Institutet
Lektion 22 – Lärarmaterial: Månggifte


”Lektion 22 – Lärarmaterial: Månggifte”, Återställelsens grunder – Lärarmaterial (2019)

”Lektion 22 – Lärarmaterial”, Återställelsens grunder – Lärarmaterial

Lektion 22 – Lärarmaterial

Månggifte

Äktenskapet mellan en man och en kvinna är Herrens lag om han inte befaller något annat (se Jakob 2:27–30). Genom uppenbarelse befallde Herren profeten Joseph Smith att efterleva månggiftets princip och att lära ut den till några av kyrkans tidiga medlemmar. Månggiftet fortsatte i kyrkan tills Herren förkunnade genom uppenbarelse att de heliga skulle upphöra med det (se Officiellt tillkännagivande – 1). Tanken är att den här lektionen ska stärka elevernas förvissning om att Joseph Smith och kyrkans tidiga medlemmar handlade enligt Herrens vägledning när de utövade månggifte. Det hjälper också eleverna att mer fullständigt lita på Herren när de söker att lyda hans vilja och att finna svar på sina frågor.

Lektionsförslag

Herren uppenbarade utövandet av månggiftet.

Visa följande citat av president Russell M. Nelson:

Gud har alltid bett sina förbundsbarn att göra svåra saker. (Russell M. Nelson, ”Stå som den sanna millenniegenerationen”, Liahona, okt. 2016, s. 49)

  • Vilka ”svåra saker” har Gud bett kyrkans medlemmar att göra i vår tid? (Du kan skriva upp svaren på tavlan. Be eleverna att begrunda sin personliga lydnad mot de här befallningarna under lektionen.)

  • Varför tror ni att Gud ber sina förbundsbarn att göra de här sakerna?

Påpeka att för många tidiga sista dagars heliga var ett av de svåraste kraven från Gud att de skulle leva efter månggiftets princip. Påminn eleverna att Joseph Smith så tidigt som 1831 bad om att kunna förstå varför vissa forntida profeter och kungar i Israel utövade månggifte (se kapitelöverskriften och v. 1 i L&F 132).

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 132:34–37. Be klassen följa med i texten och leta efter vad Herren svarade på profetens fråga.

  • Visa upp följande fråga: Varför tog Abraham Hagar som ytterligare hustru?

  • Vilken princip angående lydnad mot Herrens bud undervisade han Joseph Smith om, enligt vers 36–37? (När eleverna har svarat skriver du följande sanning på tavlan: När vi är villiga att lyda allt Herren befaller räknas det oss ”till rättfärdighet”.)

  • Hur kan Herrens befallning att Abraham skulle offra Isak jämföras med hans befallning att Joseph Smith och de tidiga heliga skulle utöva månggifte?

Förklara att ett tag efter att Herren uppenbarat månggiftets princip för Joseph Smith befallde han profeten att leva enligt den och att undervisa andra om den.

Sätt upp följande citat och be en elev läsa det för klassen:

Enligt Helen Mar Kimball sa Joseph Smith att ”utövandet av denna princip skulle bli den svåraste prövning de heliga någonsin skulle få för att pröva deras tro”. Trots att det var en av de ”allvarligaste” prövningarna i hennes liv, vittnade hon om att det också hade varit ”en av hennes största välsignelser” (”Månggifte i Kirtland och Nauvoo”, Uppsatser om evangelieämnen, topics.ChurchofJesusChrist.org)

  • Hur kände Joseph Smith inför att utöva månggifte när det först introducerades? (Om det behövs kan du be eleverna gå igenom syster Eliza R. Snows citat i del 2 i förberedelsematerialet.)

Be klassdeltagarna tänka på Abraham och Joseph Smiths exempel.

  • Vad säger de tidiga heligas villighet att lyda så svåra befallningar om deras karaktär och tro?

Förklara att flera av de tidiga heliga har lämnat efter sig beskrivningar av den inre kamp de upplevde när månggiftet presenterades för dem. Be eleverna berätta vad de minns av de redogörelser de studerade i del 3 av förberedelsematerialet.

Sätt upp följande redogörelse av Phebe Woodruff, hustru till president Wilford Woodruff. Be en elev läsa det för klassen:

När månggiftets princip först undervisades tyckte jag det var det mest ogudaktiga jag någonsin hört talas om. … Men så snart jag blev övertygad om att den kom som en uppenbarelse från Gud genom Joseph, och eftersom jag visste att han var en profet, brottades jag med min himmelske Fader i ivrig bön för att ledas rätt i detta viktiga ögonblick i mitt liv. Svaret kom. Frid gavs till mitt sinne. Jag visste att det var Guds vilja. (Phebe Woodruff, i Edward Tullidge, The Women of Mormondom [1877], s. 413)

  • Hur kan Phebes exempel hjälpa någon i dag som har svårt att lyda ett bud från Gud? Hur kan hennes exempel hjälpa någon som kan ha frågor om utövandet av månggifte bland de tidiga heliga?

Be en elev läsa upp Ordspråksboken 3:5–6 och be klassen följa med i texten och leta efter en princip som kan ha att göra med dessa tidiga heligas upplevelser.

  • Vilka principer kan vi lära oss av det här skriftstället och av de tidiga heligas upplevelser? (Använd elevernas ord och skriv eller sätt upp en princip som den här på tavlan: Om vi litar på Herren av hela vårt hjärta och inte förlitar oss på vårt förstånd leder han oss i livet.)

Ställ följande fråga till eleverna:

  • Vad tror ni det innebär för någon som är oroad över det tidiga utövandet av månggifte att lita på Herren av hela sitt hjärta och inte bara lita på sitt eget förstånd?

Förklara att det inte är ovanligt att kyrkans medlemmar har frågor om eller oroas av månggifte. Gud har inte uppenbarat för och kräver inte av sina barn i dag att de ska förstå månggiftet i detalj. Men alla heliga har lovats att de kan få ett vittnesbörd om att Joseph Smith var Guds profet som fick befallningar och uppenbarelse från honom, och att Joseph trofast levde enligt Herrens befallningar.

FÖRBÄTTRA VÅR UNDERVISNING OCH VÅRT LÄRANDE

Du kan hjälpa eleverna besvara svåra frågor. Eleverna kan få hjälp att tänka på och förklara svåra ämnen på ett riktigt sätt om de får korrekt information och hjälp att hitta tillförlitliga källor. Om eleverna vill lära sig mer om utövandet av månggifte i kyrkans tidiga historia kan du be dem att under bön studera de övriga resurser som nämns i avsnittet ”Mer?” i förberedelsematerialet.

Låt eleverna fundera på tillfällen i sina liv när de har litat på Herren och lytt ett svårt bud – eller när de inte har förlitat sig på sitt förstånd när de sökte efter svar på svåra frågor. Du kan be några elever dela med sig av sina upplevelser. Fråga dem hur Herren jämnade deras stigar.

Du kan ge eleverna tid att tänka på religiösa eller personliga frågor de har. Be dem fundera över vad de kan göra för att få svar på eller känna tillförsikt inför dessa frågor, för att lita på Herren och förtrösta på honom. De kan också skriva ner sina tankar i en dagbok eller be om Herrens hjälp för att kunna veta hur de ska handla i tro.

Herren uppenbarade vissa anledningar till utövandet av månggifte.

Förklara att vi inte förstår alla Guds avsikter med att instifta månggifte i den här tidsutdelningen, men att han har givit oss några av sina skäl. Herren lärde till exempel profeten Joseph Smith att denna sedvänja utgjorde en del av att återställa allt från tidigare tidsutdelningar (se L&F 132:40, 45).

Be en elev läsa upp Jakob 2:30 och be klassen leta efter ytterligare en anledning Herren har gett till att befalla sitt folk att utöva månggifte. Be eleverna berätta vad de hittar. (I sina svar bör eleverna ta med att budet gavs som ett sätt att öka antalet barn som föddes inom evangeliets förbund. På det här sättet uppreser Herrens folk avkomlingar åt honom.)

Påpeka att de tidiga heligas lydnad till den här befallningen ”resulterade i stora barnaskaror i trofasta sista dagars heligas hem” (”Månggifte och familjer i det tidiga Utah”, Uppsatser om evangelieämnen, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Herren uppenbarade senare att de sista dagars heliga skulle sluta utöva månggifte.

Be en elev som har studerat förberedelsematerialet (del 2) att berätta vad som ledde till slutet på månggiftet i den återställda kyrkan.

  • Hur skulle ni förklara kyrkans nutida ställningstagande till månggifte för någon?

Låt några elever turas om att läsa högt ur det första och det sjunde stycket i ”Utdrag ur tre tal av president Wilford Woodruff angående manifestet” som står efter Officiellt tillkännagivande 1.

  • Vad undervisade president Woodruff de heliga om? (Eleverna bör nämna en sanning som liknar följande: Herren kommer aldrig att tillåta att kyrkans president leder kyrkan vilse.)

  • Hur kan den här sanningen påverka sättet vi personligen reagerar på råd och lärdomar från Herrens levande profet?

Avsluta genom att bära ditt vittnesbörd om att profeten Joseph Smith och andra tidiga ledare i kyrkan var Guds sanna profeter som lydigt följde och undervisade de sista dagarnas heliga om Herrens bud.

Till nästa gång

Förklara för eleverna att när de studerar inför nästa lektion får de möjlighet att lära sig om detaljerna kring Joseph och Hyrum Smiths död. Uppmuntra eleverna att komma till lektionen beredda att delge sina tankar om vad Joseph Smith åstadkom i egenskap av en Guds profet.