Institutet
Lektion 11 – Förberedelsematerial till lektionen: Israels insamling


”Lektion 11 – Förberedelsematerial till lektionen: Israels insamling”, Återställelsens grunder – Lärarmaterial (2019)

”Lektion 11 – Förberedelsematerial till lektionen”, Återställelsens grunder – Lärarmaterial

Lektion 11 – Förberedelsematerial till lektionen

Israels insamling

Bild
ungdomar som går vid ett tempel

I ett tal till kyrkans ungdomar frågade president Russell M. Nelson: ”Vill du bli en stor del av den största utmaningen, den största saken och det största arbetet på jorden i dag? Vill du hjälpa till att samla in Israel i dessa dyrbara sista dagar?” (”Israels hopp” [världsomfattande andakt för ungdomar, 3 juni 2018], JesuKristiKyrka.org; bilaga till Liahona, sep. 2018; kursiv stil som i originalet).

När du studerar den här lektionen, var då uppmärksam på varför Herren samlar sitt folk från jordens alla hörn och fundera på hur du kan hjälpa honom åstadkomma det här stora verket.

Del 1

Vad är Israels insamling?

Israels barn är efterkommande till profeten Jakob i Gamla testamentet, vars namn ändrades till Israel. De tar del av samma förbund som Gud ingick med Jakobs far Isak och hans farfar Abraham (se 1 Mos. 26:3–4, 24; Abr. 2:6–11). Jakobs tolv söner och deras efterkommande utgör ”Israels hus” eller ”Israels tolv stammar”. ”Herren skingrade och hemsökte Israels tolv stammar på grund av deras orättfärdighet och upproriskhet. Men Herren använde också denna förskingring av sitt utvalda folk bland nationerna till att välsigna dessa nationer” (HFS, ”Israel”, Skrifterna.JesuKristiKyrka.org).

Du kanske vill markera några av följande profetior om Israels insamling.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Jesaja 11:11–12 (se även 2 Ne. 25:17; 29:1; Jakob 6:2).

Mormons bok lär att Frälsaren själv kommer att samla in Jakobs efterkommande.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs 3 Nephi 5:24–26.

I vår tidsutdelning hade vissa medlemmar i kyrkans barndom stort intresse för profetian i Mormons bok som talar om insamlingen av Guds folk i den sista tiden för att bygga Sion som förberedelse för Frälsarens återkomst (se 3 Ne. 21:23–26). Några dagar före kyrkans konferens i september 1830 frågade Joseph Smith och andra Herren om den här profetian och fick den uppenbarelse som upptecknats i Läran och förbunden 29.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Läran och förbunden 29:1–2, 7.

En månad efter att den här uppenbarelsen gavs påbörjade Oliver Cowdery och tre andra en missionsresa för att hjälpa till med att samla in Herrens utvalda.

Bild
Gå ut i vildmarken, av Robert T. Barrett

Missionärernas största framgång kom då de stannade till i området kring Kirtland i Ohio. Där döpte de omkring 130 konvertiter, huvudsakligen från Sidney Rigdons reformerade baptistförsamling, och öppnade sålunda det som skulle komma att bli en insamlingsplats för hundratals medlemmar i kyrkan under det kommande året. (Se Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 149.)

Efter det här första missionsarbetet fortsatte Herren att kalla missionärer till verket med att samla in dem som ville lyssna till hans röst.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Läran och förbunden 33:5–7.

Bild
vete som är klart att skörda

I slutet av december 1830 uppenbarade Herren genom Joseph Smith sin vilja för kyrkan vad gäller en samlingsplats i Ohio:

”Jag [ger] kyrkan en befallning”, förkunnade han, ”att de ska samlas i Ohio.” De skulle samlas tillsammans med de nyomvända i Kirtland-området och vänta på att missionärerna återvände västerifrån. …

Kallelsen att flytta till Ohio verkade föra de heliga närmare uppfyllelsen av forntida profetior om insamlingen av Guds folk. Bibeln och Mormons bok lovade båda att Herren skulle samla sitt förbundsfolk för att skydda dem från farorna i de sista dagarna. (Saints: The Story of the Church of Jesus Christ in the Latter Days, vol. 1, The Standard of Truth, 1815–1846 [2018], s. 109)

Bild
karta över vandringslederna i New York-Pennsylvania-Ohio

Genom den här och andra uppenbarelser befalldes de heliga att först samlas i Ohio och Missouri, sedan i Illinois och därefter i Saltsjödalen. På var och en av de här insamlingsplatserna befallde Herren de heliga att bygga ett tempel.

Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

Herren samlar in sitt folk för tillbedjan, för att bygga upp kyrkan, för ett försvar och för att ta emot råd och undervisning. …

Profeten Joseph Smith förkunnade att i alla tidsåldrar är det gudomliga syftet med insamling att bygga tempel så att Herrens barn kan ta emot de högsta förrättningarna och därigenom få evigt liv [se Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (2007), s. 412–415]. (David A. Bednar, ”The Spirit and Purposes of Gathering” [andakt vid Brigham Young University–Idaho, 31 okt. 2006], byui.edu)

Bild
familj framför templet

I dag samlar Herren sitt folk till Sions stavar och till templen i jordens länder fysiskt sett.

Andligt sett samlar han dem också till kunskapen om hans evangelium (se 1 Ne. 15:12–16).

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Vad kan vi lära oss om Herren och hans karaktär genom skingrandet och insamlingen av hans förbundsfolk? Hur har du välsignats av att samlas med andra medlemmar i kyrkan i församlingar, stavar och tempel?

Del 2

Hur kan jag hjälpa Herren att samla in Israel i de sista dagarna?

En tidig konvertit till den nyligen återupprättade kyrkan, som hette Heber C. Kimball, kallades senare som medlem i de tolv apostlarnas kvorum. Han kände sig nervös när det gällde hans förmåga att berätta om evangeliet för andra. Han sa:

”Omkring den första dagen i juni 1837 kom profeten Joseph till mig, medan jag satt … i templet i Kirtland, och viskade till mig: ’Broder Heber, Herrens Ande har viskat till mig: ”Låt min tjänare Heber bege sig till England och förkunna mitt evangelium, och öppna frälsningens dörr för denna nation.”’” Äldste Kimball blev överväldigad vid tanken på ett sådant företag: ”Jag kände mig som en av de allra svagaste av Guds tjänare. Jag frågade Joseph vad jag skulle säga när jag kom dit. Han sa till mig att jag skulle vända mig till Herren och att han skulle vägleda mig och tala till mig genom samma ande som [vägledde] honom.” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 325)

Äldste Kimball skrev följande i sin dagbok:

Eftersom jag kände min egen svaghet och hur olämplig jag var för ett sådant företag leddes jag att ropa mäktigt till Herren om visdom och den tröst och det stöd jag så innerligt behövde. …

Jag försökte förtrösta på Gud i tron på att han skulle hjälpa mig att förkunna sanningen, ge mig talförmåga och vara mig nära för att hjälpa mig i nödens stund. (Journal of Heber C. Kimball, red. R. B. Thompson [1840], s. 15)

Heber C. Kimball mindes senare:

Jag gick åstad och utförde min mission enligt orden från den levande Gudens profet, och jag var borta från Kirtland elva månader och två dagar, … och under den tiden lades ungefär två tusen själar till i Guds kyrka och rike. (Heber C. Kimball, ”Sermon”, Deseret News, 2 dec. 1857, s. 3)

President Dallin H. Oaks i första presidentskapet har också undervisat om att vi kan lita på Herren när vi hjälper till att samla in Israel genom att sprida hans evangelium:

Vi måste be om Herrens hjälp och ledning så att vi kan vara redskap i hans händer för någon som är redo nu – någon som han vill att vi ska hjälpa i dag. Sedan måste vi vara beredda att lyssna till och följa hans Andes maningar om hur vi ska fortsätta.

Dessa maningar kommer. Vi vet genom otaliga personliga vittnesbörd att Herren på sitt eget sätt och i sin egen tid förbereder människor att ta emot hans evangelium. Sådana personer söker, och när vi försöker fastställa vilka de är besvarar Herren deras böner genom att besvara våra. Han manar och leder dem som önskar det och som uppriktigt söker vägledning om hur, var, när och för vem de kan dela med sig av hans evangelium. (Se Dallin H. Oaks, ”Dela med oss av evangeliet”, Liahona, jan. 2002, s. 8–9.)

Bild
kvinnlig missionär

President Nelson har också sagt:

Att delta i Israels insamling kommer troligen att kräva en del uppoffringar för din del. Det kanske till och med krävs vissa förändringar i ditt liv. Det krävs absolut en del av din tid och energi och dina gudagivna talanger. Är du intresserad? …

Israels insamling [betyder] ytterst … att Jesu Kristi evangelium erbjuds till Guds barn på båda sidor om slöjan som varken slutit livsviktiga förbund med Gud eller tagit emot sina väsentliga förrättningar. …

Ni sändes till jorden vid just denna tid, den viktigaste tiden i världens historia, för att hjälpa till att samla in Israel. Det händer ingenting på jorden just nu som är viktigare än det. Det finns ingenting som betyder mer. Absolut ingenting. …

Det här är det uppdrag ni sändes till jorden att utföra. (Russell M. Nelson, ”Israels hopp”, s. 8, 11, 12; kursiv stil som i originalet)

Bild
ikon, handla

Handla efter det du har lärt dig

Vad kan du göra under kommande dagar och veckor för att spela en mer aktiv roll i Israels insamling?