Instituut
Les 5 Voorbereidend studiemateriaal: De zondeval van Adam en Eva en de gave van keuzevrijheid


‘Les 5 Voorbereidend studiemateriaal: De zondeval van Adam en Eva en de gave van keuzevrijheid’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal (2021)

‘Les 5 Voorbereidend studiemateriaal’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal

Les 5 Voorbereidend studiemateriaal

De zondeval van Adam en Eva en de gave van keuzevrijheid

Afbeelding
Uit de hof van Eden, Joseph Brickey

In deze module leer je hoe Gods kinderen redding van zonde en dood ten deel valt. Het plan van verlossing, dat ons door onze hemelse Vader is gegeven, speelt daarbij een cruciale rol. Bestudeer deze les en overdenk hoe de val van Adam en Eva, de gave van keuzevrijheid en de verzoening van Jezus Christus van essentieel belang zijn voor het plan van onze hemelse Vader. Dankzij dit plan kun jij verlost worden en meer zoals Hij worden. President Ezra Taft Benson heeft verklaard dat ‘geen enkel ander boek deze essentiële leer [van de val en onze afhankelijkheid van Christus] zo goed uitlegt als het Boek van Mormon’ (‘The Book of Mormon and the Doctrine and Covenants’, Ensign, mei 1987, 85).

Sectie 1

Waarom is de val van Adam en Eva van essentieel belang voor mijn vooruitgang?

De term ‘val’ duidt op de omstandigheden en gevolgen waarin Adam en Eva en hun nakomelingen terechtkwamen, omdat Adam en Eva in de hof van Eden van de verboden vrucht hadden gegeten. Kort voor zijn dood onderwees Lehi zijn zoon Jakob wat de val was en wat die voor het mensdom betekent. (Zie 2 Nephi 2.)

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Kijk in 2 Nephi 2:19–25 welke waarheden je wilt markeren die duidelijk maken waarom de val van Adam en Eva een noodzakelijk onderdeel van het plan van onze hemelse Vader is. Je kunt ook naar de video over het Boek van Mormon ‘Lehi Teaches How We Might Have Joy (2 Nephi 2:16–28)’ (3:08) kijken.

Afbeelding
Adam en Eva, Douglas M. Fryer

Zie je dat in 2 Nephi 2:22 staat dat Adam en Eva voor eeuwig ‘in dezelfde staat [hadden] moeten blijven waarin zij na de schepping verkeerden’, als zij ervoor hadden gekozen om het gebod niet te overtreden? Ze zouden zich niet hebben ontwikkeld, noch ziekte en dood hebben gekend. Dat zou het plan van onze hemelse Vader voor zijn kinderen hebben verijdeld. Toen ouderling Bruce C. Hafen nog als lid van de Zeventig werkzaam was, zei hij:

Afbeelding
Ouderling Bruce C. Hafen

De val was geen ramp. Het was geen vergissing of ongeluk. Het was een bewust gekozen onderdeel van het heilsplan. Wij zijn van ‘goddelijke afkomst’ [zie Handelingen 17:28, WV2012], ‘onschuldig’ [zie Leer en Verbonden 93:38] aan Adams overtreding naar de aarde gestuurd. Toch maakt het deel van het plan van de Vader uit dat we in deze gevallen wereld aan verleiding en ellende worden blootgesteld, wat de prijs is die we betalen om echte vreugde te kunnen begrijpen. Als we het bittere niet smaken, kunnen we onmogelijk het zoete begrijpen [zie Leer en Verbonden 29:39]. Om zoals onze Vader te kunnen worden, is dit sterfelijk leven de ‘volgende stap in [onze] ontwikkeling’, want hier kunnen we onszelf discipline bijbrengen en ons verbeteren. (Zie ‘De verzoening: alles voor allen’, Liahona, mei 2004, 97.)

Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen legt uit wat zoal de gevolgen van de val zijn:

Afbeelding
Ouderling Jeffrey R. Holland

De lichamelijke dood scheidt ons lichaam van onze geest, en de geestelijke dood vervreemdt zowel onze geest als ons lichaam van God. Door de val krijgt ieder mens die wordt geboren met deze twee soorten dood te maken. We moeten echter niet vergeten dat de val een essentieel onderdeel is van het plan van onze hemelse Vader. Zonder de val hadden Adam en Eva nooit sterfelijke kinderen kunnen krijgen. Dan was er geen menselijke familie geweest om weerstand en groei, morele keuzevrijheid, en de vreugde van de opstanding, verlossing en het eeuwige leven te ervaren’ [zie 2 Nephi 2:22–27; Mozes 5:11]. (Jeffrey R. Holland, Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon [1997], 207.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Overdenk hoe de gevolgen van de val een essentieel onderdeel van Gods plan voor zijn kinderen zijn. Hoe biedt de val jou de kans om je geestelijk te ontwikkelen en echte vreugde te voelen?

Sectie 2

Hoe kan het juiste gebruik van mijn keuzevrijheid mij tot zegen zijn?

In verband met zijn leringen over de val besprak Lehi hoe vrijheid van keuze van essentieel belang is voor onze vooruitgang in het plan van verlossing. Hij legde uit dat de volgende voorwaarden nodig zijn om keuzevrijheid mogelijk te maken. (Bestudeer de bijgaande Schriftteksten. Markeer eventueel woorden en zinsneden die deze voorwaarden voor keuzevrijheid aangeven.)

Overdenk hoe het jouw vermogen om te kiezen en jouw vooruitgang zou beïnvloeden als een van deze elementen aan het plan van onze hemelse Vader ontbrak.

President Thomas S. Monson ging in op de verschillende keuzes die we in dit leven maken:

Afbeelding
President Thomas S. Monson

Er gaat nauwelijks een uur van de dag voorbij of we maken een keuze. Sommige keuzes stellen niet veel voor, andere zijn verstrekkender. Sommige zullen voor de eeuwigheid niet veel uitmaken, maar andere zullen alle verschil uitmaken. (‘De drie aspecten van keuzes’, Liahona, november 2010, 67.)

Denk eraan dat onze hemelse Vader ons leiding geeft bij de keuzes die we maken, in het bijzonder de belangrijkste keuzes. Overdenk hoe je die leiding in het verleden van Hem hebt gekregen.

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Denk na over de keuzes die je onlangs hebt gemaakt. Hoe zijn die keuzes van invloed op je vooruitgang?

Sectie 3

Hoe brengt de verzoening van Jezus Christus mij echte vrijheid?

Lehi behandelde niet alleen de noodzaak van de val en keuzevrijheid in het plan van verlossing, hij leerde zijn kinderen ook dat de verzoening van Jezus Christus al Gods kinderen de vrijheid biedt om keuzes te maken die van eeuwig belang zijn.

Afbeelding
Goddelijke Verlosser, Simon Dewey
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees 2 Nephi 2:26–28 en denk na over de keuze die je hebt, vanwege het zoenoffer van de Verlosser.

In verband met de relatie tussen de zondeval, keuzevrijheid en de verzoening van Jezus Christus, heeft ouderling Hafen verklaard:

Afbeelding
Ouderling Bruce C. Hafen

Adam en Eva leerden constant van hun vaak harde ervaringen. […] Maar dankzij de verzoening [van Jezus Christus] leerden zij van die ervaringen zonder dat zij erdoor veroordeeld werden. Het offer van Christus wiste hun keuzes niet uit en bracht hen ook niet terug naar de onschuld van Eden. Dat zou een verhaal zonder plot en zonder karakterontwikkeling zijn. Zijn plan draait om ontwikkeling – regel op regel, stap voor stap, genade op genade.

Als je dus problemen hebt, denk dan niet dat er iets mis is met je. Worstelen met die problemen is nu precies de kern van dit leven. Naarmate we dichter tot God komen, toont Hij ons onze zwakheden, en daardoor worden wij wijzer en sterker [zie Ether 12:27]. (Zie ‘De verzoening: alles voor allen’, Liahona, mei 2004, 97.)

Afbeelding
Adam en Eva: zinnebeeld, Walter Rane
Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Je gedachten opschrijven

President Boyd K. Packer van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft het volgende gezegd: ‘Als de keuzevrijheid aan de mens was gegeven zonder de verzoening [van Jezus Christus], zou dat een noodlottige gave zijn geweest’ (‘Atonement, Agency, Accountability’, Ensign, mei 1988, 71). Hoe biedt de verzoening van Jezus Christus jou de kans om van je keuzes te leren? Wat zou je kunnen leren van een zonde die je begaan hebt of een vergissing die je gemaakt hebt?