Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 42: Tempeltjänst


Kapitel 42

Tempeltjänst

När templet i S:t George invigdes i april 1877 gladde sig president Brigham Young storligen över att de heliga äntligen kunde börja utföra tempelbegåvningar för de döda. Han berättade att de heliga som började arbeta där ”hade en välsignad tid, en sådan tid som inget annat folk på jorden haft på många hundra år, vad vi känner till” (DBY, 419). ”Sedan färdigställandet av templet i S:t George, ” skrev han till sin son Lorenzo, ”har andan att se till de döda och utföra förordningar för dem och också utföra de nödvändiga förordningarna för de levande gripit de trofasta medlemmarna i kyrkan överallt i dessa dalar De heliga har förmodligen aldrig känt ett sådant intresse för dessa ämnen sedan kyrkan organiserats som de gör nu. Det kommer att ge goda resultat och allt eftersom arbetet med att bygga tempel fortskrider, kommer man i alla kyrkans grenar att känna denna anda i allt större mått” (LBY, 288–289).

Brigham Youngs lärdomar

Gud ger dem som har dött möjligheten att få templets välsignelser.

Min far dog innan begåvningarna gavs. Inget av hans barn har beseglats till honom. Om ni kommer ihåg, ni som var i Nauvoo, så skyndade vi oss mycket den korta tid vi var där sedan templet hade byggts. Pöbeln var där redo att förgöra oss. De var beredda att bränna våra hem. De hade gjort det länge. Men vi färdigställde templet enligt befallningen som gavs till Joseph, och sedan gav vi oss av. Därför var vår tid kort, och vi hade inte tid att utföra detta. Min fars barn har följaktligen inte beseglats till honom. Kanske kommer alla hans söner att gå in i evigheten, till andevärlden, innan detta kan utföras, men det spelar ingen roll. Arvingarna i familjen kommer att utföra detta även om de inte gör det förrän om hundra år (DBY, 401).

Hundratals miljoner människor har fötts, levt sitt korta jordeliv och gått bort, okunniga både om sig själva och om frälsningsplanen som beretts för dem. Det är dock till stor tröst att veta att denna underbara plan som utformats av Gud följer dem in i nästa tillvaro, erbjuder dem möjligheten att ta emot evigt liv och upphöjelse till riken, herravälden och makter i sin Faders och Guds närhet, genom Jesus Kristus, hans Son (DBY, 404).

Vi förkunnar frälsningens evangelium för dem, för de döda, genom dem som har levat i denna evangelieutdelning [se L&F 138:57] (DBY, 397).

Det finns en möjlighet för människor som är i andevärlden att ta emot evangeliet. Medan Jesu kropp låg i graven två nätter och en dag gick han till andarnas värld och visade bröderna hur de skulle bygga upp riket, och föra andar i andevärlden till kunskap om sanningen. Han gick dit och gav dem ett mönster att följa, liksom han hade gjort på denna jord. Härav förstår vi att andarna där har förmånen att omfatta sanningen. Man kan fråga om de döps där? Nej. Kan de få handpåläggning för den Helige Andens gåva? Nej. Inga av de yttre förordningarna som tillhör köttet utförs där, men den Helige Andens ljus, härlighet och makt åtnjuts lika fritt som på jorden. Och det finns lagar som styr andevärlden och som andarna är underkastade (DBY, 397).

Kan vi göra något för dem? Ja. Varför försöker vi bygga ett tempel? Vi ska inte bara bygga ett tempel här, utan om allting går bra och vi välsignas och bevaras ska vi förmodligen påbörja två eller tre till, och så vidare i den takt som verket kräver, enbart för det ändamålet att återlösa våra döda. Då jag får det uppdagat för mig att några av mina förfäder levat och dött utan evangeliets välsignelser, eller utan att ens ha hört evangeliet förkunnas, men att de varit lika ärliga som jag är, lika oförvitliga som jag är, eller som vilken man eller kvinna på jorden som helst, lika rättfärdiga, enligt den kunskap de haft, som vilken apostel eller profet som någonsin levat, vill jag gå och bli döpt, konfirmerad, och motta tvagningar och smörjelser och gå igenom alla förordningar och begåvningar för dem, så att deras väg till det celestiala riket öppnas (DBY, 403).

Denna lära om dop för de döda är en viktig lära, en av de underbaraste läror som uppenbarats för den mänskliga familjen, och det finns ljus, makt, härlighet, ära och odödlighet däri (DBY, 399).

Alltsedan kyrkan organiserades har vi döpts för många som jag känner till, som har dött – goda, ärliga, redbara människor, som var kärleksfulla mot alla och levde goda, dygdiga liv. Vi tänker inte låta dem komma till helvetet. Det tänker inte Gud heller. Frälsningsplanen förmår verkligen lyfta upp dem alla och göra det möjligt för dem att få allt de kan hoppas på (DBY, 403).

De har gått igenom sina prövningar och kan inte personligen utföra förordningar till sina synders förlåtelse och för sin upphöjelse. Följaktligen måste de lita till att deras vänner, barn och barnbarn utför dessa åt dem, så att de kan lyftas upp till Guds celestiala rike (DBY, 406).

Vad tror ni att förfäderna skulle säga om de kunde tala från de döda? Skulle de inte säga: ”Vi har legat här i tusentals år, här i detta fängelse, och väntat på att denna evangelieutdelning skulle komma”? … Vad skulle de viska i våra öron? Om de kunde, skulle de då inte tala som med tordönsröst för att försöka få oss att förstå vikten av det verk vi är engagerade i? Alla änglarna i himlen ser på denna lilla skara människor och sporrar dem att verka för den mänskliga familjens frälsning. Djävlarna i helvetet iakttar också detta folk och försöker tillintetgöra oss, och folket skakar fortfarande hand med djävulens tjänare, i stället för att helga sig och åkalla Herren och utföra det verk han har befallt oss och gett oss att göra (DBY, 403–404).

Vår himmelske Fader välsignar oss då vi släktforskar för våra förfäders frälsning.

Jag ser att det finns ett arbete att utföra i tusenårsriket vilket hela världen tycks ha bestämt sig för att vi inte ska utföra. Vad är det? Att bygga tempel. Vi har hittills aldrig börjat lägga grunden till ett tempel utan att hela helvetet förklarat oss krig … Vad ska vi göra i dessa tempel? Finns det något att göra där? Ja, och vi tänker inte invänta tusenårsriket och fullheten av Guds härlighet på jorden. Så snart vi har ett tempel börjar vi med att arbeta för våra förfäders frälsning. Vi ska ta fram deras släktregister så långt vi kan. Så småningom ska det bli fullständigt. I dessa tempel ska vi utföra förordningarna i Jesu Kristi evangelium för våra vänner (DBY, 402).

Vi döper nu för de döda … för våra fäder, mödrar, far- och morföräldrar, far- och morbröder, fastrar och mostrar, andra släktingar, vänner och gamla vänner … Herren inspirerar många människor att göra något … och en del är fullkomligt besatta av att forska i sin släkt och låta trycka register över sina förfäder. De vet inte varför de gör det, men Herren manar dem. Och det kommer att fortsätta så bakåt i generationerna tills de forskat om sina förfäder så långt tillbaka som de överhuvudtaget kan (DBY, 406).

Då Herrens rike är upprättat på jorden och Sion är uppbyggt ska han sända ut sina tjänare som frälsare på Sions berg [se Obadja 1:21]. Guds tjänare som har bott på jorden i forna dagar kommer att uppenbara var olika människor har levat som har dött utan evangeliet, namnge dem och säga: ”Gå nu till verket, ni Guds tjänare, och utöva era rättigheter och förmåner. Gå och utför förordningarna i Guds hus för dem som har gått igenom sin prövotid utan evangeliet och för alla som vill ta emot någon form av frälsning. Lyft upp dem så att de får ärva de celestiala, terrestriala och telestiala rikena” … för varje människa kommer att få i enlighet med sin kunskap och de gärningar hon utfört i köttet, goda eller dåliga, mycket eller litet (DBY, 407).

Herren säger: Jag har sänt profeten Elias nycklar. Jag har gett denna lära att vända fädernas hjärtan till barnen och barnens hjärtan till fäderna [se L&F 2; 110:13–15]. Barn, ser ni till era förfäders frälsning? Söker ni flitigt att återlösa dem som har dött utan evangeliet, eftersom de sökt Herren den Allsmäktige för att få löften angående er? För våra förfäder fick löften om att deras säd inte skulle glömmas bort. Åh, ni barn till fäderna! Se till detta! Ni ska inträda i Herrens tempel och utföra förordningar för era förfäder (DBY, 408).

Vi blir frälsare på Sions berg genom att utföra tempelförordningar för våra döda släktingar.

Som det har talats om för er är vi kallade att återlösa jordens folk. Våra förfäder kan inte fullkomnas utan oss och vi kan inte fullkomnas utan dem. Det måste finnas denna kedja i det heliga prästadömet. Den måste sammanlänkas från den senaste generationen som lever på jorden tillbaka till fader Adam, för att återföra alla som kan frälsas och placeras där de kan få frälsning och en härlighet i något rike. Detta prästadöme måste göra det. Det är ändamålet med detta prästadöme (DBY, 407).

Frälsarens lärdomar påvisar och ger till de troende principer varigenom frälsare ska komma på Sions berg för att frälsa … alla utom dem som har syndat mot den Helige Anden. Män och kvinnor ska inträda i Guds tempel och bildligt sett vara pelare där [se Uppenbarelseboken 3:12], och göra tjänst där år efter år för dem som har varit döda i flera tusen år (DBY, 407).

För att detta arbeta ska kunna utföras måste det inte bara finnas ett tempel utan tusentals tempel, och tusentals och tiotusentals män och kvinnor ska komma till dessa tempel och utföra förordningar för människor som har levat så långt tillbaka som Herren ska uppenbara (DBY, 394).

Det är vad vi ska göra för jordens invånare. När jag ser på saken vill jag inte vila alltför mycket, utan verka flitigt dagarna i ända. För om vi tänker efter har vi ingen tid att förlora, eftersom det är ett mycket ansträngande arbete (DBY, 410).

Det prästadöme som Herren på nytt har gett till dem som vill ta emot det, är uttryckligen till för att bereda dem för att bli kunniga i de principer som gäller det celestiala rikets lag. Om vi åtlyder denna lag, respekterar den fullständigt och lever efter den, ska vi vara beredda att åtnjuta ett celestialt rikes välsignelser. Kommer några andra att vara det? Ja, tusentals och miljontals av jordens invånare som skulle ha tagit emot och åtlytt lagen som vi förkunnar, om de hade fått denna förmån. Då Herren åter frambringar Sion och väktarna ser för sina ögon när Sion upprättas, ska det komma frälsare på Sions berg och frälsa alla Adams söner och döttrar som kan bli frälsta, genom att utföra förordningar för dem (DNW, 16 maj 1860, 1).

Våra förfäder kan inte fullkomnas utan oss och vi kan inte fullkomnas utan dem. De har utfört sitt arbete och är nu döda. Nu behöver vi utföra vårt, vilket kommer att vara det största arbete människan någonsin utfört på jorden. Miljontals av våra medmänniskor som har levat på jorden och dött utan kunskap om evangeliet måste ha några som utför förordningar för dem så att de kan få ärva evigt liv (det vill säga, alla som har tagit emot evangeliet). Så vi behöver ta oss an detta arbete (DBY, 406).

Vilka kommer att få besitta jorden och allt vad den rymmer? Kommer det inte att bli de som Herren förbehållit denna ära? De ska komma på Sions berg som frälsare och arbeta under hela tusenårsriket för att frälsa andra (DBY, 407–408).

Arbetet under tusenårsriket kommer att innefatta byggandet av tempel och tempeltjänst.

Vi försöker frälsa de levande och de döda. De levande har en valmöjlighet, det har inte de döda. Miljontals av dem har dött utan evangeliet, utan prästadömet och utan de möjligheter som vi har. Vi ska gå till verket i Israels Guds namn och utföra förordningarna för dem. Och under hela tusenårsriket, de tusen åren då människorna kommer att älska och tjäna Gud, kommer vi att bygga tempel och utföra förordningar i dessa för dem som har varit döda i hundratals och tusentals år – för dem som skulle ha tagit emot sanningen om de hade fått en möjlighet. Och vi ska lyfta upp dem och göra en fullständig kedja tillbaka till Adam (DBY, 404).

Som jag ofta har sagt till er är det detta arbete som kommer att utföras under tusenårsriket. Det är det arbete som måste utföras av Abrahams säd, den utvalda säden, den kungliga säden, Herrens välsignade, dem som Herren ingått förbund med. De kommer att träda fram och frälsa varje son och dotter till Adam som vill ta emot frälsning här på jorden. Och de kommer att predika för alla andarna i andevärlden, samtala med dem och föra ut frälsningens principer till dem, så att de kan få förmånen att ta emot evangeliet. Och dessa andar kommer att ha gott om barn här på jorden som för dem utför de förordningar i evangeliet som tillhör köttet (DBY, 403).

Vi litar på Gud. Jag räknar med att han kommer att utkämpa våra strider och vi kommer att döpa oss för den mänskliga familjen under tusen år. Och vi kommer att ha hundratals tempel och tusentals män och kvinnor som utför förordningar i dessa för dem som har dött utan att ha fått förmånen att höra och åtlyda evangeliet, så att de kan föras fram och få en härlig uppståndelse och åtnjuta det rike som Gud har berett för dem. Djävulen kommer att kämpa oerhört för att hindra oss och vi kan bara vinna terräng genom att använda oss av kraften och tron i Guds Sons evangelium. Hela världen motsätter sig denna lära. Men finns det något ont i den? Om de bara kunde se den med Herrens ögon, skulle de fröjda sig över den. Och i stället för att motarbeta den, skulle de prisa Gud för att han uppenbarat en så underbar lära (DBY, 401).

Studieförslag

Gud ger dem som har dött möjligheten att få templets välsignelser.

  • Denna ”underbara plan” för att återlösa dem som dött utan att ha fått evangeliets fulla välsignelser var ”till stor tröst” för president Young. Varför? Vilken betydelse har denna plan för dig och dina nära och kära?

  • Hur och när organiserades predikandet av evangeliet i andevärlden? Vilka fortsätter med detta arbete nu? (Se också L&F 138:57.)

  • Vad innebär det att återlösa våra döda och öppna det celestiala riket för dem? (Se också L&F 138:58.)

  • Varför motarbetar Satan tempelarbetet så kraftigt? Vad har du sett som vittnar om att Satan inte kan hindra att tempel byggs eller att det frälsande förordningsarbetet går framåt?

Vår himmelske Fader välsignar oss då vi släktforskar för våra förfäders frälsning.

  • President Young talade om en tid då vi skulle göra vårt släktregister fullständigt. Hur kommer vi att göra det? Vad kan du personligen göra för att få fram släktens genealogiska data?

  • Vem är det enligt president Young som ”inspirerar många människor” att skaffa sig kunskap om sina förfäder? Vad har du sett som vittnar om att det stämmer också i denna tid?

  • Vad är ”profeten Elias nycklar”? (Se också L&F 27:9; 110:13–15.)

Vi blir frälsare på Sions berg genom att utföra tempelförordningar för våra döda släktingar.

  • Hur kan vi bli frälsare på Sions berg?

  • Varför är det omöjligt för våra döda släktingar att fullkomnas utan oss? Varför är det omöjligt för oss att fullkomnas utan dem?

Arbetet under tusenårsriket kommer att innefatta byggandet av tempel och tempeltjänst.

  • Vilket är ”det arbete som kommer att utföras under tusenårsriket”? Vilka kommer att utföra det?

  • Hur kan vi övervinna Satans försök att hindra arbetet? Hur hjälper lydnad mot kraften i och tron i Guds Sons evangelium oss att bereda oss för tusenårsriket?

Bild
St. George Temple

Detta är ett nytaget fotografi av templet i S:t George. I och med invigningen av detta tempel i april 1877 kunde de heliga börja utföra begåvningar för de döda.