2017
Den första synen: En nyckel till sanning
June 2017


Den första synen: En nyckel till sanning

Från ”Sanningen återställd”, en världsomfattande andakt för unga vuxna som hölls i Salt Lake Citys tabernakel den 1 maj 2016; för hela texten och videon, gå till lds.org/broadcasts. Hela texten med de fyra redogörelserna för den första synen finns på history.lds.org/firstvision.

Låt oss inte glömma eller ta för givna de många dyrbara sanningar som vi lärt oss genom Joseph Smiths första syn.

Bild
First Vision

Joseph Smith med Fadern och Sonen, av Walter Rane

Återställelsen av Jesu Kristi evangelium i dess fullhet i de sista dagarna har förutsetts och förutsagts av profeter i alla tider. Därför borde återställelsen inte komma som någon överraskning för dem som studerar skrifterna. Dussintals profetiska uttalanden i Gamla testamentet, Nya testamentet och Mormons bok förutsäger och pekar tydligt på evangeliets återställelse.1

I slutet av 1790-talet, omkring 2 400 år efter att kung Nebukadnessar såg i en dröm att ”himmelens Gud [skall] upprätta ett rike, som aldrig i evighet skall förstöras” (Dan. 2:44), påbörjades en hundra år lång serie av väckelser i Förenta staterna. De här väckelserna är av historiker kända som en del av den andra stora väckelserörelsen. Det var genom de här väckelsemötenas konkurrerande idéer om frälsning som Joseph Smith och hans familj navigerade sin religiösa hängivenhet.

Joseph påverkades mycket av sin fars lärdomar och samtal. Denne sökte men kunde inte bland väckelsesekterna finna någon som var organiserad efter Jesu Kristi och hans apostlars gamla ordning. Joseph lyssnade och funderade under familjens bibelstudier. Vid 12 års ålder började han oroa sig över sina synder och sin odödliga själs välfärd, vilket ledde honom till att själv söka i skrifterna.

Medan han sökte bestämde han sig för att ”följa Jakobs råd, det vill säga be till Gud” (JS–H 1:13; se också Jak. 1:5). När Gud Fadern och hans Son Herren Jesus Kristus sedan visade sig för Joseph inleddes tidernas fullhets utdelning.

Fyra redogörelser

Bild
young Joseph Smith

Profeten Joseph Smith skrev eller dikterade fyra kända berättelser om sin första syn. Dessutom skrev hans samtida ner sina minnen av vad de hört Joseph säga om synen. Fem sådana redogörelser är kända. Det är en välsignelse att ha de här uppteckningarna. De gör Josephs första syn till den bäst dokumenterade synen i historien. Jag uppmanar er att besöka history.lds.org för att lära er mer om redogörelserna och se hur de tillsammans målar en mer fullständig bild.

I ”Redogörelser för den första synen” i Evangelieämnen står det: ”De olika redogörelserna för den första synen återger ett konsekvent händelseförlopp, men det är naturligt att de skiljer sig åt i fråga om betoning och detaljer. Historiker förväntar sig att när en person återger en upplevelse i olika sammanhang inför olika åhörargrupper under många år, så betonar varje redogörelse olika aspekter av upplevelsen och innehåller unika detaljer. Faktum är att skillnader, som liknar dem som finns i redogörelserna för den första synen, även finns i Bibelns redogörelser för Paulus syn på vägen till Damaskus och apostlarnas upplevelse på förklaringsberget. Men trots skillnaderna är alla redogörelser för den första synen i grunden konsekventa. Några har felaktigt hävdat att eventuella variationer i återgivningen av upplevelsen är bevis på fabricering. Tvärtom ger den rika historiska uppteckningen oss möjlighet att lära oss mer om den här anmärkningsvärda händelsen än om den inte hade dokumenterats lika väl.”2

1832 års redogörelse

Först: Berättelsen från 1832 är den första detaljerat skrivna redogörelsen om den första synen. Den ingår i en sexsidig biografi, varav det mesta med Josephs handstil. Det här dokumentet har varit i kyrkans ägo sedan det skrevs. Efter pionjärernas färd västerut var det nerpackat i en koffert i många år och var ganska okänt tills det publicerades i en akademisk uppsats år 1965. Det har sedan dess publicerats gång på gång, bland annat på lds.org och i Joseph Smith Papers.

I det här dokumentet berättar Joseph om sin förtvivlan över att inte veta hur han skulle kunna få Frälsarens förlåtelse. Han vittnade: ”Herren öppnade himlarna för mig och jag såg Herren.”3 Några har tolkat detta som att Joseph talade om att endast en gudomlig varelse visade sig. Men när man läser i ljuset av andra dokument, kan orden innebära att Gud Fadern öppnade himlarna och uppenbarade sin Son, Jesus Kristus, för Joseph.

Den här redogörelsen betonar vackert Frälsarens försoning och den personliga återlösning han erbjöd Joseph. Det står: ”Herren … talade till mig och sade: ’Joseph, min son, dina synder är dig förlåtna. … Jag blev korsfäst för världen för att alla som tror på mitt namn skall få evigt liv.’” Joseph vittnade om att han upplevde glädje och kärlek men inte kunde finna någon som trodde. ”Min själ var fylld med kärlek, och i många dagar kände jag stor glädje och Herren var med mig, men [jag] kunde inte finna någon som trodde på den himmelska synen. Ändå begrundade jag allt detta i mitt hjärta.”4

1835 års redogörelse

Därnäst har vi en redogörelse från 1835 med Josephs beskrivning av sin syn för Robert Matthews, som besökte Kirtland, Ohio 1835. Den skrevs ner i Josephs dagbok av hans skrivare. Den fanns inte med i de första upplagorna av Josephs historia, och publicerades först i BYU Studies på 1960-talet. I den redogörelsen vittnar Joseph om att Gud visade sig för honom först och att han sedan också såg Frälsaren: ”Jag anropade Herren i mäktig bön. En pelare av eld visade sig över mitt huvud. Så vilade den på mig och jag fylldes av outsäglig glädje. En person visade sig mitt i denna pelare av eld som spreds runt omkring mig utan att något förtärdes. En annan person visade sig strax, lik den förste. Han sade till mig: ’Dina synder är dig förlåtna.’” I den här redogörelsen säger Joseph också: ”Jag såg många änglar i den synen.”5

1838 års redogörelse

Redogörelsen från 1838 är den bäst kända och kommer från Joseph Smiths Manuscript History. Det första utkastet skrevs efter Josephs flykt till Kirtland i början av 1838 och det andra utkastet kort efter hans räddning från Missouri 1839. Så den skrevs under stort motstånd. Den publicerades 1842 i Times and Seasons, kyrkans dagstidning i Nauvoo, Illinois. Den togs också med i Den kostbara pärlan 1851, som från början var en broschyr för brittiska heliga. Den kanoniserades senare som helig skrift 1880.

Flera utkast till den här redogörelsen har publicerats i Joseph Smith Papers. Liksom i redogörelsen från 1835, är den centrala frågan i den redogörelsen vilken kyrka som är den rätta. Som kyrkans historia och inte bara Josephs, ”fokuserar den här redogörelsen på synen som början på ’kyrkans uppkomst och utveckling’”.6 Därför omfattar den inte orden om den personliga förlåtelse som nämns i de två föregående redogörelserna.

1842 års redogörelse

Och slutligen är redogörelsen från 1842 ett svar på en begäran om information från John Wentworth, redaktören på Chicago Democrat. Joseph skrev ett brev till honom som inte bara omfattade Trosartiklarna, utan också en beskrivning av den första synen. Brevet publicerades i Times and Seasons 1842. Med Josephs tillåtelse publicerades det igen 1844 av historikern Israel Daniel Rupp i hans bok om kristna trosriktningar i Förenta staterna.7 Den redogörelsen var avsedd för en publik som var obekant med mormonernas trosuppfattningar. Den skrevs under en välkommen paus i de förföljelser som profeten upplevde.

Liksom i andra redogörelser nämner Joseph den förvirring han upplevde och att två personer visade sig som svar på hans bön: ”Jag var omsluten av en himmelsk syn och såg två härliga varelser som var exakt lika till det yttre, omgivna av ett strålande ljus som övergick solens vid middagstid. De berättade för mig att alla religiösa församlingar trodde på felaktiga läror och att ingen av dem var erkänd av Gud såsom hans kyrka och rike. Jag befalldes uttryckligen att ’inte söka dem’ och fick samtidigt löftet att evangeliets fullhet framdeles skulle bliva bekantgjord för mig.”8

Det är en välsignelse att ha dessa redogörelser för Josephs första syn. Liksom Nya testamentets olika evangelier som tillsammans mer fullständigt beskriver Kristi liv och verksamhet, ger oss var och en av redogörelserna som beskriver Josephs första syn mer detaljer och perspektiv på hela upplevelsen. Tillsammans berättar de Josephs konsekventa, sammanhållna historia. Alla betonar att det fanns förvirring och stridigheter bland kristna kyrkor, att Joseph önskade få veta vilken, om någon, som hade rätt, att han sökte i skriften och bad, att ett ljus kom ner från himlen och att gudomliga varelser visade sig och besvarade hans bön.

”Jag kunde inte förneka det”

Den kanoniserade versionen från 1838 av Joseph Smiths redogörelse för den första synen är den mäktigaste lärandeupplevelsen någon på jorden kan få. Upplevelsen förändrade Josephs liv, den förändrade mitt liv, och jag vet att den förändrat eller kommer att förändra ditt liv om du går till Herren för att få den bekräftad.

Som det står i dokumentet ”Redogörelser för den första synen” på lds.org: ”Joseph Smith vittnade gång på gång om att han upplevt en storslagen syn av Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus. Varken sanningen om den första synen eller argumenten mot den kan bevisas enbart genom historisk forskning. För att få veta sanningen om Joseph Smiths vittnesbörd krävs det av varje uppriktig sanningssökare att han eller hon studerar uppteckningen och sedan utövar tillräckligt med tro på Kristus för att fråga Gud i uppriktig och ödmjuk bön om uppteckningen är sann. Om sökaren frågar med den uppriktiga avsikten att handla efter det svar som den Helige Anden ger, blir sanningen om Joseph Smiths syn uppenbar. På det sättet kan var och en veta att Joseph Smith var ärlig när han förkunnade: ’Jag hade sett en syn. Jag visste det, och jag visste att Gud visste det och jag kunde inte förneka det’ [JS–H 1:25].”

Enligt president Joseph F. Smith (1838–1918) var ”den största händelse som någonsin har inträffat i världen sedan Guds Sons uppståndelse … när Fadern och Sonen kom till pojken Joseph Smith.”9

Sanningar från den första synen

Bild
the Father and the Son

Det är en förunderlig och upplysande upplevelse att analysera vad vi lär oss av den här heliga, vördnadsbjudande upplevelsen. Jag vill delge ett urval av sanningar som vi lär oss av Joseph Smiths första syn om vår himmelske Faders och han Son Jesu Kristi eviga natur, att Satan är verklig, kampen mellan gott och ont och andra viktiga aspekter av den stora frälsningsplanen.

Vi lär oss att skrifterna är sanna och kan tas bokstavligt och tillämpas i våra liv.

Vi lär oss att begrundan av skrifterna ger kraft och insikt.

Vi lär oss att enbart kunskap inte räcker. Att handla efter vad vi vet ger Guds välsignelser.

Vi lär oss att lita på Gud och se till honom för att få svar på livets viktigaste frågor och inte lita på människor.

Vi lär oss att böner besvaras alltefter vår osvikliga tro och enligt vår himmelske Faders vilja.

Vi lär oss att Satan verkligen finns och att han har verklig makt att påverka såväl den fysiska världen som oss.

Vi lär oss att Satans makt är begränsad och överskuggas av Guds makt.

Vi lär oss att Satan gör vad som helst för att förgöra Guds verk och att Satan måste ha vetat hur viktig Joseph Smith var i rollen som återställelsens profet.

Vi lär oss att vi kan övervinna Satan genom att åkalla Gud och att helt och hållet lita på Herren.

Vi lär oss att där det finns ljus, måste mörkret försvinna.

Vi lär oss att Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus är två åtskilda och distinkta varelser som liknar varandra till det yttre.

Vi lär oss att vi är skapade till Guds avbild.

Vi lär oss att Kristus har uppstått.

Vi lär oss att Gud känner oss personligen och är medveten om våra behov och bekymmer. Han tilltalade Joseph vid namn.

Vi lär oss om relationen mellan Fadern och Sonen. Jesus underkastar sig sin Fader och Fadern kommunicerar med dödliga här genom sin Son.

Vi lär oss att Jesu Fader älskar Jesus Kristus och kallar honom sin älskade Son.

Vi lär oss att Jesu Kristi sanna kyrka som han organiserade den inte fanns på jorden under Joseph Smiths tid, vilket bekräftar verkligheten av det stora avfall som förutsades av aposteln Paulus.

Vi lär oss att när vi bryr oss tillräckligt mycket om att önska Guds påverkan i våra liv, uppenbarar han en förädlingens väg för oss. På Josephs tid hade alla trosriktningar och sekter fel.

Vi lär oss att varje tidsutdelning får del av Guds syner, välsignelser och härlighet.

Vi ges insikt om hur Gud väljer sina profeter.

Vi lär oss att Gud utväljer de i hjärtat rena som är rättfärdiga och har rättfärdiga önskningar att utföra hans verk, vilket bekräftar Bibelns lära att Gud ser till hjärtat och inte väljer på grundval av vårt yttre eller vår sociala ställning (se 1 Sam. 16:7).

Joseph Smiths första syn är nyckeln till många sanningar som varit gömda i århundraden. Låt oss inte glömma eller ta för givna de många dyrbara sanningar som vi lärt oss genom den första synen.

Slutnoter

  1. Se till exempel 5 Mos. 4:27–31; Jes. 60–62; Jer. 30–33; Hes. 37:15–28; Amos 9:11; Mal. 3:1; Matt. 17:11; Mark. 9:12; Apg. 3:19–21; Rom. 11:25–27; Ef. 1:9–10; 2 Tess. 2:1–3; Upp. 14:6; 1 Ne. 13:34–42; 2 Ne. 26:14–17; Jakob 6:1–4; 3 Ne. 21.

  2. ”Redogörelser för den första synen”, Evangelieämnen, topics.lds.org.

  3. Joseph Smith i Histories, Volume 1: Joseph Smith Histories, 1832–1844, vol. 1 av Histories-serien i The Joseph Smith Papers, red. av Dean C. Jessee, Ronald K. Esplin, och Richard Lyman Bushman (2012), s. 12–13; moderniserad stavning, punktering och användande av stor begynnelsebokstav; se även Dean C. Jessee, ”The Earliest Documented Accounts of Joseph Smith’s First Vision”, i John W. Welch och Erick B. Carlson, red., Opening the Heavens: Accounts of Divine Manifestations, 1820–1844 (2005), s. 1–34; ”Redogörelser för den första synen”, Evangelieämnen, topics.lds.org.

  4. Se Joseph Smith i Histories, Volume 1: Joseph Smith Histories, 1832–1844, s. 12–13; moderniserad stavning, punktering och användande av stor begynnelsebokstav; se även ”Redogörelser för den första synen”, Evangelieämnen, topics.lds.org.

  5. Se Joseph Smith i Journals, Volume 1: 1832–1839, vol. 1 av Journals-series i The Joseph Smith Papers, red. av Dean C. Jessee, Ronald K. Esplin och Richard Lyman Bushman (2008), s. 88; moderniserad stavning, punktering och användande av stor begynnelsebokstav; se även ”Redogörelser för den första synen”, Evangelieämnen, topics.lds.org.

  6. ”Redogörelser för den första synen”, Evangelieämnen, topics.lds.org.

  7. Se He Pasa Ekklesia: An Original History of the Religious Denominations at Present Existing in the United States (1844), av I. Daniel Rupp, s. 404–410.

  8. Histories, Volume 1: Joseph Smith Histories, 1832–1844, s. 494; se även ”Redogörelser för den första synen”, Evangelieämnen, topics.lds.org.

  9. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph F. Smith (1999), s. 14, 15.