Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 5: Att ta emot Jesu Kristi försoning


Kapitel 5

Att ta emot Jesu Kristi försoning

Angående försoningen skrev president Brigham Young följande till en av sina söner: ”Möjligheten att få de fullständiga välsignelserna av denna obegränsade försoning som utverkades av vår Herre och Frälsare finns för oss – är vår– helt och fullt, men bara på det villkoret att vi troget uppfyller våra förbund och skyldigheter att hålla de gudomliga bud som vi fått” (LBY, 259). President Young lärde att allt hopp om frälsning grundar sig på Frälsarens, Jesu Kristi, försoning.

Brigham Youngs lärdomar

Jesus Kristus erbjöd människorna en obegränsad försoning.

De sista dagars heliga tror på Frälsarens försoning och jag skulle vilja att Israels äldster så långt det är möjligt förstod alla lärosatser som avser återlösningen av den mänskliga familjen, så att de vet hur de ska tala om och förklara dem” (DNSW, 18 augusti 1874, 2).

Jesus kom för att upprätta sitt andliga rike, för att införa andliga lagar som lyfter upp människornas andar till rättfärdighet och till Gud, så att de därigenom kan försäkra sig om en härlig uppståndelse och rätten att regera på jorden då herraväldet över världen tillhör vår Gud och hans Kristus. Han kom också för att tala om att han är världens Frälsare, för att utgjuta sitt blod som ett offer och öppna livets väg för alla troende” (DNW, 13 augusti 1862, 1)

Joseph Smith sade till oss att Jesus var Kristus – Medlaren mellan Gud och människan – och världens Frälsare. Han sade till oss att det inte fanns, och inte heller kunde finnas, något annat namn i himlarna eller under himlarna, varigenom människorna kunde bli frälsta i Faderns närhet, än av och genom Jesu Kristi namn och mission och försoningen han utverkade på kullen Golgota. Joseph sade också till oss att Frälsaren kräver strikt lydnad till alla bud, förordningar och lagar som gäller hans rike, och att om vi lyder ska vi få del av alla välsignelser som utlovas i hans evangelium” (DNW, 22 oktober 1862, 1).

I samma stund som Frälsarens försoning upphör att existera, i samma stund och i ett enda svep förstörs det hopp om frälsning som den kristna världen har, grunden till deras tro tas bort och det finns inget kvar för dem att stå på. När den är borta är alla uppenbarelser värdelösa som Gud någonsin gett till judarna, till hedningarna och till oss, och allt hopp tas ifrån oss i ett enda svep (DBY, 27).

Genom försoningens gåva, som bara Kristus kunde ge, kan Guds barn ärva ett rike med härlighet.

De sista dagars heliga tror på Guds Sons evangelium, helt enkelt därför att det är sant. De tror på dop till syndernas förlåtelse, eget och ställföreträdande. De tror att Jesus är världens Frälsare. De tror att alla som uppnår en härlighet av något slag i något rike, kommer att göra det tack vare att Jesus har betalat för det genom sin försoning (DBY, 30).

Jesus utsågs från begynnelsen att dö för vår återlösning och han led en ytterst plågsam död på korset (DBY, 27).

Om Jesus och försoningen säger jag (det står så skrivet och jag tror fullt och fast på det), att Kristus har dött för alla. Han har betalat hela skulden, oavsett om ni tar emot gåvan eller inte. Men om vi fortsätter att synda, att ljuga, stjäla, bära falskt vittnesbörd, måste vi omvända oss från och överge synden för att åtnjuta den fulla verkan av Kristi blod. Annars får den ingen verkan. Omvändelse måste ske för att försoningen ska bli en välsignelse för oss. Alla som gör fel, upphör att göra fel och lev inte längre i synd av något slag, utan lev varje dag av ert liv enligt de uppenbarelser som getts, och så att ert föredöme är värt att ta efter. Låt oss komma ihåg att vi aldrig är utanför vår religions inflytande – aldrig, aldrig! (DBY, 156–157).

Genom sin egen återlösning kommer Jesus att uppväcka varje son och dotter till Adam, utom förtappelsens söner, som kommer att kastas i helvetet … Det stämmer att varje människa som inte går miste om Guds nåd genom att synda, och blir en djävulens ängel, kommer att uppväckas för att ärva ett rike med härlighet (DBY, 382).

Jesus är den förstfödde från de döda, som ni förstår. Varken Enok, Elia, Mose eller någon annan människa som levat på jorden, oavsett hur noga hon levt, uppstod förrän efter det att Jesu Kristi lekamen kallades ut ur graven av ängeln. Han var den förstfödde från de döda. Han är uppståndelsens Herre – det första kött som levat här efter mottagandet av uppståndelsens härlighet (DBY, 374).

Det var inget underverk för honom. Han hade livet och döden i sin hand. Han hade makt att lägga ner sitt liv och makt att ta det upp igen. Det är vad han säger och vi måste tro det om vi tror Frälsarens berättelse och apostlarnas berättelser som står i Nya testamentet. Jesus hade denna makt i och av sig själv. Fadern efterlämnade den till honom. Den var hans arv, och han hade makt att lägga ner sitt liv och ta det upp igen (DBY, 340–341).

Genom Kristi försoning kan de som tror, omvänder sig och lyder Gud få förlåtelse

Mörker och synd tilläts att komma på denna jord. Människan åt av den förbjudna frukten i enlighet med en plan som tänkts ut från evigheten, för att mänskligheten skulle kunna komma i kontakt med mörkrets principer och makter, för att de skulle kunna lära känna det som är bittert och det som är sött, det som är gott och det som är ont, och kunna skilja mellan ljus och mörker för att kunna ta emot ljus beständigt (DBY, 6l).

Detta evangelium kommer att frälsa hela den mänskliga familjen, Jesu blod kommer att sona våra synder, om vi godtar de villkor han har bestämt. Men vi måste godta dessa villkor. Annars är det till ingen nytta för oss (DBY, 7–8).

För att kunna vara heliga måste varje felaktigt inflytande som finns inom dem, som individer, betvingas, tills varje ond önskan dragits upp med roten och varje känsla i deras hjärtan underkastats Kristi vilja (DBY, 91).

Vi behöver ständigt ha med oss hela Kristi försoning, Faderns barmhärtighet, änglarnas medlidande och Herren Jesu Kristi nåd och själva göra vårt allra bästa för att få bort synden inom oss, så att vi kan ta oss bort från den här världen och till det celestiala riket (DBY, 60).

Studieförslag

Jesus Kristus erbjöd människorna en obegränsad försoning.

  • Varför kom Jesus till jorden och upprättade sitt ”andliga rike”? Av vilka andra skäl kom han till jorden? Hur ”öppnade Jesus livets väg för alla troende”? Hur kan vi undervisa våra familjer så att vi ”lyfter upp deras andar till rättfärdighet och till Gud”?

  • Hur kan vi bli ”frälsta i Faderns närhet” och ”få del av alla välsignelser som utlovas i hans evangelium”?

  • Vad skulle enligt president Young hända med den kristna världen om Jesu Kristi försoning upphörde att existera? (Se också 2 Nephi 9:6–9.)

  • Lär dig om andra delar av försoningen genom att gå igenom följande skriftställen: Mosiah 13:28, 32–35; Alma 7:11–12; 34:9–12; Moroni 8:8–12; L&F 88:6.

Genom försoningens gåva, som bara Kristus kunde ge, kan Guds barn ärva ett rike med härlighet.

  • Jesus utsågs i den förjordiska tillvaron ”att dö för vår återlösning”. Han återlöser oss från fysisk och andlig separation från Gud. Detta kallas försoningen. President Young sade att Kristi försoning ”har betalat hela skulden, oavsett om ni tar emot gåvan eller inte”. (Se också Helaman 14:15–18.) Hur kan vi tillfullo få åtnjuta försoningens välsignelser?

  • President Young lärde att alla som uppnår en härlighet av något slag i något rike, kommer att göra det därför att Jesus har betalat för det genom sin försoning. Hur betalade han för Adams skuld? Hur betalade han för vår skuld? (Se också 2 Nephi 2:8–10.)

  • Hur kunde Jesus bli ”uppståndelsens Herre”?

Genom Kristi försoning kan de som tror, omvänder sig och lyder Gud få förlåtelse.

  • Varför ”tilläts mörker och synd att komma på denna jord”? Vad är följderna av Adams fall? (Se också 2 Nephi 2:22–25.)

  • Försoningen återlöser oss från våra synder enligt villkor vår Återlösare ”har bestämt”. Vilka är dessa villkor? (Se också 2 Nephi 2:26; L&F 18:44).

  • Vilken gudomlig hjälp kan vi utnyttja för att ”ta oss bort från den här världen till det celestiala riket”? Vad krävs av oss?

Bild
Jesus in Gethsemane

President Brigham Young lärde att ”alla som uppnår en härlighet av något slag i något rike, kommer att göra det därför att Jesus har betalat för det genom sin försoning” (DBY, 30).