Institutet
Lektion 9 – Förberedelsematerial till lektionen: Jesus Kristus – Vår gudomlige Återlösare


”Lektion 9 – Förberedelsematerial till lektionen: Jesus Kristus – Vår gudomlige Återlösare”, Återställelsens grunder – Lärarmaterial (2019)

”Lektion 9 – Förberedelsematerial till lektionen”, Återställelsens grunder – Lärarmaterial

Lektion 9 – Förberedelsematerial till lektionen

Jesus Kristus – Vår gudomlige Återlösare

Bild
Detalj från Kristus och den rike unge mannen, av Heinrich Hofmann.

Vissa människor ser Jesus Kristus enbart som ett gott exempel att följa, andra ser honom som en forntida profet medan en del ser honom som världens Frälsare. Vilka är de vanligaste trosuppfattningarna och inställningarna till Herren där du bor? Vilka är dina trosuppfattningar och övertygelser om honom? När du studerar synerna, uppenbarelserna och skriftställena som profeten Joseph Smith tog emot om Jesus Kristus, tänk då på hur de kan stärka din tro på och ditt vittnesbörd om honom som din gudomlige Återlösare.

Del 1

På vilket sätt är Joseph Smith och återställelsen viktig för min kunskap om Herren Jesus Kristus?

Joseph Smiths personliga relation till Herren började när Joseph var ung. Han skrev att han vid ungefär 12 års ålder ”blev mycket bedrövad, för jag var övertygad om mina synder. … Jag kände sorg över mina egna synder och över världens synder.”

Bild
Joseph i bön, av Brian Call

Senare berättade den unge Joseph att han ”ropade till Herren om nåd”, och Herren talade till honom i en syn: ”Joseph, min son, dina synder är dig förlåtna. Gå din väg, vandra på mina vägar och håll mina bud. Se, jag är härlighetens Herre. Jag blev korsfäst för världen för att alla som tror på mitt namn ska få evigt liv.”

Det Joseph upplevde i den första synen gav honom personlig vetskap om att Jesus Kristus och vår himmelske Fader är barmhärtiga och förlåtande. Efter att ha talat med Herren och fått förlåtelse för sina synder vittnade Joseph: ”Min själ var fylld med kärlek, och i många dagar kände jag stor glädje och Herren var med mig” (”Joseph Smith’s Accounts of the First Vision”, Circa Summer 1832 History, josephsmithpapers.org).

Tänk på stunder i ditt liv då du har känt oro liknande Josephs. Du kanske kan känna igen hans önskan att bli förlåten och även hans glädje när han förstod att Herren var med honom.

Joseph Smiths många syner av Frälsaren gjorde det möjligt för honom att vara ett kraftfullt vittne om Jesus Kristus i de sista dagarna. Den 16 februari 1832, medan de arbetade med en inspirerad revision av Bibeln (också känd som Joseph Smiths översättning), såg Joseph Smith och Sidney Rigdon en syn där de ”såg Sonens härlighet på Faderns högra sida”. När de talade om Jesus Kristus vittnade de: ”Han lever!” (L&F 76:20, 22–23).

Lägg märke till vilka andra sanningar om Jesus Kristus som profeten såg i den här synen.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Läran och förbunden 76:23–24.

Bild
Herren uppenbarar sig i templet i Kirtland, av Del Parson

Fyra år senare vittnade profeten åter om att han hade sett Frälsaren i templet i Kirtland och förklarade att ”hans ansikte lyste klarare än solen, och hans röst var som ljudet av väldiga vattens brus” (L&F 110:3).

Herren lärde de heliga att när de studerar uppenbarelserna som har getts genom Anden så ”kan ni vittna om att ni har hört min röst och känner till mina ord” (L&F 18:36).

I begrundan av hur Joseph Smith bidrog till vår förståelse av Jesus Kristus sa äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum:

Genom att han personligen såg Herren, översatte och gav ut Mormons bok och beseglade sitt vittnesbörd med sitt martyrblod, blev Joseph den främste uppenbararen av Jesus Kristus, av hans sanna roll som den gudomlige Återlösaren. (D. Todd Christofferson, ”Född på nytt”, Liahona, maj 2008, s. 79)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

På grund av synerna, uppenbarelserna och skriftställena som gavs till Joseph Smith har vi en mycket bättre förståelse för Frälsarens natur.

  • Vilken kunskap om Frälsaren skulle inte finnas utan profeten Joseph Smith? Hur skulle det påverka ditt liv om den kunskapen inte fanns? (Tänk på de här frågorna när du fortsätter att studera.)

Del 2

Vilka återställda sanningar om Frälsarens försoning kan öka min tro på honom?

Obs: När du läser följande skriftställen och profetiska lärdomar kan du markera de sanningar du lägger märke till som rör Frälsarens försoning.

Många enkla och dyrbara sanningar om Frälsarens evangelium och försoningen återställdes genom Joseph Smiths översättning av Mormons bok (se 1 Ne. 13:34, 40).

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Alma 34:10, 12 och sök efter vad profeten Amulek i Mormons bok lärde en grupp zoramiter om Frälsarens försoningsoffer.

President Russell M. Nelson förklarade vad som gör Jesu Kristi försoning oändlig:

Hans försoning är obegränsad – utan slut [se 2 Ne. 9:7; 25:16; Alma 34:10, 12, 14]. Den var också obegränsad på så sätt att hela människosläktet skulle bli frälst från en död utan slut. Den var obegränsad genom hans oändliga lidande. Den var obegränsad i tiden och avslutade det tidigare mönstret i form av djuroffer. Den var obegränsad i sin omfattning. Den skulle åstadkommas en gång för alla [se Hebr. 10:10]. Och försoningens barmhärtighet erbjuds inte bara ett obegränsat antal människor, utan också ett obegränsat antal världar som skapats av honom [se L&F 76:24; Mose 1:33]. Den var obegränsad bortom alla mänskliga bedömningsmått eller jordisk fattningsförmåga.

Jesus var den ende som kunde erbjuda en sådan obegränsad försoning, eftersom han föddes av en jordisk mor och en odödlig Fader. Tack vare denna unika födslorätt var Jesus en obegränsad varelse. (Russell M. Nelson, ”Försoningen”, Nordstjärnan, jan. 1997, s. 33.)

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Profeten Alma undervisade också om viktiga sanningar för folket i Gideon angående Frälsarens försoning. Läs Alma 7:11–13.

Efter att ha citerat från Alma 7 sa äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum:

Det finns ingen fysisk smärta, inget andligt sår, ingen själslig ångest eller sorg, ingen skröplighet eller svaghet som du och jag upplever i livet som inte Frälsaren redan upplevt. I ett ögonblick av svaghet kan vi utropa: ”Ingen vet hur det känns. Ingen förstår.” Men Guds Son känner och förstår fullständigt, för han har upplevt och burit vars och ens bördor. Och tack vare sitt oändliga och eviga offer (se Alma 34:14), har han fullkomlig medkänsla och kan räcka oss sin barmhärtighets arm. Han kan nå ut, beröra, bistå, hela och stärka oss. (David A. Bednar, ”Bära sina bördor med lätthet”, Liahona, maj 2014, s. 90)

Joseph Smith tog emot en uppenbarelse som sammankopplade Herrens ofattbara lidande och själarnas värde. Efter att ha kallat Oliver Cowdery och David Whitmer till att predika omvändelse undervisade Herren dem.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Läran och förbunden 18:10–11, 13.

Bild
Kristus knäböjer i Getsemane trädgård

Herren förklarade vidare sitt försoningsoffer i en uppenbarelse som gavs till Martin Harris. Martin brottades med risken att förlora sin gård för att betala för publiceringen av Mormons bok. I den här uppenbarelsen befaller Herren Martin att omvända sig och gav sedan en unik, personlig redogörelse för sitt lidande.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Läran och förbunden 19:16–19.

När du begrundar det lidande Jesus Kristus utstod för dig kan du läsa eller lyssna till orden till psalmen ”Oändlig är kärleken” (Psalmer, nr 125).

Bild
ikon, anteckna

Hur kan jag lära känna Jesus Kristus bättre?

Skriv i din dagbok eller i utrymmet nedan några sanningar från skriftställena och lärdomarna i den här delen som känns viktiga för dig, samt andra tankar eller frågor som du har om Frälsarens försoningsoffer. Kom till lektionen redo att berätta om de sanningar du har hittat och de insikter du har fått.