Instituut
Les 25 Voorbereidend studiemateriaal: Bidden en persoonlijke openbaring ontvangen


‘Les 25 Voorbereidend studiemateriaal: Bidden en persoonlijke openbaring ontvangen’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal (2021)

‘Les 25 Voorbereidend studiemateriaal’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal

Les 25 Voorbereidend studiemateriaal

Bidden en persoonlijke openbaring ontvangen

Afbeelding
jongevrouw leest in de Schriften

Jezus Christus heeft ons deze belofte gedaan: ‘Eenieder die vraagt, ontvangt; en hij die zoekt, vindt; en voor hem die klopt, zal worden opengedaan’ (3 Nephi 14:8). President Russell M. Nelson heeft over deze belofte gezegd: ‘Dit tijdloze aanbod van persoonlijke openbaring geldt voor al zijn kinderen. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Maar het is waar!’ (‘Bidt, zoekt, klopt’, Liahona, november 2009, 81.) Overdenk bij je studie van dit materiaal hoe doeltreffend je gebeden zijn en wat je kunt doen om je meer voor persoonlijke openbaring open te stellen.

Sectie 1

Wat kan ik doen om mijn gebeden meer betekenis te geven?

Alma en Amulek reisden aan het hoofd van een groep zendelingen af om de afvallige Zoramieten te bekeren. Zij waren stomverbaasd toen ze zagen hoe de Zoramieten in hun synagogen baden en aanbaden. Die gingen namelijk één voor één op een stellage staan, de Rameümptom genaamd, om een voorgeschreven gebed op te zeggen, en te verkondigen dat er geen Christus zou zijn en dat God hen had uitverkoren om behouden te worden. Na de eredienst gingen de Zoramieten naar huis, ‘en spraken niet meer over hun God’ totdat zij de week daarop weer bijeenkwamen. (Zie Alma 31:12–24.) Later lukte het Alma and Amulek een groep nederige Zoramieten in het evangelie te onderwijzen, onder andere in de betekenis en het doel van bidden (zie Alma 32–34).

Afbeelding
Zoramiet bidt op de Rameümptom
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Zoek in Alma 34:17–28 naar beginselen over het gebed die Amulek aan de Zoramieten leerde.

Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Je gedachten opschrijven

Selecteer een of twee verzen uit Alma 34:17–28 en herschrijf het vers of de verzen alsof Amulek in moderne taal tot iemand van jouw leeftijd spreekt. Denk bijvoorbeeld na over de raad om God ‘voor de kudden van uw weiden’ aan te roepen (vers 25) en pas dit idee toe op onze moderne omstandigheden. Wees erop voorbereid om eventueel je herschreven verzen in de les voor te lezen. Ga na hoe je Amuleks leringen kunt toepassen, zodat je oprechter en vaker zult bidden.

Sectie 2

Wat kan ik doen om persoonlijke openbaring te ontvangen?

In het begin van het Boek van Mormon schrijft Nephi over zijn verlangen om begrip en een getuigenis te krijgen van zijn vaders droom over de boom des levens, en de andere leringen van zijn vader (zie 1 Nephi 10:17).

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Zoek in 1 Nephi 10:17–19 op wat we van Nephi kunnen leren over persoonlijke openbaring ontvangen. (NB: ‘De verborgenheden of geheimenissen van God zijn geestelijke waarheden die alleen door openbaring gekend worden’ [Gids bij de Schriften, ‘Verborgenheden van God’, schriften.ChurchofJesusChrist.org].) Een verborgenheid van God wordt bijvoorbeeld aan ons geopenbaard als we van de Heilige Geest een bevestiging ontvangen dat het Boek van Mormon waar is.

Afbeelding
Nephi bidt

Terwijl hij nadacht over zijn vaders leringen, werd Nephi ‘in de Geest van de Heer […] weggevoerd’ (1 Nephi 11:1) en ontving hij zijn eigen visioen. In dit visioen kwam Nephi meer over zijn vaders droom over de boom des levens te weten, maar ook over de bediening van de Heiland, de toekomst van zijn nageslacht en de herstelling van het evangelie in de laatste dagen (zie 1 Nephi 11–14).

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Hoe liet Nephi zijn vertrouwen en geloof in God blijken? Hoe hielp hem dat om persoonlijke openbaring te ontvangen?

Nadat hij deze openbaring had gekregen, keerde Nephi terug naar de tent van zijn vader, waar zijn broers ‘met elkaar [twistten] over hetgeen [Lehi] tot hen had gesproken’ (1 Nephi 15:2).

Afbeelding
Nephi’s broers twisten met elkaar
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees 1 Nephi 15:3–4, 8–11 en zoek uit waarom Laman en Lemuel de leringen van Lehi niet echt begrepen.

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Welke vraag of vragen heb jij aan de Heer gesteld, en welke ervaringen heb je daarmee gehad? Zijn er zorgen of vragen waarover je nog niet gebeden hebt? Zo ja, wat weerhoudt je ervan om erover te bidden?

Later in het Boek van Mormon lezen we over een wetgeleerde, Zeëzrom genaamd, die probeerde de leringen van Alma en Amulek te ondermijnen. Nadat Amulek Zeëzrom op leugens had betrapt, begon Zeëzrom zich te verootmoedigen en Alma oprechte vragen over het evangelie te stellen. Alma leerde Zeëzrom dat Gods verborgenheden, ofwel openbaring, alleen aan de nederigen en getrouwen worden bekendgemaakt. (Zie Alma 11:21–13:31.)

Afbeelding
Alma predikt tot een menigte
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Alma 12:9–10 en vraag je af hoe je huidige houding en gedrag je vermogen om openbaring te ontvangen, vergroten of verkleinen.

President Nelson heeft uitgelegd wat we kunnen doen om ons vermogen om openbaring te krijgen te vergroten:

Afbeelding
President Russell M. Nelson

Zoek een stille plek waar u geregeld naartoe kunt gaan. Verootmoedig u voor God. Stort uw hart bij uw hemelse Vader uit. Wend u tot Hem voor een antwoord en voor troost.

Bid in de naam van Jezus Christus over uw zorgen, angsten, zwakheden, ja, de diepste verlangens van uw hart. Luister dan! Noteer de plannen die in uw gedachten komen. Noteer uw gevoelens en doe wat u ingegeven wordt. Als u dat proces dag in dag uit, maand in maand uit en jaar in jaar uit herhaalt, zult u ‘in het beginsel openbaring groeien.’ [Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith (2007), 142.] […]

Er is geen betere manier om de hemelen te openen dan door een combinatie van toenemende reinheid, exacte gehoorzaamheid, oprecht zoeken, ons dagelijks aan de woorden van Christus in het Boek van Mormon vergasten [zie 2 Nephi 32:3] en regelmatig tijd aan tempelwerk en familiegeschiedenis besteden. […]

Ik smeek u om uw geestelijk vermogen om openbaring te ontvangen te vergroten. (‘Openbaring voor de kerk, openbaring voor onszelf’, Liahona, mei 2018, 95, 96.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Wat heb je in het verleden gedaan dat je heeft geholpen om openbaring te ontvangen? Welke stappen kun je nog meer nemen om je vermogen om openbaring te krijgen te vergroten?