Instituut
Les 26 Leerkrachtenmateriaal: Na de beproeving van je geloof


‘Les 26 Leerkrachtenmateriaal: Na de beproeving van je geloof’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal (2021)

‘Les 26 Leerkrachtenmateriaal’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal

Les 26 Leerkrachtenmateriaal

Na de beproeving van je geloof

In het Boek van Mormon staan veel voorbeelden van mensen die in moeilijke tijden met geloof in Jezus Christus handelden en hun geloof bevestigd kregen. In deze les krijgen de cursisten de kans om uit te leggen waarom geloof in Jezus Christus voorafgaat aan een geestelijke bevestiging, en aan te geven hoe ze met meer geloof in Hem kunnen handelen als ze voor een beproeving staan. De cursisten overdenken ook wat zij vanuit geloof kunnen doen om een getuigenis van het Boek van Mormon te krijgen of het te verdiepen.

Leswijzers

Ons onderwijs en de leerinteresse verbeteren

Gebruik waargebeurde verhalen en anekdotes. Om de leerinteresse van de cursisten te verbeteren, kunt u het beste waargebeurde verhalen of anekdotes uit het leven van profeten, de kerkgeschiedenis, conferentietoespraken en kerktijdschriften gebruiken. U kunt ook iets vertellen wat u zelf hebt meegemaakt, of de cursisten hun verhaal laten doen. Dergelijke verhalen kunnen evangeliebeginselen verduidelijken, zodat de cursisten voelen dat die waar en belangrijk zijn.

Moroni onderwijst het belang van in geloof handelen.

Laat de volgende anekdote van ouderling D. Todd Christofferson zien (u kunt eventueel tegen de cursisten zeggen dat die in sectie 1 van het voorbereidend materiaal staat):

Afbeelding
Ouderling D. Todd Christofferson

Lang voordat ik als algemeen autoriteit werd geroepen, kreeg ik zakelijke problemen die een paar jaar aanhielden. Soms kwam door deze problemen het welzijn van mij en mijn gezin in het geding en leek onze financiële ondergang gevaarlijk dichtbij. Ik bad om een wonderbaarlijke bevrijding. Hoewel ik daar vaak vurig en oprecht om gebeden heb, was het antwoord uiteindelijk nee.(‘Vertrouw dagelijks op God’, Liahona, februari 2015, 49–50.)

  • Hoe kan een dergelijk probleem iemands geloof in Jezus Christus op de proef stellen?

  • Kunnen jullie nog meer voorbeelden geven van problemen die iemands geloof op de proef kunnen stellen?

Vraag de cursisten Moroni’s leringen over geloof in Ether 12:3–7, 12, 18 door te nemen. Stel daarna de volgende vragen:

  • Wat kunnen we van Ether en Moroni leren over geloof oefenen? (Cursisten kunnen onder andere met het volgende komen: We verkrijgen geen getuigenis dan na de beproeving van ons geloof.)

  • Waarom denk je dat er van ons verwacht wordt dat we in geloof handelen voordat we een geestelijke bevestiging van God krijgen?

  • Hoe worden we zoal gezegend als we Jezus Christus in beproevingen trouw blijven? (U kunt eventueel het citaat van ouderling Richard G. Scott in sectie 1 van het voorbereidend studiemateriaal behandelen.)

Vraag de cursisten na te denken welke mensen in het Boek van Mormon met geloof in Jezus Christus handelden toen ze met beproevingen of benauwingen werden geconfronteerd. Zo nodig kunt u ze een paar minuten de tijd geven om de verhalen van die mensen te bestuderen. (De cursisten die de studieoefening in sectie 2 van het voorbereidend materiaal hebben gemaakt, kunnen nog eens doornemen wat ze al bestudeerd hebben.)

Splits daarna de klas op in groepjes, die de volgende vragen bespreken (herinner de cursisten eraan dat ze vergelijkbare vragen in sectie 2 van het voorbereidend materiaal hebben beantwoord):

  1. Hoe oefende die persoon of dat volk geloof in Jezus Christus? Welke zegeningen en goddelijke macht schonk de Heer hun nadat ze geloof in Hem hadden geoefend? (U kunt eventueel uitleggen dat we sommige zegeningen misschien pas in het hiernamaals krijgen.)

  2. Welke beginselen of gebruiken haal je uit dit verhaal? Hoe kun je die zelf toepassen?

U kunt de cursisten ook vragen om over de beginselen na te denken die ze hebben besproken, en hun gedachten en indrukken daarover op te schrijven.

Moroni nodigt lezers uit om een getuigenis van het Boek van Mormon te krijgen.

Geef het volgende scenario weer:

Stel je voor dat je een goede vriend een exemplaar van het Boek van Mormon hebt gegeven, en hebt getuigd dat het boek waar is. Je vriend zegt vervolgens: ‘Bedankt voor dit boek en je woorden. Ik heb al heel wat meningen over het Boek van Mormon gehoord. Iemand heeft me zelfs gezegd dat ik moest oppassen, omdat het vol met leugens staat.’

  • Hoe zou je reageren op de bedenkingen die je vriend over het Boek van Mormon heeft?

  • Hoe kun je de leringen in Ether 12:6 op deze situatie toepassen?

Laat een cursist Moroni 10:3–5 voorlezen. Laat de klas meelezen en nagaan hoe we een getuigenis van het Boek van Mormon krijgen.

  • Wat moeten we doen als we een getuigenis van het Boek van Mormon willen krijgen? (De cursisten kunnen het volgende beginsel, of een vergelijkbaar beginsel, formuleren: We krijgen een getuigenis van het Boek van Mormon als we onder het lezen de genade van de Heer overdenken en daarna God met een oprecht hart, eerlijke bedoeling en geloof in Christus vragen of het waar is.)

  • In welk opzicht is het accepteren van Moroni’s uitnodiging een geloofsdaad? (Het zal de cursisten wellicht helpen als ze nogmaals het citaat van ouderling Gene R. Cook in sectie 3 van het voorbereidend materiaal doornemen.)

Herinner de cursisten eraan dat hun in sectie 3 van het voorbereidend materiaal is gevraagd om op te schrijven hoe zij een geestelijke bevestiging hebben gekregen dat het Boek van Mormon waar is. Vraag een paar cursisten wat zij hebben geleerd over het zoeken naar en krijgen van een geestelijke bevestiging van het Boek van Mormon.

Behandel eventueel het volgende citaat van president Henry B. Eyring van het Eerste Presidium over Moroni’s belofte:

Afbeelding
President Henry B. Eyring

Ik hoop dat jullie allemaal die belofte op de proef hebben gesteld of dat binnenkort zullen doen. Het antwoord komt misschien niet in een enkele krachtige geestelijke ervaring. Bij mij verliep dat aanvankelijk stilletjes. Maar elke keer als ik daarna in het Boek van Mormon las en erover bad, kwam het met meer kracht tot mij.

Ik ben niet afhankelijk van wat er in het verleden is gebeurd. Om mijn levende getuigenis van het Boek van Mormon te behouden, ontvang ik de belofte van het Boek van Mormon vaak. Voor mij is de zegen van een getuigenis niet een permanente vanzelfsprekendheid. (‘E en levend getuigenis’, Liahona, mei 2011, 127.)

  • Wat doe je, of zou je kunnen doen, om je getuigenis van het Boek van Mormon te vergroten?

Voor de volgende keer

Vraag de cursisten te overdenken in welk opzicht hun leven anders zou zijn zonder geloof, hoop of naastenliefde. Vraag ze bij hun voorbereiding op de volgende les te overdenken wat ze kunnen doen om deze christelijke eigenschappen ten volle te bezitten.