Presidenttien opetuksia
Luku 3: Jeesus Kristus, maailman jumalallinen Lunastaja


Luku 3

Jeesus Kristus, maailman jumalallinen Lunastaja

”Maailma ei voisi saada pelastusta ilman Jeesuksen Kristuksen sovitustyötä.”

Joseph Smithin elämänvaiheita

Vuosia ennen Joseph Smithin syntymää hänen isänsä isää innoitettiin tunteella, että hänen suvussaan tapahtuisi jotakin, mikä ”vaikuttaisi mullistavasti koko maailmaan”1. Joseph Smithin historiassa sanotaan: ”Isoisäni Asael Smith ennusti kauan sitten, että hänen suvustaan nousisi profeetta, ja isoäitini oli hyvin varma siitä, että ennustus täyttyi minussa. Isoisäni Asael kuoli East Stockholmissa St. Lawrencen piirikunnassa New Yorkin osavaltiossa saatuaan Mormonin kirjan ja luettuaan sen miltei kokonaan, ja hän julisti, että minä olin se profeetta, jonka hän oli kauan tiennyt tulevan esiin suvustaan.”2

Palautuksen profeettana yksi Joseph Smithin tärkeimmistä tehtävistä oli todistaa Jeesuksesta Kristuksesta. Hänen siunauksenaan oli saada henkilökohtainen tieto Jeesuksen Kristuksen jumalallisuudesta ja ymmärtää Jeesuksen Kristuksen tehtävä maailman Lunastajana. Tuo tietämys sai alkunsa ensimmäisestä näystä, jossa nuori Joseph näki taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen ja kuuli Isän julistavan: ”Tämä on minun rakas Poikani. Kuule häntä!” (JS–H 17.) Tässä pyhässä kokemuksessa Joseph sai etuoikeuden ottaa vastaan opetusta maailman Vapahtajalta.

Lähes kaksitoista vuotta myöhemmin, 16. helmikuuta 1832, profeetta oli John Johnsonin talossa Hiramissa Ohiossa kääntämässä Raamattua Sidney Rigdonin toimiessa hänen kirjurinaan. Profeetan käännettyä kohdan Joh. 5:29, jossa kuvataan hyvien ja pahojen ylösnousemusta, Josephille ja Sidneylle avautui näky, ja he näkivät Vapahtajan ja keskustelivat Vapahtajan kanssa:

”Hengen voimasta silmämme aukenivat ja ymmärryksemme valaistui, niin että me näimme ja ymmärsimme sitä, mikä on Jumalan – nimittäin sitä, mikä on ollut alusta asti, ennen kuin maailma oli, ja minkä Isä on säätänyt ainosyntyisen Poikansa kautta, joka on ollut Isän huomassa aina alusta asti ja josta me todistamme; ja todistus, jonka me annamme, on sen Jeesuksen Kristuksen evankeliumin täyteys, joka on Poika, jonka me näimme ja jonka kanssa me puhuimme taivaallisessa näyssä. – –

Ja me näimme Pojan kirkkauden Isän oikealla puolella ja saimme hänen täyteydestään; ja näimme pyhät enkelit ja ne, jotka ovat pyhitettyjä hänen valtaistuimensa edessä, palvelemassa Jumalaa ja Karitsaa, ja he palvelevat häntä aina ja ikuisesti.

Ja nyt, niiden monien todistusten jälkeen, jotka hänestä on annettu, tämän todistuksen, kaikista uusimman, me annamme hänestä, että hän elää!

Sillä me näimme hänet, tosiaankin Jumalan oikealla puolella; ja me kuulimme äänen todistavan, että hän on Isän Ainosyntyinen – että juuri hän on luonut nykyiset ja menneet maailmat ja että niiden asukkaat ovat Jumalalle syntyneitä poikia ja tyttäriä.” (OL 76:12–14, 20–24.)

Joseph Smith näki Vapahtajan jälleen 3. huhtikuuta 1836. Profeetta ja Oliver Cowdery olivat vetäytyneet Kirtlandin temppelin lännenpuoleiselle korokkeelle. He kumartuivat hartaaseen rukoukseen, jonka jälkeen Vapahtaja ilmestyi heidän eteensä. Profeetta julisti:

”Verho poistettiin mielestämme, ja ymmärryksemme silmät avattiin. Me näimme Herran seisomassa korokkeen kaiteella edessämme; ja hänen jalkojensa alla oli puhtaalla kullalla päällystetty alusta, väriltään kuin meripihka. Hänen silmänsä olivat kuin tulenliekki; hänen päänsä hiukset olivat valkoiset kuin puhdas lumi; hänen kasvonsa loistivat kirkkaammin kuin aurinko; ja hänen äänensä oli kuin suurten vesien pauhu, nimittäin Jehovan ääni, joka sanoi: Minä olen ensimmäinen ja viimeinen; minä olen hän, joka elää, minä olen hän, joka teurastettiin; minä olen teidän puolustajanne Isän luona.” (OL 110:1–4.)

Tällaisista kokemuksista profeetta sai ensi käden tietoa ja hänestä tuli Vapahtajan jumalallisuuden erityinen todistaja.

Joseph Smithin opetuksia

Jumalan kansa on kaikkina taloudenhoitokausina turvannut Kristuksen sovitukseen syntiensä anteeksisaamiseksi.

”Maailma ei voisi saada pelastusta ilman Jeesuksen Kristuksen sovitustyötä.”3

”Jumala – – valmisti uhrin antamalla oman Poikansa, joka aikanaan lähetettäisiin valmistamaan tie tahi avaamaan ovi, jonka kautta ihminen saattaisi päästä Hänen eteensä, mistä hänet oli tottelemattomuuden tähden karkotettu. Aika ajoin tätä hyvää sanomaa julistettiin ihmisille eri maailmanaikoina aina Messiaan tulemiseen asti.

Koska Abel uskoi tähän sovitukseen eli lunastussuunnitelmaan, hän uhrasi Jumalalle otollisen uhrin laumansa esikoisista. Kain uhrasi maan hedelmiä, mutta hänen uhrinsa ei ollut otollinen, sillä hän ei voinut tehdä sitä uskossa; hänellä ei voinut olla uskoa eli hän ei voinut osoittaa uskoa taivaan suunnitelman vastaisesti. Ihmisen sovitukseksi vaaditaan Ainosyntyisen veren vuodattaminen, sillä sellainen oli lunastussuunnitelma, ja ilman verenvuodatusta ei ollut anteeksiantoa; ja koska uhri asetettiin vertauskuvaksi, jonka nojalla ihminen erottaisi Jumalan valmistaman suuren Uhrin, niin sen vastaisesti uhrattuun uhriin ei voinut sisältyä uskoa, sillä lunastusta ei saavutettaisi sillä tavoin eikä sovituksen voima perustu siihen järjestykseen. Niinpä Kainilla ei voinut olla uskoa, ja se, mikä ei tapahdu uskosta, on syntiä. Mutta Abel uhrasi otollisen uhrin, jonka kautta hän sai todistuksen siitä, että hän oli vanhurskas, sillä Jumala itse todisti hänen uhrilahjoistaan [ks. Hepr. 11:4].

Eläimen veren vuodattaminen ei tietenkään voinut ketään hyödyttää muutoin kuin sen lahjan esimerkkinä tai vertauskuvana tai selityksenä, jonka Jumala itse uhrasi, ja katse luotuna uskossa tämän suuren Uhrin voimaan antaa syntejä anteeksi. – –

– – Emme voi uskoa, että ammoin eläneet ovat kaikkina aikakausina olleet niin tietämättömiä taivaan järjestyksestä kuin monet otaksuvat, sillä kaikki, jotka joskus ovat pelastuneet, ovat pelastuneet tämän suuren lunastussuunnitelman voimasta, yhtä suuressa määrin ennen Kristuksen tulemista kuin sen jälkeen. Ellei näin ole laita, niin silloin Jumala on toteuttanut eri suunnitelmia (jos saatamme asian näin ilmaista) ihmisen saattamiseksi takaisin Hänen eteensä, emmekä voi uskoa näin, sillä ihmisen luonteenlaadussa ei ole tapahtunut mitään muutosta lankeemuksen jälkeen, ja veriuhria vaativaa toimitusta tai tapaa oli määrä noudattaa vain siihen asti, kunnes Kristus uhrattaisiin ja Hän vuodattaisi verensä, jotta – kuten aiemmin on sanottu – ihminen voisi uskossa odottaa sitä aikaa. – –

Näistä merkittävistä sanoista, jotka Jeesus puhui juutalaisille, me päättelemme, että uhrien uhraamisen tarkoituksena oli vain suunnata mielet Kristukseen: ’Teidän isänne Abraham iloitsi siitä, että saisi nähdä minun päiväni. Hän näki sen ja riemuitsi.’ [Joh. 8:56.] Niinpä siis se, että ammoin eläneet uhrasivat uhreja, ei estänyt heitä kuulemasta evankeliumia, vaan auttoi, kuten olemme aiemmin sanoneet, avaamaan heidän silmänsä ja saattoi heidät katsomaan eteenpäin Vapahtajan tulemiseen ja riemuitsemaan Hänen lunastuksestaan. – – Päättelemme, että aina kun Herra ilmaisi itsensä ihmisille muinaisina aikoina ja käski heidän uhrata Hänelle uhreja, se tapahtui siksi, että he uskossa suuntaisivat katseensa Hänen tulemiseensa ja turvautuisivat Hänen sovituksensa voimaan syntiensä anteeksisaamiseksi. Ja näin he ovat tehneet, tuhannet ennen meitä eläneet, joiden vaatteet ovat tahrattomat ja jotka Jobin tavoin yhtäläisellä varmuudella odottavat näkevänsä Hänet maan päällä viimeisenä päivänä lihassa ollessaan [ks. Job 19:25–26].

Voimme päätellä, että vaikka onkin ollut eri taloudenhoitokausia, niin kuitenkin kaiken sen tarkoituksena, mitä Jumala on kansalleen ilmoittanut, on ollut suunnata ihmisten mieli tähän suureen kohteeseen ja opettaa heitä turvaamaan yksin Jumalaan pelastuksensa aikaansaajana Hänen lakinsa mukaisesti.”4

Koska Jeesus Kristus nousi kuolleista, koko ihmiskunta kokee ylösnousemuksen.

”Uskontomme perusperiaatteet ovat apostolien ja profeettojen todistus Jeesuksesta Kristuksesta, että Hän kuoli, Hänet haudattiin ja Hän nousi kuolleista kolmantena päivänä ja astui taivaaseen. Kaikki muu uskontoomme liittyvä on vain tämän lisänä. Näistä mainittakoon se, että me uskomme Pyhän Hengen lahjaan, uskon voimaan, hengellisten lahjojen saamiseen Jumalan tahdon mukaisesti, Israelin huoneen takaisin tuomiseen ja totuuden lopulliseen voittoon.”5

”’Sillä niin kuin kaikki ihmiset Aadamista osallisina kuolevat, niin myös kaikki Kristuksesta osallisina tehdään eläviksi’ [1. Kor. 15:22]. Jumalan Karitsa on saanut aikaan ylösnousemuksen, jotta kaikki nousevat kuolleista.”6

”Jumala on määrännyt päivän, jolloin Hän tuomitsee maailman, ja tästä Hän on antanut vakuutuksen herättäessään Poikansa Jeesuksen Kristuksen kuolleista – seikka, johon perustuu kaikkien niiden toivo tulevasta onnesta ja ilosta, jotka uskovat innoitettuun aikakirjaan; sillä ’ellei Kristusta ole herätetty’, sanoi Paavali korinttilaisille, ’teidän uskonne on pohjaa vailla ja te olette yhä syntienne vallassa. Ja silloin nekin, jotka ovat nukkuneet pois Kristukseen uskoen, ovat joutuneet perikatoon.’ [1. Kor. 15:17–18.] – –

Kristus itse on todellakin noussut kuolleista, ja jos Hän on noussut kuolleista, niin Hän tuo voimallaan kaikki ihmiset seisomaan eteensä, sillä jos Hän on noussut kuolleista, ajallisen kuoleman kahleet ovat katkenneet eikä hauta saa voittoa. Jos siis hauta ei saa voittoa, niin ne, jotka pitävät Jeesuksen sanat ja noudattavat Hänen opetuksiaan, saavat paitsi lupauksen ylösnousemukseen kuolleista, myös vakuutuksen siitä, että heidät otetaan Hänen kirkkauden valtakuntaansa, sillä Hän itse sanoi: ’Missä minä olen, siellä on oleva myös palvelijani’ [Joh. 12:26].”7

”Ne, jotka ovat kuolleet Jeesuksessa Kristuksessa, voivat esiin tullessaan odottaa kokevansa kaiken sen ilon täyttymyksen, joka heillä oli täällä tai jota he odottivat täällä. – – Olen iloinen siitä, että minulla on etuoikeus välittää teille joitakin asioita, jotka tarkoin ymmärrettyinä auttavat teitä, kun maanjäristykset raivoavat, pilvet kerääntyvät, salamat leimuavat ja myrskyt ovat valmiina puhkeamaan yllänne kuin ukkosen jylinä. Pitäkää kiinni näistä asioista älkääkä antako polvienne tai niveltenne vapista älkääkä sydämenne menettää rohkeuttaan, sillä mitä voivat maanjäristykset, sodat ja pyörremyrskyt tehdä? Eivät mitään. Kaikki teidän menetyksenne korvataan teille ylösnousemuksessa, edellyttäen, että pysytte uskollisina. Olen nähnyt sen Kaikkivaltiaan näyssä. – –

Jumala on ilmoittanut Poikansa taivaasta sekä ylösnousemuksen opin, ja meillä on tieto siitä, että ne, jotka on tänne haudattu, Jumala tuo jälleen esiin, lihalla vaatetettuina ja suuren Jumalan Hengellä eläväksi tehtyinä. Ja mitä sillä on väliä, kun emme voi enää pitää heitä, laskemmeko me heidät hautaan vai lasketaanko meidät hautaan heidän kanssaan? Painukoot nämä totuudet sydämeemme, jotta me jo täällä alkaisimme iloita siitä, minkä saamme täydellisenä tämän jälkeen.”8

Meistä voi tulla perillisiä Jeesuksen Kristuksen kanssa Kristuksen sovituksen ja kuuliaisuuden ansiosta evankeliumille.

”Minä uskon Jeesuksen Kristuksen jumalallisuuteen ja siihen, että Hän kuoli kaikkien ihmisten syntien tähden, jotka olivat Aadamissa langenneita.”9

UK 3: ”Me uskomme, että koko ihmissuku voi pelastua Kristuksen sovituksen ansiosta noudattamalla evankeliumin lakeja ja toimituksia.”10

”Kun Jumala oli luonut taivaat ja maan, Hän tuli alas ja sanoi kuudentena päivänä: ’Tehkäämme ihminen kuvaksemme.’ Kenen kuvaksi? Jumalten kuvaksi He loivat heidät, mieheksi ja naiseksi, viattomiksi, syyttömiksi ja tahrattomiksi, samanlaisiksi luonteeltaan ja samanlaisiksi olemukseltaan kuin jumalat [ks. 1. Moos. 1:26–27]. Ja kun ihminen lankesi, hän ei menettänyt kaltaisuuttaan vaan hänen luonteensa säilytti yhä hänen Luojansa kuvan. Kristus, joka on ihmisen kaltainen, on myös Isänsä olemuksen tarkka kuva [ks. Hepr. 1:3]. – – Kristuksen sovituksen ja ylösnousemuksen ja kuuliaisuuden ansiosta evankeliumille meidät tehdään jälleen Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen kaltaisiksi [ks. Room 8:29]; silloin me olemme saavuttaneet Jumalan kuvan, kirkkauden ja luonteen.”11

”Henkiemme Isä [varasi] luoduilleen uhrin, lunastussuunnitelman, sovituksen voiman, pelastuksen suunnitelman, jonka suurena tarkoituksena on tuoda ihmiset takaisin taivaan Kuninkaan eteen, kruunata heidät selestisellä kirkkaudella ja tehdä heistä Pojan kanssa sen perinnön perijöitä, joka on puhdas ja tahraton ja joka ei katoa.”12

”Pyhissä kirjoituksissa sanotaan, että niistä, jotka noudattavat käskyjä, tulee Jumalan perillisiä yhdessä Jeesuksen Kristuksen kanssa. – – ’Henki itse todistaa yhdessä meidän henkemme kanssa, että olemme Jumalan lapsia. Mutta jos olemme lapsia, olemme myös perillisiä, Jumalan perillisiä yhdessä Kristuksen kanssa; jos kerran kärsimme yhdessä Kristuksen kanssa, pääsemme myös osallisiksi samasta kirkkaudesta kuin hän.’ [Room. 8:16–17.]”13

”Kuinka lohdullista onkaan surevien, kun heidät kutsutaan jättämään jäähyväiset aviomiehelle, vaimolle, isälle, äidille, lapselle tai rakkaalle sukulaiselle, tietää, että vaikka maallinen tomumaja lasketaan hautaan ja hajoaa, nämä tulevat nousemaan asuakseen jälleen iankaikkisessa hehkussa kuolemattomuuden kirkkaudessa, missä ei enää ole murhetta, ei kärsimystä eikä kuolemaa, vaan missä he saavat olla Jumalan perillisiä yhdessä Jeesuksen Kristuksen kanssa.”14

Jeesus Kristus on täydellinen, puhdas ja pyhä, ja Hän on kehottanut meitä olemaan kaltaisiaan.

”Kuka kaikista pyhistä näinä viimeisinä päivinä voi pitää itseään yhtä hyvänä kuin Herramme? Kuka on yhtä täydellinen? Kuka on yhtä puhdas? Kuka on yhtä pyhä kuin Hän oli? Löytyykö sellaisia? Hän ei milloinkaan rikkonut eikä loukannut taivaallista käskyä tai lakia, Hänen huulillaan ei ollut petosta eikä Hänen sydämessään havaittu vilppiä. – – Missä on joku Kristuksen kaltainen? Sellaista ei voi maan päältä löytää.”15

”Ihmisen täytyi taipua katoavaisuuden alaisuuteen, ei omasta tahdostaan, mutta Kristus toi hänelle toivon [ks. Room. 8:20] kaikkien täytyy taipua katoavaisuuteen matkatessaan mutkaisia polkuja ja kohdatessaan vaikeuksia, jotka ympäröivät heitä. Missä on ihminen, joka ei ole katoavaisuuden alainen? Kukaan ei ole ollut täydellinen paitsi Jeesus, ja miksi Hän oli täydellinen? Koska Hän oli Jumalan Poika ja Hänellä oli Hengen täyteys ja suurempi voima kuin yhdelläkään ihmisellä.”16

”[ Jeesuksella Kristuksella] oli jo poikana kylliksi älyä kyetäkseen hallitsemaan ja vallitsemaan juutalaisten valtakuntaa, ja Hän pystyi keskustelemaan kaikkein viisaimpien ja syvällisimpien lainopettajien ja jumaluusoppineiden kanssa ja saattamaan heidän teoriansa ja tapansa näyttämään hullutukselta Hänen viisauteensa verrattuina.”17

”Toivomme, että pohditte sydämessänne jatkuvasti Herramme käskyjä, jotta ne opettavat teille paitsi Hänen tahtoaan Hänen evankeliuminsa saarnaamisessa, myös Hänen sävyisyyttään ja täydellistä vaellustaan kaikkien edessä jopa niinä vainojen ja solvausten aikoina, joita jumalaton ja uskoton sukupolvi syyti hänen päälleen. Muistakaa veljet, että Hän on kutsunut teitä elämään pyhää elämää, ja tarvitseeko meidän sanoakaan, olemaan Hänen kaltaisiaan puhtaudessa. Kuinka viisaita, kuinka pyhiä, kuinka puhtaita ja kuinka täydellisiä teidän siis tulisikaan olla Hänen edessään, ja muistakaa myös, että Hänen silmänsä valvovat teitä aina.”18

”Kun pohdimme suuren Mestarimme pyhyyttä ja täydellisyyttä, Hänen, joka uhraamalla itsensä on avannut meille tien, jota voimme tulla Hänen luokseen, Hänen alentumisensa saa sydämemme sulamaan. Ja kun me pohdimme myös sitä, että Hän on kehottanut meitä olemaan täydellisiä kaikessa, että voisimme valmistautua kohtaamaan Hänet rauhassa, kun Hän tulee kirkkaudessaan kaikkien pyhien enkeleidensä kanssa, haluamme kehottaa rohkeasti veljiämme olemaan nöyriä ja rukoilevia, vaeltamaan todellakin valon ja päivän lapsina, että heillä olisi ymmärrystä vastustaa jokaista kiusausta ja voittaa jokainen paha Herramme Jeesuksen Kristuksen kunnioitettavassa nimessä. Sillä voitte olla varmoja siitä, veljet, että se päivä on totisesti lähellä, jolloin talon Isäntä nousee ja sulkee oven, eikä ketään paitsi niitä, joilla on häävaatteet, päästetä nauttimaan paikasta hääaterialla! [Ks. Matt. 22:1–14.]”19

Opiskelu- ja opetusehdotuksia

Harkitse näitä ideoita, kun tutkit lukua tai valmistaudut opettamaan. Katso lisää apua sivuilta V–XI.

  • Käy läpi selonteot kerroista, jolloin Joseph Smith näki Vapahtajan (s. 47–49). Mitä ajattelet ja miltä sinusta tuntuu, kun pohdit näitä kokemuksia?

  • Eläinuhrit auttoivat muinaisina aikoina Herran kansaa ”avaamaan – – silmänsä” ja ”katsomaan eteenpäin Vapahtajan tulemiseen ja riemuitsemaan Hänen lunastuksestaan” (s. 51). Millaiset asiat auttavat sinua tänä aikana katsomaan Vapahtajaan?

  • Lue kappale, joka alkaa sivun 51 alareunasta. Huomaa, että tässä kohdassa ”lisä” on jotakin, joka on kiinni jossakin tärkeämmässä, kuten oksa on kiinni puun rungossa. Mistä syystä luulet apostolien ja profeettojen todistuksen V.apahtajan sovituksesta ja ylösnousemuksesta olevan ”uskontomme perusperiaatteet”? Kuinka saattaisit suhtautua palvelemiseesi kotona ja kirkossa, jos muistaisit, että kaikki muu on vain näiden periaatteiden lisänä?

  • Käy läpi profeetta Josephin opetukset ylösnousemuksesta (s. 51–54). Mitä lohtua saat tiedosta, että ”kaikki teidän menetyksenne korvataan teille ylösnousemuksessa, edellyttäen, että pysytte uskollisina”? Millä tavoin tieto ylösnousemuksesta voi auttaa meitä alkamaan ”iloita siitä, minkä saamme täydellisenä tämän jälkeen”?

  • Kun käyt läpi sivut 54–55, pohdi, mitä Vapahtaja on tehnyt, jotta meistä voi tulla perillisiä Hänen kanssaan. Mieti, miten voit osoittaa Hänelle kiitollisuutesi Hänen sovitusuhristaan.

  • Sivuilla 55–57 profeetta Joseph Smith mainitsee monia Vapahtajan ominaisuuksia. Mitä muita ominaisuuksia mieleesi tulee pohtiessasi Vapahtajan elämää ja palvelutyötä? Mieti jotakin, mitä voit tehdä tullaksesi enemmän Hänen kaltaisekseen.

Aiheeseen liittyviä pyhien kirjoitusten kohtia: Jes. 53:1–12; 2. Nefi 9:5–26; OL 20:21–29.

Viitteet

  1. George A. Smithin muistiinpanojen mukaan julkaisussa Deseret News, 12. elokuuta 1857, s. 183.

  2. History of the Church, osa 2, s. 443; käsikirjoituksesta ”History of the Church”, kirja B–1, liite, s. 5, kirkon arkistot.

  3. History of the Church, osa 5, s. 555; Joseph Smithin 27. elokuuta 1843 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Willard Richardsin ja William Claytonin muistiinpanojen mukaan.

  4. History of the Church, osa 2, s. 15–17, oikeinkirjoitus nykyaikaistettu, kappalejakoa muutettu; artikkelista ”The Elders of the Church in Kirtland, to Their Brethren Abroad”, 22. tammikuuta 1834, julkaisussa Evening and Morning Star, maaliskuu 1834, s. 143; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, toim. Joseph Fielding Smith, 1985, s. 58, 59–60.

  5. History of the Church, osa 3, s. 30; julkaisun Elder’s Journal pääkirjoituksesta, heinäkuu 1838, s. 44; Joseph Smith oli lehden päätoimittaja; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 120.

  6. History of the Church, osa 6, s. 366; Joseph Smithin 12. toukokuuta 1844 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Thomas Bullockin muistiinpanojen mukaan.

  7. History of the Church, osa 2, s. 18–19, kappalejakoa muutettu; artikkelista ”The Elders of the Church in Kirtland, to Their Brethren Abroad”, 22. tammikuuta 1834, julkaisussa Evening and Morning Star, maaliskuu 1834, s. 144.

  8. History of the Church, osa 5, s. 361–362, kappalejakoa muutettu; Joseph Smithin 16. huhtikuuta 1843 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Wilford Woodruffin ja Willard Richardsin muistiinpanojen mukaan.

  9. History of the Church, osa 4, s. 78; Matthew L. Davisin Washington D.C.:ssä 6. helmikuuta 1840 päivätystä Mary Davisille osoitetusta kirjeestä, jossa on selostus Joseph Smithin 5. helmikuuta 1840 pitämästä saarnasta Washington D.C.:ssä.

  10. Kolmas uskonkappale.

  11. James Burgessin lainaamana koosteessa otteista Joseph Smithin saarnoista; James Burgess, Journals, 1841–48, osa 2, kirkon arkistot.

  12. History of the Church, osa 2, s. 5; artikkelista ”The Elders of the Church in Kirtland, to Their Brethren Abroad”, 22. tammikuuta 1834, julkaisussa Evening and Morning Star, helmikuu 1834, s. 135.

  13. George Laubin lainaamana koosteessa otteista Joseph Smithin saarnoista noin vuodelta 1845; George Laub, Reminiscences and Journal Jan. 1845–Apr 1857, s. 31, kirkon arkistot.

  14. History of the Church, osa 6, s. 306; Joseph Smithin 7. huhtikuuta 1844 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saar nasta Wilford Woodruffin, Willard Richardsin, Thomas Bullockin ja William Claytonin muistiinpanojen mukaan; ks. myös ”King-Follet-saarna”, Valkeus, huhtikuu 1972, s. 152.

  15. History of the Church, osa 2, s. 23; artikkelista ”The Elders of the Church in Kirtland, to Their Brethren Abroad”, s. 152; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 67.

  16. History of the Church, osa 4, s. 358; Joseph Smithin 16. toukokuuta 1841 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta; selostus julkaisussa Times and Seasons, 1. kesäkuuta 1841, s. 429–430.

  17. History of the Church, osa 6, s. 608; Joseph Smithin Carthagen vankilassa Carthagessa Illinoisissa 27. kesäkuuta 1844 antamista ohjeista Cyrus H. Wheelockin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 388–389.

  18. History of the Church, osa 2, s. 13; artikkelista ”The Elders of the Church in Kirtland, to Their Brethren Abroad”, 22. tammikuuta 1834, julkaisussa Evening and Morning Star, maaliskuu 1834, s. 142.

  19. Joseph Smithin ja ylipappien Kirtlandissa Ohiossa 23. marraskuuta 1833 päivätystä kirjeestä veljille Geneseoon New Yorkiin, kirkon arkistot.

Kuva
Jospeh and Oliver

Vapahtaja ilmestyi Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle Kirtlandin temppelissä. ”Verho poistettiin mielestämme”, Joseph sanoi, ”ja ymmärryksemme silmät avattiin. Me näimme Herran seisovan korokkeen kaiteella.”

Kuva
resurrected Lord

”Jumalan Karitsa on saanut aikaan ylösnousemuksen, jotta kaikki nousevat kuolleista.”

Kuva
Christ with children

”Kun pohdimme suuren Mestarimme pyhyyttä ja täydellisyyttä, – – Hänen alentumisensa saa sydämemme sulamaan.”