Institutet
Lektion 21– Förberedelsematerial till lektionen: Läran om evigt äktenskap och familjen


”Lektion 21 – Förberedelsematerial till lektionen: Läran om evigt äktenskap och familjen”, Återställelsens grunder – Lärarmaterial (2019)

”Lektion 21 – Förberedelsematerial till lektionen”, Återställelsens grunder – Lärarmaterial

Lektion 21 – Förberedelsematerial till lektionen

Läran om evigt äktenskap och familjen

Bild
par utanför templet

President Dallin H. Oaks har sagt: ”Syftet med jordelivet och Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas uppgift är att förbereda Guds söner och döttrar för deras eviga bestämmelse: att bli lika våra himmelska föräldrar” (”Dragning till samma kön”, Nordstjärnan, mars 1996, s. 15). När du studerar läran om evigt äktenskap och familjen, titta då efter principer som kan hjälpa dig förstå hur äktenskap och familj förbereder oss för att bli mer som våra himmelska föräldrar.

Del 1

Vad är äktenskapets syften i Guds eviga plan?

År 1831 besökte en nydöpt medlem i kyrkan, Leman Copley, profeten Joseph Smith. Leman hade tidigare varit medlem i Shakers, en religiös sekt som avvisade äktenskapet och trodde att totalt celibat (att helt avstå från sexuella relationer) var den högsta formen av kristen hängivenhet. Efter Lemans besök rådfrågade profeten Joseph Smith Herren om Shakers lärdomar och fick den uppenbarelse som nu återfinns i Läran och förbunden 49. (Det kan vara till hjälp att läsa överskriften till detta kapitel.) Du kan markera ord och uttryck i följande verser som undervisar om Herrens lära angående äktenskapet.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Läran och förbunden 49:15–17 (se även Jakob 2:27–30).

Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har förklarat varför äktenskapet är instiftat av Gud. Du kan markera det som gör intryck på dig i det här uttalandet.

Två tungt vägande doktrinära skäl hjälper oss förstå varför eviga äktenskap är väsentliga i Faderns plan.

Skäl 1: Manliga och kvinnliga andar kompletterar och fullkomnar varandra, och män och kvinnor är därför avsedda att tillsammans utvecklas mot upphöjelse. …

Den unika kombinationen av andlig, fysisk, psykisk och känslomässig förmåga hos man och kvinna behövdes för att genomföra lycksalighetsplanen. Ensam kan varken man eller kvinna uppfylla ändamålet med sin skapelse. …

Skäl 2: Enligt den gudomliga planen behövs både mannen och kvinnan för att skaffa barn till jorden och skapa den bästa miljön för barnens fostran och vård.

Den befallning som gavs till Adam och Eva att föröka sig och uppfylla jorden är ännu i kraft. … Således är äktenskapet mellan man och kvinna den godkända kanal genom vilken andar bör komma från föruttillvaron. …

Ett hem med en kärleksfull och lojal man och hustru är den bästa plats där barn kan fostras i kärlek och rättfärdighet och där barnens andliga och fysiska behov kan uppfyllas. Mäns och kvinnors unika egenskaper bidrar till äktenskapets fullkomning, och samma egenskaper är viktiga för barnens fostran, vård och undervisning. (David A. Bednar, ”Äktenskapet är väsentligt för Guds eviga plan”, Liahona, juni 2006, s. 51, 52)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Hur skulle du förklara varför äktenskap mellan en man och en kvinna är nödvändigt för vår himmelske Faders plan?

Del 2

Vilka välsignelser kommer av evigt äktenskap?

I Nauvoo började Joseph Smith undervisa en större krets om läran om evigt äktenskap. Detta var en ny och förbluffande lära för de heliga. De flesta av dem trodde att äktenskapet slutade med döden.

Bild
Joseph och Emma Smith

En bild av Joseph och Emma Smith, som beseglades till varandra för evigheten i maj 1843.

Äldste Parley P. Pratt i de tolv apostlarnas kvorum berättade hur han kände när profeten undervisade honom om möjligheten till evigt äktenskap.

Det var av [Joseph Smith] jag lärde mig att min egen kära hustru kan tillförsäkras mig för tid och all evighet. … Det var av honom jag lärde mig att vi kan förädla dessa känslor och utvecklas i desamma i all evighet, samtidigt som följden av vår eviga förening blir en avkomma lika talrik som stjärnorna på himlen eller sanden på havets strand. …

Jag hade älskat förut, men jag visste inte varför. Men nu älskade jag med en renhet, en intensitet av upphöjd känsla. (Autobiography of Parley P. Pratt, red. Parley P. Pratt Jr [2007], s. 260)

År 1843 dikterade profeten den uppenbarelse som nu står i Läran och förbunden 132, som innefattade läran om evigt äktenskap.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Läran och förbunden 132:19–20.

President Russell M. Nelson förklarade:

För att kunna få evigt liv måste vi ingå ett evigt och oändligt förbund med vår himmelske Fader [se L&F 132:19]. Det innebär att en tempelvigsel inte endast är mellan man och hustru utan även inbegriper Gud [se Matt. 19:6]. …

När en familj beseglas i templet kan denna familj bli lika evig som Guds rike [se L&F 132:19–20]. (Russell M. Nelson, ”Celestialt äktenskap”, Liahona, nov. 2008, s. 93)

Det eviga äktenskapets välsignelser är inte bara till för nästa liv. De som strävar efter att trofast hålla sina förbund kan åtnjuta det eviga äktenskapets välsignelser i det här livet också. President Thomas S. Monson lärde:

Om ni väljer klokt och om ni beslutar er för framgång i ert äktenskap, så finns det ingenting i det här livet som kan bereda större lycka. (”Prästadömets kraft”, Liahona, maj 2011, s. 67)

En del medlemmar i kyrkan har frågor angående omständigheter som gör att enskilda inte kan uppleva välsignelsen av evigt äktenskap och familj nu. Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum har talat om det här:

Att tillkännage grundläggande sanningar om äktenskapet och familjen är inte att förbise eller förringa uppoffringars och framgångars betydelse för dem som i dag inte lever så. Några av er förnekas äktenskapets välsignelse på grund av till exempel brist på värdiga kandidater, dragning till samma kön, fysiska eller mentala funktionshinder eller helt enkelt rädslan att misslyckas som, åtminstone för stunden, överskuggar tron. Eller ni har kanske gift er, men äktenskapet tog slut och ni lämnades ensamma att klara av vad två knappt klarar tillsammans. Några av er som är gifta kan inte få barn trots överväldigande önskan och vädjande böner. …

Vi vittnar med tillförsikt om att Jesu Kristi försoning har förutsett och till slut ska uppväga alla försakelser och förluster för dem som vänder sig till honom. Ingen är förutbestämd att få mindre än allt vad Fadern har för sina barn. (D. Todd Christofferson, ”Varför gifta sig? Varför bilda familj?”, Liahona, maj 2015, s. 52)

Bild
ikon, diskutera

Samtal som förberedelse för lektionen

Alla äktenskap, särskilt eviga sådana, kräver ansträngning och beslutsamhet från båda makarna. Prata med ett gift par som du vet har ett starkt och kärleksfullt äktenskap och fråga dem vad de har gjort för att bygga upp det. Fråga dem också hur deras äktenskap har berikat deras liv som följd av det. Var beredd att berätta för klassen vad du har lärt dig.

Del 3

Varför ska jag försvara Herrens lära om äktenskapet och familjen?

Under den fortgående återställelsen har Herren inspirerat sina profeter att betona läran om äktenskapet och familjen. På Hjälpföreningens allmänna möte den 23 september 1995 presenterade president Gordon B. Hinckley ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”. I slutet av tillkännagivandet förklaras varför vi måste försvara Herrens lära om äktenskapet och familjen.

”Vi varnar … för att familjens upplösning kommer att frambringa de stora olyckor över enskilda människor, samhällen och nationer som förutsagts av forntida och nutida profeter.

Vi uppmanar ansvariga samhällsmedborgare, regeringar och myndigheter överallt att verka aktivt för att bevara och stärka familjen som samhällets grundläggande enhet. (”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, JesuKristiKyrka.org)

Syster Julie B. Beck, tidigare generalpresident för Hjälpföreningen, förklarar vårt behov av att studera ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”.

Den här generationen anmodas försvara läran om familjen som aldrig tidigare. Om de inte känner till den kan de inte försvara den. …

President [Spencer W.] Kimball sa:

”Många av de sociala band som tidigare förstärkt och bevarat familjen är i dag upplösta. Den tid ska komma då endast de som har en djup och verklig tro på familjen ska vara i stånd att bevara sina familjer ibland den tilltagande ondskan runt omkring oss” [Spencer W. Kimball, ”Familjer kan vara eviga, Nordstjärnan, apr. 1981, s. 5–6]. (Julie B. Beck, ”Undervisa om läran om familjen”, Liahona, mars 2011, s. 37)

Bonnie L. Oscarson, tidigare Unga kvinnors generalpresident, har sagt:

Vi [behöver] modigt försvara Herrens uppenbarade lärdomar som beskriver äktenskap, familjer, mäns och kvinnors gudagivna roller samt betydelsen av att göra våra hem till heliga platser – även när världen ropar i våra öron att dessa principer är gammalmodiga, begränsande eller inte längre relevanta. Alla, oavsett om de är gifta eller ej eller hur många barn de har, kan försvara Herrens plan som beskrivs i tillkännagivandet om familjen. Om det är Herrens plan bör det också vara vår plan! …

Låt oss vara äktenskapets försvarare så som Herren föreskrivit, medan vi fortsätter visa kärlek och medkänsla med dem som har andra åsikter. (Bonnie L. Oscarson, ”Försvarare av tillkännagivandet om familjen”, Liahona, maj 2015, s. 15)

Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

I din dagbok eller i utrymmet här kan du skriva ner dina tankar angående hur en ung vuxen kan försvara äktenskap och familj. Har du någonsin försvarat läran om äktenskapet? Hur var din upplevelse av det?