Institutet
Lektion 2 – Förberedelsematerial till lektionen: Den första synen


”Lektion 2 – Förberedelsematerial till lektionen: Den första synen”, Återställelsens grunder – Lärarmaterial (2019)

”Lektion 2 – Förberedelsematerial till lektionen”, Återställelsens grunder – Lärarmaterial

Lektion 2 – Förberedelsematerial till lektionen

Den första synen

Bild
Den första synen

President Joseph F. Smith beskrev Joseph Smiths första syn som: ”Den största händelsen … sedan Guds sons uppståndelse” (se Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph F. Smith [1998], s. 14). När du studerar den första synen kan du tänka på vikten av denna heliga händelse och hur den har påverkat ditt liv och världen.

Del 1

Vilka sanningar kan vi lära oss av Joseph Smiths första syn?

Angående Joseph Smiths första syn har äldste Richard J. Maynes i de sjuttios kvorum sagt:

Det är en förunderlig och upplysande upplevelse att analysera vad vi lär oss av den här heliga, vördnadsbjudande upplevelsen … om vår himmelske Faders och hans Son Jesu Kristi eviga natur, att Satan är verklig, kampen mellan gott och ont och andra viktiga aspekter av den stora frälsningsplanen. …

Joseph Smiths första syn är nyckeln till många sanningar som varit gömda i århundraden. Låt oss inte glömma eller ta för givna de många dyrbara sanningar som vi lärt oss genom den första synen. (Richard J. Maynes, ”Den första synen: En nyckel till sanning”, Liahona, juni 2017, s. 30–31)

Joseph Smith växte upp i en tid då stor religiös förvirring rådde. De olika kristna kyrkorna i hans område konkurrerade om konvertiter och hade livliga diskussioner med varandra om läror och religiösa seder. När du studerar följande redogörelse för den första synen som upptecknades 1838 och nu finns i standardverken i Joseph Smith – Historien, kan du lägga märke till insikter du får och notera de evangeliesanningar som har speciell betydelse för dig.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Joseph Smith – Historien 1:8, 11–19.

Bild
Mitt hjärtas önskningar (Första synen), av Walter Rane
Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Skriv ner de sanningar du kunde hitta i Joseph Smiths redogörelse för den första synen från 1838 i en dagbok eller i utrymmet nedan. Skriv också ner varför du tycker att dessa sanningar är viktiga att förstå. Kom till lektionen redo att berätta om vad du har skrivit ner.

Del 2

På vilket sätt ger de olika redogörelserna för Joseph Smiths första syn en djupare insikt om denna heliga händelse?

Bild
text från Joseph Smith Papers

Joseph Smiths handskrivna redogörelse för den första synen från 1832.

Redogörelsen för den första synen från 1838 som återfinns i Joseph Smith – Historien dikterades av Joseph vid en tid av motstånd för att ”ge alla sanningssökare kunskap om de verkliga händelserna” (JS–H 1:1). Det är den mest välkända redogörelsen för den första synen och nedtecknades som en del av Joseph Smiths officiella historia om kyrkan. Den kanoniserades tillsammans med resten av Den kostbara pärlan 1880 och blev en del av kyrkans standardverk vid den tiden.

Förutom 1838 års redogörelse nedtecknade eller dikterade profeten Joseph Smith ytterligare tre andra redogörelser för sin upplevelse. Det finns också fem andrahandsredogörelser för den första synen som nedtecknades av Joseph Smiths samtida.

De olika redogörelserna för den första synen återger ett konsekvent händelseförlopp, men det är naturligt att de skiljer sig åt i fråga om betoning och detaljer. Historiker förväntar sig att när en person återger en upplevelse i olika sammanhang inför olika åhörargrupper under många år, så betonar varje redogörelse olika aspekter av upplevelsen och innehåller unika detaljer. Faktum är att skillnader, som liknar dem som finns i redogörelserna för den första synen, även finns i Bibelns redogörelser för Paulus syn på vägen till Damaskus och apostlarnas upplevelse på förklaringsberget. Men trots skillnaderna är alla redogörelser för den första synen i grunden konsekventa. Några har felaktigt hävdat att eventuella variationer i återgivningen av upplevelsen är bevis på fabricering. Tvärtom ger den rika historiska uppteckningen oss möjlighet att lära oss mer om den här anmärkningsvärda händelsen än om den inte hade dokumenterats lika väl. (”Redogörelser för den första synen”, Uppsatser om evangelieämnen, topics.ChurchofJesusChrist.org)

När du läser följande utdrag från resten av Joseph Smiths förstahandsredogörelser av den första synen kan du notera detaljer och sanningar som du lägger märke till. Du kan också skriva ner frågor och ta med dem till lektionen.

Obs: De fullständiga uppteckningarna för varje redogörelse finns i ”Joseph Smith’s Accounts of the First Vision” i josephsmithpapers.org.

1832 års redogörelse

Den här redogörelsen skrevs i början av Joseph Smiths brevbok och är den enda redogörelsen som innehåller delar i hans egen handstil. Vissa delar av den är också i Josephs skrivares handstil.

Vid ungefär tolv års ålder började jag allvarligt fundera över min odödliga själs välfärd. …

Jag blev mycket bedrövad, för jag var övertygad om mina synder. … Jag kände sorg över mina egna synder och över världens synder. …

Jag ropade till Herren om nåd, ty det fanns ingen annan jag kunde gå till och få nåd. Och Herren hörde mitt rop i ödemarken och när jag åkallade Herren i mitt sextonde år, kom en ljuspelare som var klarare än middagssolen från ovan och vilade på mig. Jag fylldes med Guds Ande och Herren öppnade himlarna för mig, och jag såg Herren.

Och han talade till mig och sa: ”Joseph, min son, dina synder är dig förlåtna. Gå din väg, vandra på mina vägar och håll mina bud. Se, jag är härlighetens Herre. Jag blev korsfäst för världen för att alla som tror på mitt namn skall få evigt liv. Se, världen ligger i synd i denna tid, och ingen gör gott, inte en enda. De har vikit av från evangeliet och håller inte mina bud. De ärar mig med sina läppar, men håller sitt hjärta långt ifrån mig. Min vrede är upptänd mot jordens invånare och ska hemsöka dem för denna ogudaktighet och åstadkomma det som profeterna och apostlarna har talat om. Se, jag kommer snart, som det står skrivet om mig, i ett moln iklädd min Faders härlighet.”

Min själ var fylld med kärlek, och i många dagar kände jag stor glädje. Herren var med mig, men jag kunde inte finna någon som trodde på den himmelska synen. Ändå begrundade jag allt detta i mitt hjärta.

1835 års redogörelse

Den här redogörelsen är en uppteckning av Joseph där han beskriver den första synen för någon som besöker hans hem. Den skrevs ner i Josephs dagbok av hans skrivare.

Jag anropade Herren i mäktig bön. En pelare av eld visade sig över mitt huvud. Så vilade den på mig och jag fylldes av outsäglig glädje. En person visade sig mitt i denna pelare av eld som spreds runt omkring mig utan att något förtärdes. En annan person visade sig strax, lik den förste. Han sade till mig: ”Dina synder är dig förlåtna.” Han vittnade för mig att Jesus Kristus är Guds son. Och jag såg många änglar i den synen. Jag var omkring fjorton år när jag tog emot det här första meddelandet.

1842 års redogörelse

Den här redogörelsen kommer från ett brev som skrevs som svar på frågor ställda av John Wentworth, en tidningsredaktör i Chicago.

Jag drog mig tillbaka till en avskild plats i en lund och började åkalla Herren. Medan jag var försänkt i ivrig bön togs mitt sinne bort från det som omgav mig, jag omgavs av en himmelsk syn och såg två härliga personligheter, fullkomligt lika varandra till anletsdrag och gestalt, omgivna av ett bländande ljus, starkare än middagssolens. De berättade för mig att alla religiösa församlingar trodde på felaktiga läror och att ingen av dem var erkänd av Gud såsom hans kyrka och rike. Jag befalldes uttryckligen att ”inte söka dem” och fick samtidigt löftet att evangeliets fullhet framdeles skulle bliva bekantgjord för mig.

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Hur kan dessa ytterligare redogörelser öka din förståelse och din uppskattning av Joseph Smiths första syn? Vilka ytterligare sanningar kan du lägga till din lista från del 1 av det här materialet? Hur har ditt vittnesbörd om denna heliga händelse påverkat ditt liv?