusta asti.” (OL 76:12–13.)

Tässä kirkkauden näyssä profeetta ja Sidney Rigdon näkivät Jumalan Pojan Isän oikealla puolella ja saivat ”hänen täyteydestään” (OL 76:20). He näkivät ne kolme kirkkauden valtakuntaa, jotka Jumala on valmistanut lapsiaan varten, ja saivat tietää, ketkä perivät nämä valtakunnat. He näkivät myös Saatanan karkotuksen Jumalan edestä ja niiden kärsimykset, jotka sallivat Saatanan voittaa itsensä.

Tämä näky on nykyään Opin ja liittojen luku 76. Profeetta selitti: ”Mikään Herran valtakunnan järjestystä koskeva ei voisi olla mieluisampaa pyhille kuin se valo, joka edellä mainitun näyn kautta tulvahti maailmalle. Jokainen laki, jokainen käsky, jokainen lupaus, jokainen totuus ja jokainen ihmisen kohtaloa koskeva kohta aina Ensimmäisestä Mooseksen kirjasta Johanneksen ilmestykseen asti, milloin ihmisten mielettömyys ei ole päässyt tahraamaan pyhien kirjoitusten puhtautta, – – todistaa siitä, että tämä todistuskappale on jäljennös iankaikkisen maailman aikakirjoista. Ajatusten ylevyys, kielen puhtaus, toiminnan päämäärä, sinnikäs kestäminen loppuun saakka, jotta pelastuksen perilliset saisivat tunnustaa Herran ja notkistaa polvensa, uskollisuuden palkat ja syntien rangaistukset ovat niin paljon ihmisten ahdasmielisyyden yläpuolella, että jokaisen on pakko huudahtaa: ’Se on lähtöisin Jumalasta.’”2

Joseph Smithin opetuksia

Jumala on valmistanut lapsilleen kolme kirkkauden astetta.

”Tekstini käsittelee kuolleiden ylösnousemusta, ja löydätte sen Johanneksen 14. luvusta: ’Minun Isäni kodissa on monta huonetta’ [ Joh. 14:2]. Sen pitäisi kuulua: ’Minun Isäni valtakunnassa on monta valtakuntaa’, jotta te voisitte olla Jumalan perillisiä ja perillisiä yhdessä minun kanssani. – – On olemassa huoneita niille, jotka tottelevat selestistä lakia, ja on muita huoneita niille, jotka eivät pysty noudattamaan tätä lakia; jokaiselle oman järjestyksensä mukaisesti.”3

”’Mutta’, sanoo joku, ’minä uskon yhteen yhteiseen taivaaseen ja helvettiin, minne kaikki joutuvat ja missä kaikki ovat samanlaisia, yhtä onnettomia tai yhtä onnellisia.’

Mitä! Paikka, minne kaikki on ahdettu yhteen – kunnialliset ja hyveelliset ja murhaajat ja huorintekijät, vaikka on kirjoitettu, että heidät tuomitaan niiden tekojen mukaan, mitä he ruumiissa ollessaan ovat tehneet? Mutta Paavali puhuu meille kolmesta kirkkaudesta ja kolmesta taivaasta. Hän tunsi miehen, joka oli temmattu kolmanteen taivaaseen [ks. 1. Kor. 15:40–41; 2. Kor. 12:2–4]. – – Jeesus sanoi opetuslapsilleen: ’Minun Isäni kodissa on monta huonetta – enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan. Minä – – tulen sitten takaisin ja noudan teidät luokseni, jotta saisitte olla siellä missä minä olen.’ [Ks. Joh. 14:2–3.]”4

”Menkää ja lukekaa Opissa ja liitoissa oleva näky [OL 76]. Siinä kuvataan selvästi kirkkautta toisensa perään – auringon kirkkautta, kuun kirkkautta ja tähtien kirkkautta; ja kuten toinen tähti voittaa toisen kirkkaudessa, niin myös telestisen maailman asukkaat eroavat kirkkaudessa, ja jokainen, joka hallitsee selestisessä kirkkaudessa, on oman herrautensa Jumala. – –

Paavali sanoo: ’Auringolla on oma loistonsa, kuulla omansa ja tähdillä omansa, ja toinen tähti loistaa toista kirkkaammin. Samoin tapahtuu kuolleiden ylösnousemuksessa.’ [1. Kor. 15:41–42.]”5

Ne, jotka ottavat vastaan todistuksen Jeesuksesta ja evankeliumin toimitukset ja voittavat uskon kautta, perivät selestisen valtakunnan.

Profeetta Joseph Smith näki seuraavan näyn, joka myöhemmin merkittiin Opin ja liittojen kohdiksi 76:50–59, 62, 68–70: ”Ja vielä me todistamme – sillä me näimme ja kuulimme, ja tämä on Kristuksen evankeliumin todistus niistä, jotka tulevat esiin vanhurskaiden ylösnousemuksessa: He ovat niitä, jotka ottivat vastaan todistuksen Jeesuksesta ja uskoivat hänen nimeensä ja jotka kastettiin samalla tavalla kuin hänet haudattiin, haudattiin veteen hänen nimeensä, ja tämä käskyn mukaan, jonka hän on antanut – jotta kun he pitävät käskyt, heidät pestäisiin ja puhdistettaisiin kaikista synneistään ja he saisivat Pyhän Hengen tähän valtuuteen asetetun ja sinetöidyn kätten päällepanemisella, ja jotka voittavat uskon kautta ja jotka sinetöi lupauksen Pyhä Henki, jonka Isä vuodattaa kaikkien niiden päälle, jotka ovat vanhurskaita ja uskollisia.

He ovat niitä, jotka ovat Esikoisen kirkko. He ovat niitä, joiden käsiin Isä on antanut kaiken. He ovat niitä, jotka ovat pappeja ja kuninkaita, jotka ovat saaneet hänen täyteydestään ja hänen kirkkaudestaan ja ovat Korkeimman pappeja Melkisedekin järjestyksen mukaan, joka oli Henokin järjestyksen mukaan ja joka oli ainosyntyisen Pojan järjestyksen mukaan.

Sen tähden, kuten on kirjoitettu, he ovat jumalia, nimittäin Jumalan lapsia; sen tähden kaikki on heidän, niin elämä kuin kuolema, niin nykyinen kuin tuleva, kaikki on heidän, ja he ovat Kristuksen, ja Kristus on Jumalan. – –

Nämä saavat asua Jumalan ja hänen Kristuksensa edessä aina ja ikuisesti. – – Nämä ovat niitä, joiden nimet on kirjoitettu taivaassa, jossa Jumala ja Kristus ovat kaikkien tuomarina. Nämä ovat niitä, jotka ovat vanhurskaita ihmisiä, jotka on tehty täydellisiksi Jeesuksen, uuden liiton välimiehen kautta, joka sai aikaan tämän täydellisen sovituksen vuodattamalla oman verensä. Nämä ovat niitä, joiden ruumis on selestinen, joiden kirkkaus on auringon, tosiaankin Jumalan kirkkaus, korkeimman kaikista, ja joiden kirkkauden on kirjoitettu olevan taivaankannen auringon kaltainen.”6

Profeetta Joseph Smith opetti toukokuussa 1843 seuraavaa, mikä merkittiin muistiin myöhemmin kohdaksi OL 131:1–4: ”Selestisessä kirkkaudessa on kolme taivasta eli astetta; ja päästäkseen korkeimpaan ihmisen on astuttava tähän pappeuden järjestykseen [mikä tarkoittaa uutta ja ikuista avioliittoa]. Ja ellei hän astu, hän ei voi päästä siihen. Hän voi päästä toisiin, mutta se on hänen valtakuntansa loppu; hän ei voi enentyä.”7

”Tämä siis on iankaikkinen elämä: ainoan viisaan ja totisen Jumalan tunteminen. Ja teidän on opittava, miten voitte itse olla jumalia ja olla Jumalan kuninkaita ja Jumalan pappeja – – nousemalla pienen asteen kerrallaan, kehittymällä pienestä kyvystä suureen kykyyn, saamalla armoa armon päälle, kehittymällä korotuksesta korotukseen, kunnes saavutatte ylösnousemuksen kuolleista, pystytte asumaan iankaikkisessa hehkussa ja istumaan kirkkaudessa samalla tavoin kuin ne, jotka istuvat korotettuina iankaikkisen voiman valtaistuimella. – –

– – [Vanhurskaat, jotka ovat kuolleet,] tulevat nousemaan asuakseen jälleen iankaikkisessa hehkussa kuolemattomuuden kirkkaudessa, missä ei enää ole murhetta, ei kärsimystä eikä kuolemaa, vaan missä he saavat olla Jumalan perillisiä ja perillisiä yhdessä Jeesuksen Kristuksen kanssa. Mitä se on? Se on saman vallan, saman kirkkauden ja saman korotuksen perimistä, kunnes pääsette jumalan asemaan ja nousette iankaikkisen vallan valtaistuimelle, samalle kuin ne, jotka ovat menneet edeltä.”8

”Ne, jotka saavat kirkkauden ylösnousemuksen kuolleista, korotetaan korkealle yli valtaistuinten, herrauksien, hallitusten, valtojen ja enkeleiden, ja heidän nimenomaan julistetaan olevan Jumalan perillisiä yhdessä Jeesuksen Kristuksen kanssa, ja heillä kaikilla on iankaikkinen valta [ks. Room. 8:17].”9

”Maan kunnialliset ihmiset”, ne, jotka eivät ole rohkeita todistuksessaan Jeesuksesta, perivät terrestrisen valtakunnan.

Profeetta Joseph Smith näki seuraavan näyn, joka myöhemmin merkittiin Opin ja liittojen kohdaksi 76:71–79: ”Ja vielä me näimme terrestrisen maailman, ja katso ja näe, nämä ovat niitä, jotka ovat terrestrisestä maailmasta, joiden kirkkaus eroaa Esikoisen kirkon kirkkaudesta, joka kirkko on saanut Isän täyteydestä, niin kuin kuun kirkkaus eroaa taivaankannen auringosta.

Katso, nämä ovat niitä, jotka kuolivat ilman lakia; sekä niitä, jotka ovat vankilassa pidettyjä ihmisten henkiä ja joiden luona Poika kävi saarnaamassa heille evankeliumia, jotta heidät tuomittaisiin kuten ihmiset lihassa, ja jotka eivät ottaneet vastaan todistusta Jeesuksesta lihassa, mutta ottivat sen vastaan jälkeenpäin.

Nämä ovat niitä, jotka ovat maan kunniallisia ihmisiä, mutta jotka ihmisten viekkaus sokaisi. Nämä ovat niitä, jotka saavat hänen kirkkaudestaan mutta eivät hänen täyteydestään. Nämä ovat niitä, jotka saavat Pojan kirkkaudesta mutta eivät Isän täyteydestä.

Sen tähden heidän ruumiinsa on terrestrinen eikä selestinen ja eroaa kirkkaudessa niin kuin kuu eroaa auringosta. Nämä ovat niitä, jotka eivät ole rohkeita todistuksessa Jeesuksesta; sen tähden he eivät saa meidän Jumalamme valtakunnan kruunua.”10

Ne, jotka ovat pahoja eivätkä ota vastaan evankeliumia tai todistusta Jeesuksesta, perivät telestisen valtakunnan.

Profeetta Joseph Smith näki seuraavan näyn, joka myöhemmin merkittiin Opin ja liittojen kohdiksi 76:81–85, 100–106, 110–112: ”Ja vielä me näimme telestisen maailman kirkkauden, joka kirkkaus on vähäisemmän maailman kirkkaus, samoin kuin tähtien kirkkaus eroaa kuun kirkkaudesta taivaankannessa.

Nämä ovat niitä, jotka eivät ottaneet vastaan Kristuksen evankeliumia eivätkä todistusta Jeesuksesta. Nämä ovat niitä, jotka eivät kiellä Pyhää Henkeä. Nämä ovat niitä, jotka syöstään alas helvettiin. Nämä ovat niitä, joita ei lunasteta Perkeleeltä ennen kuin viimeisessä ylösnousemuksessa, ennen kuin Herra, nimittäin Kristus Karitsa, on päättänyt työnsä. – –

Nämä ovat niitä, jotka sanovat olevansa toiset toisen ja toiset toisen – toiset Kristuksen ja toiset Johanneksen ja toiset Mooseksen ja toiset Eliaksen ja toiset Esaiaksen ja toiset Jesajan ja toiset Henokin – mutta jotka eivät ottaneet vastaan evankeliumia eivätkä todistusta Jeesuksesta, eivät profeettoja eivätkä ikuista liittoa.

Viimeiseksi kaikista, nämä kaikki ovat niitä, joita ei koota pyhien kanssa temmattaviksi Esikoisen kirkkoon eikä oteta pilveen.

Nämä ovat niitä, jotka ovat valehtelijoita ja noitia ja avionrikkojia ja huorintekijöitä, ja niitä, jotka rakastavat valhetta ja noudattavat sitä. Nämä ovat niitä, jotka kärsivät Jumalan vihaa maan päällä. Nämä ovat niitä, jotka kärsivät iankaikkisen tulen kostoa. Nämä ovat niitä, jotka syöstään alas helvettiin ja jotka kärsivät kaikkivaltiaan Jumalan vihaa aikojen täyttymiseen asti, jolloin Kristus on alistanut kaikki viholliset jalkojensa alle ja on päättänyt työnsä; – –

ja kuulimme Herran äänen sanovan: Nämä kaikki ovat polvistuva, ja jokainen kieli on tunnustava hänelle, joka istuu valtaistuimella aina ja ikuisesti; sillä heidät tuomitaan tekojensa mukaan, ja jokainen saa oman valtapiirinsä omien tekojensa mukaan huoneissa, jotka on valmistettu; ja he ovat Korkeimman palvelijoita; mutta sinne, missä Jumala ja Kristus asuvat, he eivät voi päästä ikimaailmassa.”11

Jumalattomien piinana on tietää, että he ovat jääneet vaille kirkkautta, jonka he olisivat voineet saada.

”Jumala on säätänyt, ettei kukaan, joka ei kuule Hänen ääntään, pääse helvetin tuomiota pakoon. Mikä on helvetin tuomio? Joutua niiden joukkoon, jotka eivät ole noudattaneet Hänen käskyjään. – – Tiedän, että kaikki ihmiset tuomitaan, elleivät he mene sisään sitä tietä, jonka Jumala on osoittanut, ja Herran sana on viitoittanut tämän tien.”12

”Se suuri kurjuus, jota poismenneet henget kokevat henkimaailmassa, jonne he joutuvat kuoltuaan, johtuu siitä tiedosta, että he ovat menettäneet sen kirkkauden, joka on toisten osana ja jonka he itse olisivat voineet saada, ja he ovat itse omia syyttäjiään.”13

”Ei ole olemassa yhtä kauhistavaa tuskaa kuin epätietoisuuden aiheuttama tuska. Tämä on jumalattomien rangaistus; heidän epäilynsä, levottomuutensa ja epätietoisuutensa aiheuttavat itkua, valitusta ja hammasten kiristystä.”14

”Ihminen on itsensä piinaaja ja itsensä tuomari. Tästä johtuu sanonta, että tällaiset ihmiset joutuvat tuliseen järveen rikinkatkuisten lieskojen keskelle [ks. Ilm. 21:8]. Pettymyksen aiheuttama piina ihmismielessä on yhtä pistävä kuin tuli- ja tulikivijärvi. Sanon, että sellaista on ihmisen piina. – –

– – Jotkut nousevat Jumalan iankaikkiseen hehkuun, sillä Jumala asuu iankaikkisessa hehkussa; ja toiset nousevat oman saastaisuutensa kadotukseen, joka on yhtä ankara piina kuin tulija tulikivijärvi.”15

Opiskelu- ja opetusehdotuksia

Harkitse näitä ideoita, kun tutkit lukua tai valmistaudut opettamaan. Katso lisää apua sivuilta V–XI.

  • Joseph Smith ja Sidney Rigdon pohdiskelivat erästä pyhien kirjoitusten jaetta saadessaan ilmoituksen, joka on Opin ja liittojen luvussa 76 (s. 227–228; ks. myös OL 76:15–19). Mitkä henkilökohtaiset kokemukset ovat auttaneet sinua ymmärtämään, että pohdiskelu voi johtaa lisääntyneeseen ymmärrykseen? Kun tutkit tätä ja muita lukuja tai keskustelet niistä, käytä aikaa lukemiesi totuuksien pohtimiseen.

  • Lue Joh. 14:2–3 ja 1. Kor. 15:40–41. Kuinka tämän luvun opetukset auttavat sinua ymmärtämään nämä jakeet?

  • Kuvauksessa niistä, jotka perivät selestisen, terrestrisen ja telestisen kirkkauden, käytetään viisi kertaa ilmausta ”todistus Jeesuksesta” (s. 229–233). Mitä luonteenpiirteitä on henkilöllä, joka on ”rohkea todistuksessa Jeesuksesta”? Mitä on luvattu niille, jotka ovat rohkeita todistuksessa Jeesuksesta?

  • Lue kappale, joka alkaa sivun 229 alareunasta, ja kiinnitä erityistä huomiota ilmaisuun ”voittavat uskon kautta”. Mitä asioita meidän on ehkä voitettava? Kuinka usko Jeesukseen Kristukseen auttaa meitä voittamaan ongelmamme tässä elämässä?

  • Lue kappale, joka alkaa sivun 230 alareunasta. Mistähän syystä meidän on iankaikkisessa edistymisessämme ”noustava pieni aste kerrallaan”? Mitkä omat kokemuksesi havainnollistavat tarvettamme oppia ja kasvaa tällä tavoin?

  • Lue kolmas kappale sivulta 232, jossa kuvataan joitakuita niistä ihmisistä, jotka perivät terrestrisen valtakunnan. Kuinka me voimme välttyä siltä, ettemme joudu ”ihmisten viekkauden sokaisemiksi”? Miten voimme auttaa muita välttymään sokaistumiselta?

  • Etsi sivuilta 233–234 sanoja ja ilmaisuja, joilla Joseph Smith kuvasi jumalattomien tilaa seuraavassa elämässä. Mitä nämä sanat ja ilmaisut kertovat sinulle? Kuinka ihminen voi olla ”itsensä piinaaja ja itsensä tuomari”?

Aiheeseen liittyviä pyhien kirjoitusten kohtia: Alma 41:2–8; OL 14:7; 76:20–49; 88:15–39.

Viitteet

  1. History of the Church, osa 1, s. 245, oikeinkirjoitus nykyaikaistettu; käsikirjoituksesta ”History of the Church”, kirja A–1, s. 183, kirkon arkistot; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, toim. Joseph Fielding Smith, 1985, s. 11–12.

  2. History of the Church, osa 1, s. 252–253; käsikirjoituksesta ”History of the Church”, kirja A–1, s. 192; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 13.

  3. History of the Church, osa 6, s. 365, kappalejakoa muutettu; Joseph Smithin 12. toukokuuta 1844 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Thomas Bullockin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 362.

  4. History of the Church, osa 5, s. 425–426, oikeinkirjoitus nykyaikaistettu; Joseph Smithin 11. kesäkuuta 1843 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Wilford Woodruffin ja Willard Richardsin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Liite: Tässä kirjassa lainatut lähteet, s. 588, kohta 3; Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 309.

  5. History of the Church, osa 6, s. 477–478; Joseph Smithin 16. kesäkuuta 1844 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Thomas Bullockin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Liite: Tässä kirjassa lainatut lähteet, s. 588, kohta 3; Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 370.

  6. Oppi ja liitot 76:50–59, 62, 68–70; Joseph Smithin ja Sidney Rigdonin Ohion Hiramissa 16. helmikuuta 1832 saama näky.

  7. Oppi ja liitot 131:1–4, hakasulut alkuperäisessä; Joseph Smithin 16. ja 17. toukokuuta 1843 Ramusissa Illinoisissa antamia ohjeita.

  8. History of the Church, osa 6, s. 306; Joseph Smithin 7. huhtikuuta 1844 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Wilford Woodruffin, Willard Richardsin, Thomas Bullockin ja William Claytonin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 344, 345.

  9. History of the Church, osa 6, s. 478; Joseph Smithin 16. kesäkuuta 1844 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Thomas Bullockin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Liite: Tässä kirjassa lainatut lähteet, s. 588, kohta 3; Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 370–371.

  10. Oppi ja liitot 76:71–79; Joseph Smithin ja Sidney Rigdonin Ohion Hiramissa 16. helmikuuta 1832 saama näky.

  11. Oppi ja liitot 76:81–85, 100–106, 110–112; Joseph Smithin ja Sidney Rigdonin Ohion Hiramissa 16. helmikuuta 1832 saama näky.

  12. History of the Church, osa 4, s. 554–555, kappalejakoa muutettu; Joseph Smithin 20. maaliskuuta 1842 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Wilford Woodruffin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Liite: Tässä kirjassa lainatut lähteet, s. 588, kohta 3; Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 197–198.

  13. History of the Church, osa 5, s. 425; Joseph Smithin 11. kesäkuuta 1843 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Wilford Woodruffin ja Willard Richardsin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Liite: Tässä kirjassa lainatut lähteet, s. 588, kohta 3; Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 309.

  14. History of the Church, osa 5, s. 340; Joseph Smithin 8. huhtikuuta 1843 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Wilford Woodruffin, Willard Richardsin, Thomas Bullockin ja William Claytonin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 353.

  15. History of the Church, osa 6, s. 314, 317, oikeinkirjoitus nykyaikaistettu; Joseph Smithin 7. huhtikuuta 1844 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Wilford Woodruffin, Willard Richardsin, Thomas Bullockin ja William Claytonin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 353, 357.

Kuva
John Johnson home

Entisöity John Johnsonin talo Hiramissa Ohion osavaltiossa. Johnsonin talossa helmikuussa 1832 profeetta Joseph Smith näki näyn kolmesta kirkkauden asteesta, jotka Jumala on valmistanut lapsilleen.

Kuva
clouds

Ne, jotka perivät selestisen valtakunnan, ovat ”niitä, joiden ruumis on selestinen, joiden kirkkaus on auringon, tosiaankin Jumalan kirkkaus, [korkein] kaikista”.