Institutet
Lektion 20 – Förberedelsematerial till lektionen: Tempelförrättningar och tempeltjänst


”Lektion 20 – Förberedelsematerial till lektionen: Tempelförrättningar och tempeltjänst”, Återställelsens grunder – Lärarmaterial (2019)

”Lektion 20 – Förberedelsematerial till lektionen”, Återställelsens grunder – Lärarmaterial

Lektion 20 – Förberedelsematerial till lektionen

Tempelförrättningar och tempeltjänst

Bild
kvinna framför templet

President Thomas S. Monson sa: ”Vi är ett tempelbyggande och tempelbesökande folk” (”Välkomna till konferensen”, Liahona, maj 2014, s. 5). När du studerar det här materialet, fundera då över varför tempelförrättningar är en sådan viktig del av återställelsen av Jesu Kristi evangelium i den sista tiden. Bestäm dig för vad du kan göra för att göra tempeltjänst till en viktigare del av ditt eget liv.

Del 1

Hur kan jag bli välsignad genom att dyrka Gud i templet?

År 2019 sa första presidentskapet:

Närhelst Herren har haft ett folk på jorden som lytt hans ord har de blivit befallda att bygga tempel. Skrifterna dokumenterar mönster för gudsdyrkan i tempel från Adam och Evas, Moses, Salomos, Nephis och andras dagar.

I och med evangeliets återställelse i dessa sista dagar har gudsdyrkan i templet också återställts till välsignelse för människor över hela världen och även på andra sidan slöjan. … Ett invigt tempel är den heligaste av alla jordiska platser för tillbedjan. (”Uttalande av första presidentskapet om tempel”, 17 jan. 2019, newsroom.ChurchofJesusChrist.org)

Bild
Adam och Eva offrar ett lamm, av Keith Larson

Adam och Eva offrar åt Herren (Mose 5:5–7)

Bild
Moses tabernakel i vildmarken, av Jerry Thompson

Tabernaklet (2 Mos. 26–28)

Bild
Salomos tempel, av Sam Lawlor

Salomos tempel (1 Kung. 6)

Bild
Kung Benjamin predikar för nephiterna, av Gary L. Kapp

Kung Benjamin predikar för nephiterna (2 Ne. 5:16; Mosiah 2:1; 3 Ne. 11)

Det första templet som byggdes i vår utdelning var templet i Kirtland år 1836. Invigningen av det templet inledde en betydelsefull tid av andliga manifestationer. De trofasta kände den Helige Anden och några talade i tungor, fick syner eller såg änglar. Den kulminerande händelsen vid den här tiden var Frälsarens besök hos Joseph Smith och Oliver Cowdery i templet i Kirtland strax efter dess invigning. Vid det tillfället sa Frälsaren: ”Jag har godtagit detta hus” (L&F 110:7).

Bild
Templet i Kirtland
Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Fundera över en del av de känslor du haft eller skulle vilja ha när du går in i Herrens tempel.

Den 27 mars 1836 uppsände Joseph Smith en invigningsbön (med ord han tog emot genom uppenbarelse från Herren) för templet i Kirtland. Den här invigningsbönen återfinns i Läran och förbunden 109. I den här bönen bad Joseph att Herren skulle ge vissa välsignelser till dem som dyrkar honom i templet.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Läran och förbunden 109:13, 22–26.

Syster Jean A. Stevens, tidigare första rådgivare i Primärföreningens generalpresidentskap, har sagt så här om de välsignelser vi får i templet:

Bild
Syster Jean A. Stevens

Om vi vill få alla de välsignelser som Gud så generöst erbjuder måste vår jordiska väg leda till templet. Templet är ett uttryck för Guds kärlek. Han inbjuder oss alla att komma, lära av honom, känna hans kärlek och ta emot prästadömets förrättningar som är nödvändiga för evigt liv med honom. Varje förbund ingås ett efter ett. Varje mäktig förändring i hjärtat är viktig för Herren. Och din gör all skillnad i världen för dig. För när vi besöker hans heliga hus ”beväpnas vi med hans kraft, hans namn över oss, hans härlighet runtomkring oss och hans änglar får befallning om oss” [se L&F 109:22]. …

Det är genom hans älskade Son Jesus Kristus som varje hopp, varje löfte och varje välsignelse i templet uppfylls. (Jean A. Stevens, ”Guds döttrar i förbundet”, Liahona, nov. 2014, s. 117)

Bild
ikon, diskutera

Samtala med andra.

Fråga en familjemedlem eller en vän om vilka specifika välsignelser han eller hon har känt i sitt liv genom att ta emot tempelförrättningar och delta i tempeltjänst. På vilka sätt har den här personen känt Guds kärlek genom att besöka templet?

Del 2

Varför befaller Herren sitt folk att bygga tempel?

Även innan Herren befallde de heliga att bygga ett tempel i Kirtland hade heliga i Missouri invigt en plats att bygga ett tempel på i Independence i Missouri. Senare lade de hörnstenar till ett tempel i Far West i Missouri. Båda är fortfarande ofärdiga eftersom de heliga drevs bort från sina hem och egendomar. Under oktoberkonferensen 1840 hörsammade de heliga profetens uppmaning att bygga ett tempel i Nauvoo. Återigen började de heliga, i en anda av uppoffring, bidra med arbete, pengar och andra resurser till byggnationen. I januari 1841 tog Joseph Smith emot en uppenbarelse som gav ytterligare anledningar till varför Herren krävde att det här templet skulle byggas. Den här befallningen återfinns i Läran och förbunden 124. När du studerar följande verser, fundera då över anledningar till att Herren befaller oss att bygga tempel i den sista tiden.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Läran och förbunden 124:27–28, 40–42.

I templet tog de heliga emot viktiga förrättningar som Herren hade uppenbarat för profeten, såsom begåvningsceremonin.

Bland dessa [tempel]förrättningar fanns en ceremoni som kallades begåvningen, som byggde vidare på den ceremoni av tvättning och smörjelse som Joseph hade introducerat i templet i Kirtland år 1836. Med rädsla för att berövas livet innan templet var färdigställt kallade Joseph Smith den 3 maj 1842 en handfull män att iordningställa det övre rummet i hans butik av rött tegel så att det kunde representera ”insidan av ett tempel så långt omständigheterna medgav”. Nästa dag förrättade Joseph begåvningen för allra första gången för en grupp på nio män. (”Temple Endowment”, Church History Topics, ChurchofJesusChrist.org/study/church-history)

Bild
Affären i rött tegel

Denna begåvningsceremoni ”undervisade om upphöjande sanningar. Den byggde på skrifternas redogörelser för skapelsen och Edens lustgård … för att vägleda männen steg för steg genom frälsningsplanen. Liksom Abraham och andra forntida profeter tog de emot kunskap som skulle möjliggöra för dem att återvända till Guds närhet. Längs vägen slöt männen förbund att leva rättfärdiga, kyska liv och hänge sig åt att tjäna Herren” (Saints: The Story of the Church of Jesus Christ in the Latter Days, vol. 1, The Standard of Truth, 1815–1846 [2018], s. 453).

Den 28 september [eller tidigare] 1843 blev Emma Smith den första kvinnan att ta emot begåvningen. Josephs löfte att medlemmarna i Hjälpföreningen skulle få se ”begåvningens välsignelser spridas” uppfylldes i och med att Emma började hjälpa till med förrättningen för andra kvinnor. (Jill Mulvay Derr m. fl., red., The First Fifty Years of Relief Society: Key Documents in Latter-day Saint Women’s History [2016], s. 10)

Bild
historiskt foto av templet i Nauvoo

Även om Joseph inledningsvis bara inbjöd några få personer att delta i begåvningen, avsåg han uppenbarligen att öppna dörrarna till tempelceremonierna på vid gavel för värdiga sista dagars heliga. … Willard Richards förklarade det så här: ”Det fanns inget som tillkännagavs för [oss] som inte kommer att tillkännages för alla heliga i den sista tiden, så snart de är beredda att ta emot, och ett [tempel] färdigställs där det kan tas emot.” (”Anointed Quorum (’Holy Order’)”, Church History Topics, ChurchofJesusChrist.org/study/church-history)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Vad kan vi lära oss om Herren genom hans befallningar till de heliga att bygga tempel? Varför vill Herren att hans folk ska få sin begåvning i templet?

Del 3

Hur kan jag och de jag älskar bli välsignade genom tempelbegåvningen?

Under aprilkonferensen 2019 uppmanade äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum alla kyrkans medlemmar att bekanta sig med resurserna som finns tillgängliga på temples.ChurchofJesusChrist.org (se ”Förberedda att ta emot allt som är nödvändigt”, Liahona, maj 2019, s. 103–104). På den här webbplatsen får vi veta följande om tempelbegåvningen:

Ordet begåvning betyder ”gåva”. Mot den här bakgrunden är tempelbegåvningen bokstavligen en gåva från Gud genom vilken han utgjuter heliga välsignelser över oss [genom Jesu Kristi försoning]. Begåvningen kan endast mottas på hans sätt och i hans heliga tempel. Några av de gåvor vi tar emot genom tempelbegåvningen är

  1. större kunskap om Herrens avsikter och lärdomar

  2. kraft att göra allt som Gud vill att vi ska göra

  3. gudomlig vägledning och skydd när vi tjänar Herren, våra familjer och andra

  4. mer hopp, tröst och frid

  5. utlovade välsignelser nu och för evigt. …

I samband med de här förrättningarna uppmanas vi att ingå vissa förbund med Herren. Dessa förbund gäller

  • lydnadens lag

  • offerlagen

  • evangeliets lag

  • kyskhetslagen

  • helgelselagen.

I gengäld utlovar Gud underbara välsignelser i det här livet och möjligheten att återvända och bo hos honom för evigt. (”About the Temple Endowment”, temples.ChurchofJesusChrist.org)

President Russell M. Nelson har lärt oss detta om den andliga betydelsen av begåvningen:

Bild
President Russell M. Nelson

Tempelbegåvningen gavs genom uppenbarelse. Därför förstås den bäst genom uppenbarelse som vi ivrigt söker med ett rent hjärta. President Brigham Young sa: ”Er begåvning är att ta emot alla de förrättningar i Herrens hus som ni, sedan ni lämnat detta liv, behöver för att kunna återinträda i Faderns närhet, passera de änglar som står som vaktposter … och erhålla er eviga upphöjelse” [Discourses of Brigham Young, utvalda av John A. Widtsoe (1954), s. 416]. (Russell M. Nelson, ”Förbered dig för templets välsignelser”, Liahona, okt. 2010, s. 42)

Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Vad skulle du föreslå att någon bör göra för att förbereda sig för att ta emot sin begåvning? Varför är templet och dess förrättningar viktiga för dig personligen? Skriv ner dina tankar i din dagbok eller i utrymmet nedan.