2010–2019
Förberedda att ta emot allt som är nödvändigt
Generalkonferensen i april 2019


Förberedda att ta emot allt som är nödvändigt

Välsignelser kommer när vi strävar efter att uppfylla våra enskilda ansvar att lära och älska Jesu Kristi återställda evangelium.

Programmen och aktiviteterna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga blir allt mer hemcentrerade med stöd av kyrkan, vilket visar sig i de justeringar som tillkännagetts under de senaste generalkonferenserna. President Russell M. Nelson har gett oss rådet: ”Det kommer mycket mer. … Ät era vitaminer. Få tillräckligt med sömn. Det kommer att bli spännande.”1

Jag ber om den Helige Andens hjälp när vi nu tillsammans ser på flera grundläggande följder av dessa fortgående justeringar i Herrens återställda kyrka.

Hemcentrerat evangelielärande med stöd av kyrkan

Äldste Craig C. Christensen och jag deltog nyligen tillsammans i en konferens för prästadömsledare, och han använde två enkla frågor för att betona principen att bli hemcentrerad med stöd av kyrkan. Han föreslog att vi, i stället för att komma hem från kyrkans möten på söndagen och fråga ”vad lärde du dig om Frälsaren och hans evangelium i dag på kyrkan?”, under kyrkans möten borde fråga ”vad lärde du dig om Frälsaren och hans evangelium den här veckan i hemmet?” Rätt iakttagande av sabbatsdagen, det nya studiematerialet och det justerade mötesschemat hjälper oss att lära om evangeliet både i hemmet och i kyrkan.

Varje medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga har ett enskilt ansvar att lära sig om och leva efter Herrens undervisning och att av vederbörlig myndighet ta emot frälsningens och upphöjelsens förrättningar. Vi bör inte förvänta oss att kyrkan som organisation ska lära oss eller säga till oss allt vi behöver veta och göra för att bli hängivna lärjungar och tappert härda ut intill änden.2 Snarare är det vårt personliga ansvar att lära vad vi bör lära oss, leva på det sätt vi bör leva och bli den som Mästaren vill att vi ska bli. Och våra hem är den bästa platsen för att lära, leva och bli.

Som barn lärde sig Joseph Smith om Gud av sin familj. Josephs ansträngningar att upptäcka Guds vilja för honom gjorde att han sökte efter sanningen bland många kristna kyrkor, flitigt begrundade skrifterna och innerligt bad till Gud. När den unge Joseph Smith kom hem från den heliga lunden direkt efter att Fadern och Sonen hade visat sig för honom, var det sin mor han talade med först. När han lutade sig mot eldstaden frågade hans mor vad som fattades honom. Joseph svarade: ”Bekymra dig inte, allt är väl. Jag mår bra.” Sedan sa han till sin mor: ”Jag har för egen del fått veta …”3 Josephs upplevelse ger oss ett mäktigt mönster för lärande som var och en av oss bör ta efter. Vi behöver också för egen del få veta.

Det övergripande syftet med vår himmelske Faders plan är att hans barn ska bli som han. Därför ger han oss nödvändiga tillfällen att växa och utvecklas. Vår beslutsamhet att lära och leva efter sanningen är allt viktigare i en värld som är ”i uppror”4 och alltmer förvirrad och ond. Vi kan inte förvänta oss att vi bara genom att gå till kyrkans möten och delta i programmen ska få all den andliga uppbyggelsen och allt det andliga skyddet vi behöver för att kunna ”stå emot på den onda dagen”5.

”Föräldrar har ett heligt ansvar att uppfostra sina barn i kärlek och rättfärdighet.”6 Kyrkans inspirerade ledare, lärare och aktiviteter hjälper enskilda och familjer att växa andligen. Men även om vi alla behöver hjälp att sträva framåt på förbundsstigen ligger det yttersta ansvaret för att utveckla andlig styrka och uthållighet på oss själva.

Kom ihåg hur Nephi, profeten Lehis son, önskade se, höra och själv veta genom den Helige Andens kraft det som hans far lärt genom synen om livets träd. Nephi behövde uppenbarligen och välsignades i sin ungdom av sina goda föräldrars exempel och undervisning.7 Men precis som Joseph Smith längtade han efter att lära och för egen del få veta.

Om allt som du eller jag vet om Jesus Kristus och hans återställda evangelium består av det som andra lär eller säger oss, har vi byggt vårt vittnesbörd om honom och hans underbara sista dagars verk på sand.8 Vi kan inte uteslutande lita till andras ljus och kunskap om evangeliet eller låna det av dem – inte ens av dem som vi älskar och litar på.

Det är talande att profeten Joseph Smith lärde att varje sista dagars helig själv måste förstå ”Guds avsikter och ändamål med att vi kom till världen”.9

”Om vi kunde läsa och förstå allt som skrivits från Adams dagar om människans förhållande till Gud och änglar i en tillkommande värld, skulle vi ändå veta mycket litet om det. Att läsa om andras upplevelser eller de uppenbarelser som getts dem, kan aldrig ge oss en vittomfattande åsikt om vårt tillstånd och sanna förhållande till Gud. Kunskap om detta kan endast erhållas genom erfarenhet medelst de förrättningar Gud satt fram för det ändamålet.”10

Att ge enskilda och familjer möjlighet att nå detta stora andliga mål är en av de grundläggande orsakerna till att programmen och aktiviteterna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga blir allt mer hemcentrerade, med stöd av kyrkan, under just denna del av tidernas fullbordans utdelning.

Följder av hemcentrerat lärande, med stöd av kyrkan

Låt mig sammanfatta några följder av att evangelielärandet blir allt mer hemcentrerat, med stöd av kyrkan.

Den främsta missionärsskolan ligger i våra hem, sekundära missionärsskolor ligger i Provo, Manila, Mexico City och på andra platser. Våra mest lärorika söndagsskolelektioner bör ske under enskilda studier och studier med familjen där vi bor; nyttiga men sekundära söndagsskolelektioner hålls i våra möteshus.

Släktforskningscentren finns nu i våra hem. Ytterligare stöd för släktforskning finns också att få i våra möteshus.

Nödvändiga tempelförberedande lektioner sker i våra hem. Viktiga men sekundära tempelförberedande lektioner kan också periodvis hållas i våra möteshus.

Att vi gör våra hem till fristäder där vi kan ”stå på heliga platser”11 är väsentligt i denna sista tid. Och hur viktigt hemcentrerat lärande med stöd av kyrkan än är för vår andliga styrka och vårt andliga skydd i dag, blir det ännu livsviktigare i framtiden.

Lärande och tempelförberedelse som är hemcentrerad med stöd av kyrkan

Jag ber er begrunda hur principen ”hemcentrerat med stöd av kyrkan” kan tillämpas på vår personliga förberedelse inför och värdighet att ta emot heliga förrättningar och förbund i Herrens hus.

Tempelförberedelse är sannerligen mest effektiv i våra hem. Men många medlemmar i kyrkan är osäkra på vad som är passande att säga eller inte säga om tempelupplevelsen utanför templet.

President Ezra Taft Benson beskrev varför denna osäkerhet finns:

”Templet är en helig plats, och templets förrättningar är av helig karaktär. På grund av dess helighet tvekar vi ibland att säga något om templet till våra barn och barnbarn.

Till följd därav utvecklar många inte någon verklig önskan att komma till templet, eller så kommer de dit otillräckligt förberedda för de förpliktelser och förbund som de träder in i.

Jag tror att en rätt förståelse eller bakgrund är till enorm hjälp när det gäller att förbereda våra ungdomar för templet … [och] ingjuter i dem en önskan att söka sina prästadömsvälsignelser precis som Abraham gjorde.”12

Två grundläggande riktlinjer kan hjälpa oss uppnå den rätta förståelsen som president Benson betonade.

Riktlinje 1: Eftersom vi älskar Herren bör vi alltid tala om hans heliga hus med vördnad. Vi bör inte avslöja eller beskriva de speciella symboler som hör till förbunden vi ingår under heliga tempelceremonier. Inte heller bör vi samtala om den heliga information som vi specifikt lovar i templet att inte avslöja.

Riktlinje 2: Templet är Herrens hus. Allt i templet riktar oss mot vår Frälsare Jesus Kristus. Vi kan samtala om de grundläggande syftena med och läran och principerna bakom templets förrättningar och förbund.

President Howard W. Hunter gav oss rådet: ”Låt oss berätta för våra barn om de andliga känslor vi upplever i templet. Låt oss också undervisa dem med större allvar och mer obesvärat om det som är lämpligt att berätta om syftena med Herrens hus.”13

Från profeten Joseph Smith till president Russell M. Nelson har det doktrinära syftet bakom templets förrättningar och förbund undervisats i stor utsträckning av kyrkans ledare.14 Det finns en riklig reservoar av resurser i skrift, ljud, video och andra format för att hjälpa oss förstå de inledande förrättningarna, begåvningen, vigseln och andra beseglande förrättningar.15 Information finns också om att följa Frälsaren genom att ta emot och hedra förbund att hålla lydnadens lag, offerlagen, evangeliets lag, kyskhetslagen och helgelselagen.16 Alla kyrkans medlemmar bör bekanta sig med det förträffliga material som finns på temples.ChurchofJesusChrist.org.

Bild
temples.churchofjesuschrist.org

President Russell M. Nelson betonade den ytterst viktiga balansen mellan tempelceremoniernas heliga natur och den värdefulla informationen om tempel som publicerats av kyrkan och som är korrekt, lämplig och offentlig. Han förklarade: ”Jag rekommenderar att medlemmar som ska besöka templet för första gången går igenom uppslagsorden i Handledning för skriftstudier som handlar om templet, till exempel ’Smörja’, ’Förbund’, ’Offer’ och ’Templet’. Man kan också läsa 2 Moseboken, kapitel 26–29, och 3 Moseboken, kapitel 8. Gamla testamentet liksom böckerna Mose och Abraham i Den kostbara pärlan betonar tempeltjänstens långa historia och förrättningarnas bestående natur.”17

Bild
video om heliga tempelkläder

Så tänk er att er son eller dotter frågar: ”Någon i skolan berättade för mig att man har konstiga kläder på sig i templet. Stämmer det?” Det finns en kort video på temples.ChurchofJesusChrist.org som heter ”Sacred Temple Clothing”. Den här utmärkta resursen förklarar hur människor sedan urminnes tider har använt helig musik, olika former av bön, religiösa kläder fulla av symbolik, gester och ritualer för att uttrycka sina innersta känslor av vördnad för Gud. Kyrkan stöder hemcentrerade förberedelser för templets underbara välsignelser genom grundläggande undervisning och fantastiska resurser som den här videon. Du har stor tillgång till användbar information.18

När vi strävar efter att vandra i Herrens Andes ödmjukhet19 välsignas vi med att förstå och i våra hem kunna uppnå den nödvändiga balansen mellan det man bör eller inte bör samtala om när det gäller templets heliga förrättningar och förbund.

Löfte och vittnesbörd

Jag gissar att en del av er kanske undrar om ert evangelielärande faktiskt kan bli hemcentrerat, med stöd av kyrkan. Kanske är ni den enda medlemmen av kyrkan i hemmet, eller har en make eller maka som inte stödjer er, eller är ensamstående förälder, eller lever ensam eller är skild och ni undrar hur dessa principer kan tillämpas på er. Kanske tittar ni som äkta makar på varandra och undrar: ”Klarar vi av det här?”

Ja, det gör ni! Jag lovar att möjliggörande välsignelser kommer att flöda in i och vara uppenbara i era liv. Dörrar kommer att öppnas. Ljuset kommer att skina. Er kapacitet kommer att utökas så att ni kan framhärda flitigt och tålmodigt.

Jag vittnar med glädje om att kompenserande välsignelser kommer när vi strävar efter att uppfylla våra enskilda ansvar att lära och älska Jesu Kristi återställda evangelium. Vi kan i sanning vara förberedda att ta emot allt som är nödvändigt20. Det lovar och vittnar jag om i Herren Jesu Kristi heliga namn, amen.