Institutet
Lektion 8 – Förberedelsematerial till lektionen: Jesu Kristi Kyrka organiseras


”Lektion 8 – Förberedelsematerial till lektionen: Jesu Kristi Kyrka organiseras”, Återställelsens grunder – Lärarmaterial (2019)

”Lektion 8 – Förberedelsematerial till lektionen”, Återställelsens grunder – Lärarmaterial

Lektion 8 – Förberedelsematerial till lektionen

Jesu Kristi Kyrka organiseras

Bild
Joseph Smith framför en församling

Vad betyder ditt medlemskap i Jesu Kristi återställda kyrka för dig? När du studerar den här lektionen kan du tänka på hur ditt engagemang i Herrens kyrka kan leda till större välsignelser för dig och din familj samt till andra du kommer i kontakt med under ditt liv.

Del 1

På vilket sätt är Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga unik bland alla andra kyrkor och religioner?

Medan Joseph Smith stod vid ett vattendrag den 6 april 1830 ”såg [han] sin mor och far döpas in i kyrkan. Efter att i åratal ha gått på olika stigar i sitt sökande efter sanningen var de slutligen förenade i tron. När Josephs far kom upp ur vattnet tog Joseph honom vid handen, hjälpte honom upp på land och omfamnade honom.

’Min Gud’, utbrast han och begravde huvudet mot sin fars bröst. ’Jag har fått se min egen far döpas in i Jesu Kristi sanna kyrka!’” (De heliga: Berättelsen om Jesu Kristi kyrka i de sista dagarna, volym 1, Sanningens baner, 1815–1846 [2018], kapitel 8).

När Joseph Smith hade översatt Mormons bok och tagit emot prästadömsmyndigheten från himmelska budbärare vägledde Herren honom ”genom profetians och uppenbarelsens ande … till att organisera [Jesu Kristi] kyrka igen här på jorden” (Joseph Smith, i History, circa June 1839–ca 1841 [draft 2], s. 29, josephsmithpapers.org). Den 6 april 1830 samlades omkring 60 personer i Peter Whitmer den äldres hem i Fayette i New York för att bevittna ”Jesu Kristi kyrkas tillkomst i dessa sista dagar” enligt ”Guds vilja och befallningar” (L&F 20:1).

Dagen då kyrkan organiserades röstade de heliga in Joseph Smith och Oliver Cowdery som sina ledare. De tog sakramentet, bevittnade hur män ordinerades till prästadömsämbeten och såg de som tidigare hade blivit döpta ta emot den Helige Andens gåva och konfirmeras som medlemmar i kyrkan.

Om den här dagen sa profeten Joseph Smith:

[Efter] denna glädjefyllda stund som vi genom Guds nåd tillbringade med att vittna och känna den Helige Andens kraft och välsignelse, skildes vi åt med den behagliga kunskapen att vi nu var medlemmar i, och erkänd av Gud som sådan, ”Jesu Kristi Kyrka”, som var organiserad enligt de befallningar och uppenbarelser som getts av honom. (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 137)

Herren utnämnde genom uppenbarelse den exakta dagen då hans kyrka skulle organiseras igen på jorden (se L&F 20, kapitelöverskriften), och han gav sedan namnet som kyrkan skulle bära.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Läran och förbunden 115:4–5.

Omkring ett och ett halvt år efter att kyrkan hade organiserats uppenbarade Herren att han hade gett Joseph Smith och andra makten ”att lägga denna kyrkas grundval och att föra den ut ur dunklet och ut ur mörkret, ja, den enda sanna och levande kyrka på hela jordens yta i vilken jag, Herren finner behag. Detta säger jag om kyrkan som helhet och inte om de enskilda medlemmarna” (L&F 1:30).

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Hur har ditt medlemskap i Jesu Kristi Kyrka påverkat ditt liv?

Del 2

Av vilka skäl förklarade Herren att det här är ”den enda sanna och levande kyrka[n]”?

President Dallin H. Oaks i första presidentskapet sa:

Tre grunddrag – 1) evangeliets fullhet, 2) prästadömets makt och 3) vittnesbördet om Jesus Kristus – förklarar varför Gud har tillkännagett och varför vi som hans tjänare hävdar att det här är den enda sanna och levande kyrkan på hela jordens yta. …

Eftersom så mycket gick förlorat genom avfallet var det nödvändigt att Herren återställde sin läras fullhet. …

Jesu Kristi lära i sin fullhet är den plan genom vilken vi kan bli vad det är tänkt att Guds barn ska bli. …

Det andra och absolut nödvändiga kännetecknet … är prästadömets myndighet. …

Till följd av att vi har prästadömets makt har ledarna och de bemyndigade medlemmarna … fullmakt att utföra de nödvändiga prästadömsförrättningarna. …

Det tredje skälet till att vi är den enda sanna kyrkan är att vi har den uppenbarade sanningen om Guds natur och vår relation till honom, och därför har vi ett unikt vittnesbörd om Jesus Kristus. Närmare bestämt är det vår tro på Guds natur som skiljer oss från de flesta kristna kyrkors formella trosbekännelser. (Dallin H. Oaks, ”Den enda sanna och levande kyrkan”, Liahona, aug. 2011, s. 49–51)

Bild
man som ger en ung kvinna en välsignelse

Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum förklarade också att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga ”är en levande kyrka på grund av den Helige Andens verkningar och gåvor” (”Ta emot den Helige Anden”, Liahona, nov. 2010, s. 97).

Broder Tad R. Callister, tidigare Söndagsskolans generalpresident, har också sagt:

[Det Herren förkunnar i Läran och förbunden 1:30] betyder inte att andra kyrkor inte har en del sanning, för det har de. Det betyder inte att andra kyrkor inte gör gott, för de gör mycket gott. Vad det betyder är att det här är den enda kyrkan som har all sanning som uppenbarats hittills i den här utdelningen – den enda kyrkan som har de förrättningar som behövs för upphöjelse och den enda kyrkan som har Guds prästadöme till att utföra de här förrättningarna med gudomlig giltighet. Vad har vi som stödjer den här förkunnelsen? …

Om man skulle jämföra ritningen för Kristi ursprungliga kyrka med varje kyrka i världen i dag, finner man … att det bara [är] en som stämmer – Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. (Tad R. Callister, ”Vilken är ritningen för Kristi kyrka?” [KUV:s brasafton för unga vuxna, 12 jan. 2014], JesuKristiKyrka.org)

Det är viktigt att förstå att medlemskap i Jesu Kristi ”enda sanna och levande kyrka” inte betyder att vi tror att vi är bättre än andra människor. Men vårt medlemskap innebär ett ansvar att älska andra och inbjuda dem att komma till Kristus och ta emot hans återställda evangeliums välsignelser.

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Vilka upplevelser har hjälpt dig förstå att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är Frälsarens sanna och levande kyrka?

Del 3

Vad kan jag säga till någon som känner att han eller hon kan vara religiös eller andlig utan att vara en del av Herrens kyrka?

Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum sa:

Det finns de som anser sig vara religiösa eller andliga men ändå vägrar delta i en kyrka och förkastar behovet av en sådan institution. Trosutövning är för dem en personlig sak. Ändå är kyrkan skapad av honom som vår andlighet har sitt centrum i – Jesus Kristus. …

Det ursprungliga syftet kvarstår, vilket är att predika de goda nyheterna om Jesu Kristi evangelium och utföra frälsningens förrättningar – med andra ord att föra människor till Kristus. …

Det är viktigt att inse att Guds yttersta avsikt är vår utveckling. Hans önskan är att vi fortsätter ”från nåd till nåd tills [vi mottar] en fullhet” [Läran och förbunden 93:13] av allt som han kan ge. Det kräver mer än att bara vara snäll eller känna sig andlig. Det kräver tro på Jesus Kristus, omvändelse, dop i vatten och Ande, och att hålla ut i tro till änden [se 2 Nephi 31:17–20]. Man kan inte uppnå det här helt på egen hand, så ett av Herrens huvudsyften med att ha en kyrka är att skapa en gemenskap av heliga som stöttar varandra på ”den trånga och smala stigen som leder till evigt liv” [2 Nephi 31:18]. …

Om någon tror att alla vägar bär till himlen eller att det inte finns några särskilda krav för frälsning, ser han eller hon inget behov av att förkunna evangeliet eller av förrättningar och förbund som återlöser levande eller döda. Men vi talar inte bara om odödlighet utan också om evigt liv, och därför är evangeliets väg och evangeliets förbund nödvändiga. Och Frälsaren behöver en kyrka för att göra dem tillgängliga för alla Guds barn – både levande och döda. (Se D. Todd Christofferson, ”Varför kyrkan?”, Liahona, nov. 2015, s. 108, 110.)

Bild
familj som lämnar byggnad

Syster Bonnie L. Oscarson som verkade som Unga kvinnors generalpresident, sa att deltagandet i kyrkan också hjälper oss bli mer lika Frälsaren eftersom det ger oss möjligheter att tjäna och hjälpa andra:

Det stämmer att vi går på kyrkans möten varje vecka för att delta i förrättningar, lära oss läran och bli inspirerade. Men en annan väldigt viktig anledning till att närvara är att vi som församlingsfamilj och som Frälsarens Jesu Kristi lärjungar vakar över varandra, uppmuntrar varandra och söker efter sätt att tjäna och stärka varandra. Vi är inte bara mottagare av det som erbjuds i kyrkan. Vi måste också vara givare. …

Be er himmelske Fader visa människor omkring er som behöver er hjälp och att inspirera er om hur ni bäst kan hjälpa dem. Kom ihåg att Frälsaren oftast betjänade en person i taget. (Bonnie L. Oscarson, ”Behoven omkring oss”, Liahona, nov. 2017, s. 26)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Hur kan ett aktivt deltagande i Herrens kyrka hjälpa dig att bli mer lik honom och din himmelske Fader? Vad kan du göra för att mer fullständigt delta i Jesu Kristi Kyrka?