2010–2019
Missionsarbete: Säg det du har på hjärtat
Generalkonferensen i april 2019


Missionsarbete: Säg det du har på hjärtat

Var ni än är på jorden finns det rika möjligheter att sprida den glada nyheten om Jesu Kristi evangelium.

Förra månaden inbjöds de tolv av vår käre profet, president Russell M. Nelson, att följa med honom till invigningen av Roms tempel i Italien. Under resan tänkte jag på aposteln Paulus och hans resor. På hans tid skulle det ha tagit omkring 40 dagar att ta sig från Jerusalem till Rom. I dag, i ett av mina favoritflygplan, tar det mindre än 3 timmar.

Bibelforskare tror att Paulus var i Rom när han skrev flera av sina brev, vilka var viktiga för att stärka medlemmar i kyrkan, då som nu.

Paulus och de andra medlemmarna i den tidiga kyrkan, de forna heliga, var väl förtrogna med uppoffringar. Många förföljdes svårt, ja, ända till döds.

Under de senaste 200 åren har medlemmarna i Jesu Kristi återställda kyrka, de nutida heliga, också upplevt förföljelser av många slag. Men trots den förföljelsen (och ibland tack vare den), har Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga fortsatt växa och finns nu över hela jorden.

Det finns mycket att göra

Men innan vi bakar tårta, kastar konfetti och gratulerar oss själva till vår stora framgång, gör vi klokt i att sätta in den tillväxten i sitt sammanhang.

Det finns ungefär sju och en halv miljard människor i världen, jämfört med ungefär 16 miljoner medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga – verkligen en mycket liten flock.1

Under tiden avtar antalet kristet troende i vissa delar av världen.2

Också inom Herrens återställda kyrka – även om totala medlemsantalet växer – finns det alltför många som inte välsignas av regelbunden närvaro i kyrkan.

Med andra ord: Var ni än är på jorden finns det rika möjligheter att sprida den glada nyheten3 om Jesu Kristi evangelium till människor ni möter, studerar med, lever med eller arbetar och umgås med.

Under det gångna året har jag haft den spännande möjligheten att vara djupt engagerad i kyrkans missionsaktiviteter runtom i världen. Jag har ofta funderat och bett om Frälsarens stora uppdrag till sina lärjungar – till oss, sina barn: ”Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn.”4

Jag kämpade med frågan: ”Hur kan vi som medlemmar och lärjungar till Kristus bäst utföra detta stora uppdrag i vårt dagliga liv?”

I dag uppmanar jag er att begrunda samma fråga i hjärta och sinne.5

En gåva för missionsarbete

Kyrkans ledare har i årtionden betonat den genljudande kallelsen ”Varje medlem en missionär!”6

Medlemmar i Jesu Kristi Kyrka – både förr och nu – har entusiastiskt och med glädje delat evangeliet med vänner och bekanta. Deras hjärtan brinner med vittnesbördet om Jesus Kristus och de vill uppriktigt att andra ska uppleva samma glädje som de har funnit i Frälsarens evangelium.

Några av kyrkans medlemmar verkar ha talang för det här. De älskar att vara ambassadörer för evangeliet. De tjänar modigt och glatt och leder arbetet som medlemsmissionärer.

Men andra av oss är mer tveksamma. När missionsarbetet diskuteras på kyrkans möten sjunker huvudena långsamt tills de döljs bakom bänken, ögon fokuseras på skrifterna eller sluts i djup meditation för att undvika ögonkontakt med andra medlemmar.

Varför är det så? Kanske känner vi oss skyldiga för att vi inte gör mer för att sprida evangeliet. Kanske känner vi oss osäkra på hur man gör. Eller så känner vi oss ovilliga att gå utanför vår bekvämlighetszon.

Jag förstår det här.

Men kom ihåg att Herren aldrig har krävt oklanderligt missionsarbete. ”Herren fordrar [i stället] hjärtat och ett villigt sinne.”7

Om du redan med glädje utför missionsarbete så fortsätt och stå som ett exempel för andra. Herren ska välsigna dig.

Men om du tycker att du dragit fötterna efter dig i fråga om att sprida evangeliets budskap, får jag föreslå fem saker fria från skuldkänslor som vem som helst kan göra för att delta i Frälsarens stora uppdrag att samla in Israel?

Fem enkla förslag

För det första: Kom närmare Gud. Det första stora budet är att älska Gud.8 Det är det främsta skälet till att vi är på den här jorden. Fråga dig själv: ”Tror jag verkligen på min himmelske Fader?”

”Älskar och litar jag på honom?”

Ju närmare du kommer vår himmelske Fader, desto mer utstrålar du hans ljus och glädje. Andra märker då att det är något unikt och särskilt med dig. Och de frågar om det.

För det andra: Fyll hjärtat med kärlek till andra. Det är det andra stora budet.9 Försök att verkligen se alla omkring dig som ett Guds barn. Betjäna dem – oavsett om deras namn är med på din lista över bröder och systrar att stödja.

Skratta med dem. Gläds med dem. Gråt med dem. Respektera dem. Hela, lyft och stärk dem.

Försök efterlikna Kristi kärlek och ha medkänsla med andra – också dem som är ovänliga mot dig, som hånar dig och vill skada dig. Älska dem och behandla dem som syskon, barn till vår himmelske Fader.

För det tredje: Sträva efter att vandra lärjungeskapets stig. När din kärlek till Gud och hans barn fördjupas, fördjupas också din beslutsamhet att följa Jesus Kristus.

Du lär dig om hans väg genom att mätta dig med hans ord och lyda och tillämpa lärdomar från nutida profeter och apostlar. Du tillväxer i självtillit och mod att följa hans väg när du kommunicerar med din himmelske Fader, med ett läraktigt och ödmjukt hjärta.

Att vandra lärjungeskapets stig kräver övning – varje dag lite i taget, ”nåd för nåd”,10 ”bud på bud”11. Ibland två steg framåt och ett steg tillbaka.

Det viktiga är att du inte ger upp – du försöker hamna rätt. Så småningom blir du bättre, gladare och mer äkta. Att prata med andra om din tro blir normalt och naturligt. Ja, evangeliet blir en så väsentlig, dyrbar del av ditt liv att det skulle kännas onaturligt att inte prata om det med andra. Det kanske inte händer genast – det är en livslång strävan. Men det händer.

För det fjärde: Säg det du har på hjärtat. Jag ber inte att ni ska stå i gathörn med en megafon och ropa ut verser ur Mormons bok. Vad jag ber er om är att ni alltid ska vara uppmärksamma på tillfällen att ta upp er tro under på naturliga och normala sätt med människor – både personligt och online. Jag ber att du ska stå som vittne12 om evangeliets kraft alltid – och när det behövs, använda ord13.

Eftersom ”evangeliet … är en Guds kraft till frälsning”, kan du vara tillitsfull, modig och ödmjuk medan du talar om det.14 Självförtroende, mod och ödmjukhet kan tyckas vara motstridande egenskaper, men så är det inte. De återspeglar Frälsarens inbjudan att inte gömma evangeliets värderingar och principer under en skäppa, utan låta ditt ljus lysa så att dina goda gärningar kan förhärliga din Fader i himlen.15

Det finns många normala och naturliga sätt att göra detta, från dagliga goda gärningar till personliga vittnesbörd på YouTube, Facebook, Instagram eller Twitter till enkla samtal med människor du möter. I år lär vi oss från Nya testamentet i våra hem och i Söndagsskolan. Vilket underbart tillfälle att bjuda in vänner och grannar till kyrkan och ditt hem för att lära om Frälsaren med dig. Dela appen Evangeliebiblioteket med dem, där de kan hitta Kom och följ mig. Om ni känner ungdomar och deras familjer kan ni ge dem häftet Vägledning för de unga och inbjuda dem att komma och se hur våra ungdomar försöker leva efter de principerna.

Om någon frågar hur helgen har varit, tveka inte att berätta vad du upplevt i kyrkan. Berätta om de små barnen som stod framför församlingen och sjöng ivrigt om att de gärna vill likna Jesus. Prata om en grupp ungdomar som tog sig tid att hjälpa de äldre i vilohem att sammanställa personliga historier. Prata om förändringen nyligen av söndagens mötesschema och hur den är till nytta och glädje för er familj. Eller förklara varför vi betonar att detta är Jesu Kristi kyrka och att vi är sista dagars heliga, liksom medlemmarna i den forntida kyrkan också kallades heliga.

På det sätt som känns naturligt och normalt för dig kan du berätta för andra varför Jesus Kristus och hans kyrka är viktig för dig. Inbjud dem att ”komma och se”.16 Uppmana dem sedan att komma och hjälpa till. Det finns många tillfällen att hjälpa till i vår kyrka.

Be inte bara om att missionärerna ska finna de utvalda. Be dagligen av allt hjärta att du ska finna dem som vill komma och se, komma och hjälpa till, och komma och stanna. Håll heltidsmissionärerna underrättade. De är som änglar, redo att hjälpa!

När du sprider det glada budskapet, Jesu Kristi evangelium, gör det med kärlek och tålamod. Om vi interagerar med andra med den enda förhoppningen att de snart ska sätta på sig den vita overallen och be om vägvisning till närmaste dopbassäng, gör vi fel.

En del som kommer och ser kanske aldrig blir medlemmar. En del kommer senare. Det är deras eget val. Men det förändrar inte vår kärlek till dem. Och det förändrar inte vårt entusiastiska arbete att fortsätta inbjuda enskilda och familjer att komma och se, komma och hjälpa till och komma och stanna.

För det femte: Lita på att Herren utför sina underverk. Förstå att det inte är ert jobb att omvända människor. Det är den Helige Andens roll. Er roll är att berätta om vad som finns i hjärtat och konsekvent leva som ni tror.

Så bli inte nedslagna om någon inte genast tar emot evangeliebudskapet. Det är inget personligt misslyckande.

Det är mellan personen och vår himmelske Fader.

Din sak är att älska Gud och älska din nästa, hans barn.

Tro, älska, gör.

Följ den här vägen, så utför Gud underverk genom dig för att välsigna sina dyrbara barn.

De här fem förslagen hjälper dig att göra det som lärjungar till Jesus Kristus har gjort sedan urminnes tider. Hans evangelium och hans kyrka är så viktiga delar av ditt liv och den du är och det du gör. Inbjud därför andra att komma och se och komma och hjälpa, och Gud utför då sitt frälsningsverk, och de vill komma och stanna.

Men tänk om det är svårt?

”Men”, kanske du frågar, ”tänk om jag gör allt det här och människor reagerar fel! Tänk om de är kritiska mot kyrkan! Tänk om de inte vill vara vän med mig längre!”

Ja, sådant kan hända. Sedan forna tider har Jesu Kristi lärjungar ofta blivit förföljda.17 Aposteln Petrus sa: ”Gläd er [medan] ni delar Kristi lidanden.”18 De tidiga heliga var ”glada att de ansetts värdiga att bli förnedrade för Namnets skull.”19

Kom ihåg att Herren arbetar på sitt eget sätt. Det kan vara så att din kristuslika reaktion på avvisande kan få ett förhärdat hjärta att mjukna.

Som en Jesu Kristi apostel välsignar jag dig med självförtroende till att vara ett levande vittnesbörd om evangeliets värderingar, med modet att alltid vara sedd som en medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, med ödmjukhet till att bistå i hans verk som uttryck för din kärlek till din himmelske Fader och hans barn.

Mina kära vänner, ni ska glädjas åt att veta att ni är en viktig del av Israels länge förutsagda insamling då ni förbereder Kristi ankomst ”klädd med makt och stor härlighet, med alla de heliga änglarna”.20

Vår himmelske Fader känner er. Herren älskar er. Gud ska välsigna er. Detta verk är förordnat av honom. Ni kan göra det här. Vi kan alla göra det här tillsammans.

Det vittnar jag om i Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Den store profeten Nephi såg i en syn att trots att Guds Lamms kyrka skulle spridas ”över hela jordens yta” skulle, på grund av ogudaktigheten i hela världen, ”dess medlemmar [vara] få” (1 Ne. 14:12; se även Luk. 12:32).

  2. Till exempel fann en nyligen gjord undersökning av Pew Research Center att i Förenta staterna hade ”andelen vuxna (18 år och över) som beskrev sig själva som kristna sjunkit med nära åtta procent på bara sju år, från 78,4% … 2007 till 70,6% år 2014. Under samma period hade andelen amerikaner som inte tillhörde någon kyrka – och beskrev sig själva som ateister, agnostiker eller ’ingenting särskilt’ – stigit med mer än sex procent, från 16,1% till 22,8% (”America’s Changing Religious Landscape”, Pew Research Center, 12 maj 2015, pewforum.org).

  3. Ordet evangelium betyder ”glädjebudskap”. Glädjebudskapet är att Jesus Kristus utfört en fullkomlig försoning som ska återlösa alla människor från graven och belöna var och en efter hans eller hennes gärningar. Denna försoning började med att han utsågs i föruttillvaron, fortsatte under hans tid på jorden och kulminerade i hans härliga uppståndelse. Bibelns uppteckning av hans jordeliv, tjänande och offer kallas evangelierna: Matteus, Markus, Lukas och Johannes.

  4. Matt. 28:19.

  5. ”Sannerligen säger jag er, mina vänner: Jag ger er dessa ord att begrunda i era hjärtan” (L&F 88:62).

    ”Men se, jag säger dig, att du måste utforska det i ditt eget sinne. Sedan måste du fråga mig om det är rätt, och om det är rätt skall jag få ditt hjärta att brinna inom dig, därför skall du känna att det är rätt” (L&F 9:8).

  6. President David O. McKay uppmanade ”varje medlem [att vara] en missionär” när han presiderade över den europeiska missionen från 1922 till 1924, och han gav samma budskap till kyrkan vid generalkonferensen redan 1952 (se ”’Every Member a Missionary’ Motto Stands Firm Today”, Church News, 20 feb. 2015, news.ChurchofJesusChrist.org).

  7. L&F 64:34.

  8. Se Matt. 22:37–38.

  9. Se Matt. 22:39.

  10. L&F 93:12.

  11. Se Jes. 28:10.

  12. Se Mosiah 18:9.

  13. Den här tanken tillskrivs ofta Franciskus av Assisi; se även Joh. 10:36–38.

  14. Rom. 1:16.

  15. Se Matt. 5:15–16.

  16. Se Joh. 1:46; kursivering tillagd.

  17. Se Joh. 15:18.

  18. 1 Petr. 4:13; se även vers 1–19 för mer om hur Kristus efterföljare skulle se på lidandet för evangeliets skull.

  19. Apg. 5:41.

  20. L&F 45:44.