Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 2: Definition av evangeliet


Kapitel 2

Definition av evangeliet

Världen känner president Brigham Young som en stor kolonisatör som ledde arbetet med att förvandla ett ökenområde till en vacker boplats. Ännu viktigare är att han var en mycket lärd förkunnare av Jesu Kristi återställda evangelium som inspirerade de heliga till att leva efter de väl definierade lärdomarna i en religion som ger alla möjlighet att återvända till Guds närhet.

Brigham Youngs lärdomar

Jesu Kristi evangelium omfattar ett system av lagar och förordningar som leder till frälsning.

Vär religion är ingenting mindre än himmelens sanna ordning – det system av lagar som gäller för gudarna och änglarna. Har de lagar att följa? Förvisso. Det finns ingen varelse i hela evigheten som inte styrs av lagar (DBY, 1).

Guds Sons evangelium som har uppenbarats är en plan eller ett system av lagar och förordningar. Genom noggrann lydnad till dessa har denna jordens invånare löfte om att få återvända till Faderns och Sonens närhet. Evangeliets lagar är varken mer eller mindre än några av evighetens principer som uppenbarats för människorna, varigenom de kan återvända till himlen varifrån de kommit (DBY, 1).

När vi talar om den celestiala lagen som uppenbarats från himlen, det vill säga prästadömet, talar vi om frälsningens princip, ett fullkomligt styrelsesätt, med lagar och förordningar, genom vilka vi kan förberedas för att komma igenom en port till nästa, och från en ängel till nästa, till dess vi kommer till vår Faders och Guds närhet (DBY, 130).

Vi kan ta emot sanningen och med hela vår själ veta att evangeliet är en Guds kraft som räddar var och en som tror, att det är vägen till evigt liv (DBY, 90).

Vår religion är, liksom allt som kommer från Gud, en plan för lag och ordning. Han har instiftat lagar och förordningar till ledning och nytta för människobarnen, för att se om de vill lyda dessa och visa sig värdiga evigt liv enligt de celestiala världarnas lag (DBY, 1).

Herren har inte upprättat lagar enligt vilka jag måste ha en viss skomodell. Han har aldrig gett en lag som föreskriver att jag ska ha en stövel som är bred i tån eller en stövel som är spetsig, att jag ska ha en rock med midjan alldeles under ärmarna och skörten ned till hälarna eller att jag ska ha en rock som den jag har på mig. Intelligens har i visst mått tilldelats både heliga och syndare, att användas självständigt, oavsett om de har prästadömets lag eller inte, oavsett om de har hört talas om den eller inte (DBY, 63).

Något som är utmärkande för vår tro och religion är att aldrig be Herren göra något utan att vara villiga att hjälpa honom så mycket vi kan. Då gör Herren resten. Jag ska inte be Herren att göra det jag själv inte är villig att göra (DBY, 43).

Jesu Kristi evangelium omfattar all sanning.

All sanning är för människobarnens frälsning – till nytta och lärdom – så att de kan tillväxa i kunskapen om Gud. Gudomlig kunskap är all sanning, och all sanning avser det som är gudomligt (DBY, 11).

Var villiga att ta emot sanningen, oavsett vem den kommer från. Det gör inte alls någon skillnad. Ta lika gärna emot evangeliet från Joseph Smith som från Petrus, som levde på Jesu tid. Ta emot det från en människa lika väl som från en annan. Om Gud har kallat en person och sänt honom att predika evangeliet, så är det tillräckligt för mig att veta det. Det spelar ingen roll vem det är, det enda jag vill är att få veta sanningen (DBY, 11).

Den så kallade ”mormonismen” omfattar varje princip som avser livet och frälsningen, för tid och evighet. Det har ingen betydelse vem som har sanningen. Om den otroende har sanning så tillhör denna ”mormonismen”. Alla sanningar och riktiga lärdomar som den sekteriska världen har, och de har många, tillhör alla denna kyrka. Vad gäller deras moral, så är många av dem lika bra som vi är. Allt som är gott, älskligt och prisvärt hör till denna kyrka och detta rike. ”Mormonismen” omfattar all sanning. Det finns ingen sanning som inte hör till evangeliet. Det är livet, det eviga livet. Det är lycksalighet. Det är fullheten av allting som finns bland gudarna, ja, i gudarnas eviga sfär (DBY, 3).

Med andra ord, om ”mormonismen” inte är mitt liv, då vet jag inte om jag har något. Jag förstår inget annat, för den omfattar allt som finns inom ramarna för människans fattningsförmåga. Om den inte omfattar allt som finns i himlen och på jorden, är den inte vad den utger sig för att vara (DBY, 2).

Jag vill säga till mina vänner att vi tror på allt gott. Om ni kan finna en sanning i himlen, på jorden eller i helvetet, så tillhör den vår lära. Vi tror på den, den tillhör oss och vi gör anspråk på den (DBY, 2).

Evangeliet innefattar all moral, all dygd, allt ljus, all intelligens, all storhet och all godhet. Det framlägger en plan med lagar och förordningar (DBY, 3).

Denna plan omfattar alla slags sanna lärdomar på jorden, vare sig de är ecklesiastiska, moraliska, filosofiska eller en lekmans. Den omfattar alla goda lagar som stiftats från Adams dagar fram till våra dagar. Den inbegriper nationernas lagar, för den övergår dem alla i kunskap och renhet. Den omfattar de lärdomar vi nu tror på och den hämtar sanningar varhelst de står att finna. Den sammanför all sanning till ett och låter det som är utan värde skingras för alla vindar (DBY, 3–4).

Det är vår plikt och kallelse som förmedlare av denna frälsning och detta evangelium att samla all sanning och förkasta varje villfarelse. Oavsett om en sanning finns hos uttalade agnostiker, universalister, romersk-katolska kyrkan, metodisterna, anglikanska kyrkan, presbyterianerna, baptisterna, kväkarna, skakarna eller någon av de många andra sekterna och samfunden, vilka alla har mer eller mindre av sanningen, har äldsterna i denna kyrka (där Jesus, deras äldre broder, är deras överhuvud) till uppgift att samla alla sanningar i världen som avser livet och frälsningen, det evangelium vi predikar … de olika grenarna av vetenskap och filosofi, överallt där de finns hos varje nation, släkt, tungomål och folk och föra dem till Sion (DBY, 248).

All kunskap och visdom och allt gott som människohjärtat kan åstunda innefattas i den tro som vi har tagit emot (DBY, 446).

Den omfattar varje sanning som finns i himlarna och i himlarnas himmel – varje sanning som finns på jordens yta, i jorden och på den stjärnbeströdda himlen. Ja, den omfattar all sanning som finns i gudarnas eviga sfär (DBY, 448).

Vår religion tar fasta på, beaktar och omfattar all visdom i världen – allt som Gud någonsin har uppenbarat för människan. Gud har uppenbarat all sanning som världen nu har, vare sig den är vetenskaplig eller andlig. Hela världen står i tacksamhetsskuld till honom för allt de vet och åtnjuter. De står i tacksamhetsskuld till honom för allt detta, och jag erkänner honom i allt (DBY, 2).

Den omfattar all sann vetenskap som människorna, änglarna och gudarna känner till. Det finns en sann plan för och kunskap om livet. Allt annat leder till död. Denna plan kommer från livets källa (DBY, 2).

Sanningen kommer att bestå då villfarelsen försvinner. Livet kommer att bestå då de som har förkastat det eviga livets ord uppslukas av döden. Jag tycker om sanningen därför att den är sann, därför att den är underbar och ljuvlig, därför att den är så härlig till sin natur och så värd all beundran, tro och aktning från alla intelligenta varelser i himlen och på jorden (DBY, 9).

Jag fröjdar mig över sanningen, därför att den är ämnad att klara sig själv. Den grundar sig på eviga verkligheter och kommer att bestå, medan allt annat förr eller senare kommer att förgås (DBY, 11).

Var och en som lever efter de lagar som Herren har gett sitt folk och har fått de välsignelser som han har i beredskap för de trofasta, bör kunna skilja mellan det som hör Gud till och det som inte hör Gud till, ljuset från mörkret, det som kommer från himlen och det som kommer någon annanstans ifrån. Detta är den tillfredsställelse och den tröst som de sista dagars heliga får genom att leva efter sin religion. Var och en som lever så, äger denna kunskap (DBY, 35).

Hur lätt är det inte att leva efter sanningen. Har ni tänkt på det, mina vänner? Har ni någonsin tänkt på det, mina bröder och systrar? I varje omständighet i livet, vare sig det är bland fattiga eller rika, är alltid sanningen den säkraste vägvisaren och den som det är lättast att rätta sitt liv efter (DBY, 11).

Vår religion är helt enkelt sanningen. Det kan sägas med en enda mening – den omfattar all sanning, varhelst den finns, som är synlig eller osynlig för det mänskliga ögat, i alla Guds och människans verk (DBY, 2).

Genom prästadömets makt är evangeliet medlet att frälsa alla Guds barn.

Det evangelium som vi predikar är livets och frälsningens evangelium. Den kyrka som vi företräder är Guds kyrka och rike, med den enda religion varigenom människobarnen kan föras tillbaka till vår Fader och Guds närhet. Herren har uträckt sin hand för att återställa allting som det var i begynnelsen och, genom hans heliga prästadömes makt, frälsa allt som kan frälsas, och från världen rensa följderna av fallet och låta hans heliga ta hand om den (DBY, 4).

Prästadömet … är ett fullkomligt styrelsesätt och det enda som kan frälsa den mänskliga familjen från allt ont som nu hemsöker den, och tillförsäkra den lycka i nästa liv (DBY, 130).

Evangeliet och prästadömet är de medel Gud använder sig av för att frälsa och upphöja sina lydiga barn så att de hos honom får motta samma härlighet och makt och krönas med ära, odödlighet och eviga liv (DBY, 5).

Den ledning vi får från prästadömet bör påverka allt vi gör, varje handling (DBY, 133).

Det finns ingen förordning som Gud har gett genom sin egen röst, genom sin Son Jesus Kristus eller genom någon av sina profeters, apostlars eller evangelisters mun, som är värdelös. Varje förordning, varje bud och varje fordran är nödvändig för människosläktets frälsning (DBY, 152).

När det gäller Guds förordningar vill vi påpeka att vi underkastar oss dem därför att han fordrar det. Och det finns en förnuftsenlig filosofi bakom det minsta lilla som han fordrar av oss … Denna filosofi varar i all evighet, och är den filosofi som de sista dagars heliga tror på. Varje liten del av sanningen som varje människa har fått är en gåva från Gud. Vi tar emot dessa sanningar och går från härlighet till härlighet, från eviga liv till eviga liv, får kunskap om allting och blir gudar, ja, Guds söner (DBY, 152).

Jesu Kristi evangelium är en öppen väg – en öppen port på vägen från jorden till himlen genom vilken direkt uppenbarelse kommer till människobarnen i deras olika omständigheter, i enlighet med den kallelse och samhällsställning de har. Frälsningens evangelium är en del av den lag som gäller i det rike där Gud bor. Och det är genom förordningarna som avser det heliga prästadömet som människobarnen får tillträde till livets väg, så att de kan komma längre och längre på sin väg tills de återvänder till sin Fader och Guds närhet (DBY, 6).

De lagar och förordningar vilka Herren har uppenbarat i denna tid är ämnade att frälsa alla Adams och Evas söner och döttrar (DBY, 1).

Vi förkunnar för alla jordens invånare från dalarna här bland dessa bergshöjder att vi är Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga … och att vi har läran och livet och frälsningen för alla i hjärtat uppriktiga (DBY, 7).

Studieförslag

Jesu Kristi evangelium omfattar ett system av lagar och förordningar som leder till frälsning.

  • Enligt president Young är Jesu Kristi evangelium ”en Guds kraft till frälsning”. Hur stämmer detta påstående överens med Frälsarens definition av evangeliet i 3 Nephi 27:13–14?

  • Vilken roll har Jesu Kristi evangelium när det gäller att åvägabringa odödlighet och evigt liv för människan? (Se också Moses 1:39; Abraham 3:25.) Varför behöver vi ett system av lagar och förordningar för att kunna återvända till Guds närhet? På vilket sätt är Guds lagar och förordningar till ”nytta för människobarnen”? (Se också 2 Nephi 2:13, 16.)

  • President Young lärde att Gud har lagar att följa. Hur kan vetskapen om att Gud styrs av lagar hjälpa oss? (Se också L&F 82:10.)

  • President Young beskrev evangeliet som en plan för lag och ordning. I vilka sammanhang förväntar Gud att vi ska använda vårt eget goda omdöme? (Se också L&F 58:26–29.)

Jesu Kristi evangelium omfattar all sanning.

  • President Young uppmanade de sista dagars heliga att söka sanningen. Varför måste vi förstå att Jesu Kristi evangelium omfattar all sanning? Varför bör vi acceptera sanning var den än kommer ifrån? Vad kan vi lära oss av president Youngs ord att ”all sanning avser det som är gudomligt”?

  • Vad lär vi oss av president Youngs uttalande om att acceptera och tycka om människor av andra trosåskådningar?

  • Hur kan vi skilja mellan sanning och villfarelse? (Se också 1 Korinthierbrevet 2:11, 14; Moroni 7:12–17.) Varför är förmågan att ”samla all sanning och förkasta varje villfarelse” så viktig i vår tid?

  • Hur påverkar vetskapen om evangeliets sanningar vårt sätt att leva? Varför är sanningen alltid det som är säkrast och lättast att hålla sig till? (Se också L&F 88:86.)

Genom prästadömets makt är evangeliet medlet att frälsa alla Guds barn.

  • Vad har prästadömet för samband med Jesu Kristi evangelium? Varför är prästadömets förordningar absolut nödvändiga i evangelieplanen?

  • Vilken uppgift har prästadömets lokala kvorum, grupper och kommittéer som förvaltare av evangeliet? Vilken är Hjälpföreningens uppgift när det gäller att undervisa om sanningen och bygga upp tron på Jesu Kristi evangelium? Vilka erfarenheter har du haft av personer som tjänat på ett kristuslikt sätt? Hur har dessa erfarenheter påverkat dig?

  • President Young lärde att evangeliet är ”en öppen port på vägen från jorden till himlen”. Vilket ansvar har de som tagit emot det återställda evangeliet att bära vittnesbörd om dess lagar, förordningar och sanningar? (Se också Matteus 28:19–20; Ordspråksboken 22:6.)

Bild
Salt Lake Temple

Salt Lake-templet på 1880-talet. De heliga kände en stark önskan att bygga ett tempel åt sin Gud.