2010–2019
Avslutande ord
Generalkonferensen i april 2019


Avslutande ord

Må vi med förnyad kraft helga våra liv åt att tjäna Gud och hans barn – på båda sidor av slöjan.

Mina älskade bröder och systrar, när vi nu kommer till slutet av den här historiska konferensen tackar vi Herren för hans inspiration och skydd. Budskapen har undervisat och byggt upp oss.

Ämnena hade inte tilldelats talarna. Var och en har bett om personlig uppenbarelse när de förberedde sina budskap. För mig är det anmärkningsvärt hur väl deras teman tycks passa ihop. När ni studerar dem, sök då efter att förstå vad Herren försöker säga till just er genom sina tjänare.

Musiken har varit underbar. Vi är djupt tacksamma för alla musiker som har bidragit med sina talanger och fört in Herrens Ande i varje möte. Och han har välsignat bönerna och de församlade under varje möte. Konferensen har sannerligen återigen varit en andlig fest för oss alla.

Vi hoppas och ber att varje medlems hem ska vara en sann helgedom av tro, där Herrens Ande kan vistas. Trots stridigheter överallt omkring oss kan hemmet vara en himmelsk plats, där studier, bön och tro kan förenas med kärlek. Vi kan i sanning bli Herrens lärjungar – stå upp och höja rösten för honom var vi än är.

Guds avsikter bör vara våra avsikter. Han vill att hans barn ska välja att återvända till honom, förberedda, kvalificerade, med begåvningen mottagen, beseglade och trofasta mot förbunden som de ingått i heliga tempel.

För närvarande har vi 162 invigda tempel. De första står som monument över våra älskade pionjärers tro och vision. Varje tempel som uppfördes av dem var resultatet av stora personliga uppoffringar och ansträngningar. Vart och ett står som en enastående juvel bland pionjärernas krönande arbete.

Vi har det högtidliga ansvaret att ta hand om dem. Därför ska dessa pionjärtempel snart genomgå en period av förnyelse och uppgradering, och för vissa blir det en omfattande renovering. Ansträngningar ska göras för att bevara varje tempels unika historicitet där så är möjligt, och bevara den inspirerande skönheten och den unika hantverksskickligheten från generationer långt tillbaka.

Detaljerna för S:t George tempel i Utah har redan tillkännagetts. Planer för renoveringen av Salt Lake-templet, Temple Square och det närliggande området vid kyrkans kontorsbyggnad tillkännages fredagen den 19 april 2019.

Manti och Logans tempel renoveras också under de kommande åren. När dessa planer har fastställts tillkännages de också.

Det här arbetet kräver att varje tempel hålls stängt en tid. Kyrkans medlemmar kan fortsätta ägna sig åt tillbedjan och tempeltjänst i andra närliggande tempel. När respektive projekt är slutfört återinvigs varje historiskt tempel.

Bröder och systrar, vi ser templet som kyrkans heligaste byggnad. När vi tillkännager planer på att bygga ett nytt tempel blir det en del av vår heliga historia. Nu vill jag att ni lyssnar noga och vördnadsfullt. Om jag tillkännager ett tempel på en plats som är speciell för er, vill jag föreslå att ni helt enkelt böjer huvudet i en tyst bön av tacksamhet i hjärtat. Vi vill inte ha några verbala utrop som försvagar känslan för konferensens och Herrens heliga tempels högtidliga karaktär.

I dag har vi glädjen att tillkännage planerna på att uppföra fler tempel som ska byggas på följande platser:

Pago Pago, American Samoa; Okinawa City, Okinawa; Neiafu, Tonga; Tooele Valley, Utah; Moses Lake, Washington; San Pedro Sula, Honduras; Antofagasta, Chile; Budapest, Ungern.

Tack, mina kära bröder och systrar.

När vi talar om våra tempel, gamla som nya, må vi var och en visa genom våra handlingar att vi är sanna lärjungar till Herren Jesus Kristus. Må vi förnya våra liv genom vår tro på och tillit till honom. Må vi få tillgång till kraften i hans försoning genom vår omvändelse varje dag. Och må vi med förnyad kraft helga våra liv åt att tjäna Gud och hans barn – på båda sidor av slöjan.

Jag ger er min kärlek och välsignelse, med en försäkran om att uppenbarelse är fortgående i Herrens kyrka. Den fortsätter att komma ”tills Guds avsikter har utförts och den store Jehova säger att verket är fullbordat”.1

Jag välsignar er så och vittnar om att Gud lever! Jesus är Kristus! Det här är hans kyrka. Vi är hans folk. I Jesu Kristi heliga namn, amen.