Presidenttien opetuksia
Luku 21: Toinen tuleminen ja tuhatvuotinen valtakunta


Luku 21

Toinen tuleminen ja tuhatvuotinen valtakunta

”Meidän – – on syytä erottaa aikojen merkit kulkiessamme eteenpäin, ettei Herran päivä yllätä meitä kuin varas yöllä.”

Joseph Smithin elämänvaiheita

Syyskuussa 1832 Joseph ja Emma Smith sekä heidän vuoden ja neljän kuukauden ikäinen tyttärensä Julia muuttivat Johnsonin tilalta Ohion Hiramista takaisin Kirtlandiin. Siellä he asettuivat Newel K. Whitneyn omistamaan sekatavarakauppaan, jossa he asuivat yli vuoden ajan. Smithin perhe asui kaupan toisessa kerroksessa ja siinä osassa ensimmäistä kerrosta, jota ei käytetty kaupantekoon. Josephin ja Emman poika Joseph Smith III syntyi perheen asuessa tässä kaupparakennuksessa. Profeetta sai siellä myös monia ilmoituksia.

Eräs sellainen ilmoitus tuli joulupäivänä vuonna 1832. Profeetta oli osan päivää kotona mietiskellen syvällisesti vakavia ongelmia, joita maailman kansoilla silloin oli edessään. ”Kansojen keskuudessa ilmenevät selkkaukset kävivät tänä aikana näkyvämmiksi kuin ne olivat aiemmin olleet aina siitä lähtien kun kirkko aloitti vaelluksensa esiin autiomaasta”, profeetta sanoi.1 Tapahtumat Yhdysvalloissa olivat johtamassa sisällissotaan, ja eri puolilla maailmaa levisi vaarallisia kulkutauteja. Rukoillessaan ”vakavasti tästä asiasta”2 profeetta sai ilmoituksen, joka on nyt Opin ja liittojen luku 87. Herra ilmoitti Josephille, että ennen Hänen toista tulemistaan sota vuodatettaisiin kaikkien kansojen ylle ja luonnonkatastrofit olisivat ihmisten vitsauksina:

”Miekalla ja verenvuodatuksella maan asukkaat saatetaan murehtimaan; ja nälänhädällä ja vitsauksilla ja maanjäristyksellä ja taivaan ukkosella sekä ankaralla, häikäisevällä salamalla maan asukkaat saatetaan tuntemaan kaikkivaltiaan Jumalan viha ja suuttumus ja kurittava käsi, kunnes säädetty hävitys on tehnyt täyden lopun kaikista kansakunnista – –. – – Seisokaa siis pyhissä paikoissa, älkääkä horjuko, Herran päivän tulemiseen asti; sillä katso, se tulee pian, sanoo Herra.” (OL 87:6, 8.)

Kaksi päivää myöhemmin, 27. joulukuuta, profeetta sai toisen ilmoituksen, joka sisälsi paljon tietoa toisesta tulemisesta. Sinä päivänä ylipappien konferenssi oli kokoontunut profeetan ”kääntämishuoneeseen”, Whitneyn kaupassa olevaan huoneeseen, jossa Joseph teki suuren osan raamatunkäännöstyöstään. Konferenssin pöytäkirjassa kerrotaan: ”Veli Joseph nousi ja sanoi, että ilmoituksen ja taivaan siunausten saamiseksi oli välttämätöntä, että kääntäisimme mielemme Jumalaan ja harjoittaisimme uskoa ja olisimme yhtä sydämeltä ja mieleltä. Siksi hän suositteli, että kaikki läsnäolijat rukoilisivat erikseen ja ääneen Herraa, jotta [Hän] ilmoittaisi meille Siionin rakentamista koskevan tahtonsa kaikkien pyhien hyödyksi.”

Jokainen ylipappi ”painoi päänsä Herran edessä” ja puhui sitten tunteistaan ja päättäväisyydestään pitää Jumalan käskyt.3 Piansen jälkeen profeetta alkoi saada Jumalalta ilmoitusta, josta tuli myöhemmin Opin ja liittojen luku 88. Tässä ilmoituksessa on joitakin pyhien kirjoitusten yksityiskohtaisimpia profetioita Herran tulemisesta ja tuhatvuotisen rauhan kauden perustamisesta (ks. OL 88:86–116).

Herra ilmoitti profeetta Joseph Smithin kautta monia profetioita toisesta tulemisesta, tuhatvuotisesta valtakunnasta ja levottomista ajoista, jotka edeltäisivät näitä tapahtumia. Tämä suuri ilmoituksen vuodatus on todistus siitä, että Joseph Smith oli todellakin Jumalan herättämä näkijä. Mormonin kirja todistaa: ”Näkijä voi tietää menneistä ja myös tulevaisista, ja [hänen] kauttaan kaikki ilmoitetaan, tai pikemminkin salaiset asiat tuodaan julki ja kätketyt asiat tulevat valoon, ja asiat, jotka eivät ole tiedossa, ilmaistaan [hänen] kauttaan” (Moosia 8:17).

Joseph Smithin opetuksia

Vapahtajan tulemisen merkit täyttyvät; uskolliset tunnistavat nämä merkit ja kokevat rauhaa vaikeina aikoina.

”Meidän – – on syytä erottaa aikojen merkit kulkiessamme eteenpäin, ettei Herran päivä yllätä meitä kuin varas yöllä [ks. OL 106:4–5].”4

”Minä profetoin, että Ihmisen Pojan tulemisen merkit ovat jo alkaneet. Tuho toisensa jälkeen tulee ja saa aikaan hävitystä. Me näemme pian sotia ja verenvuodatusta. Kuu muuttuu vereksi. Minä todistan näistä asioista ja siitä, että Ihmisen Pojan tuleminen on lähellä, oven edessä. Ellei meidän sielumme ja ruumiimme odota Ihmisen Pojan tulemista ja ellemme kuoltuamme odota, niin olemme niiden joukossa, jotka pyytävät kallioita kaatumaan päälleen [ks. Ilm. 6:15–17].”5

”Rakkaat veljet, me näemme, että vaikeat ajat ovat tulleet, kuten niistä on todistettu [ks. 2. Tim. 3:1]. Voimme siis odottaa mitä suurimmalla varmuudella kaiken sen täyttymistä, mistä on kirjoitettu, ja tuntien suurempaa luottamusta kuin koskaan ennen nostaa silmämme päivän valoa kohti ja sanoa sydämessämme: Pian sinä verhoat punastuvat kasvosi. Hän, joka sanoi: ’Tulkoon valo’ ja valo tuli [ks. 1. Moos. 1:3], on puhunut tämän. Ja vielä, sinä kuu, sinä himmeämpi valo, sinä yön valo, muutut vereksi.

Näemme, että kaikki on täyttymässä ja että pian tulee aika, jolloin Ihmisen Poika astuu alas taivaan pilven päällä.”6

”Maa tullaan pian niittämään, eli jumalattomat täytyy pian hävittää maan päältä, sillä Herra on niin sanonut, ja kuka voi pysäyttää Herran käden tai mittailla voimiaan Kaikkivaltiaan kanssa, sillä Hänen käskystään taivaiden ja maan täytyy hävitä. Se päivä tulee pian, jolloin kaikki, mistä pyhät profeetat ovat profetoineet, tullaan palauttamaan, jopa Israelin huoneen kokoamiseen asti. Silloin leijona lepää karitsan vieressä jne.

Mutta veljet, älkää masentuko, kun me kerromme teille vaikeista ajoista, sillä niiden täytyy pian tulla, sillä miekka, nälänhätä ja kulkutaudit ovat lähellä. Tämän maan kamaralla tulee olemaan suurta tuhoa, sillä voitte odottaa, ettei yksikään kirjain tai pieninkään piirto kaikkien pyhien profeettojen profetioista jää täyttymättä, ja on monia, jotka tulevat vielä täyttymään. Herra on sanonut toteuttavansa sen äkkiä, ja vanhurskaat pelastetaan vaikka ikään kuin tulen kautta [ks. Room. 9:28; 1. Nefi 22:17].”7

”Pyhät kirjoitukset tulevat täyttymään, kun suuria sotia, nälänhätää, kulkutauteja, suurta ahdistusta, tuomioita jne. vuodatetaan maan asukkaiden ylle.”8

”Näemme, että vaikeat ajat ovat todella koittaneet, ja ne asiat, joita me olemme niin kauan odottaneet, ovat viimeinkin alkaneet tapahtua, mutta kun näette viikunapuun alkavan tulla lehteen, niin voitte tietää, että kesä on lähellä [ks. Matt. 24:32–33]. Maan päällä tehdään lyhytaikainen työ. Se on nyt alkanut. Uskon, että pian kaikkialla maan päällä on hämmennystä. Älköön sydämemme lannistuko, kun koemme tämän kaiken, sillä niiden täytyy tulla, tai muutoin sana ei kävisi toteen.”9

”Olen tiedustellut Herralta Hänen tulemisestaan, ja kysyessäni Herralta Hän antoi minulle merkin ja sanoi: ’Nooan päivinä asetin kaaren taivaalle merkiksi ja tunnukseksi siitä, että sinä vuonna, jona kaari nähtäisiin, Herra ei tulisi, vaan sinä vuonna olisi kylvöaika ja sadonkorjuu. Mutta silloin kun näet kaaren pysyvän poissa, se on oleva merkkinä siitä, että on oleva nälänhätää, kulkutauteja ja suurta ahdistusta kansojen keskuudessa ja että Messiaan tuleminen ei ole kaukana.’”10

”Juudan on palattava, Jerusalem on jälleen rakennettava, samoin temppeli, ja veden on kummuttava temppelin alta, ja Kuolleenmeren veden on parannuttava [ks. Hes. 47:1–9]. Kestää jonkin aikaa ennen kuin kaupungin muurit ja temppeli saadaan rakennetuiksi jne., ja kaiken tämän on tapahduttava ennen kuin Ihmisen Poika ilmestyy. On oleva sotia ja kuullaan sanomia sodista, on oleva merkkejä ylhäällä taivaalla ja alhaalla maan päällä, aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, on maanjäristyksiä monin paikoin, ja meret kohoavat yli äyräidensä. Silloin ilmaantuu taivaalle Ihmisen Pojan suuri merkki. Mutta mitä tekee maailma? Se sanoo sen olevan planeetta, pyrstötähti jne. Mutta Ihmisen Poika tulee niin kuin Ihmisen Pojan tulemisen merkki, joka on oleva kuin idästä tuleva aamun valo [ks. JS–Matt. 26].”11

”Selitin Ihmisen Pojan tulemista ja sanoin myös sen käsityksen olevan väärä, että pyhät välttyisivät kaikilta tuomioilta samalla kun jumalattomat kärsisivät, sillä kaikki liha joutuu kärsimään ja ’pyhätkin vaivoin välttyvät’ [ks. OL 63:34]. Monet pyhistä kuitenkin välttyvät, sillä vanhurskas on elävä uskosta [ks. Hab. 2:4], mutta monet vanhurskaista joutuvat sairauden, kulkutautien jne. uhreiksi lihan heikkouden tähden ja pelastuvat kuitenkin Jumalan valtakuntaan. On siis jumalaton periaate väittää, että ne ja ne ovat rikkoneet, koska heitä on kohdannut sairaus tai kuolema, sillä kaikki liha on kuoleman alaista ja Vapahtaja on sanonut: ’Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi’ [ks. Matt. 7:1].”12

Herra ei tule, ennen kuin kaikki on tehty Hänen tulemisensa valmistamiseksi.

”Ihmisen Pojan tuleminen ei tapahdu eikä voi tapahtua ennen kuin ne tuomiot on vuodatettu, joista tähän hetkeen liittyvinä on puhuttu, ja nämä tuomiot ovat alkaneet. Paavali sanoo: ’Te kaikki olette valon ja päivän lapsia, eikä tuo päivä pääse yllättämään teitä kuin varas’ [ks. 1. Tess. 5:4–5]. Kaikkivaltiaan suunnitelmana ei ole tulla maan päälle ja murskata sitä ja jauhaa sitä siruiksi, vaan Hän ilmoittaa sen palvelijoilleen profeetoille [ks. Aam. 3:7].”13

”Jeesus Kristus ei milloinkaan ilmoittanut kenellekään ihmiselle tulemisensa täsmällistä aikaa [ks. Matt. 24:36; OL 49:7]. Menkää ja lukekaa pyhiä kirjoituksia, ettekä voi löytää mitään, mikä määrittelisi Hänen tulemisensa tarkan hetken; kaikki, jotka sellaista väittävät, ovat vääriä opettajia.”14

Profeetta Joseph Smith sanoi miehestä, joka väitti nähneensä Ihmisen Pojan merkin: ”Hän ei ole nähnyt Ihmisen Pojan merkkiä kuten Jeesus ennusti; eikä sitä ole nähnyt kukaan ihminen eikä näe kukaan ihminen, ennen kuin aurinko on pimennyt ja kuu muuttunut vereksi, sillä Herra ei ole näyttänyt minulle mitään sellaista merkkiä, ja kuten profeetta sanoo, niin täytyy olla: ’Ei Herra Jumala tee mitään ilmoittamatta suunnitelmiaan palvelijoilleen, profeetoille’ (Aam. 3:7). Kuule siis tämä, oi maa: Herra ei tule hallitsemaan vanhurskaita tässä maailmassa vuonna 1843 eikä ennen kuin kaikki on valmiina Sulhasta varten.”15

Ne, jotka ovat viisaita ja uskollisia, ovat valmiit, kun Herra tulee jälleen.

”Miettiessäni sitä, miten nopeasti se suuri ja ihana Ihmisen Pojan tulemisen päivä lähestyy, jolloin Hän tulee ottamaan pyhänsä luokseen, missä he saavat asua Hänen edessään ja missä heidät kruunataan kirkkaudella ja kuolemattomuudella; ajatellessani, että pian taivaat järkkyvät ja maa vapisee ja hoippuu ja hoipertelee ja että taivaat aukaistaan kuin kokoon kääritty kirjakäärö ja että kaikki vuoret ja saaret katoavat, huudan sydämessäni: ’Millaisia ihmisiä meidän tulisikaan olla pyhässä elämässä ja hurskaissa teoissa!’ [Ks. 2. Piet. 3:11.]”16

– – Maa huokaa turmeluksen, sorron, tyrannian ja verenvuodatuksen alla, ja Jumala tulee esiin kätköstään, kuten Hän sanoi tulevansa, koetellakseen maan kansoja. Daniel näki näyssään mullistuksen toisensa jälkeen. Hän katseli, kunnes istuimet asetettiin paikoilleen ja Ikiaikainen istuutui ja hänen eteensä tuotiin muuan, joka oli näöltään kuin Ihmisen Poika, ja kaikki kansakunnat, heimot, kielet ja kansat palvelivat Häntä ja olivat Hänelle kuuliaiset [ks. Dan. 7:9–14]. Meidän on oltava vanhurskaita, jotta olisimme viisaita ja ymmärtäväisiä, sillä yksikään jumalaton ei ymmärrä tätä, mutta viisaat ymmärtävät, ja ne, jotka opastavat monia vanhurskauteen, loistavat kuin tähdet aina ja ikuisesti [ks. Dan. 12:3].”17

”Ottakoot rikkaat ja oppineet, viisaat ja mahtavat, köyhät ja puutteenalaiset, orjat ja vapaat, mustat ja valkoiset vaarin teistään ja tarttukoot tietoon Jumalasta ja saattakoot voimaan oikeuden ja tuomion maan päällä vanhurskaudessa ja valmistautukoot kohtaamaan elävien ja kuolleiden Tuomarin, sillä Hänen tulemisensa hetki on lähellä.”18

”Olkaamme viisaita kaikessa ja pitäkäämme kaikki Jumalan käskyt, että pelastuksemme olisi varma. Kun haarniskamme on valmis ja varustettu kyseessä olevaa aikaa varten ja kun meillä on koko vanhurskauden taisteluvarustus, me kykenemme kestämään tuon koetusten päivän [ks. Ef. 6:13].”19

Joulukuussa 1830 profeetta Joseph Smith sanoi seuraavaa kirjeessä Colesvillessa New Yorkin osavaltiossa oleville kirkon jäsenille: ”Olkaa kaikki uskollisia ja odottakaa Herramme aikaa, sillä Hänen ilmestymisensä on käsillä.

’Aikamääristä teille ei tarvitse kirjoittaa, veljet, sillä te tiedätte itse aivan hyvin, että Herran päivä tulee kuin varas yöllä. Juuri kun ihmiset sanovat: ”Kaikki on hyvin, ei mitään hätää”, tuho kohtaa heidät äkkiarvaamatta niin kuin synnytyspoltot raskaana olevan naisen, eivätkä he pääse pakoon.

Mutta te, ystävät, ette elä pimeydessä – –. Emme siis saa nukkua niin kuin muut, vaan meidän on valvottava ja pysyttävä raittiina. Ne, jotka nukkuvat, nukkuvat yöllä; ne, jotka juovat, ovat juovuksissa yöllä.

Mutta meidän, jotka kuulumme päivälle, on pysyttävä raittiina: meidän on pukeuduttava uskon ja rakkauden haarniskaan ja otettava kypäräksemme pelastuksen toivo. Jumala ei ole tarkoittanut, että saisimme osaksemme vihan vaan että pelastuisimme Herramme Jeesuksen Kristuksen tullessa.’ [1. Tess. 5:1–4, 6–9.]

Lohduttakaa siis toisianne, kuten teettekin, sillä vaikeat ajat ovat käsillä. – – Rauha otetaan osittain maan päältä, ja pian se otetaan kokonaan; niin, hävitykset ovat ovellamme, ja pian ne ovat jumalattomien taloissa ja niiden, jotka eivät tunne Jumalaa.

Niin, nostakaa päänne ja iloitkaa, sillä lunastuksenne hetki lähenee. Me olemme otollisin kansa, mitä on koskaan ollut olemassa maailman perustamisesta asti, jos pysymme uskollisina Jumalamme käskyjen pitämisessä. Niin, jopa Henok, seitsemäs Aadamista, näki meidän aikamme ja riemuitsi [ks. Moos. 7:65–67], ja profeetat tuosta ajasta alkaen ovat profetoineet Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen toisesta tulemisesta ja riemuinneet päivästä, jolloin pyhät saisivat levon, niin, ja Vapahtajamme apostoli riemuitsi myös siitä, että Hän ilmestyessään pilvessä taivaan joukkojen kanssa tulee asumaan ihmisen kanssa maan päällä tuhat vuotta [ks. Ilm. 1:7]. Siksi meillä on syytä riemuita.

Katso, Mormonin kirjan profetiat ovat täyttymässä sitä mukaa kuin aika antaa myöten. Elävän Jumalan henki on päälläni; kuka siis sanoo, etten profetoisi. Pian käsillä on aika, jolloin meidän on paettava turvaan minne Herra sitten haluaakin. Älkää pelätkö niitä, jotka loukkaavat teitä sanoin [ks. Jes. 29:20–21], vaan olkaa uskollisia todistaessanne kierolle ja uppiniskaiselle sukupolvelle, että Herramme ja Vapahtajamme päivä on käsillä. Niin, raivatkaa Herralle tie, tasoittakaa Hänen polkunsa [ks. Matt. 3:3].

Voi niitä, jotka kavahtavat loukkauksia, sillä loukkausten täytyy tulla, mutta voi niitä, joiden kautta ne tulevat, sillä kiven täytyy kaatua heidän päälleen ja murskata heidät [ks. Matt. 18:7; 21:43–44]. Sillä pakanat saavat täyteyden, ja voi heitä, elleivät he tee parannusta ja ota kastetta Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen nimeen syntiensä anteeksisaamiseksi ja tule sisään ahtaasta portista ja ellei heitä lueta kuuluviksi Israelin huoneeseen. Sillä Jumala ei salli itseään alati pilkattavan vaan vuodattaa vihansa niiden päälle, jotka pilkkaavat Hänen pyhää nimeään, sillä miekka, nälänhädät ja hävitys yllättävät heidät pian heidän mielettömällä polullaan, sillä Jumala kostaa ja vuodattaa vihansa maljat ja pelastaa valittunsa [ks. Ilm. 16:1].

Ja kaikki ne, jotka noudattavat Hänen käskyjään, ovat Hänen valittujaan, ja Hän kokoaa heidät pian taivaan neljältä ilmansuunnalta, maan kaikista ääristä [ks. Matt. 24:31] paikkaan, jonne Hän tahtoo; pysykää siis lujina, niin voitatte omaksenne elämän [ks. Luuk. 21:19].”20

Tuhatvuotinen valtakunta on rauhan aikaa, jolloin Vapahtaja hallitsee maan päällä.

UK 10: ”Me uskomme – – että Kristus tulee hallitsemaan henkilökohtaisesti maan päällä ja että maa uudistetaan ja se saa paratiisillisen kirkkautensa.”21

”Jumalan suunnitelmana – – on ollut – – vakiinnuttaa rauha ja hyvä tahto ihmisten kesken, edistää iankaikkisen totuuden periaatteita, luoda asiaintila, joka yhdistää ihmisen hänen lähimmäiseensä, saattaa maailma takomaan miekkansa auran teriksi ja keihäänsä vesureiksi [ks. Jes. 2:4] sekä saattaa maan kansat asumaan rauhassa ja aikaansaada tuhatvuotinen kirkkaus, jolloin ’maa saa runsaan sadon, saa takaisin [paratiisillisen] kirkkautensa ja tulee Herran puutarhaksi’. – –

Jehovan suunnitelmana on maailman alusta asti ollut ja Hänen tarkoituksensa on nyt johtaa aikanaan maailman asioita, olla maailmankaikkeuden päänä ja ottaa hallinnon ohjat omiin käsiinsä. Kun se on tehty, tuomio toimeenpannaan vanhurskaudessa, sekasorto ja epäjärjestys hävitetään eivätkä kansat enää harjoittele sotataitoja. [Ks. Jes. 2:4.] – –

– – Mooses sai Herran sanan Jumalalta itseltään; Hän oli Jumalan puhetorvena Aaronille, ja Aaron opetti kansalle sekä yhteiskunnallisia että hengellisiä asioita. He olivat molemmat yhtä, ei ollut mitään erotusta, ja niin on oleva silloin, kun Jumalan aivoitukset toteutuvat, jolloin ’Herra on oleva koko maanpiirin kuningas’ ja Jerusalem on Hänen valtaistuimensa. ’Siionista tulee Herran sana ja Jerusalemista kaikuu Jumalan puhe.’ [Ks. Sak. 14:9; Miika 4:2; Jer. 3:17.]

– – Hän, jolla on oikeus, omistaa valtakunnan ja hallitsee, kunnes ’Hän on alistanut kaiken jalkojensa alle’ [ks. 1. Kor. 15:27], ja jumalattomuus kätkee harmaantuneen päänsä. Saatana sidotaan ja pimeyden teot hävitetään, vanhurskautta käytetään luotilankana ja oikeutta mittana, ja vain se, joka Herraa pelkää, korotetaan sinä päivänä’. [Ks. Jes. 28:17.]”22

”Kristus ei asu maan päällä tuhatta [vuotta] pyhien kanssa vaan hallitsee pyhiä ja tulee alas antamaan ohjeita kuten Hän teki viidellesadalle veljelle [ks. 1. Kor. 15:6], ja ensimmäisessä ylösnousemuksessa ylösnousseet hallitsevat myös pyhiä Hänen kanssaan.”23

Tuhatvuotiskauden jälkeen maa tullaan muuttamaan pyhitettyyn, selestiseen tilaan.

”Päivällisellä huomautin perheelleni ja läsnä oleville ystävilleni, että kun maa pyhitettäisiin ja siitä tulisi kuin lasinen meri, se olisi kuin yksi suuri urim ja tummim, ja pyhät voisivat katsoa sen sisään ja nähdä kuten heidät nähdään.”24

”Tämä maapallo siirretään takaisin Jumalan kasvojen eteen, ja se kruunataan selestisellä kirkkaudella.”25

”[Saatanan viimeisen kapinan] lyhyen ajan jälkeen maapallo muuttuu viimeisen kerran ja kirkastetaan, sitten kaikki sävyisät perivät maan, missä vanhurskaat asuvat.”26

Profeetta opetti 2. huhtikuuta 1843 seuraavaa, mikä on nykyisin Opin ja liittojen kohta 130:9: ”Tämä maa pyhitetyssä ja kuolemattomassa tilassaan tehdään kristallin kaltaiseksi, ja se on urim ja tummim asukkaille, jotka siinä asuvat, ja sen kautta kaikki, mikä kuuluu alempaan valtakuntaan eli kaikkiin alemman järjestyksen valtakuntiin, ilmoitetaan niille, jotka asuvat siinä; ja tämä maa on oleva Kristuksen.”27

Opiskelu- ja opetusehdotuksia

Harkitse näitä ideoita, kun tutkit lukua tai valmistaudut opettamaan. Katso lisää apua sivuilta V–XI.

  • Lue kaksi ensimmäistä kokonaista kappaletta sivulta 261 ja pane merkille ylipappien valmistautuminen sen ilmoituksen saamiseen, joka on nyt Opin ja liittojen luku 88. Mieti, kuinka tämä kertomus soveltuu sinuun, kun pyrit ymmärtämään toista tulemista koskevia profetioita.

  • Lue profeetta Joseph Smithin profetiat vaikeista ajoista ennen Herran tulemista (s. 262–264). Kuinka me voimme säilyttää rauhan jopa sellaisissa koettelemuksissa? Mistähän syystä meidän on tunnettava ja ymmärrettävä toisen tulemisen merkit? Mitkä toisen tulemisen merkit ovat täyttyneet tai täyttymässä?

  • Lue toinen kappale sivulta 264 ja toinen kokonainen kappale sivulta 266. Mitä ilmaisu ”kuin varas yöllä” kertoo Herran tulemisesta? Mistähän syystä Herran päivä ei yllätä valon lapsia kuin varas yöllä?

  • Kuinka me voimme valmistautua Vapahtajan toiseen tulemiseen? (Katso joitakin esimerkkejä sivuilta 265–267.) Mieti, miltä sinusta tuntuu nähdä Vapahtaja, jos olet valmistautunut Hänen tulemiseensa. Kuinka me voimme välttää pelon tai hätäännyksen tunteet valmistautuessamme toiseen tulemiseen?

  • Käy läpi Joseph Smithin profetiat tuhatvuotisesta valtakunnasta (s. 267–269). Mitä ajattelet tai miltä sinusta tuntuu, kun pohdit tätä ajanjaksoa?

Aiheeseen liittyviä pyhien kirjoitusten kohtia: Miika 4:1–7; OL 29:9–25; 45:36–71; 88:95–98, 110–115; JS–M 21–55.

Viitteet

  1. History of the Church, osa 1, s. 301; käsikirjoituksesta ”History of the Church”, kirja A–1, s. 244, kirkon arkistot; ks. myös Opin ja Liittojen Kirja, oppilaan kirja, uskonto 324–325, painovuosi puuttuu, s. 185.

  2. Oppi ja liitot 130:13; Joseph Smithin 2. huhtikuuta 1843 Ramusissa Illinoisissa antamia ohjeita.

  3. Kirtlandin korkea neuvosto, Minutes Dec. 1832–Nov.1837, pöytäkirjamerkintä 27. joulukuuta 1832, s. 3–4, Frederick G. Williamsin muistiinpanojen mukaan, kirkon arkistot.

  4. History of the Church, osa 3, s. 331; artikkelista ”Extract, from the Private Journal of Joseph Smith Jr”, Times and Seasons, marraskuu 1839, s. 9.

  5. History of the Church, osa 3, s. 390; Joseph Smithin heinäkuun tienoilla 1839 Commercessa Illinoisissa pitämästä saarnasta Willard Richardsin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, toim. Joseph Fielding Smith, 1985, s. 158.

  6. History of the Church, osa 3, s. 291, oikeinkirjoitus nykyaikaistettu; Joseph Smithin ja muiden Libertyn vankilassa Libertyssä Missourissa 20. maaliskuuta 1839 päivätystä kirjeestä Edward Partridgelle ja kirkolle; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 130.

  7. Joseph Smithin ja John Whitmerin 20. elokuuta 1830 Harmonyssa Pennsylvaniassa päivätystä kirjeestä pyhille Colesvillessa New Yorkissa; julkaisussa Newel Knight, Autobiography and Journal, ca. 1846–47, s. 133–136, kirkon arkistot.

  8. History of the Church, osa 6, s. 364; Joseph Smithin 12. toukokuuta 1844 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Thomas Bullockin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 361.

  9. History of the Church, osa 3, s. 286; Joseph Smithin 15. maaliskuuta 1839 Libertyn vankilassa Libertyssä Missourissa päivätystä kirjeestä Presendia Huntington Buellille; sisar Buellin sukunimi on julkaisussa History of the Church virheellisesti muodossa ”Bull”.

  10. History of the Church, osa 6, s. 254; Joseph Smithin 10. maaliskuuta 1844 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Wilford Woodruffin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Liite: Tässä kirjassa lainatut lähteet, s. 588, kohta 3; Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 338–339.

  11. History of the Church, osa 5, s. 337; Joseph Smithin 6. huhtikuuta 1843 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Willard Richardsin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 284–285.

  12. History of the Church, osa 4, s. 11, oikeinkirjoitus nykyaikaistettu; Joseph Smithin 29. syyskuuta 1839 Commercessa Illinoisissa antamista ohjeista James Mulhollandin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 160–161.

  13. History of the Church, osa 5, s. 336–337; Joseph Smithin 6. huhtikuuta 1843 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Willard Richardsin muistiinpanojen mukaan; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 284.

  14. History of the Church, osa 6, s. 254; Joseph Smithin 10. maaliskuuta 1844 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta Wilford Woodruffin muistiin merkitsemänä; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 339.

  15. History of the Church, osa 5, s. 291; Joseph Smithin 28. helmikuuta 1843 Nauvoossa Illinoisissa päivätystä kirjeestä Times and Seasons -lehden päätoimittajalle, julkaistu lehdessä Times and Seasons, 1. maaliskuuta 1843, s. 113.

  16. History of the Church, osa 1, s. 442; Joseph Smithin 19. marraskuuta 1833 Kirtlandissa Ohiossa päivätystä kirjeestä Moses Nickersonille; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 30–31.

  17. History of the Church, osa 5, s. 65; pääkirjoituksesta ”The Government of God” julkaisussa Times and Seasons, 15. heinäkuuta 1842, s. 857; Joseph Smith oli lehden päätoimittaja; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 251.

  18. History of the Church, osa 6, s. 93; Joseph Smithin 29. marraskuuta 1843 Nauvoossa Illinoisissa päivätystä vetoomuksesta Vermontin osavaltiolle, julkaistu nimellä General Joseph Smith’s Appeal to the Green Mountain Boys, 1843, s. 7.

  19. Joseph Smithin ja muiden 31. elokuuta 1835 Kirtlandissa Ohiossa päivätystä kirjeestä Hezekiah Peckille; julkaisussa ”The Book of John Whitmer”, Community of Christ [Kristuksen yhteisö] -kirkon arkistot, Independence, Missouri, s. 80; kopio julkaisusta ”The Book of John Whitmer” kirkon arkistoissa.

  20. Joseph Smithin ja John Whitmerin 2. joulukuuta 1830 Fayettessa New Yorkissa päivätystä kirjeestä pyhille Colesvillessa New Yorkissa; julkaisussa Newel Knight, Autobiography and Journal, ca. 1846–47, s. 198–206, kirkon arkistot.

  21. Kymmenes uskonkappale.

  22. History of the Church, osa 5, s. 61, 63–65, oikeinkirjoitus nykyaikaistettu; pääkirjoituksesta ”The Government of God” julkaisussa Times and Seasons, 15. heinäkuuta 1842, s. 855–857; Joseph Smith oli lehden päätoimittaja; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 247, 249, 250, 251.

  23. William P. McIntiren lainaamana hänen muistiinpanoissaan Joseph Smithin alkuvuodesta 1841 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta, William Patterson McIntire, Notebook 1840–45, kirkon arkistot.

  24. History of the Church, osa 5, s. 279; Joseph Smithin 18. helmikuuta 1843 Nauvoossa Illinoisissa päivätystä päiväkirjamerkinnästä; ks. myös Opin ja Liittojen Kirja, oppilaan kirja, uskonto 324–325, s. 162.

  25. William Claytonin lainaamana hänen muistiinpanoissaan Joseph Smithin Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta, jonka päivämäärää ei ole ilmoitettu; julkaisussa L. John Nuttall, ”Extracts from William Clayton’s Private Book”, s. 8, Journals of L. John Nuttall, 1857–1904, L. Tom Perry Special Collections, kirkon arkistot; ks. myös Profeetta Joseph Smithin opetuksia, s. 179.

  26. William P. McIntiren lainaamana hänen muistiinpanoissaan Joseph Smithin alkuvuodesta 1841 Nauvoossa Illinoisissa pitämästä saarnasta, William Patterson McIntire, Notebook 1840–45, kirkon arkistot.

  27. Oppi ja liitot 130:9; Joseph Smithin 2. huhtikuuta 1843 Ramusissa Illinoisissa antamia ohjeita.

Kuva
Newel K. Whitney store

Yläkerran huone entisöidyssä Newel K. Whitneyn kaupassa. Joseph ja Emma Smith asuivat tässä kaupassa yli vuoden ajan, ja profeetta sai täällä monia ilmoituksia, kuten ilmoitukset Herran tulemisesta.

Kuva
lamb and lion

”Se päivä tulee pian, jolloin kaikki – – tullaan palauttamaan. – –Silloin leijona lepää karitsan vieressä.”