Presidenttien opetuksia
Luku 22: Tiedon hankkiminen iankaikkisista totuuksista


Luku 22

Tiedon hankkiminen iankaikkisista totuuksista

”Ihminen ei pelastu sen nopeammin kuin hän saa tietoa.”

Joseph Smithin elämänvaiheita

Profeetta Joseph Smith ”rakasti oppimista”, kirjoitti George Q. Cannon. ”Hän rakasti tietoa, koska sen vanhurskas käyttäminen tuo voimaa. Koettelemuksista, jotka olivat ympäröineet häntä siitä päivästä, kun hän kertoi epäilevälle maailmalle yhteydenpidostaan taivaisiin, hän oli saanut jatkuvasti lisää älyä. Herra oli käskenyt hänen tutkia, ja hän totteli. – – Hänen mielensä, jota Pyhä Henki elävöitti, omaksui nopeasti kaikki todet periaatteet, ja yksi kerrallaan hän oppi hallitsemaan näitä tiedon aloja ja opettamaan niitä.”1

Vuonna 1833 profeetalla ja ryhmällä Kirtlandissa asuvia pyhiä oli ainutlaatuinen tilaisuus tutkia evankeliumia. Tuon vuoden tammikuussa, Herran käskyn mukaan (ks. OL 88:127–141), profeetta perusti profeettojen koulun kouluttaakseen pappeudenhaltijoita heidän palvelutyössään ja valmistaakseen heitä saarnaamaan evankeliumia. Koulua pidettiin yhdessä huoneessa Newel K. Whitneyn kaupan yläkerrassa, missä profeetta asui. Osallistujina oli noin 25 veljeä, joista jotkut matkustivat satoja kilometrejä saadakseen etuoikeuden tutkia evankeliumia huoneessa, joka oli kooltaan vain noin 3,3 x 4,3 m. Monista näistä miehistä tuli myöhemmin apostoleita, seitsenkymmeniä ja muita kirkon johtajia. Vaikka profeetta ja muut veljet opiskelivat toisinaan kieltä, he keskittyivät ensisijaisesti tutkimaan evankeliumin oppeja opiskellen uutterasti varhaisesta aamusta myöhäiseen iltapäivään. Tämä koulu toimi neljän kuukauden ajan, ja samanlaisia kouluja oli myöhemmin Kirtlandissa ja myös Missourissa, missä niihin osallistui satoja ihmisiä.

Koulussa 27. helmikuuta 1833 pidetyssä kokouksessa profeetta sai erään tärkeän ilmoituksen. Kirkon alkuaikoina yhteiskunnassa ja kirkon jäsenten keskuudessa oli tapana käyttää alkoholia, tupakkaa, kahvia ja teetä. Nähdessään veljien tupakoivan koulussa profeetta huolestui asiasta. Brigham Young muisteli: ”Kun he kokoontuivat yhteen tähän huoneeseen aamiaisen jälkeen, he sytyttivät ensimmäiseksi piippunsa, ja tupakoidessaan he puhuivat valtakunnan suurista asioista – –. Usein kun profeetta astui huoneeseen antaakseen opetusta, hän joutui tupakansavupilveen. Tämä ja hänen vaimonsa valitukset, että tämän oli siivottava niin saastainen lattia [tupakkamälleistä], saivat profeetan ajattelemaan asiaa, ja hän tiedusteli Herralta vanhinten käyttäytymisestä tupakan käytön suhteen, ja viisauden sanana tunnettu ilmoitus on seurausta tästä tiedustelusta.”2

Miljoonat ihmiset ovat noudattaneet tässä ilmoituksessa olevia neuvoja ja ovat saaneet ajallisia ja hengellisiä siunauksia kuten ”viisautta ja suuria tiedon aarteita”, jotka luvataan niille, jotka vaeltavat kuuliaisina Jumalan käskyille (OL 89:19).

Hengellisen tiedon aarteita vuodatettiin profeettojen kouluun osallistuneiden veljien päälle, ja he edistyivät suuresti evankeliumin ymmärryksessään. Koulun 18. maaliskuuta 1833 pidetyssä kokouksessa Sidney Rigdon ja Frederick G. Williams erotettiin profeetan neuvonantajiksi ensimmäisessä presidenttikunnassa. Jälkeenpäin profeetta kehotti ”veljiä uskollisesti ja ahkerasti pitämään Jumalan käskyt ja [antoi] runsaasti opetusta pyhien hyödyksi luvaten, että puhdassydämiset saisivat taivaallisen näyn, ja oltuamme vielä hetken aikaa hiljaisessa rukouksessa lupaus vahvistettiin; sillä Jumalan Henki oli avannut monien läsnä olevien ymmärryksen silmät näkemään monia asioita. – – Monet veljistä näkivät taivaallisen näyn Vapahtajasta ja enkelten joukot ja paljon muuta.”3

Profeetta selitti: ”Suuri ilo ja tyytyväisyys loisti jatkuvasti profeettojen koulua käyvien ja pyhien kasvoilta ilmoitettujen asioiden tähden, ja sen tähden, että edistyimme Jumalan tuntemisessa.”4

Joseph Smithin opetuksia

Jeesuksen Kristuksen evankeliumi käsittää kaiken totuuden; uskolliset hyväksyvät totuudet, jotka Jumala on ilmoittanut, ja hylkäävät väärät perimätiedot.

”Mormonismi on totuus; ja jokainen ihminen, joka ottaa sen vastaan, tuntee itsensä vapaaksi ottamaan vastaan jokaisen totuuden. Siksi taikauskon, kiihkoilun, tietämättömyyden ja pappisvallan kahleet kirpoavat heti hänen kaulaltaan ja hänen silmänsä avautuvat näkemään totuuden, ja totuus saa suuren voiton pappisvallasta. – –

– – Mormonismi on totuus, toisin sanoen myöhempien aikojen pyhien oppi on totuus. – – Pyhän uskontomme ensimmäinen ja perustava periaate on se, että me uskomme, että meillä on oikeus ottaa vastaan kaikki ja jokainen totuuden kohta rajoituksitta tai minkään ihmisten uskontunnustusten tai taikauskoisten käsitysten tai jonkin toisen uskonsuunnan estämättä, kun tuo totuus tuodaan selkeästi mieleemme ja meillä on mitä parhaimmat todisteet siitä.”5

Tammikuussa 1843 Joseph Smith keskusteli muutamien ihmisten kanssa, jotka eivät olleet kirkon jäseniä: ”Lausuin, että suurin ero myöhempien aikojen pyhien ja lahkojen käsityksissä oli, että jokin erityinen uskontunnustus rajoitti jälkimmäisiä vieden sen jäseniltä etuoikeuden uskoa mitään muuta kuin mitä siihen sisältyi, kun taas myöhempien aikojen pyhät – – ovat valmiita uskomaan kaikki olemassa olevat todet periaatteet, kun niitä aika ajoin tehdään tiettäviksi.”6

”En voi uskoa mihinkään eri uskontokuntien uskontunnustuksiin, koska niissä kaikissa on jotakin sellaista, mitä en voi kannattaa, vaikka niissä kaikissa onkin jossakin määrin totuutta. Haluan päästä ylös Jumalan kasvojen eteen ja saada tietää kaiken; mutta nuo uskontunnustukset pystyttävät rajapaaluja [rajoja] ja sanovat: ’Tähän asti saat tulla, ei edemmäs’ [ks. Job 38:11], ja sitä en voi allekirjoittaa.”7

”Sanon kaikille niille, jotka haluavat asettaa rajapaaluja Kaikkivaltiaan tielle: Te jäätte vaille Jumalan kirkkautta. Tullakseen perilliseksi yhdessä Pojan kanssa ihmisen täytyy hylätä kaikki väärät perimätietonsa.”8

”Meidän on syytä ymmärtää, mitä Jumala pani toimeen ennen maailman perustamista. Kuka sen tietää? Ihmiskunnan luontaisena taipumuksena on pystyttää rajapaaluja ja asettaa rajoja Kaikkivaltiaan työlle ja teille. – – Ne asiat, jotka ovat olleet kätkettyinä maailman perustamisesta asti, ilmoitetaan lapsille ja imeväisille viimeisinä päivinä [ks. OL 128:18].”9

”Kun ihmiset alkavat puhua [totuutta] vastaan, he eivät vahingoita minua, vaan he vahingoittavat itseään. – – Heikkotahtoiset ihmiset sivuuttavat mitä merkityksellisimpiä kohtia omistamatta niille ajatustakaan, mutta minä haluan nähdä totuuden sen kaikilta puolin ja painaa sen sydämeeni. Uskon kaiken sen, mitä Jumala on aikojen kuluessa ilmoittanut, enkä ole koskaan kuullut kenenkään joutuneen tuomituksi sen tähden että hän olisi uskonut liian paljon; epäuskon tähden ihmiset kyllä tuomitaan.”10

”Kun Jumala tarjoaa ihmiselle siunauksen tai tietoa ja tämä kieltäytyy vastaanottamasta sitä, hänet tuomitaan. Israelilaiset anoivat, että Jumala puhuisi Moosekselle eikä heille; sen seurauksena Hän kirosi heidät antamalla heille lihallisen lain.”11

”Olen aina tyydytyksekseni nähnyt totuuden voittavan erheen ja pimeyden väistyvän valon tieltä.”12

Tiedon hankkiminen iankaikkisista totuuksista on välttämätöntä pelastuksen saavuttamiselle.

”Tieto on elämälle ja jumalisuudelle välttämätöntä. Voi teitä pappeja ja jumaluusoppineita, jotka saarnaatte, ettei tieto ole elämälle ja pelastukselle välttämätöntä. Ottakaa pois apostolit jne., ottakaa pois tieto, niin huomaatte kelpaavanne helvetin kadotukseen. Tieto on ilmoitusta. Kuulkaa, kaikki te veljet, tämä suuri avain: tieto on Jumalan voima pelastukseksi.”13

”Tieto hälventää pimeyden, epätietoisuuden ja epäilyksen, sillä ne eivät voi vallita siellä, missä vallitsee tieto. – – Tietoon sisältyy valtaa. Jumalalla on enemmän valtaa kuin kenelläkään muulla olennolla, koska Hänellä on suurempi tieto, ja sen vuoksi Hän tietää, miten saattaa kaikki muut olennot itselleen alamaisiksi. Hänellä on valta kaikkeen.”14

”Siinä määrin kuin etäännymme Jumalasta, me alennumme kohti paholaista ja menetämme tietoa, ja vailla tietoa emme voi pelastua. Niin kauan kuin sydämemme on täynnä pahuutta ja tutkimme pahaa, sydämessämme ei ole sijaa hyvälle tai hyvän tutkimiselle. Eikö Jumala ole hyvä? Ole siis sinäkin hyvä; jos Hän on uskollinen, ole sinäkin uskollinen. Lisää uskoosi hyve, hyveeseesi tieto, ja tavoittele kaikkea, mikä on hyvää [ks. 2. Piet. 1:5].

– – Ihminen ei pelastu sen nopeammin kuin hän saa tietoa, sillä ellei hän saa tietoa, hän on toisessa maailmassa joutuva jonkin pahan voiman valtaan, koska riivaajahengillä on enemmän tietoa ja sen johdosta enemmän valtaa kuin monilla ihmisillä, jotka ovat maan päällä. Tästä syystä me tarvitsemme avuksemme ilmoitusta, joka antaa meille tietoa siitä, mikä on Jumalan.”15

Joseph Smith opetti huhtikuussa 1843 seuraavaa, mikä merkittiin muistiin myöhemmin kohdaksi OL 130:18–19: ”Jokainen älyn periaate, jonka me saavutamme tässä elämässä, nousee meidän kanssamme ylösnousemuksessa. Ja jos ihminen hankkii tässä elämässä ahkeroimisellaan ja kuuliaisuudellaan tietoa ja älyä enemmän kuin toinen, hän on niin paljon paremmassa asemassa tulevassa maailmassa.”16

Joseph Smith opetti toukokuussa 1843 seuraavaa, mikä merkittiin muistiin myöhemmin kohdaksi OL 131:6: ”Ihmisen on mahdotonta pelastua tietämättömyydessä.”17

Me hankimme tietoa iankaikkisista totuuksista tutkimalla ja rukoilemalla uutterasti.

Palvellessaan ensimmäisessä presidenttikunnassa George A. Smith kirjoitti: ”Joseph Smith opetti, että jokaisen miehen ja naisen pitäisi etsiä Herralta viisautta, että he voisivat saada tietoa Häneltä, joka on tiedon lähde, ja evankeliumin lupaukset, sellaisina kuin ne on ilmoitettu, valtuuttavat meidät uskomaan, että noudattamalla tätä tapaa meidän pitäisi saavuttaa se, mitä tavoittelemme.”18

Profeetta Joseph Smith kirjoitti seuraavaa miehelle, joka oli äskettäin liittynyt kirkkoon: ”Muistathan, kuinka Herran Jeesuksen nimessä todistin siitä suuresta työstä, jonka Hän on aikaansaanut viimeisinä päivinä. Sinä tunnet minun puhetapani ja tiedät, kuinka minä heikkoudessa ja yksinkertaisuudessa julistin Sinulle, mitä Herra pyhien enkeliensä minulle suorittaman palveluksen kautta oli tuonut esiin tätä sukupolvea varten. Rukoilen, että Herra auttaisi Sinua tallettamaan nämä seikat mieleesi, sillä minä tiedän, että Hänen Henkensä todistaa niistä kaikille, jotka ahkerasti etsivät tietoa Häneltä.”19

Profeetta Joseph Smith kirjoitti seuraavaa miehelle, joka halusi tietää enemmän kirkosta: ”Tutki Raamattua ja niin monia kirjoistamme kuin voit saada käsiisi, rukoile Isää Jeesuksen Kristuksen nimessä, usko isille annettuihin lupauksiin, niin mielesi johdatetaan totuuteen.”20

”Se, mikä on Jumalasta, on suuriarvoisinta ja voidaan saada selville vain ajan ja kokemuksen sekä huolellisen pohdiskelun ja vakavan ajattelun kautta. Jos haluat johdattaa jonkun sielun pelastukseen, sinun ajatustesi, oi ihminen, on ulotuttava yhtä korkealle kuin uloimmat taivaat ja tarkoin tutkisteltava ja mietiskeltävä pimeimpiä syvyyksiä ja iankaikkisuuden laajuutta – sinun on oltava yhteydessä Jumalaan. Kuinka paljon arvokkaampia ja jalompia ovatkaan Jumalan ajatukset kuin ihmissydämen turhat kuvitelmat! – –

– – Kruunatkoon rehellisyys ja maltillisuus ja vilpittömyys ja vakavuus ja hyve ja puhtaus ja nöyryys ja yksinkertaisuus päämme joka paikassa; ja lopuksi, tulkaa pienten lasten kaltaisiksi, vailla ilkeyttä, petosta tai ulkokultaisuutta. Ja nyt, veljet, jos koettelemustenne jälkeen teette kaiken tämän ja harjoitatte palavaa rukousta ja uskoa Jumalan edessä alati, niin Jumala on Pyhän Henkensä kautta, Pyhän Hengen sanomattoman suuren lahjan kautta, antava teille tiedon [ks. OL 121:26].”21

Me hankimme tietoa iankaikkisista totuuksista vähän kerrallaan; me voimme oppia kaikkia asioita sitä mukaa kuin pystymme kestämään niitä.

”Ei olisi viisasta antaa meille heti kaikkea tietoa, vaan ainoastaan vähän kerrallaan; sitten voimme sen ymmärtää.”22

”Kun nousette tikkaita, teidän on aloitettava alhaalta ja noustava ylös askelma askelmalta, kunnes pääsette ylös asti. Samoin on evankeliumin periaatteiden laita, teidän on alettava ensimmäisestä ja jatkettava, kunnes opitte kaikki korotuksen periaatteet. Mutta kestää vielä kauan senkin jälkeen, kun olette kulkeneet verhon lävitse, ennen kuin olette oppineet ne. Se ei ole kaikki tarkoitettu käsitettäväksi tässä maailmassa; vielä haudan tuolla puolen meillä tulee olemaan paljon tekemistä oppiaksemme pelastuksemme ja korotuksemme.”23

Joseph Smith ja hänen neuvonantajansa ensimmäisessä presidenttikunnassa antoivat seuraavat ohjeet Nauvooseen kokoontuville pyhille: ”Niille, jotka – – voivat avustaa tässä suuressa työssä, me sanomme: he tulkoot tähän paikkaan. Niin tekemällä he sekä ovat avuksi valtakunnan eteenpäin vierimisessä että ovat tilanteessa, jossa heillä on puolellaan etu saada opetusta presidenttikunnalta ja muilta kirkon virkailijoilta ja he kohoavat yhä korkeammalle älyn määrässä, kunnes he voivat ’yhdessä kaikkien pyhien kanssa käsittää kaiken leveyden, pituuden, korkeuden ja syvyyden ja – – tajuta Kristuksen rakkauden, joka ylittää kaiken tiedon’ [Ef. 3:18–19].”24

”Jumala ei ole ilmoittanut Josephille mitään, mitä Hän ei tekisi tiettäväksi niille kahdelletoista; ja pyhistä vähäisinkin voi tietää kaiken niin nopeasti kuin kykenee sen kestämään, sillä se päivä on tuleva, jolloin kenenkään ei ole tarpeen sanoa lähimmäiselleen: ’Opi tuntemaan Herra! Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat Hänet’ [ks. Jer. 31:34].”25

Opiskelu- ja opetusehdotuksia

Harkitse näitä ideoita, kun tutkit lukua tai valmistaudut opettamaan. Katso lisää apua sivuilta V–XI.

  • Lue ensimmäinen kokonainen kappale sivulta 276. Mieti tapoja tai ajatuksia, jotka voivat ”asettaa rajoja Kaikkivaltiaan työlle ja teille” elämässämme. Mitä meidän mielestäsi pitää tehdä, jotta voimme ottaa vastaan kaiken sen totuuden, jota Herra antaa meille?

  • Käy läpi kappale, joka alkaa sivun 276 alareunasta. Milloin tieto on hälventänyt totuuden ja epäilyksen elämästäsi? Miksi arvelet tiedon hankkimisen totuudesta olevan välttämätöntä pelastuksen saamiseksi? (Katso joitakin esimerkkejä sivuilta 276–277.)

  • Profeetta Josephin opetuksista voimme nähdä, että Saatana haluaa meidän menettävän tietoa (s. 276–277) ja että Herra haluaa antaa meille tietoa (s. 276–277). Mitä me voimme oppia tästä vastakohtaisuudesta?

  • Kuinka me voimme lisätä tietoamme totuudesta? (Katso joitakin esimerkkejä sivuilta 273–274, 277–279.) Käy läpi ensimmäinen kokonainen kappale sivulta 279. Valitse muutamia tässä kappaleessa mainittuja ominaisuuksia. Kuinka kukin näistä ominaisuuksista valmistaa meitä ottamaan vastaan tietoa?

  • Lue kolmas kokonainen kappale sivulta 279. Mitä me voimme oppia vertaamalla sitä, miten me opimme evankeliumin periaatteita, tikkaiden kiipeämiseen? Mitä sinä olet tehnyt jatkuvasti lisätäksesi tietoasi evankeliumista?

  • Mitä ajattelet tai tunnet, kun pohdit tämän luvun viimeistä kappaletta?

Aiheeseen liittyviä pyhien kirjoitusten kohtia: Sananl. 1:7; 1. Tim. 2:3–4; 2. Nefi 28:29–31; Alma 5:45–47; OL 88:118.

Viitteet

  1. George Q. Cannon, Life of Joseph Smith the Prophet, 1888, s. 189.

  2. Brigham Young julkaisussa Deseret News: Semi-Weekly, 25. helmikuuta 1868, s. 2, oikeinkirjoitus nykyaikaistettu; ks. myös Nainen Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa, osa B, 1979, s. 35.

  3. History of the Church, osa 1, s. 334–335; profeettojen koulun 18. maaliskuuta 1833 Kirtlandissa Ohiossa pidetyn kokouksen pöytäkirjasta Frederick G. Williamsin muistiinpanojen mukaan; ks. myös ”Ilmoituksen huone”, Valkeus, lokakuu 1993, s. 41.

  4. History of the Church, osa 1, s. 334; käsikirjoituksesta ”History of the Church”, kirja A–1, s. 281, kirkon arkistot; ks. myös Opin ja Liittojen Kirja ja kirkon historia, Evankeliumin oppi -luokan opettajan opas, 2000, s. 127.

  5. Joseph Smithin 22. maaliskuuta 1839 Libertyn vankilassa Libertyssä Missourissa päivätystä kirjeestä Isaac Gallandille, julkaisussa Times and Seasons, helmikuu 1840, s. 53–54, oikeinkirjoitus ja oikeakielisyys nykyaikaistettu.

  6. History of the Church, osa 5, s. 215; käsikirjoituksesta ”History of the Church”, kirja D–1, s. 1433, kirkon arkistot.

  7. History of the Church, osa 6, s. 57, oikeinkirjoitus nykyaikaistettu; Joseph Smithin 15. lokakuuta 1843 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Willard Richardsin muistiinpanojen mukaan; ks. myös J. Lewis Taylor, ”Profeetta Joseph: Omakuva”, Valkeus, joulukuu 1973, s. 502.

  8. History of the Church, osa 5, s. 554, kappalejakoa muutettu; Joseph Smithin 27. elokuuta 1843 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Willard Richardsin ja William Claytonin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, toim. Joseph Fielding Smith, 1985, s. 321.

  9. History of the Church, osa 5, s. 529–530, kappalejakoa muutettu; Joseph Smithin 13. elokuuta 1843 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Willard Richardsin muistiinpanojen mukaan.

  10. History of the Church, osa 6, s. 477; Joseph Smithin 16. kesäkuuta 1844 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Thomas Bullockin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Liite: Tässä kirjassa lainatut lähteet, s. 588, kohta 3; Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 370.

  11. History of the Church, osa 5, s. 555; Joseph Smithin 27. elokuuta 1843 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Willard Richardsin ja William Claytonin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 321.

  12. Joseph Smithin 24. syyskuuta 1834 Kirtlandissa Ohiossa päivätystä kirjeestä Oliver Cowderylle, julkaistu lehdessä Evening and Morning Star, syyskuu 1834, s. 192.

  13. Martha Jane Knowlton Corayn lainaamana hänen muistiinpanoissaan Joseph Smithin 21. toukokuuta 1843 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta; Martha Jane Knowlton Coray, Notebook, kirkon arkistot.

  14. History of the Church, osa 5, s. 340, oikeinkirjoitus nykyaikaistettu, kappalejakoa muutettu; Joseph Smithin 8. huhtikuuta 1843 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Willard Richardsin ja William Claytonin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 286.

  15. History of the Church, osa 4, s. 588; Joseph Smithin 10. huhtikuuta 1842 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Wilford Woodruffin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 215.

  16. Oppi ja liitot 130:18–19; Joseph Smithin 2. huhtikuuta 1843 Ramusissa Illinoisissa antamia ohjeita.

  17. Oppi ja liitot 131:6; Joseph Smithin 16. ja 17. toukokuuta 1843 Ramusissa Illinoisissa antamia ohjeita.

  18. George A. Smith julkaisussa Deseret News: Semi-Weekly, 29. marraskuuta 1870, s. 2.

  19. History of the Church, osa 1, s. 442; Joseph Smithin 19. marraskuuta 1833 Kirtlandissa Ohiossa päivätystä kirjeestä Moses Nickersonille; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 31.

  20. History of the Church, osa 6, s. 459; Joseph Smithin 12. kesäkuuta 1844 Nauvoossa Illinoisissa päivätystä kirjeestä Washington Tuckerille.

  21. History of the Church, osa 3, s. 295–296, kappalejakoa muutettu; Joseph Smithin ja muiden 20. maaliskuuta 1839 Libertyn vankilassa Libertyssä Missourissa päivätystä kirjeestä Edward Partridgelle ja kirkolle; osia tästä kirjeestä sisällytettiin myöhemmin Oppiin ja liittoihin lukuina 121, 122 ja 123; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 135–136.

  22. History of the Church, osa 5, s. 387; Joseph Smithin 14. toukokuuta 1843 Yelromessa Illinoisissa pitämästä saarnasta Wilford Woodruffin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 295.

  23. History of the Church, osa 6, s. 306–307; Joseph Smithin 7. huhtikuuta 1844 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Wilford Woodruffin, Willard Richardsin, Thomas Bullockin ja William Claytonin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Liite: Tässä kirjassa lainatut lähteet, s. 588, kohta 3; Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 345.

  24. History of the Church, osa 4, s. 186; Joseph Smithin ja hänen neuvonantajiensa ensimmäisessä presidenttikunnassa pyhille syyskuussa 1840 Nauvoossa Illinoisissa osoitetusta kirjeestä, julkaistu lehdessä Times and Seasons, lokakuu 1840, s. 179.

  25. History of the Church, osa 3, s. 380; Joseph Smithin 27. kesäkuuta 1839 Commercessa Illinoisissa pitämästä saarnasta Willard Richardsin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 146.

Kuva
School of Prophets

Profeettojen koulun kokouksessa 27. helmikuuta 1833 profeetta sai useiden veljien paikalla ollessa ilmoituksen, joka tunnetaan viisauden sanana. Sitten hän käveli suurimpaan huoneeseen ja luki ilmoituksen kokoontuneille veljille.

Kuva
young woman

”Minä tiedän, että Hänen Henkensä todistaa – – kaikille, jotka ahkerasti etsivät tietoa Häneltä.”