Institutet
Lektion 24 – Förberedelsematerial till lektionen: Profeten Joseph Smith – en utvald siare


”Lektion 24 – Förberedelsematerial till lektionen: Profeten Joseph Smith – en utvald siare”, Återställelsens grunder – Lärarmaterial (2019)

”Lektion 24 – Förberedelsematerial till lektionen”, Återställelsens grunder – Lärarmaterial

Lektion 24 – Förberedelsematerial till lektionen

Profeten Joseph Smith – en utvald siare

Bild
Joseph Smith med guldplåtarna

Herren beskrev profeten Joseph Smith som ”en utvald siare” som skulle bringa människor till kunskap om Herrens förbund (2 Ne. 3:7–8). Men från återställelsens allra första början erkände Joseph Smith sina känslor av otillräcklighet. När du studerar det här materialet, fundera då över hur du skulle kunna besvara Herrens kallelser med tro, trots dina svagheter. Fundera också över hur du skulle kunna svara dem som kritiserar Joseph Smith på grund av hans svagheter.

Del 1

Vad kan jag lära mig av Joseph Smith om min egen förmåga att tjäna Herren?

Som ung man kände sig Joseph Smith överväldigad av sin kallelse från Herren. Han sa om sig själv:

Bild
profeten Joseph Smith

Jag [måste] ensam, en olärd yngling, med en ny uppenbarelse bekämpa världslig visdom. (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 60)

Jag var en obetydlig gosse, … och mina levnadsförhållanden var sådana att de … [gjorde mig till] en gosse utan betydelse i världen … som dessutom var hänvisad till att skaffa sig ett knapphändigt levebröd genom [mitt] dagliga arbete. (JS–H 1:22–23)

Bild
Om någon av er brister i vishet, av Walter Rane

Joseph tyckte att det var ”märkligt” att ”män i hög ställning [ägnade] mig tillräckligt mycket uppmärksamhet för att upphetsa den allmänna opinionen mot mig och skapa en bitter förföljelse” (JS–H 1:22–23).

Föreställ dig de känslor Joseph kan ha fått när han översatte 2 Nephi 3 i Mormons bok och fick veta av Lehi att Josef av Egypten profeterade om en ”utvald siare” i den sista tiden.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs 2 Nephi 3:7, 11, 13.

I en senare uppenbarelse gav Herren en orsak till varför han hade utvalt och kallat Joseph till att vara återställelsens profet:

Sannerligen, så säger Herren till dig, min tjänare Joseph Smith: Jag finner gott behag i ditt offer …; ty för detta ändamål har jag upprest dig, för att jag genom det svaga på jorden ska kunna visa min vishet. (L&F 124:1)

Äldste Marcus B. Nash i de sjuttios kvorum har sagt följande om skriftstället i 2 Nephi 3:

Bild
Äldste Marcus B. Nash

Det kan verka motsägelsefullt att Herren kallar de svaga till att utföra ett mäktigt arbete. Men de som inser sin egen svaghet kan av den svagheten ledas att söka Herrens styrka. De som på det här sättet ödmjukar sig i tro får styrka av honom som har all makt i himlen och på jorden (se Matt. 28:18; Mosiah 4:9).

Ända från sin ungdom närmade sig Joseph Smith Herren på de här villkoren. …

Joseph beskrev sig själv som ”en obetydlig gosse … som dessutom var hänvisad till att skaffa sig ett knapphändigt levebröd genom sitt dagliga arbete” (JS–H 1:23). Han föddes in i ett lägre samhällsskikt och hade begränsad formell utbildning. …

Joseph kände så starkt sin avsaknad av utbildning att han en gång klagade över att han satt fast i ”det lilla smala fängelset nästan i totalt mörker vad gäller papper, penna och bläck och ett krokigt, trasigt, utspritt och ofullkomligt språk”. Trots det kallade Herren honom att översätta Mormons bok – alla 588 sidorna som publicerades i den första utgåvan – vilket han gjorde på mindre än 90 dagar! …

Ja, ett tema i Mormons bok – och i profeten Josephs liv – är att de svaga som ödmjukt söker Herren i tro blir starka, ja till och med mäktiga, i Herrens verk. Den här ökade styrkan kommer till och med i småsaker. …

Det finns också en mer personlig lärdom i det här: Om vi, som Joseph, inser vår svaghet och vänder oss till Herren i tro och med hela vårt hjärta, fast beslutna att göra hans vilja, görs vi också starka från svaghet. Det betyder inte nödvändigtvis att svagheten suddas ut i dödligheten – men det betyder att en sådan person görs stark av Gud. (”Joseph Smith: styrka från svaghet”, Liahona, dec. 2017, s. 21–22, 24)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Vad kan du lära dig av att Herren kallade Joseph Smith, en dödlig med svagheter, och sedan gav honom styrka att utföra hans verk?

Del 2

Vad sa de som var nära bekanta med Joseph Smith om honom och hans karaktär?

Herren förkunnade för Josef av Egypten att återställelsens profet skulle vara högt aktad bland hans avkomlingar (se 2 Ne. 3:7). President Dallin H. Oaks i första presidentskapet förkunnade:

Bild
President Dallin H. Oaks

Människor som kände Joseph bäst och som stod närmast honom i kyrkans ledarskap älskade och understödde honom som profet. Hans bror Hyrum valde att dö vid hans sida. John Taylor, som också var med honom när han blev mördad, sa: ”Jag vittnar inför Gud, änglar och människor att han var en god, hedervärd och rättskaffens man … – att hans privata och offentliga karaktär var oantastlig – och att han levde och dog som en gudsman” (The Gospel Kingdom, [1987], s. 355; se även L&F 135:3). Brigham Young förklarade: ”Jag tror inte att det finns någon människa på jorden som kände honom [Joseph Smith] bättre än jag gjorde, och jag är djärv nog att säga att ingen bättre människa, Jesus Kristus undantagen, någonsin har levt eller lever på denna jord” (i Journal of Discourses, 9:332). (Dallin H. Oaks, ”Joseph, människan och profeten”, Nordstjärnan, maj 1996, s. 74)

Jane Snyder Richards sa följande om Josephs personlighet och karaktär:

Bild
Jane Snyder Richards

[Joseph Smith] var en av de mest fängslande personligheter jag någonsin haft turen att träffa. … Som siare och uppenbarare var han oförskräckt och frispråkig, men ändå ödmjuk, och ansåg aldrig att han var mer än ett språkrör genom vilket Gud talade. Som ledare för sitt folk var han alltid aktiv och framåtsträvande, men alltid blygsam och brydde sig om dem och deras svåra omständigheter. (Jane Snyder Richards, i ”Joseph Smith, the Prophet”, Young Woman’s Journal, dec. 1905, s. 550)

Edwin Holden mindes att profeten var fylld av Guds kärlek, ivrig att lyfta och berika andra:

Bild
Edwin Holden

År 1838 spelade Joseph och några av de unga männen olika utomhusspel, däribland ett bollspel. Så småningom började de tröttna. Han såg det och kallade samman dem och sa: ”Låt oss bygga en timmerstuga.” Och så begav de sig iväg, Joseph och de unga männen, för att bygga en timmerstuga åt en änka. Sådan var Joseph, alltid villig att hjälpa där han kunde. (The Juvenile Instructor, 1 mars 1892, s. 153)

Eliza R. Snow skrev följande om profetens ödmjukhet och integritet:

Bild
Syster Eliza R. Snow

Jag bodde hos Joseph Smiths familj och undervisade i hans familjeskola, och jag hade ypperliga möjligheter att bedöma hans ”sätt att föra sig till vardags” som en Guds profet, och ju mer jag lärde känna honom desto mer uppskattade jag honom som en sådan. … I sin hängivenhet var han ödmjuk som ett litet barn. (Eliza R. Snow, ”Sketch of My Life”, Relief Society Magazine, mars 1944, s. 136)

Mary Frost Adams mindes en av Josephs omtänksamma gärningar:

När Joseph var borgmästare i Nauvoo blev en svart sista dagars helig vid namn Anthony arresterad för att ha sålt sprit på sabbaten, vilket stred mot lagen. Anthony hade gjort detta för att få ihop pengar till att friköpa sitt barn som var slav i Södern. Han hade köpt sin egen och sin frus frihet och ville nu att deras barn skulle förenas med dem. Trots att Anthonys syfte var gott sa profeten: ”Jag är ledsen Anthony, men lagen måste följas, och vi måste bötfälla dig.” Men, ”nästa dag kom broder Joseph med en präktig häst åt Anthony och sa åt honom att sälja den och använda den förvärvade summan till att friköpa barnet”. (”Joseph Smith, the Prophet”, Young Woman’s Journal, dec. 1906, s. 538)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Vad får du veta om Joseph Smiths natur av deras redogörelser som kände honom? Hur är dina känslor för och ditt vittnesbörd om profeten Joseph Smith?

Del 3

Hur bör jag bemöta negativa uppgifter om profeten Joseph Smith?

Redan när Joseph Smiths verk att återställa evangeliet knappt hade börjat, profeterades det att många skulle tala emot honom och anklaga honom för onda gärningar och avsikter. I sin historia upptecknade Joseph Smith en profetia som gavs av ängeln Moroni när han visade sig för Joseph år 1823. Vid den tidpunkten var Joseph bara 17 år gammal.

Bild
ikon, begrunda

Studera som förberedelse för lektionen

Studera JS–H 1:33.

Äldste Neil L. Andersen i de tolv apostlarnas kvorum har gett förslag på hur sista dagars heliga kan bemöta kritik mot profeten Joseph Smith:

Bild
Äldste Neil L. Andersen

Bör vi förvånas över det onda som sägs om [Joseph Smith]? Aposteln Paulus sades vara från vettet och galen [se Apg. 26:24]. Vår älskade Frälsare, Guds Son, fick stämpeln frossare, drinkare och besatt av en ond ande [se Matt. 11:19; Joh. 10:20]. …

Många av dem som avfärdar återställelsens verk tror helt enkelt inte att himmelska varelser talar till människor på jorden. Omöjligt, säger de, att guldplåtarna skulle ha överlämnats av en ängel och översatts genom Guds kraft. Utifrån denna misstro förkastar de direkt Josephs vittnesbörd och några få sänker sig tyvärr så lågt att de förtalar profetens liv och baktalar hans karaktär. …

Vi kan besvara frågor om Josephs karaktär med citat från de tusentals människor som kände honom personligen och som gav sina liv för det verk han hjälpte till att upprätta. …

Vi kanske kan påminna den som har uppriktiga frågor om att information på internet inte har något ”sanningsfilter”. En del information, hur övertygande den än är, är helt enkelt inte sann. …

Vi kan påminna den som har frågor om att viss information om Joseph, även om den är sann, kan framställas helt utanför sitt tids- och situationsmässiga sammanhang. …

Var och en som tror behöver en andlig bekräftelse på profeten Joseph Smiths gudomliga uppdrag och karaktär. Det gäller varje generation. Andliga frågor förtjänar andliga svar från Gud. …

Ett vittnesbörd om profeten Joseph Smith kan komma på olika sätt till var och en av oss. Det kan komma när man knäböjer i bön och ber Gud bekräfta att han var en sann profet. Det kan komma när man läser profetens redogörelse för den första synen. Ett vittnesbörd kan falla över ens själ när man läser Mormons bok om och om igen. … Med tro och ärligt uppsåt stärks ert vittnesbörd om profeten Joseph Smith. (Neil L. Andersen, ”Joseph Smith”, Liahona, nov. 2014, s. 28–30)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Varför tror du att det är viktigt att studera pålitliga källor och be när man försöker besvara frågor om Joseph Smith och hans profetiska mission? Varför tror du att frågor om Joseph Smith och hans profetiska mission förtjänar andliga svar från Gud?