Instituut
Les 2 Voorbereidend studiemateriaal: Reageren op de profeten van de Heer


‘Les 2 Voorbereidend studiemateriaal: Reageren op de profeten van de Heer’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal (2021)

‘Les 2 Voorbereidend studiemateriaal’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal

Les 2 Voorbereidend studiemateriaal

Reageren op de profeten van de Heer

Afbeelding
Lehi predikt tot een menigte

Je hebt waarschijnlijk wel gemerkt dat mensen verschillend reageren op de boodschappen van de profeten. De mensen in het Boek van Mormon reageerden ook verschillend. Wat kunnen we van de mensen en de profeten van het Boek van Mormon leren over gehoor geven aan de Heer en zijn boodschappen? Overweeg tijdens je studie hoe je met meer geloof en gehoorzaamheid op Gods woord bij monde van zijn profeten kunt reageren.

Sectie 1

Hoe maken de waarschuwingen van profeten de liefde van de Heer voor mij duidelijk?

President Henry B. Eyring van het Eerste Presidium heeft gezegd:

Afbeelding
President Henry B. Eyring

Omdat de Heer goed voor zijn kinderen is, roept Hij dienstknechten om hen voor gevaar te waarschuwen. Wat die roeping om te waarschuwen moeilijker en urgenter maakt, is het feit dat de relevantste waarschuwingen gevaren betreffen die de mensen nog niet onderkennen. (‘A Voice of Warning’, Ensign, november 1998, 32.)

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees 1 Nephi 1:4 en zoek op wie de Heer stuurde om de mensen in Jeruzalem te waarschuwen en wat hun boodschap was.

Zoals de profeten vóór Hem, bad Lehi voor de mensen in Jeruzalem. Hij werd overmand door de Geest en zag Jezus Christus in een visioen. De Heer liet Lehi een boek zien en vroeg Hem het te lezen. (Zie 1 Nephi 1:5–12.)

Afbeelding
Lehi op bergtop
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees 1 Nephi 1:13–14 en zoek op wat Lehi over de Heer leerde. Markeer eventueel wat je vindt.

Ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Ouderling D. Todd Christofferson

De motivatie om een stem tot waarschuwing te verheffen, is liefde – liefde voor God en liefde voor onze medemens. We waarschuwen uit zorg voor een ander. (‘Een stem tot waarschuwing’, Liahona, mei 2017, 109.)

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees in 1 Nephi 1:19–20 hoeveel mensen in Jeruzalem gehoor gaven aan de boodschap van Lehi.

Afbeelding
Lehi predikt in Jeruzalem, Del Parson

In deze tijd heeft de Heer vijftien mannen geroepen als profeten, zieners en openbaarders (de leden van het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen). Ouderling Ulisses Soares van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft het volgende over de aanwezigheid van profeten op aarde gezegd:

Afbeelding
Ouderling Ulisses Soares

Dat we profeten hebben, is een teken van Gods liefde voor zijn kinderen. Zij maken de beloften en het ware wezen van God en van Jezus Christus aan hun volk bekend. (‘Profeten spreken door de macht van de Heilige Geest’, Liahona, mei 2018, 99.)

Ook Nephi zette uiteen dat de Heiland het middelpunt is van wat profeten onderwijzen en schrijven.

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees in 2 Nephi 25:26 waarom profeten Jezus Christus verkondigen en van Hem getuigen.

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Hoe versterken de profeten jouw geloof in de Heiland? Welke recente profetische boodschappen hebben jou geholpen om meer inzicht in het wezen van God en Jezus Christus te krijgen?

Sectie 2

Hoe weet ik of de levende profeet de spreekbuis van de Heer is?

Stel je voor hoe het moet zijn geweest om een van Lehi’s kinderen te zijn toen hij hun vertelde dat de Heer wilde dat ze hun huis verlieten en de woestijn in reisden. Hoe zou jij op zijn boodschap hebben gereageerd?

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees in 1 Nephi 2:11–13, 16–17 hoe zijn zoons op hem en de boodschap van de Heer reageerden om Jeruzalem te ontvluchten. Markeer eventueel wat je vindt.

President Eyring heeft uitgelegd:

Afbeelding
President Henry B. Eyring

Alleen de gelovige gezinsleden van Lehi, die zelf bevestigende openbaring ontvingen, zagen zowel het gevaar als de veilige weg. Voor de ongelovigen leek de tocht door de woestijn niet alleen dwaas, maar ook gevaarlijk. (Zie ‘Safety in Counsel’, Ensign, juni 2008, 7.)

Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Je gedachten opschrijven

Overweeg in je dagboek de antwoorden op de volgende vragen op te schrijven: Wat leer ik uit de voorbeelden van Lehi’s zoons die mijn reactie op een profetische boodschap kunnen leiden? Wanneer heb ik een bevestiging van de roeping of een boodschap van een profeet gekregen?

Sectie 3

Wat kan ik leren van de reactie van de mensen in het Boek van Mormon op de boodschappen van de Heer bij monde van zijn profeten?

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Kies een of meer van de volgende voorbeelden van een profeet die een boodschap van de Heer verkondigt. Neem het voorbeeld door en kijk hoe de mensen reageerden. Stel beginselen vast over reageren op profeten. Je kunt die beginselen opschrijven en mee naar de les nemen.

Als raadgeefster in het algemeen jongevrouwenpresidium heeft zuster Carol F. McConkie het volgende besproken:

Afbeelding
Zuster Carol F. McConkie

De keuze is aan ons. We kunnen ervoor kiezen om de woorden van Christus, gesproken door zijn geordende dienstknechten, te negeren, niet serieus te nemen, met voeten te treden of ertegen in opstand te komen. Maar de Heer heeft gezegd dat zij die dat doen van zijn verbondsvolk zullen worden afgesneden [zie 3 Nephi 20:23]. […]

Mogen wij ervoor kiezen om achter de profeten te staan en naar hun woorden te leven, totdat wij vereend in het geloof, gereinigd in Christus en vervuld met de kennis van de Zoon van God mogen worden. (‘Leven naar de woorden van de profeten’, Liahona, november 2014, 79.)