Institutet
Lektion 9 – Lärarmaterial: Jesus Kristus – Vår gudomlige Återlösare


”Lektion 9 – Lärarmaterial: Jesus Kristus – Vår gudomlige Återlösare”, Återställelsens grunder – Lärarmaterial (2019)

”Lektion 9 – Lärarmaterial”, Återställelsens grunder – Lärarmaterial

Lektion 9 – Lärarmaterial

Jesus Kristus – Vår gudomlige Återlösare

Som del av återställelsen fick Joseph Smith och de heliga en mer korrekt undervisning om Jesu Kristi natur och mission. I den här lektionen får eleverna möjligheten att stärka sin tro på Frälsaren och hans försoning och avgöra hur de i högre grad kan inbjuda hans kraft i sina liv.

Lektionsförslag

Joseph Smith lär sig om Jesu Kristi natur.

Bild
Den första synen, av Walter Rane

Visa en bild som föreställer den första synen. Påminn eleverna att ett av Joseph Smiths syften med att be vid det här tillfället var att fråga Gud vilken kyrka han skulle sluta sig till (se JS–H 1:13–19). I sin redogörelse från 1832 om synen nämnde dock Joseph en annan orsak till varför han gick till lunden för att be den dagen.

Be en elev läsa upp det första stycket i del 1 av förberedelsematerialet.

Ge eleverna en stund att tänka på tillfällen då de kände sig betryckta över sina synder och svagheter. Be sedan eleverna att tyst för sig själva läsa stycke två och tre i del 1 av förberedelsematerialet.

  • Vad fick Joseph veta om vår himmelske Faders och Jesu Kristi natur? (Vår himmelske Fader och Jesus Kristus är barmhärtiga och förlåtande.)

Förklara att Joseph och de heliga fortsatte lära sig om Jesu Kristi natur genom hans uppenbarelser. Visa följande hänvisningar eller skriv dem på tavlan: Läran och förbunden 3:10, 38:14; 58:42; 61:2; 62:1 och 64:2–4. Ge eleverna tid att läsa några av skriftställena och be dem läsa som om Herren talar direkt till dem. Be dem fundera på hur Frälsarens ord i de här verserna stärker deras förståelse av hans barmhärtiga och förlåtande natur. När de har läst kan du be eleverna berätta vad de har lärt sig.

  • Varför tror ni att det är viktigt att förstå att vår himmelske Fader och Jesus Kristus är barmhärtiga och förlåtande?

Förklara att Joseph Smiths första syn är en av många upplevelser som förberedde Joseph för att stå som ett kraftfullt vittne om Jesus Kristus. Påminn eleverna om att Joseph Smith enligt äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum är ”den främste uppenbararen av Jesus Kristus, av hans sanna roll som den gudomlige Återlösaren” (D. Todd Christofferson, ”Född på nytt”, Liahona, maj 2008, s. 79).

  • Hur har Joseph Smith och återställelsen påverkat din förståelse av och dina känslor för Jesus Kristus?

Jesu Kristi försoning är både oändlig och personlig.

Förklara för eleverna att Mormons boks framkomst genom profeten Joseph Smith lät världen förstå Jesus Kristus och hans försoning på ett sätt som inte hade varit möjligt på århundraden. Bland de många skriftställen som lär oss om Frälsarens offer för mänskligheten finns Almas och Amuleks lärdomar. Be eleverna läsa Alma 34:10, 12 och 14 tyst för sig själva och söka efter hur Amulek beskrev Frälsarens försoningsoffer. Be dem berätta vad de hittar.

Rita eller visa följande diagram:

Bild
diagram, Jesu Kristi försoning del 1
  • På vilka sätt är Frälsarens försoning ”oändlig och evig”? (Uppmana eleverna att tänka på vad de lärde sig i del 2 av förberedelsematerialet.)

Be en elev läsa upp följande uttalande av äldste Cecil O. Samuelson Jr som verkade i de sjuttios kvorum och be klassen lyssna efter ord som han använder för att beskriva Herrens försoning:

Hans försoning omfattar sannerligen hela världen och alla människor från begynnelsen till slutet. Men vi får inte glömma att den i sin allomfattning och fullständighet också är mycket personlig och individuellt formad för att på ett fullkomligt sätt passa oss och våra personliga omständigheter. Fadern och Sonen känner var och en av oss bättre än vi känner oss själva och de har förberett en försoning åt oss som i allt överensstämmer med våra behov, prövningar och möjligheter.

Jag tackar Gud för gåvan hans Son är och jag tackar Frälsaren för hans försoning. Den är sann och verksam och leder oss dit där vi behöver och vill vara. (Cecil O. Samuelson Jr, ”Vad betyder försoningen för dig?Liahona, apr. 2009, s. 19)

  • Vilka ord använder äldste Samuelson för att beskriva Frälsarens försoning?

Lägg till ordet personlig i diagrammet samt andra ord som eleverna hittar:

Bild
diagram, Jesu Kristi försoning del 2
  • Varför tror ni att det är viktigt att komma ihåg att medan Frälsarens försoningsoffer omfattar ett oändligt antal människor och världar så är det också oerhört personligt?

Påminn eleverna att de i del 2 av förberedelsematerialet ombads att markera sanningar som gjorde intryck på dem. Om det behövs kan du ge eleverna tid att gå igenom de skriftställen och profetiska lärdomar som de markerade i den här delen.

  • Vilka sanningar lade ni märke till och varför? (Visa följande sanningar eller skriv upp dem på tavlan.)

När eleverna har svarat kan du be dem upprepa (och skriva om) principerna på ett personligt sätt och använda personliga pronomen som jag, mig, mitt och mina. Sanningarna kan läsas enligt följande: Jesus Kristus led mina smärtor, mitt lidande, mina frestelser, mina sjukdomar, mina skröpligheter och mina sorger så att han skulle veta hur han ska bistå mig. Jag är så värdefull att Jesus Kristus led och dog så att jag kan omvända mig. Jesus Kristus led för mina synder så att jag kan omvända mig och inte behöver lida som han gjorde.

  • Hur kan er kunskap om och tro på dessa sanningar ge er större tro på Jesus Kristus?

  • Vilka tankar och känslor får ni när ni tänker på hur Frälsaren led för er och varför han gjorde det?

Visa följande fråga: Vad ska jag göra för att inbjuda Jesu Kristi kraft mer i mitt liv?

Ge eleverna tid att begrunda den här frågan under bön och skriva ett svar i sina dagböcker eller anteckningsböcker. Medan de funderar kan du visa följande uttalande av president Russell M. Nelson: Be eleverna söka efter råd om hur de kan inbjuda Frälsarens kraft i sina liv:

Vi börjar med att lära oss om [Jesus Kristus]. ”Det är omöjligt för [oss] att bli frälsta i okunnighet” [L&F 131:6]. Ju mer vi vet om Frälsarens verksamhet och uppdrag [se L&F 76:40–41]– ju mer vi förstår hans lära [se 2 Ne. 31:2–21] och vad han gjorde för oss – desto mer vet vi att han kan ge oss den kraft vi behöver i våra liv. …

När vi lägger ner tid på att lära oss om Frälsaren och hans försoningsoffer leds vi till att använda en annan viktig nyckel som ger tillgång till hans kraft: Vi väljer att tro på honom och att följa honom. …

Vi ökar också Frälsarens kraft i våra liv när vi ingår heliga förbund och noggrant håller dessa förbund. Våra förbund binder oss till honom och ger oss gudomlig kraft. …

När Frälsaren vet att du verkligen vill nå fram till honom – när han känner att ditt hjärtas största önskan är att föra in hans kraft i ditt liv – blir du ledd av den Helige Anden till att veta exakt vad du bör göra. [se L&F 88:63]. (Russell M. Nelson, ”Föra in Jesu Kristi kraft i våra liv”, Liahona, maj 2017, s. 39–42)

Avsluta med att vittna om att på grund av sin försoning har Jesus Kristus kraften att stärka, trösta, hela och visa barmhärtighet och förlåtelse för oss.

Till nästa gång

Be eleverna tänka på hur annorlunda deras liv skulle vara utan levande profeter. Be eleverna att studera förberedelsematerialet till nästa lektion och vara beredda att diskutera välsignelserna av att ledas av levande profeter.