Institutet
Lektion 10 – Förberedelsematerial till lektionen: Följ Herrens levande profeter


”Lektion 10 – Förberedelsematerial till lektionen: Följ Herrens levande profeter”, Återställelsens grunder – Lärarmaterial (2019)

”Lektion 10 – Förberedelsematerial till lektionen”, Återställelsens grunder – Lärarmaterial

Lektion 10 – Förberedelsematerial till lektionen

Följ Herrens levande profeter

Bild
President Russell M. Nelson skakar hand med ungdom

Fundera på hur annorlunda ditt liv skulle vara utan levande profeters inflytande och lärdomar. När du studerar kan du tänka på hur du kan få mer vägledning och välsignelser i ditt liv genom att följa Herrens profeter.

Del 1

Hur kan mitt liv välsignas av att jag väljer att följa Herrens profeter?

Dagen då Jesu Kristi kyrka organiserades uppenbarade Herren att profeten Joseph Smith skulle ”kallas siare, översättare, profet, Jesu Kristi apostel, kyrkans äldste” (L&F 21:1).

Bild
Joseph Smith framför en församling

Herren gav sedan befallningen till de heliga att följa hans profet och beskrev de välsignelser som skulle komma om de gjorde det.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Läran och förbunden 21:4–6.

Året därpå upprepade Herren sambandet mellan hans röst och hans profeters röst. I en uppenbarelse som var förordet till Befallningarnas bok, vilken senare blev Läran och förbunden, sa Herren igen att ”även om himlarna och jorden förgås, ska mina ord inte förgås utan ska alla uppfyllas, antingen genom min egen röst eller genom mina tjänares röst, för det är detsamma” (L&F 1:38).

Äldste Ulisses Soares i de tolv apostlarnas kvorum vittnade:

Att det finns profeter är ett bevis på Guds kärlek till sina barn. De tillkännager Guds och Jesu Kristi löften och sanna natur för sitt folk. …

Genom att följa [Herrens profeter] blir livet gladare och mindre komplicerat, våra svårigheter och problem blir lättare att bära och vi skapar en andlig rustning omkring oss som skyddar oss mot angreppen från vår tids fiende. (Ulisses Soares, ”Profeter talar genom den Helige Andens kraft”, Liahona, maj 2018, s. 99)

Bild
ungdom studerar konferenstal
Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Hur har ditt liv välsignats när du har följt profeters lärdomar och råd?

Del 2

Hur kan jag ta emot orden från Herrens profeter med ”tålamod och tro” (L&F 21:5)?

Ibland kan det vara svårt att acceptera och följa råden och lärdomarna från Herrens profeter. Det kan hända när du inte riktigt förstår varför de säger det de säger. Eller så strider deras lärdomar mot generella åsikter och bruk i samhället eller mot dina personliga åsikter och familjetraditioner.

Äldste Neil L. Andersen i de tolv apostlarnas kvorum gav följande råd och löfte:

Bli inte förvånade om era personliga åsikter ibland inte genast överensstämmer med Herrens profets lärdomar. De här stunderna låter oss lära och ödmjuka oss när vi går ner på knä i bön. Vi går framåt i tro och litar på Gud eftersom vi vet att vi så småningom får större andlig klarhet från vår himmelske Fader. …

[Jag har] upptäckt att när jag under bön studerar Guds profets ord och noggrant, med tålamod, andligen inrättar min vilja efter hans inspirerade lärdomar, ökar alltid min tro på Herren Jesus Kristus. Om vi väljer att åsidosätta hans maningar och tycker oss veta bättre, blir vår tro lidande och vårt eviga perspektiv fördunklas. Jag lovar er att om ni förblir fast beslutna att följa profeten kommer er tro på Frälsaren att växa. (Neil L. Andersen, ”Guds profet,”, Liahona, nov. 2018, s. 26–27)

Syster Carol F. McConkie, tidigare första rådgivare i Unga kvinnors generalpresidentskap, har sagt:

När vi följer, stöder och bejakar profetiska ord, vittnar vi om att vi har tron till att ödmjukt underkasta oss Herrens vilja, visdom och tidsplan.

Vi lyssnar till profetiska ord även när det verkar orimligt, olägligt och obekvämt. Enligt världens standard kan det vara impopulärt, politiskt inkorrekt eller socialt oacceptabelt att följa profeten. Men att följa profeten är alltid rätt. …

När vi lyssnar till profeternas ord bygger vi våra hem och våra liv på en evig, säker grund, ”på klippan, vår Återlösare, som är Kristus, Guds Son” [Hel. 5:12]. (Carol F. McConkie, ”Följ profeternas ord”, Liahona, nov. 2014, s. 78–79)

Bild
första presidentskapet

Följande exempel från kyrkans historia kan visa vad det innebär att ta emot Herrens levande profeters ord med tålamod och tro. President Brigham Young talade om synen om härlighetsrikena som nu återfinns i Läran och förbunden 76 när han sa:

När Gud uppenbarade för Joseph Smith och Sidney Rigdon att det fanns en plats förberedd för alla, enligt det ljus de hade fått och i förhållande till huruvida de förkastat det onda och utövat det goda, var detta en stor prövning för många. Och en del avföll därför att Gud inte skulle sända hedningar och spädbarn till evigt straff, utan i rätt tid ha en frälsningens plats för alla, och skulle välsigna de ärliga och dygdiga och uppriktiga, oavsett om de tillhörde någon kyrka. Det var en ny lära för denna generation som blev en stötesten för många. (Kyrkans presidenters lärdomar: Brigham Young [1997], s. 292)

Brigham Young hade själv svårt att acceptera den här läran till en början. Han sa: ”Mina traditioner var sådana, att när synen först kom till mig så stred den direkt mot det jag tidigare undervisats om. Jag sa: ’Vänta lite.’ Jag förkastade den inte men jag kunde inte förstå den. … Jag [måste] tänka och be, studera och tänka till dess jag helt och fullt visste och förstod det” (i Journal of Discourses, 6:281).

Bild
ikon, diskutera

Diskutera med andra och var beredd att berätta för klassen

Du kan berätta för en familjemedlem eller vän vad du har lärt dig om att följa Herrens profeter med tålamod och tro. Fråga sedan: ”Vad har hjälpt dig att följa Herrens profeter med tålamod och tro?” Kom till lektionen redo att berätta vad du fick veta.

Del 3

Vilken roll har profeterna vad det gäller att undervisa mig om sanna lärdomar?

I kyrkans tidiga historia sökte Joseph Smith Herrens hjälp angående medlemmar i kyrkan som hade bedragits av falska läror.

[Flera månader efter att kyrkan hade organiserats fick Joseph Smith] veta att Hiram Page, en av de åtta vittnena [om Mormons bok] och en lärare i aronska prästadömet hade börjat söka uppenbarelse för kyrkan med vad han trodde var en siarsten. Många heliga … trodde att de här uppenbarelserna kom från Gud.

Joseph visste att han stod inför en kris. Hirams uppenbarelser liknade språket i skrifterna. De handlade om upprättandet av Sion och kyrkans organiserande, men ibland motsade de Nya testamentet och sanningar som Herren hade uppenbarat genom Joseph.

Osäker på vad han skulle göra satt han uppe och bad en hel natt och vädjade om vägledning. (Saints: The Story of the Church of Jesus Christ in the Latter Days, vol. 1, The Standard of Truth, 1815–1846 [2018], s. 97)

Till svar på Joseph Smiths bön gav Herren uppenbarelsen i Läran och förbunden 28, vilken tydliggör Josephs unika roll som kyrkans profet.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Läran och förbunden 28:2, 7.

Herren förkunnade också att det som Hiram Page hade skrivit inte kom från Gud (se L&F 28:11). Strax efter att den här uppenbarelsen givits ”förkastade de heliga Hirams uppenbarelser och understödde enhälligt Joseph som den ende som kunde ta emot uppenbarelse för kyrkan” (Saints 1:98).

Eftersom Herrens levande profeter innehar nycklarna till att ta emot uppenbarelse för kyrkan har de även ansvaret att undervisa om och förtydliga lärdomar för kyrkans medlemmar. Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

I kyrkan i dag liksom i forna tider är fastställandet av Kristi lära eller rättelsen av avvikelser från läran en fråga om gudomlig uppenbarelse till dem som Herren bemyndigar med apostolisk myndighet. …

De har rätten, kraften och myndigheten att förkunna Guds avsikt och vilja för hans folk, som är underkastad den övergripande kraften och myndigheten hos kyrkans president. …

Hur uppenbarar Frälsaren sin vilja och lära för profeterna, siarna och uppenbararna? Han kan handla genom budbärare eller på egen hand. Han kan tala med sin egen röst eller genom den Helige Andens röst … (se 1 Ne. 17:45; L&F 9:8). Han kan vända sig till sina tjänare var för sig eller agera genom ett råd (se 3 Ne. 27:1–8). …

Man [bör] komma ihåg att alla uttalanden som kyrkans ledare i det förgångna eller i vår tid gjort inte nödvändigtvis är lära. Vanligen förstår man i kyrkan att ett uttalande från en ledare som gjorts vid ett enstaka tillfälle ofta står för en personlig, om än väl genomtänkt, åsikt och inte är ämnat att vara officiellt eller bindande för hela kyrkan. (D. Todd Christofferson, ”Kristi lära”, Liahona, maj 2012, s. 86–88)

Äldste Andersen förklarade att sann lära alltid undervisas av Herrens utvalda, levande profeter:

En del ifrågasätter sin tro när de hittar ett uttalande av en ledare i kyrkan för flera årtionden sedan som tycks vara oförenligt med vår lära. Det finns en viktig princip som styr kyrkans lära. Läran undervisas av alla 15 medlemmar i första presidentskapet och de tolvs kvorum. Den döljs inte i ett otydligt stycke i ett tal. Sanna principer undervisas ofta och av många. Vår lära är inte svår att hitta. (Neil L. Andersen, ”Din tro ska prövas”, Liahona, nov. 2012, s. 41)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Vilka välsignelser har du fått när du har följt lärdomar och råd från Herrens profeter i vår tid?