Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 10: Den Helige Andens inflytande


Kapitel 10

Den Helige Andens inflytande

President Brigham Young sade: ”Då jag träffade en man som inte kunde formulera sig så väl, som inte var någon talare utan bara kunde säga: Jag vet genom den Helige Andens kraft att Mormons bok är sann, att Joseph Smith är en Herrens profet’, då upplyste den Helige Anden som kom från den personen mitt förstånd, och ljus, härlighet och odödlighet var inför mig. ” Brigham Young sade att han omslöts och uppfylldes av detta och visste att mannens vittnesbörd var sant (DNW, 9 februari 1854, 4). President Young förkunnade att den Helige Anden är ”en särskild gåva från Fadern” (DBY, 160) som ges i enlighet med vår trofasthet och som kan lära oss allt och föra oss mot fullkomlighet.

Brigham Youngs lärdomar

Den Helige Anden är en gåva från Gud som vi åtnjuter enligt Guds visdom och vår trofasthet.

För att kunna förstå evangeliets första grundsatser, för att rätt förstå dem, måste människan få den visdom som kommer ovanifrån. Hon måste upplysas av den Helige Anden. Hennes sinne måste vara öppet och redo att ta emot en syn eller uppenbarelse. Hon måste själv åtnjuta frälsningens välsignelser för att kunna dela med sig av dem till andra (DBY, 152).

Vad krävs av oss så snart vi uppnår ansvarighetsåldern? Det krävs av oss – och det är en himmelens förordning, vars ursprung ni och jag inte vet, av den enkla anledningen att den inte har någon början, den är från evighet till evighet – det krävs av oss att vi går ner i dopets vatten. Här är ett element typiskt för evigheternas renhet. Gå ner i vattnet och där bli döpt till syndernas förlåtelse, därefter genom handpåläggning låta sig konfirmeras som medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och sedan ta emot sanningens Ande eller den Helige Anden (DBY, 159).

I Nya testamentet och Mormons bok lär vi oss att då evangeliet förkunnas får människorna lära sig att tro på Herren Jesus Kristus, att omvända sig från sina synder, att låta döpa sig till syndernas förlåtelse och ta emot den Helige Anden genom handpåläggning. Den Helige Anden är då Faderns särskilda gåva och hans hjälpare. Fadern ger också intelligens genom änglar och genom den Helige Andens inspiration och genom att öppna de heligas sinnen så att de i syner kan se tingen som de är i evigheten. Då sanna lärdomar förs fram är principerna i dem, fastän de kan vara nya för åhörarna, fullkomligt naturliga och lätta att förstå, i så hög grad att åhörarna ofta tycker att de alltid har känt till dem. Detta sker genom sanningens Andes påverkan på den intelligensens anda som finns inom varje människa [se L&F 6:15]. Den påverkan som kommer från himlen undervisar ständigt människobarnen (DBY, 160).

Evangeliets gåvor ges för att stärka tron hos den troende (DBY, l6l).

Vi tror att vi är berättigade till den Helige Andens gåva … i enlighet med Guds vishet och vår trofasthet, den gåva som påminner oss om allt, det förgångna, nuvarande och tillkommande, som är nödvändigt för oss att känna till och som våra sinnen är beredda att ta emot av den gudomliga kunskap som uppenbaras genom denne allvise Hjälpare. Den Helige Anden är Guds hjälpare och delegeras att besöka människornas söner och döttrar. Alla intelligenta varelser som tillhör den här jorden får undervisning från samma källa (DBY, 160–161).

Vi kan föras mot fullkomlighet genom att lyssna till och följa den Helige Andens maningar.

Jag vet att varje man och kvinna som följer Jesu Kristi och hans apostlars lärdomar, som de står i Nya testamentet, kommer att få den Helige Anden … De kommer att förstå det som är, som kommer att vara och som har varit. De kommer att förstå det som är i himlen, på jorden och under jorden, det som är i tiden och det som är i evigheten, i enlighet med deras olika kallelser och deras förmåga (DBY, l6l).

Om du vill få Guds sinne och vilja … så ta emot detta. Det är en förmån lika mycket för dig som för någon annan medlem i Guds kyrka och rike. Du har förmånen och skyldigheten att leva så att du vet när Herrens ord talas till dig och när Herrens sinne uppenbaras för dig. Jag påstår att det är din plikt att leva så att du vet och förstår allt detta (DBY, 163).

Lev så av varje ord som utgår ur Guds mun genom de män som han har utsett här på jorden, tills vi är fullkomliga (DBY, 159).

Studieförslag

Den Helige Anden är en gåva från Gud som vi åtnjuter enligt Guds visdom och vår trofasthet.

  • Vad måste man ha för att kunna ”rätt förstå” evangeliets första grundsatser? Varför? (Se också Jesaja 55:8–9.)

  • Vad får, enligt president Young, människorna lära sig ”då evangeliet förkunnas”? Dessa välsignelser som kommer av att få undervisning om evangeliet, vad har de betytt för dig?

  • Vilken roll har den Helige Anden i ditt liv? Varför får den Helige Andens påverkan nya lärdomar att kännas välbekanta? Hur kan man veta om känslor, tankar och ingivelser kommer från ens eget hjärta och sinne eller från den Helige Anden?

  • I vilken utsträckning är vi enligt president Young ”berättigade till den Helige Andens gåva”? Vilka är farorna med att leva utan den Helige Andens inflytande eller under inflytelse av ogudaktiga kunskapskällor?

  • Vilka saker sade president Young att den Helige Anden kan hjälpa oss att veta? Vilket ansvar har vi att skaffa denna kunskap? Vilket ansvar har vi när vi en gång fått denna kunskap?

Vi kan föras mot fullkomlighet genom att lyssna till och följa den Helige Andens maningar.

  • Hur kan vi veta ”Guds sinne och vilja”? Varför är det viktigt att veta detta? Vilka välsignelser får vi genom att söka och följa den Helige Andens och Guds utvalda tjänares maningar?

  • Vilka erfarenheter har du eller andra haft som hjälper dig att tro att den Helige Anden kan hjälpa dig att förstå och följa Guds sinne och vilja i ditt dagliga liv? (Se också 1 Nephi 22:2 och 2 Nephi 32:2–3.)

Bild
woman receiving gift of Holy Ghost

President Young förkunnade att den Helige Andens gåva ”påminner oss om allt… som är nödvändigt för oss att känna till” för vår frälsning (DBY, 160).