Presidenttien opetuksia
Luku 45: Joseph Smithin ajatuksia profeetallisesta palvelutyöstään


Luku 45

Joseph Smithin ajatuksia profeetallisesta palvelutyöstään

”Minulla ei ole mitään muuta halua kuin tehdä hyvää kaikille ihmisille.”

Joseph Smithin elämänvaiheita

Profeetta Joseph Smith oli palvelutyönsä alusta asti usein hengenvaarassa. Vaikka Herra vapautti profeetan monta kertaa hänen vihollistensa käsistä, profeetta tiesi, että kun hän olisi täyttänyt maallisen palvelutyönsä, hän voisi kuolla. ”Jotkut ovat otaksuneet, ettei veli Joseph voisi kuolla”, hän sanoi eräissä hautajaisissa Nauvoossa vuonna 1842, ”mutta se on erehdys. On totta, että minulle on ajoittain luvattu, että elämäni jatkuisi voidakseni suorittaa sen ja sen tehtävän, mutta nyt kun olen ne suorittanut, minulla ei tällä hetkellä ole mitään taetta elämästäni. Olen yhtä altis kuolemaan kuin muutkin ihmiset.”1

Profeetta oli hyvin tietoinen siitä, että hän ja kaikki Nauvoossa elävät pyhät olivat yhä vaarallisemmassa tilanteessa. Nauvoon kasvaessa jotkut alueella asuvat ihmiset alkoivat pelätä pyhien kasvavaa poliittista ja taloudellista valtaa, ja mellakoitsijat alkoivat jälleen ahdistella heitä. Profeetta oli erityisessä vaarassa, sillä Missourin viranomaiset tekivät toistuvia yrityksiä hänen vangitsemisekseen, ja kirkon luopiot tulivat yhä vihamielisemmiksi yrityksissään tuhota hänet. Elokuun 6. päivänä 1842 profeetta julisti, että tulisi aika, jolloin kirkon jäsenet pakotettaisiin lähtemään Nauvoosta:

”Profetoin, että pyhät kärsisivät jatkuvasti paljon koettelemuksia ja heidät karkotettaisiin Kalliovuorille; monet luopuisivat uskostaan, jotkut kohtaisivat kuolemansa vainoojiemme toimesta tai menettäisivät henkensä vaikeiden olojen tai sairauksien johdosta, ja jotkut teistä elävät niin kauan, että saavat mennä auttamaan asuttamisessa ja kaupunkien rakentamisessa ja nähdä pyhien tulevan mahtavaksi kansaksi Kalliovuorten keskellä.”2

Profeetan elämän muutaman viimeisen vuoden saarnoissa ja kirjoituksissa hänen sanoistaan aistii kiireen tuntua. Tietäen aikansa olevan lyhyt hän uurasti innokkaasti opettaakseen pyhille sitä, mitä Jumala oli hänelle ilmoittanut, ja kannusti heitä valmistautumaan ottamaan vastaan nämä totuudet. Hän ilmaisi myös suuren rakkautensa pyhiä kohtaan julistaen jopa, että hän oli halukas antamaan henkensä heidän puolestaan: ”Olen valmis tarjoutumaan uhriksi siten, että se voi saada aikaan suurinta hyötyä ja hyvää.”3

On merkittävää, että vaikka profeetta kärsi paljon vainoa ja kasvavan kirkon jatkuvat vaatimukset painoivat häntä, hän löysi aikaa osoittaa välittävänsä jokaisesta kirkon jäsenestä yksilönä. Monet pyhät muistelivat myöhempinä vuosina sitä rakkautta ja ystävällisyyttä, jota profeetta Joseph osoitti heille.

Aroet L. Hale muisteli: ”Profeetta – – tuli usein ulos Mansion [Housesta] pelaamaan palloa meidän poikien kanssa; hänen poikansa Joseph oli suunnilleen minun ikäiseni. [Profeetta] Joseph noudatti aina sääntöjä. Hän oli siepparina, kunnes tuli hänen vuoronsa tarttua mailaan. Ja sitten, koska hän oli sangen voimakas mies, hän löi pallon niin kauas, että huusimme aina sitä hakemaan lähteneelle pojalle, että hän ottaisi eväät mukaan. Se nauratti profeettaa. Joseph oli aina hyväntuulinen ja hauska.”4

Margarette McIntire Burgess muisteli toista kokemusta profeetan kanssa Nauvoossa: ”Vanhempi veljeni ja minä olimme menossa kouluun lähelle rakennusta, joka tunnettiin Joseph Smithin tiilisenä kauppana. Edellisenä päivänä oli satanut, ja maassa oli paljon kuraa varsinkin sillä kadulla. Veljeni Wallace ja minä juutuimme molemmat liejuun emmekä päässeet siitä irti, ja tietenkin me aloimme itkeä kuin lapset, sillä me luulimme, että meidän täytyisi jäädä siihen. Mutta kun kohotin katseeni, näin lasten rakkaan ystävän, profeetta Josephin, tulevan meitä kohti. Hän oli pian nostanut meidät korkeammalle ja kuivemmalle maalle. Sitten hän kumartui ja puhdisti loan pienistä, kurasta painavista kengistämme ja otti sitten nenäliinansa taskustaan ja pyyhki kyyneleiset kasvomme. Hän puhui meille ystävällisesti ja rohkaisevasti ja lähetti meidät hyvillä mielin jatkamaan koulumatkaamme. Onko mikään ihme, että rakastin tuota suurta, hyvää ja jaloa Jumalan miestä?”5

Joseph Smithin opetuksia

Profeetat opettavat sen, mitä Jumala heille ilmoittaa; me pyrimme ymmärtämään heidän sanansa ja ottamaan niistä varteen.

”Kaiken päivää mietiskelen erästä asiaa, joka merkitsee minulle enemmän kuin syöminen ja juominen, ja se on kysymys siitä, miten saan Jumalan pyhät ymmärtämään ne näyt, jotka hyökyaallon tavoin vyöryvät mieleeni. Oi, kuinka iloitsisinkaan tuodessani eteenne asioita, joita ette ole koskaan ajatelleetkaan! Mutta köyhyys ja maailman huolet estävät. – –

Hoosianna, hoosianna, hoosianna kaikkivaltiaalle Jumalalle siitä, että valonsäteet alkavat tunkea esiin jo nyt. En löydä sanoja, joilla ilmaista itseäni. En ole oppinut, mutta minulla on tunteet siinä kuin kellä tahansa. Oi, jospa minulla olisi ylienkelin kieli ilmaistakseni kerran tunteeni ystävilleni! Mutta en odota milloinkaan pystyväni siihen tässä elämässä.”6

”On ollut erittäin vaikeata saada mitään tämän sukupolven päähän. Se on ollut kuin hemlokin halkaisemista oksankohdasta käyttämällä maissileivän palaa kiilana ja kurpitsaa nuijana. Pyhätkin ovat hitaita ymmärtämään.

Olen useita vuosia yrittänyt valmistaa pyhien mieltä vastaanottamaan sitä, mikä on Jumalan, mutta olemme usein nähneet, kuinka jotkut heistä senkin jälkeen, kun ovat kärsineet kaiken mitä ovat kärsineet Jumalan työn hyväksi, hajoavat sirpaleiksi kuin lasi niin pian kuin ilmaantuu jotakin, mikä on vastoin heidän perimätietojaan; he eivät kestä tulta lainkaan. Kuinka monet kykenevät noudattamaan selestistä lakia, läpäisemään ja saamaan korotuksensa, sitä en kykene sanomaan, sillä monet ovat kutsuttuja, mutta harvat valittuja [ks. OL 121:40].”7

”En ole muiden ihmisten kaltainen. Mieltäni askarruttavat jatkuvasti päivän toimet, ja olen täysin riippuvainen elävästä Jumalasta kaikessa, mitä sanon tämänkaltaisissa tilaisuuksissa [hautajaiset]. – –

Jos saisin Hengen johdatusta, ilmoitusta ja kykyä välittää teille, mitä sieluni on kuluneina päivinä mietiskellyt, niin joka ainoa sielu tästä kuulijakunnasta menisi kotiin ja sulkisi suunsa ikuisiksi ajoiksi uskonnollisista asioista, kunnes olisi oppinut jotakin.

Miksi olisitte niin varmat siitä, että käsitätte sen, mikä on Jumalan, kun kaikki teissä on niin epävarmaa? Olette tervetulleet jakamaan kaiken sen tiedon ja ymmärryksen, jonka pystyn teille antamaan.”8

”Jotkut ihmiset sanovat, että olen langennut profeetta, koska en tuo julki enempää Herran sanaa. Miksi en tee sitä? Kykenemmekö vastaanottamaan sen? Emme! Ei ainoakaan tässä huoneessa oleva.”9

”Tulen aika ajoin paljastamaan teille asioita, jotka Pyhä Henki minulle ilmoittaa. Kaikki ne valheet, joita minua vastaan nyt sepitetään, ovat paholaisesta, ja paholaisen ja hänen palvelijoidensa vaikutusta tullaan käyttämään Jumalan valtakuntaa vastaan. Jumalan palvelijat eivät opeta mitään muuta kuin iankaikkisen elämän periaatteita; heidän teoistaan te tunnette heidät. Hyvä ihminen puhuu hyvää ja pyhiä periaatteita, ja paha ihminen puhuu pahaa. Haluan Herran nimessä nuhdella kaikkia sellaisia huonoja periaatteita, valehtelijoita jne. ja kehotan kaikkia teitä katsomaan tarkoin, ketä seuraatte. Kehotan teitä ottamaan varteen kaikesta teille antamastani hyvästä ja kaikista opetuksista. – –

Teroitan teidän mieleenne ajateltavaksi seuraavaa – osoittakaa uskossanne avuja, rakkautta jne. Sanon Herran nimessä, että jos teissä on kaikki tämä, te olette hedelmälliset [ks. 2. Piet. 1:5–8]. Todistan, ettei kellään muulla kuin minulla ole valtaa ilmoittaa näitä – sitä, mikä on taivaassa, maan päällä ja helvetissä. – – Uskon teidät kaikki Jumalan haltuun, jotta voisitte periä kaiken; ja Jumala lisätköön siunauksensa.”10

Vaikka profeetat ovat miehiä, joilla on inhimillisiä heikkouksia, Jumala on kutsunut heidät opettamaan ja johtamaan kansaansa.

Profeetan päiväkirjassa 6. marraskuuta 1835 lukee: ”Tänä aamuna minut esiteltiin idästä olevalle miehelle. Kuultuaan nimeni hän huomautti, että en ollut mitään muuta kuin ihminen. Tällä hän ilmaisi olettaneensa, että henkilö, jolle Herra on nähnyt hyväksi ilmoittaa tahtonsa, on varmasti jotakin enemmän kuin ihminen. Hän näytti unohtaneen Jaakobin sanat siitä, että [Elia] oli ihminen, yhtä vajavainen kuin mekin, ja kuitenkin hänellä oli sellainen voima Jumalan edessä, että vastauksena hänen rukouksiinsa Jumala sulki taivaat, niin ettei satanut kolmeen ja puoleen vuoteen, ja jälleen vastauksena hänen rukoukseensa taivas antoi sateen ja maa tuotti hedelmää [ks. Jaak. 5:17–18]. Sellainen on todella tämän sukupolven pimeys ja tietämättömyys, että se pitää uskomattomana, että ihminen olisi minkäänlaisessa yhteydenpidossa Luojansa kanssa.”11

”Olenko koskaan opettanut mitään väärää tältä paikalta? Milloin olen ollut väärässä? Haluan saada voiton Israelissa, ennen kuin lähden täältä pois eikä minua enää nähdä. En ole koskaan väittänyt teille olevani täydellinen, mutta opettamissani ilmoituksissa ei ole mitään erhettä. Pitääkö minut siis heittää menemään tyhjänpäiväisenä?”12

”Vaikka teenkin väärin, en tee niitä vääryyksiä, joista minua syytetään; tekemäni vääryys johtuu kuten muillakin ihmisluonteen heikkoudesta. Ei kukaan elä virheettömänä. Luuletteko, että Jeesuskaan, jos Hän olisi täällä, olisi teidän silmissänne virheetön? Hänen vihamiehensä puhuivat kaikenlaista pahaa Häntä vastaan – kaikki he etsivät Hänestä jumalattomuutta.”13

Joseph Smithin päiväkirjassa 29. lokakuuta 1842 lukee: ”Menin – – kauppaan [Nauvoossa Illinoisissa], minne oli kokoontunut joukko veljiä ja sisaria, jotka tänä aamuna olivat saapuneet New Yorkin – – seutuvilta. – – Sanoin heille, että olen vain ihminen eikä heidän pidä odottaa minun olevan täydellinen; jos he odottavat minulta täydellisyyttä, niin minunkin pitäisi odottaa sitä heiltä, mutta jos he kärsisivät minun heikkouksiani ja veljien heikkouksia, niin minäkin kärsisin heidän heikkouksiaan.”14

Vastustuksesta huolimatta profeetat täyttävät Jumalalta saamansa palvelutyön.

”Olen iloinen ja kiitollinen siitä, että saan olla läsnä tässä tilaisuudessa. Vihollisemme ovat nähneet paljon vaivaa yrittäen saada minut Missouriin ja riistää henkeni, mutta Herra on aidannut heidän tiensä, eivätkä he ole vielä onnistuneet pyrkimyksessään. Jumala on auttanut minua pysyttelemään heidän ulottumattomissaan. Olen taistellut hyvän taistelun – –.

Minä pääsen voitolle vihollisistani; olen pääsemässä voitolle heistä kotona, ja pääsen myös muualla. Kaikki, jotka nousevat minua vastaan, tulevat totisesti tuntemaan jumalattomuutensa painon oman päänsä päällä.”15

”Puhun rohkeasti ja uskollisesti ja valtuudella. – – Tiedän, mitä sanon; minä ymmärrän palvelutehtäväni ja työni. Jumala Kaikkivaltias on kilpeni, ja mitä voi ihminen tehdä, jos Jumala on ystäväni? Minua ei uhrata ennen kuin aikani on tullut; silloin minut uhrataan auliisti. – – Kiitän Jumalaa siitä, että Hän on varjellut minua vihollisiltani; minulla ei ole vihamiehiä muutoin kuin totuuden tähden. Minulla ei ole mitään muuta halua kuin tehdä hyvää kaikille ihmisille. Tunnen halua rukoilla kaikkien ihmisten puolesta.”16

”Ellei minua todella olisi saatettu tähän työhön ja ellei Jumala olisi minua kutsunut, minä vetäytyisin syrjään. Mutta en voi vetäytyä syrjään; minulla ei ole mitään epäilyksiä totuudesta.”17

”Olen särmikäs kivi. Vasaran ja taltan ääni ei ollut koskaan kaikunut minussa ennen kuin Herra otti minut käteensä. Haluan yksinomaan taivaan oppia ja viisautta.”18

”Profetoin ja todistan tänä aamuna, etteivät kaikki maan ja helvetin voimat yhdessäkään saa eivätkä pysty koskaan kukistamaan eivätkä voittamaan tätä poikaa, sillä olen saanut lupauksen iankaikkiselta Jumalalta. Jos olen syntiä tehnyt, olen tehnyt sitä ulkonaisesti; mutta olen totisesti mietiskellyt sitä, mikä on Jumalan.”19

”Kun ihmiset ryhtyvät rakentamaan toisten ihmisten perustukselle, he tekevät sen omalla vastuullaan ilman valtuutta Jumalalta, ja kun tulvavesi virtaa ja tuulet puhaltavat, heidän perustustensa havaitaan olevan hiekkaa ja heidän koko rakennelmansa sortuu maan tasalle.

Rakensinko minä kenenkään toisen perustukselle? Minulla on kaikki se totuus, joka kristillisellä maailmalla oli hallussaan, ja kaupanpäällisiksi riippumaton ilmoitus, ja Jumala vie minut voittoon.”20

Profeetat rakastavat ihmisiä, joita he palvelevat, ja haluavat johtaa heitä hyvin silloinkin, kun se edellyttää heidän nuhtelemistaan.

”’Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta’ [Joh. 15:13]. Huomaan satojen ja tuhansien veljieni olevan valmiit uhraamaan henkensä minun edestäni.

Taakat, joita saan harteilleni, ovat sangen raskaat. Vainoojani eivät suo minulle lepoa, ja havaitsen, että tehtävien ja huolten keskellä henki on altis, mutta liha on heikko. Vaikka taivaallinen Isäni kutsui minut laskemaan tämän suuren työn ja valtakunnan perustuksen tällä taloudenhoitokaudella ja todistamaan Hänen ilmoitetusta tahdostaan hajotetulle Israelille, olen altis samanlaisille mielihaluille kuin muutkin ihmiset, samoin kuin muinaiset profeetat olivat. – –

En näe mitään vikoja kirkossa, ja sallittakoon minun sen tähden nousta ylös pyhien kanssa, nousenpa sitten ylös taivaaseen tai astun alas helvettiin tai menen johonkin muuhun paikkaa. Ja jos menemme helvettiin, me ajamme riivaajat ulos ja teemme siitä taivaan. Siellä, missä tämä kansa on, on hyvä yhdyskunta.”21

”Pyhien ei pidä luulla, että koska minulla on heihin läheiset suhteet ja olen leikkisä ja iloinen, olen asioista tietämätön. Kirkossa ei voida antaa tukea minkäänlaiselle jumalattomuudelle, eikä se menesty siellä missä minä olen, sillä olen päättänyt, että kun johdan kirkkoa, johdan sitä oikein.”22

”Jos olen niin onnekas, että kykenen käsittämään Jumalan ja selittämään tai välittämään periaatteet teidän sydämeenne niin, että Henki sinetöi ne teille, niin istukoon silloin jokainen mies ja nainen tästedes vaiti, peittäköön suunsa kädellään älköönkä koskaan enää nostako kättään tai ääntään tai sanoko mitään Jumalan miestä tai Jumalan palvelijoita vastaan. – – Jos minä annan teille tietoa Hänestä, kaiken vainon minua kohtaan tulisi lakata. Silloin te tiedätte, että minä olen Hänen palvelijansa, sillä minä puhun niin kuin se, jolla on valta. – –

– – Voin maistaa iankaikkisen elämän periaatteita, ja niin voitte tekin. Ne on annettu minulle Jeesukselta Kristukselta tulleen ilmoituksen kautta, ja minä tiedän, että kun kerron teille nämä iankaikkisen elämän sanat sellaisina kuin ne on minulle annettu, tekin maistatte ne, ja tiedän teidän uskovan niihin. Te sanotte, että hunaja on makeaa, ja niin sanon minäkin. Pystyn myös maistamaan iankaikkisen elämän hengen. Tiedän, että se on hyvä, ja kun kerron teille näistä asioista, jotka minulle on annettu Pyhän Hengen innoituksen kautta, ne tuntuvat myös teistä suloiselta, ja te iloitsette yhä enemmän. – –

Olen tarkoittanut sanani kaikille, sekä rikkaille että köyhille, orjille ja vapaille, suurille ja pienille. En tunne vihamielisyyttä ketään ihmistä kohtaan. Rakastan teitä kaikkia, mutta vihaan joitakin teidän tekojanne. Olen paras ystävänne, ja jos jotkut eivät sitä huomaa, se on heidän oma vikansa. Jos nuhtelen jotakuta ja hän vihaa minua, hän on mieletön, sillä minä rakastan kaikkia ihmisiä, erityisesti näitä veljiäni ja sisariani.

– – Te ette tunne minua, te ette ole koskaan tunteneet sydäntäni. Kukaan ei tunne elämäntarinaani. En voi sitä kertoa, en koskaan ryhdy siihen tehtävään. En syytä ketään siitä, ettei hän usko elämäntarinaani. Ellen olisi kokenut sitä mitä olen, en olisi uskonut sitä itsekään. En ole koskaan vahingoittanut ketään ihmistä aina siitä asti kun maailmaan synnyin. Kannatan aina rauhaa.

En voi asettua lepoon, ennen kuin olen päättänyt kaiken työni. En ajattele koskaan pahaa, enkä tee mitään vahingoittaakseni lähimmäistäni. Kun ylienkelin pasuuna kutsuu minua ja joudun punnittavaksi, te kaikki tunnette silloin minut. En sano enempää. Jumala siunatkoon teitä kaikkia.”23

Opiskelu- ja opetusehdotuksia

Harkitse näitä ideoita, kun tutkit lukua tai valmistaudut opettamaan. Katso lisää apua sivuilta V–XI..

  • Lue sivulta 541 vainosta, jota Joseph Smith kohtasi Nauvoossa. Siirry sitten sivulle 542 ja käy läpi kertomukset siitä, kuinka hän palveli lapsia ja leikki heidän kanssaan Nauvoossa. Miksi arvelet hänen kyenneen säilyttämään niin iloisen ja huolehti van asenteen? Mieti, mitä itse voit tehdä pysyäksesi onnellisena ja rakastavana koettelemusten aikoina.

  • Lue kolmas ja neljäs kokonainen kappale sivulta 543 ja pane merkille profeetta Josephin pettymys, kun pyhät eivät olleet valmiit ottamaan vastaan kaikkea, mitä hän halusi opettaa heille (ks. s. 543–544). Mikä voi häiritä kykyämme ottaa vastaan enemmän totuutta? Mitä voimme tehdä valmistautuaksemme ”vastaanottamaan sitä, mikä on Jumalan”?

  • Käy läpi kappale, joka alkaa sivun 544 alareunasta, ja kaksi seuraavaa kappaletta. Mitä neuvoja voisit antaa henkilölle, joka kieltäytyy seuraamasta jotakuta kirkon johtajaa, koska johtajalla on jokin ikävä luonteenpiirre? Lue kolmas kokonainen kappale sivulta 545 ja mieti, kuinka nämä sanat soveltuvat kaikkiin ihmissuhteisiimme.

  • Joseph Smith ilmaisi uskonsa siihen, että Jumala suojelee häntä ja auttaa häntä saamaan päätökseen palvelutehtävänsä elämässä (s. 545–547). Mitä kokemuksia sinulla on ollut siitä, kuinka Jumala on auttanut sinua hoitamaan velvollisuutesi perheessä tai jossakin kirkon tehtävässä?

  • Tutki, mitä sanotaan kahdessa ensimmäisessä kappaleessa sivulla 548. Milloin olet maistanut totuuden suloisuutta? Kuinka me voimme riemuita jonkun profeetan tai muun kirkon johtajan sanoista silloinkin, kun hän nuhtelee meitä siitä, että olemme tehneet väärin?

  • Käy nopeasti läpi koko luku ja etsi yksi tai kaksi ajatusta, jotka ovat itsellesi erityisen hyödyllisiä. Mitä arvostat ajatuksissa, jotka olet valinnut? Kuinka tämä luku on vaikuttanut todistukseesi profeetta Joseph Smithistä?

Aiheeseen liittyviä pyhien kirjoitusten kohtia: Dan. 2:44–45; 2. Tim. 4:6–8; MK Jaak. 1:17–19; Moosia 2:9–11; Morm. 9:31.

Viitteet

  1. History of the Church, osa 4, s. 587, oikeinkirjoitus nykyaikaistettu; Joseph Smithin 9. huhtikuuta 1842 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Wilford Woodruffin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, toim. Joseph Fielding Smith, 1985, s. 214.

  2. History of the Church, osa 5, s. 85; käsikirjoituksesta ”History of the Church”, kirja D–1, s. 1362, kirkon arkistot; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 254.

  3. History of the Church, osa 5, s. 159; Joseph Smithin Nauvoossa Illinoisissa 8. syyskuuta 1842 päivätystä kirjeestä James Arlington Bennetille; James Bennetin sukunimi on julkaisussa History of the Church virheellisesti muodossa ”Bennett”.

  4. Aroet L. Hale, ”First Book or Journal of the Life and Travels of Aroet L. Hale”, s. 23–24; Aroet Lucius Hale, Reminiscences, ca. 1882, kirkon arkistot; ks. myös Dean C. Jesse, ”Joseph Smithin hengellisyys”, Valkeus, joulukuu 1984, s. 15.

  5. Margarette McIntire Burgess artikkelissa ”Recollections of the Prophet Joseph Smith”, Juvenile Instructor, 15. tammikuuta 1892, s. 66–67; ks. myös ”Veli Joseph”, Lasten Valkeus, joulukuu 1983, s. 3–4.

  6. History of the Church, osa 5, s. 362, oikeinkirjoitus nykyaikaistettu, kappalejakoa muutettu; Joseph Smithin 16. huhtikuuta 1843 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Wilford Woodruffin ja Willard Richardsin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 294.

  7. History of the Church, osa 6, s. 184–185; Joseph Smithin 21. tammikuuta 1844 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Wilford Woodruffin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 329–330.

  8. History of the Church, osa 5, s. 529–530, oikeinkirjoitus nykyaikaistettu; Joseph Smithin 13. elokuuta 1843 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Willard Richardsin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 318–319.

  9. History of the Church, osa 4, s. 478; Joseph Smithin 19. joulukuuta 1841 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Wilford Woodruffin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 193.

  10. History of the Church, osa 6, s. 366–367; Joseph Smithin 12. toukokuuta 1844 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Thomas Bullockin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 363–364.

  11. History of the Church, osa 2, s. 302; Joseph Smithin 6. marraskuuta 1835 Kirtlandissa Ohiossa päivätystä päiväkirjamerkinnästä; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 88.

  12. History of the Church, osa 6, s. 366; Joseph Smithin 12. toukokuuta 1844 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Thomas Bullockin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 364.

  13. History of the Church, osa 5, s. 140; Joseph Smithin 31. elokuuta 1842 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Eliza R. Snow’n muistiinpanojen mukaan; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 257.

  14. History of the Church, osa 5, s. 181, kappalejakoa muutettu; Joseph Smithin 29. lokakuuta 1842 Kirtlandissa Ohiossa päivätystä päiväkirjamerkinnästä; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 267.

  15. History of the Church, osa 5, s. 139–140; Joseph Smithin 31. elokuuta 1842 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Eliza R. Snow’n muistiinpanojen mukaan; ks. myös Liite: Tässä kirjassa lainatut lähteet, s. 588, kohta 3; Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 256–257.

  16. History of the Church, osa 5, s. 257, 259, kappalejakoa muutettu; Joseph Smithin 22. tammikuuta 1843 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Wilford Woodruffin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Liite: Tässä kirjassa lainatut lähteet, s. 588, kohta 3; Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 270, 273.

  17. History of the Church, osa 5, s. 336; Joseph Smithin 6. huhtikuuta 1843 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Willard Richardsin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 284.

  18. History of the Church, osa 5, s. 423; Joseph Smithin 11. kesäkuuta 1843 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Wilford Woodruffin ja Willard Richardsin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Liite: Tässä kirjassa lainatut lähteet, s. 588, kohta 3; Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 306.

  19. History of the Church, osa 5, s. 554, kappalejakoa muutettu; Joseph Smithin 27. elokuuta 1843 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Willard Richardsin ja William Claytonin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 320.

  20. History of the Church, osa 6, s. 479; Joseph Smithin 16. kesäkuuta 1844 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Thomas Bullockin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Liite: Tässä kirjassa lainatut lähteet, s. 588, kohta 3; Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 372.

  21. History of the Church, osa 5, s. 516–517; Joseph Smithin 23. heinäkuuta 1843 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Willard Richardsin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Liite: Tässä kirjassa lainatut lähteet, s. 588, kohta 3; Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 313–314.

  22. History of the Church, osa 5, s. 411; Joseph Smithin 27. toukokuuta 1843 Nauvoossa Illinoisissa antamista ohjeista Wilford Woodruffin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 305.

  23. History of the Church, osa 6, s. 304–305, 312, 317, kappalejakoa muutettu, Joseph Smithin 7. huhtikuuta 1844 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Wilford Woodruffin, Willard Richardsin, Thomas Bullockin ja William Claytonin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Liite: Tässä kirjassa lainatut lähteet, s. 588, kohta 3; Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 342–343, 350–351, 357–358.

Kuva
Prophet Joseph with children

Joseph Smith löysi aikaa osoittaa, että hän välitti pyhistä yksilöinä. Margarette McIntire Burgess muisteli profeettaa, jota hän sanoi lasten rakkaaksi ystäväksi, kun tämä auttoi häntä ja hänen veljeään heidän juututtuaan liejuun.

Kuva
Prophet Joseph

”Olen tarkoittanut sanani kaikille, sekä rikkaille että köyhille, orjille ja vapaille, suurille ja pienille. – – minä rakastan kaikkia ihmisiä, erityisesti näitä veljiäni ja sisariani.”