Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 17: Skrifterna


Kapitel 17

Skrifterna

Varje kväll ringde president Brigham Young i böneklockan och samlade sin familj omkring sig för att sjunga och ha familjeråd, studera Guds ord och hålla familjebön. Han trodde på att studera skrifterna och liknade dem vid ”en vägvisare i form av en hand med ett pekande finger” som pekar ut den väg vi bör vandra. Vartåt pekar det? Mot ljusets Källa” (DBY, 127). Han uppmanade de heliga: ”Mina bröder och systrar! Läser ni skrifterna som om ni skrev dem för tusen, två tusen eller fem tusen år sedan? Läser ni dem som om ni var i deras ställe som skrev dem? Om ni inte känner så är det er förmån att få göra det, så att ni kan vara lika bekanta med andan och meningen i Guds skrivna ord som ni är med det som rör vardagen eller som ni är med era arbetare eller med era hushåll” (DBY, 128).

Brigham Youngs lärdomar

Att tillägna sig lärdomarna i skrifterna och leva efter dem ger oss inspiration och en inriktning i livet.

Det är din förmån och plikt att leva så att du kan förstå det som hör Gud till. Vi har Gamla och Nya testamentet, Mormons bok och Läran och förbunden, som Joseph har gett oss, och de är av stort värde för en människa som vandrar i mörkret. De är som en fyr ute på havet eller en vägvisare i form av en hand med ett pekande finger som pekar ut den väg vi bör vandra. Vartåt pekar det? Mot ljusets Källa (DBY, 127).

Jag tror på Bibelns ord … Jag tror på att lärdomarna om frälsning som finns i denna bok är sanna och att de lyfter varje folk, nation eller familj på jordens yta som lever efter dem. Lärdomarna som finns i Bibeln lyfter upp alla som lever efter dem till något mycket högre. De ger dem kunskap, visdom, kärlek, fyller dem med medkänsla och får dem att se till medmänniskor som är i nöd eller i smärtsamma eller förnedrande omständigheter. De som följer lärdomarna som finns i skrifterna är rättfärdiga och sanna och dygdiga och fridsamma i och utanför hemmet. En man är en lysande äkta make, en kvinna är en ypperlig hustru och ett barn är lydigt som lever efter lärdomarna i Bibeln. De gör familjer lyckliga och nationer välmående och lyckliga och lyfter dem till ett högre plan (DBY, 125).

Jag säger att vi ska ta denna bok Bibeln som vårt rättesnöre. Vi tar den som en grund för vår tro. Den pekar ut vägen till frälsning likt en vägvisare i form av en hand med pekande finger som pekar mot en stad eller likt en karta som anger läge för berg och floder eller breddgrad och längdgrad för vilken plats som helst på jordens yta som vi önskar finna och vi kan inte annat än tro på det. Därför säger jag att de sista dagars heliga har den mest naturliga tron av alla människor på jordens yta (DBY, 125).

Vi betraktar Bibeln … som en vägvisare … som pekar mot ett visst mål. Det är en sann lära, som vi djärvt förkunnar. Om ni följer lärdomarna och vägleds av principerna i denna bok, leder den er dithän att ni ser såsom ni är sedda, och samtalar med Jesus Kristus, får besök av änglar, får drömmar, syner och uppenbarelser och förstår och känner Gud. Är inte det ett stöd och uppehälle för er? Jo, det ger er bevis för att ni går i deras fotspår som levde i forna dagar. Ni kan se vad de såg, förstå vad de hade (DBY, 126).

Det finns inget motstridande i de principer som uppenbaras i Bibeln, Mormons bok och Läran och förbunden (Den kostbara pärlan hade inte kanoniserats vid tiden för detta uttalande); det kommer inte heller att finnas något motstridande i de lärdomar som förkunnades av profeten Joseph och de som förkunnas av bröderna nu, om alla lever så att de vägleds av Herrens ande. Alla lever inte så att de har Herrens ande hos sig hela tiden, och följden blir att somliga går vilse (DBY, 126).

Vi tror på Mormons bok och Läran och förbunden som Herren gav Joseph Smith och som Joseph Smith gav kyrkan. Vi tror också att om vi vore utan Herrens ande och våra ögon vore stängda så att vi inte kunde se och förstå tingen som de är genom uppenbarelsens ande, kunde vi lika gärna vara utan alla dessa böcker, oavsett hur många de är. Om vi hade alla uppenbarelser som getts sedan Adams dagar, men uppenbarelsens ande inte beständigt fanns bland oss skulle det vara omöjligt för oss att bli frälsta i Guds celestiala rike (DBY, 128).

De sista dagars heliga har fått boken Läran och förbunden speciellt för sitt vardagliga liv (DBY, 128).

Bibeln innehåller frälsningens lärdomar.

Denna bok, som innehåller Gamla och Nya testamentet, förkunnar samma budskap från 1 Moseboken till Uppenbarelseboken (DBY, 126).

Den lära vi förkunnar är Bibelns lära. Det är den lära som Herren har uppenbarat för Guds barns frälsning. Och då människor som en gång har efterlevt den förnekar den, förnekar de den med vidöppna ögon och med kunskap om att de förnekar sanningen och åsidosätter Guds råd (DBY, 126).

Bibeln är sann. Allt i den har kanske inte blivit rätt översatt och många dyrbara saker har kanske förkastats vid sammanställningen och översättningen av Bibeln [se 1 Nephi 13:24–27]. Men vi förstår av en av apostlarnas skrifter att om allt som Frälsaren sade och gjorde hade nedtecknats skulle det inte rymmas här i världen [se Johannes 21:25]. Jag vill påstå att världen inte skulle förstå det. De förstår inte vad vi har i skrift, inte heller Frälsarens karaktär, som den beskrivs i skrifterna. Ändå är det en av de enklaste sakerna i världen. Och Bibeln är, då man förstår den, en av de enklaste böckerna i världen, för så långt den är riktigt översatt [se Trosartiklarna 1:8], är den uteslutande sann, och sanningen är inte mystisk annat än för den okunnige. Herrens uppenbarelser till människorna är anpassade till den med ringaste fattningsförmåga, och de ger liv och frälsning åt alla som är villiga att ta emot dem (DBY, 124).

Vi tror på Nya testamentet och följaktligen måste vi, för att vara konsekventa, tro på ny uppenbarelse, syner, änglar, på alla den Helige Andens gåvor och alla löften som finns i dessa böcker och tro det skrivna som det står (DBY, 124).

Vi hyser en helig vördnad för och tro på Bibeln (DBY, 124).

Genom att läsa Bibeln finner vi att evangeliet inte bara finns i Nya testamentet utan också i Gamla testamentet. Mose och profeterna såg och förutsade kyrkans avfall. De såg att Herren från tid till annan skulle sträva med människobarnen, att han skulle ge dem sanningen och prästadömet. De såg också att människorna på grund av sin ondska skulle förvandla rätten, bryta förbunden och överträda hans lagar [se Jesaja 24:5], tills prästadömet tas bort från jorden och dess invånare blir kvar i avfall och mörker (DBY, 124–125).

Som sista dagars heliga har vi bekänt inför Gud, inför de himmelska härskarorna och inför jordens invånare att vi verkligen tror på de heliga skrifterna som de ges till oss, enligt den bästa insikt och kunskap vi har om översättningen och andan och meningen i Gamla och Nya testamentet (DBY, 125–126).

Mormons bok … förkunnar att Bibeln är sann, och den styrker detta, och båda styrker varandras äkthet. Gamla och Nya testamentet är Juda stav [se Hesekiel 37:15–19]. Som ni kommer ihåg stannade Juda stam i Jerusalem och Herren välsignade Juda, och resultatet blev skrifterna i Gamla och Nya testamentet. Men var är Josefs stav? Vet man var den är? Ja. Det var Josefs barn som kom över vattnet till denna kontinent Amerika. Och detta land fylldes med människor och Mormons bok eller Josefs stav innehåller deras skrifter, vilka är i Efraims hand. Var är efraimiterna? De är uppblandade med alla jordens nationer. Gud kallar dem att samlas och han förenar dem och de ger evangeliet till hela världen (DBY, 127).

Skrifternas budskap är tydliga och enkla att förstå för dem som söker Herrens ande.

Vi är inte i samma situation som människorna var för några tusen år sedan. De var hänvisade till profeten eller profeterna eller till egna uppenbarelser för att få veta Herrens vilja, utan sina förfäders uppteckningar. Vi har emellertid deras uppteckningar som levat före oss, dessutom den Helige Andens vittnesbörd och till glädje för alla dem som önskar ett vittnesbörd kan vi vända oss till denna bok och läsa det vi tror på, få veta meningen med vårt liv på jorden och fullheten av den härlighet som finns bortom denna tåredal. Följaktligen har vi en fördel framför dem som levat före oss (DBY, 128).

Människor överallt frågar: ”Vad betyder det här skriftstället, och hur ska vi förstå det här eller det där skriftstället?” Nu vill jag, mina bröder och systrar, att vi ska förstå tingen precis som de är och inte som människans flyktiga, föränderliga fantasi kan forma dem (DBY, 128).

Jag frågar dig broder Brigham: ”Hur måste jag tro på Bibeln och hur ska du och alla andra Herren Jesu Kristi efterföljare tro på den? …” ”Jag tror på den precis som den är. Jag tror inte på att tillföra någon människas tolkning, såvida inte det på något sätt kommer från Herren själv. Jag tror inte att vi behöver uttydare och utläggare av skrifterna som förvanskar deras bokstavliga, tydliga och enkla innebörd (DBY, 126).

Bibeln är lika tydlig och lätt att förstå som den uppenbarelse jag just läst upp för er [se L&F 58], om man förstår Guds Ande, uppenbarelsens Ande, och vet hur frälsningens evangelium är anpassat till den svage (DBY, 128).

Vad gäller språket i Bibeln så är det ett språk som var vanligt för flera hundra år sedan. Men oavsett vilket språk som används är det något man vänjer sig vid. Men jag vill säga att de lärdomar som förkunnas i Gamla och Nya testamentet angående Guds vilja i förhållande till sina barn här på jorden, historien om vad han har gjort för deras frälsning, de förordningar som han har inrättat för deras återlösning, givandet av hans Son och dennes försoning, – alla dessa är sanna, och vi sista dagars heliga tror på dem (DBY, 129).

Då vi begrundar och förstår evangeliet på rätt sätt, upptäcker vi hur lättförståeligt det är, hur tydligt det är i sin plan. Varje del och princip är fullkomligt anpassad till människornas förmåga, så när evangeliet presenteras för dem som älskar sanningen, förefaller det dem mycket lätt och mycket tydligt, och de uppriktiga är förvisso redo att ta emot det (DBY, 129).

Vi bör alla leva så att uppenbarelsens Ande kan påverka vårt innersta och tala om för oss vad vi bör göra … Men för att kunna göra det måste vi bli som små barn. Jesus säger att om vi inte blir det kan vi inte komma in i himmelriket. Så enkelt det är! Leva fria från avund, illvilja, vrede, stridigheter, bitterhet och förtal i våra familjer och då vi är med våra grannar och vänner och alla jordens invånare, var vi än möter dem. Leva så att våra samveten är rena (DBY, 36).

Studieförslag

Att tillägna sig lärdomarna i skrifterna och leva efter dem ger oss inspiration och en inriktning i livet.

  • Varför bör vi enligt president Young studera Herrens lärdomar i de heliga skrifterna? Vilka löften ger president Young dem som lever efter principerna i Bibeln och de andra skrifterna?

  • På vilket sätt kan uppteckningar som är hundratals och tusentals år gamla ge oss vägledning i dag? Hur har skrifterna gett dig vägledning?

  • Varför gavs Läran och förbunden, enligt president Young? Hur har Läran och förbunden hjälpt dig i ”ditt vardagliga liv”? (Se också L&F 4:3–4; 84:43–44; 86:11; 121:41–42, 45.)

Bibeln innehåller frälsningens lärdomar.

  • President Young lärde att Bibeln ”förkunnar samma budskap från 1 Moseboken till Uppenbarelseboken”. Vad är det för budskap?

  • Hur har skrifterna hjälpt dig att förstå ”Frälsarens karaktär”?

  • Vad är Juda och Josefs stavar? Vilket samband har Bibeln och Mormons bok med varandra? För vilket ändamål har Josefs stav, enligt president Young, placerats i ”Efraims hand”?

Skrifternas budskap är tydliga och enkla att förstå för dem som söker Herrens ande.

  • Vilket råd gav president Young till dem som ständigt söker efter människors uttydningar av skrifterna?

  • Vilka fördelar har vi som har profeternas uppteckningar i skrifterna?

  • President Young inbjöd oss att se bortom det ibland svåra språket i skrifterna och söka efter värdefulla principer och lärdomar som vi kan rätta oss efter. Han nämner särskilt vissa lärdomar. Vilka? Varför är dessa lärdomar särskilt viktiga för oss i dag?

  • För vilka är skrifterna tydliga och lättförståeliga enligt president Young?

  • President Young lärde att vi bör ”leva så att uppenbarelsens Ande kan påverka vårt innersta och tala om för oss vad vi bör göra”. Vad kan vi själva göra för att få uppenbarelsens ande så att vi tydligare kan förstå budskapen i skrifterna?

Bild
Book of Mormon

Brigham Young fick ett vittnesbörd om Mormons boks äkthet genom att läsa den och be till Gud om den. Han sade att om andra följer hans exempel ”i all ärlighet och uppriktighet, så kommer de att få veta att Mormons bok är sann” (DBY, 109).

Bild
original Book of Mormon manuscript

Fotografi av en del av originalmanuskriptet till Mormons bok.