Instituut
Les 4 Voorbereidend studiemateriaal: Onderzoek de Schriften


‘Les 4 Voorbereidend studiemateriaal: Onderzoek de Schriften’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal (2021)

‘Les 4 Voorbereidend studiemateriaal’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal

Les 4 Voorbereidend studiemateriaal

Onderzoek de Schriften

Afbeelding
jongere leest in de Schriften

Ouderling Richard G. Scott van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Geloof niet in Satans leugen dat u geen tijd hebt om de Schriften te bestuderen. […] U dagelijks aan Gods woord vergasten, is belangrijker dan slaap, school, werk, televisieprogramma’s, computerspellen of sociale media.’ (‘Geloofsoefening – uw eerste prioriteit’, Liahona, november 2014, 93.) Denk er bij het bestuderen van dit materiaal over na waarom ouderling Scott wilde dat je een hoge prioriteit aan je Schriftstudie geeft. Stel vast welke rol de Schriften momenteel in je leven spelen.

Sectie 1

Welke prioriteit hebben de Schriften voor mij?

Nadat Lehi en zijn gezin dagenlang door de woestijn hadden gereisd, gebood de Heer Lehi zijn zoons terug naar Jeruzalem te sturen om de koperen platen bij Laban op te halen. Op de koperen platen stond een verzameling oude Schriftuur, vergelijkbaar met ons Oude Testament, die een kroniek van de Joden en vele geschriften van de profeten bevatten (zie 1 Nephi 5:11–16; Gids tot de Schriften, ‘Platen van koper’, scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

De Heer wist dat die Schriftuur van essentieel belang voor Lehi’s gezin en hun nageslacht zou zijn. De Heer gebood Nephi zelfs om Laban te doden om de kroniek in bezit te krijgen. Hij zei: ‘Het is beter dat één mens omkomt dan dat een natie in ongeloof verkommert en verloren gaat’ (1 Nephi 4:13).

Toen Lehi de koperen platen in handen kreeg en ze ‘onderzocht’ (1 Nephi 5:10), ‘werd hij vervuld met de Geest en begon […] te profeteren’ (vers 17).

Afbeelding
Lehi leest de koperen platen
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees in 1 Nephi 5:19, 21–22 waarom het van wezenlijk belang was dat Lehi’s gezin Schriftuur bij zich had op hun reis naar het beloofde land.

Zuster Julie B. Beck, voormalig algemeen ZHV-presidente, heeft uitgelegd hoe waardevol de Schriften voor haar zijn:

Afbeelding
Presidente Julie B. Beck

Mijn dagelijkse Schriftstudie, waar ik zoveel jaar geleden mee ben begonnen, schenkt mij vreugde. Sommige dagen heb ik veel tijd om over de Schriften na te denken. Andere dagen denk ik over enkele verzen na. Net als eten en ademhalen mijn lichaam sterken, zijn de Schriften voedsel en leven voor mijn geest. Ik kan nu zeggen wat Nephi eens zei: ‘Mijn ziel verheugt zich in de Schriften, en mijn hart overweegt ze. […] ‘Zie, mijn ziel verheugt zich in de dingen van de Heer, en mijn hart overweegt voortdurend de dingen die ik heb gezien en gehoord’ (2 Nephi 4:15–16). (Zie ‘Mijn ziel verheugt zich in de Schriften’, Liahona, mei 2004, 109.)

Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Je gedachten opschrijven

Schrijf een paar redenen op waarom jij vindt dat Schriftstudie een prioriteit behoort te zijn.

Sectie 2

Hoe kunnen de Schriften mij helpen om Jezus Christus beter te leren kennen?

Gedurende zijn bediening maakte Nephi twee kronieken – de grote platen en de kleine platen van Nephi. De grote platen van Nephi bevatten aanvankelijk de wereldlijke geschiedenis van Nephi’s volk. Hij maakte de kleine platen van Nephi met het ‘bijzondere doel’ om een kroniek over de bediening onder Nephi’s volk vast te leggen (1 Nephi 9:3). Nephi verklaarde dat het ‘[zijn] gehele oogmerk’ was om met deze kroniek alle mensen ertoe te bewegen tot Christus te komen en te worden gered (1 Nephi 6:4).

Toen Nephi de kleine platen later aan zijn broer Jakob doorgaf, gebood hij Jakob alleen datgene wat ‘hoogst kostbaar’ was op de platen te graveren (Jakob 1:1–2).

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees in Jakob 1:4, 6–8 en Jakob 4:3–4 wat Jakob als ‘hoogst kostbaar’ beschouwde (Jakob 1:2).

President Russell M. Nelson heeft gezegd dat Nephi, Jakob en de andere profeten in het Boek van Mormon hun getuigenis aan dat van de profeten in andere Schriftuur hebben toegevoegd. Hij legde uit:

Afbeelding
President Russell M. Nelson

In een ogenschijnlijk eindeloze aaneenschakeling van profetische proclamaties – getuigenissen van ‘alle heilige profeten’ [Jakob 4:4] ‘vele duizenden jaren vóór zijn komst’ [Helaman 8:18] – staat in het Boek van Mormon de plechtige verklaring dat Jezus de Christus is, onze Heiland en Verlosser’ (‘A Testimony of the Book of Mormon’, Ensign, november 1999, 69.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Wat heb je over Jezus Christus geleerd en gevoeld toen je in de Schriften las, met name in het Boek van Mormon? Welke specifieke teksten hebben je dichter bij Hem gebracht?

Sectie 3

Hoe kunnen de Schriften mij van pas komen bij problemen en keuzen?

Nadat Lehi alles had volbracht wat de Heer hem had geboden, voorzag de Heer de groep van een werktuig, dat ze de Liahona noemden (zie Alma 37:38). De Liahona werkte als een kompas en diende als gids op de reis door de woestijn. Ook werden er boodschappen van de Heer op weergegeven. Nephi ontdekte dat de Liahona werkte ‘volgens het geloof en de ijver’ die zij aan de boodschappen van de Heer schonken (1 Nephi 16:28–29).

Afbeelding
de Liahona

Ongeveer vijfhonderd jaar later, toen Alma de koperen platen en andere Schriftuur aan zijn zoon Helaman overdroeg, vertelde hij zijn opvattingen over de werking van de Liahona.

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Alma 37:40–41, 43–45 en overdenk Alma’s overtuiging dat de Schriften met de Liahona kunnen worden vergeleken.

Toen ouderling W. Rolfe Kerr lid van de Zeventig was, zei hij:

Afbeelding
Ouderling W. Rolfe Kerr

De woorden van Christus kunnen voor ons allemaal een persoonlijke Liahona zijn, en ons de weg wijzen. Laten wij niet traag zijn omdat de weg makkelijk is. Laten wij vol geloof de woorden van Christus ter harte nemen zoals ze in de heilige Schriften staan opgetekend en door onze hedendaagse profeten, zieners en openbaarders worden gesproken. Laten wij ons gelovig en ijverig in de woorden van Christus verheugen, want de woorden van Christus zullen onze geestelijke Liahona zijn en ons laten weten wat we moeten doen.’ (‘De woorden van Christus — onze geestelijke Liahona’, Liahona, mei 2004, 37.)

Afbeelding
bespreken (pictogram)

Bespreken in voorbereiding op de les

Overweeg een vriend(in) of een familielid te vragen hoe de Schriften en de woorden van de hedendaagse profeten een bron van leiding – zoals een persoonlijke Liahona – voor hen zijn. Misschien wil je in dat gesprek over jouw ervaringen hiermee vertellen.