Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 9: Omvändelse och dop


Kapitel 9

Omvändelse och dop

En kall, snöig dag i april 1832 döptes Brigham Young i det iskalla vattnet i sin egen kvarndamm av Eleazer Miller, omvänd till kyrkan sedan fyra månader tillbaka. Om detta sade han: ”Jag kände en ödmjuk, oskuldsfull anda, som vittnade för mig att mina synder var förlåtna” (MHBY-1, 2–3.) Han lärde att vatten i sig inte har ”någon makt att tvätta bort synden ” (DBY, 159) men att dopet verkligen renar oss från synd då de som har myndighet att döpa förrättar dop för dem som är ansvariga för sina synder och då dopet föregås av omvändelse och följs upp med uppriktiga ansträngningar för att ära dopförbunden.

Brigham Youngs lärdomar

Allteftersom vår insikt blir större, blir också vår ansvarighet och vårt ansvar större.

Synd är att göra fel då vi vet och kan göra bättre. Synden åtföljs av ett rättvist straff i Herrens bestämda tid (DBY, 156).

Om vi nu gör det bästa vi kan och förstår, kan vi då inte bli bättre? Jo, det kan vi. Om vi i okunnighet gör fel och får veta att det är fel, då är det vår skyldighet att omgående och för all framtid avhålla oss från detta (DBY, 156).

Vi kan göra försoningen verksam i vårt liv genom uppriktig omvändelse.

Om jag har gjort någon människa illa bör jag bekänna det för henne och ställa allt till rätta (DBY, 158).

Jag tror på att vara öppenhjärtig, tydlig och ärlig ifråga om det som bör göras offentligt, och på att behålla för sig själv det som borde bevaras … Säg till allmänheten det som tillhör allmänheten. Om du har syndat mot folket, bekänn för dem. Om du har syndat mot en familj eller mot grannskapet, gå till dem och bekänn … Om du har syndat mot en person, ta den personen avsides och bekänn för honom (DBY, 158).

Då människor uppriktigt omvänder sig och uppfyller de fordringar som tillkännagetts för dem genom evangeliets lagar och visar Gud att deras omvändelse är äkta, då är de berättigade till att frälsning utverkas åt dem, och ingen makt kan undanhålla den goda anden från dem (DBY, 156).

Några av våra gamla traditioner lär oss att en människa som gjort sig skyldig till avskyvärda brott som mord kan, när hon ska avrättas, omvända sig och bli frälst, och vid avrättningen hörs då: ”Lova Gud! Han har gått till himlen för att bli krönt med härlighet genom Kristus Herrens allt försonande förtjänster.” Det är bara nonsens. En sådan människa kommer aldrig att få se himlen. Några ber och säger: ”O, att jag hade dött direkt efter det att jag blev omvänd.” Detta vittnar om de falska och fåfängliga föreställningar som finns i den kristna världen (DBY, 157).

Dopet är en förordning som är nödvändig för vår frälsning.

Vi, de sista dagars heliga, tror på att bli döpta genom nedsänkning till syndernas förlåtelse, i enlighet med Jesu lärjungars vittnesbörd och Herrens uppenbarelser som getts i vår tid. Spädbarn är rena. De har varken hjärtats sorg eller synder att omvända sig från och överge. Följaktligen kan de inte döpas till syndernas förlåtelse. Om vi har syndat måste vi kunna skilja på gott och ont. Ett spädbarn kan inte det, det kan inte veta. De små barnen är inte mogna att förstå begreppet gott-ont. De har inte förmågan att lyssna till föräldern eller läraren eller prästen då dessa säger vad som är rätt och fel och vad som är skadligt. Inte förrän en människa förstår detta kan hon hållas ansvarig. Följaktligen kan hon inte döpas till syndernas förlåtelse [se Moroni 8] (DBY, 158–159).

Det finns ingen förordning som Gud själv har gett, genom sin Son Jesus Kristus, eller genom sina profeters, apostlars eller evangelisters mun, som är meningslös. Varje förordning, varje bud och fordran är nödvändig för den mänskliga familjens frälsning (DBY, 152).

Om du har varit rättfärdig sedan du föddes och aldrig medvetet har begått några synder och överträdelser, döp dig då för att uppfylla all rättfärdighet, såsom Jesus gjorde. Om du kan säga att du inte har några synder att omvända dig från, överge då dina falska teorier och älska och tjäna Gud av hela ditt hjärta (DBY, 159).

Alla sista dagars heliga inträder i det nya och eviga förbundet när de kommer in i denna kyrka. De sluter förbund att inte längre stödja och hålla fast vid djävulens rike och denna världens riken. De inträder i det nya och eviga förbundet för att stödja Guds rike och inget annat rike. De avlägger ett ytterst allvarligt löfte inför himmelen och jorden, och detta löfte gäller deras egen frälsning, att de ska stödja sanning och rättfärdighet i stället för ondska och lögn, och bygga upp Guds rike i stället för denna världens riken (DBY, l60).

Oavsett hur hängivna Gud och hans verk vi säger oss vara, är vi inte berättigade till hans rikes välsignelser och förmåner förrän vi blir medborgare i det. Hur kan vi bli det? Genom att omvända oss från våra synder och uppfylla fordringarna i Guds Sons evangelium som vi har mottagit. Hundratusentals människor har trott på Herren Jesus Kristus och omvänt sig från sina synder och har upplevt hur den Helige Anden vittnat för dem att Gud är kärlek, att de älskat honom och att han älskat dem, men ändå är de inte i hans rike. De har inte uppfyllt de nödvändiga fordringarna, de har inte gått in genom porten (DBY, 152–153).

Ni har inte makt att döpa er själva. Inte heller har ni makt att uppväcka er själva från de döda. Och ni kan inte rättmätigt döpa en annan människa till syndernas förlåtelse förrän någon först döpt er och förlänat er den myndigheten (DBY, 160).

Har vatten i sig någon makt att tvätta bort synden? Förvisso inte. Men Herren säger: ”Om syndaren vill omvända sig från sina synder och stiga ner i dopets vatten, och där sänkas ner som en sinnebild av att läggas ner i jorden och begravas, och vidare föras upp ur vattnet, som en sinnebild av att födas – om han med uppriktigt hjärta gör detta kommer hans synder att tvättas bort.” [Se L&F 128:12–13.] Tvättar vatten bort dem? Nej, men lydnad till Guds bud tvättar bort syndens fläckar (DBY, 159).

Studieförslag

Allteftersom vår insikt blir större, blir också vår ansvarighet och vårt ansvar större.

  • Hur definierade president Young synd? (Se också Jakobsbrevet 4:17.)

  • Vad lär oss president Young om vårt ansvar då vi får större kunskap om rätt och fel? (Se också 2 Nephi 9:25–27.)

  • Vilken inställning bör vi ha till att förbättra oss? (Se också Alma 34:33.) Vad lär detta oss om kunskap och ansvar?

Vi kan göra försoningen verksam i vårt liv genom uppriktig omvändelse.

  • Vad är följden av sann omvändelse? Varför är lydnad till evangeliets lagar en nödvändig del av omvändelse?

  • Vad säger president Young angående omvändelse på dödsbädden?

Dopet är en förordning som är nödvändig för vår frälsning.

  • Vad har dopet för betydelse när det gäller att komma till Kristus? (Se också Moroni 8:25–26.)

  • Vad lär oss president Young om vilka som ska och inte ska döpas? Varför är det oacceptabelt att döpa dem som inte är ansvariga? (Se också Moroni 8:9–14.) Vad sade president Young till ansvariga människor som påstår att de är syndfria?

  • President Young lärde att alla evangeliets förordningar, däribland dopet, är nödvändiga för vår frälsning. Hur har evangeliets förordningar varit till välsignelse för dig?

  • President Young lärde att ”alla sista dagars heliga inträder i det nya och eviga förbundet när de kommer in i denna kyrka”. Vad sluter vi förbund att göra då vi döps? Vad sluter vi förbund att avhålla oss från att göra? (Se också Mosiah 18:8–10.)

  • Varför räcker det inte med att tro på Jesus Kristus och älska honom för att få inträda genom porten till hans rike?

  • Varför måste man ”förlänas … den myndigheten” att döpa?

  • Vilken betydelse och symbolism har dopet enligt president Young? (Se också Romarbrevet 6:3–6, 11; Moses 6; 58–60; 1 Johannesbrevet 5:7–8.) President Young förklarade att ”vattnet i sig har inte någon makt att tvätta bort synden”. Vad är det som renar oss från synden?

Bild
John the Baptist baptizing Jesus

Johannes döparen döper Jesus Kristus. Dopet är ett krav för att få inträda i Guds rike (se Johannes 3:5).

Bild
Native Americans being baptized

Daniel D MacArthur döper Qui-Tuss, shivwitsindianernas hövding, år 1875. Samma dag döptes ytterligare 130 medlemmar av stammen.