Instituut
Les 19 Leerkrachtenmateriaal: Rechtschapen leven in een goddeloze tijd


‘Les 19 Leerkrachtenmateriaal: Rechtschapen leven in een goddeloze tijd’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal (2021)

‘Les 19 Leerkrachtenmateriaal’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal

Les 19 Leerkrachtenmateriaal

Rechtschapen leven in een goddeloze tijd

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Het Boek van Mormon werpt licht op de leringen van de Meester én ontmaskert de tactieken van de tegenstander.’ (‘Hoe zou ons leven er zonder het Boek van Mormon uitzien?Liahona, november 2017, 62; zie ook 2 Nephi 26–33.) In module 6 leren de cursisten de tactieken van de tegenstander onderkennen en vaststellen wat ze kunnen doen om zich tegen zijn kwade plannen te verdedigen. In deze les stellen de cursisten vast wat ze kunnen doen om sterk te blijven als ze op vervolging stuiten, en wat ze kunnen doen om rechtschapen te leven in een wereld die met allerlei kwaden is behept.

Leswijzers

Ons onderwijs en de leerinteresse verbeteren

Gebruik realistische scenario’s. Als cursisten het verband zien tussen hun eigen leven en wat ze in de Schriften bestuderen, zien ze in dat het woord van God wel degelijk relevant voor ze is, en hoe het ertoe kan leiden dat ze doeltreffend en rechtschapen handelen. Door scenario’s met levensechte casussen die actuele vragen, zorgen en uitdagingen behandelen, kunnen cursisten hun leven beter met de leer en beginselen in Gods woord verbinden. Door realistische scenario’s kunnen cursisten ook ontdekken dat het leven soms gecompliceerd is en dat antwoorden niet altijd voor het oprapen liggen.

De rechtschapen volgelingen van Jezus Christus worden te midden van vervolging versterkt.

U kunt de les eventueel beginnen met het volgende scenario of een ander relevant scenario dat u zelf bedenkt.

Anita is nog maar pas tot de kerk toegetreden. Haar ouders wilden haar niet meer kennen nadat ze zich had laten dopen. Aanvankelijk was iedereen in haar wijk heel vriendelijk. Onlangs hebben sommige leden echter lelijke dingen over haar verleden gezegd en haar zelfs bespot omdat ze het evangelie zo ijverig naleeft. Ze wil een getrouw lid van de kerk zijn, maar voelt zich ontmoedigd.

  • Waarom zou het dubbel zo zuur voor Anita zijn om juist door andere kerkleden te worden vervolgd?

  • Als Anita jou om hulp vroeg, wat zou je dan zeggen of doen?

Herinner de cursisten aan Helaman 3:24–34, waarin staat dat tienduizenden mensen lid van de kerk werden en dat ze zeer voorspoedig waren. Maar niet veel later begon hoogmoed in het hart van sommige kerkleden te sluipen. Ze begonnen de nederige, getrouwe leden te vervolgen.

Vraag de cursisten in Helaman 3:33–35 op te zoeken wat de nederige kerkleden hielp om ondanks vervolging sterk te blijven. Bepaal welke van de volgende vragen u wilt stellen om uw cursisten tot leren aan te zetten:

  • Welke leringen in deze verzen kunnen Anita of iemand anders in een vergelijkbare situatie helpen? (U kunt de waarheden die de cursisten noemen op het bord zetten, zoals: Als we vasten, bidden en ons hart aan God overgeven, zullen onze nederigheid en ons geloof in Jezus Christus groeien. Ons hart zal worden geheiligd, ondanks het kwetsende gedrag van anderen.)

  • Hoe is vasten, bidden en je hart aan God overgeven van invloed geweest op je geloof in Jezus Christus? (Zie Helaman 3:35.) Hoe hebben deze rechtschapen daden je geholpen toen anderen lelijk tegen je deden?

Laat eventueel de volgende vragen zien en geef uw cursisten de tijd om dieper over een of meer van de vragen na te denken. Laat ze een plan opstellen waarin ze opnemen hoe ze zullen handelen naar de ingevingen die ze ontvangen:

  • Hoe gaat het je af om anderen in de Kerk van Jezus Christus te verwelkomen en vriendschappelijk met ze om te gaan?

  • Hoe gaat het je af om je hart aan God over te geven?

  • Hoe kun je je geloof in Jezus Christus vergroten ondanks kwetsend gedrag van anderen?

Geef uw getuigenis of vraag een cursist te getuigen van de kracht die we krijgen als we in geloof handelen en ons hart aan God overgeven.

De Nephieten namen in goddeloosheid toe, maar Mormon en Moroni bleven de Heer trouw.

Vraag de cursisten voorbeelden te geven van nieuwsfeiten, culturele trends en gespreksonderwerpen op sociale media die onze naleving van het evangelie in de weg kunnen staan.

  • Welke omstandigheden in de dagen van Mormon en zijn zoon Moroni maakten het moeilijk om het evangelie na te leven? (Laat de cursisten zo nodig sectie 2 van het voorbereidend materiaal doornemen of laat ze de hoofdstukopschriften van Mormon 1–6 en Moroni 9 vluchtig doorkijken.)

  • Hoe zou het zijn geweest om in de tijd van Mormon en Moroni te leven?

Vraag de cursisten in Mormon 1:1–2, 15 en Moroni 9:25–26 naar mogelijke redenen te zoeken waarom Mormon en Moroni getrouw aan de Heer bleven, hoewel de samenleving door en door slecht was.

  • Welk beginsel kunnen we uit die verzen leren, waarmee we in goddeloze tijden trouw aan de Heer kunnen blijven? (Help de cursisten een beginsel af te leiden in de trant van: We kunnen sterker zijn dan de goddeloosheid in de wereld als we de goedheid van Jezus Christus ervaren en trouw aan Hem blijven.)

  • Wat denk je dat het betekent om de goedheid van Jezus Christus te ervaren?

  • Hoe helpt het ons als we ons op Jezus Christus focussen en zijn goedheid ervaren, om rechtschapen te blijven ondanks de goddeloosheid die ons omringt? (Moedig de cursisten aan de citaten van presidente Joy D. Jones en ouderling Neil L. Andersen in sectie 2 van het voorbereidend materiaal nog eens door te nemen.)

  • Hoe heeft jouw getuigenis van de goedheid van Jezus Christus en je geloof in Hem je geholpen om in weerwil van de heersende goddeloosheid goede keuzes te maken?

Herinner de cursisten eraan dat hun in sectie 2 van het voorbereidend materiaal is gevraagd om in het Boek van Mormon een persoon of een groep mensen, of iemand uit hun directe omgeving, te kiezen, die goddeloosheid onder ogen zag, maar getrouw bleef. (Zo nodig geeft u de cursisten de tijd om na te lezen wat ze hadden opgeschreven.) Kies, afhankelijk van de omvang van uw klas, voor een lesmethode waardoor iedere cursist de kans krijgt zijn of haar voorbeeld te bespreken.

Laat de volgende vraag zien:

  • Wat ga je op basis van wat je vandaag geleerd en gevoeld hebt, doen om sterker te worden in je overgave aan de Heer, zodat je bestand bent tegen de goddeloosheid in de wereld? (Moedig de cursisten aan om de ingevingen van de Heilige Geest die ze krijgen, op te schrijven en in praktijk te brengen.)

Voor de volgende keer

Lees dit citaat van de profeet Joseph Smith voor: ‘Het is vrijheidsliefde die mijn ziel inspireert – burgerlijke en godsdienstige vrijheid voor de hele mensheid.’ (Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith [2007], 372.) Vraag de cursisten of zij tijdens hun studie van het voorbereidend materiaal van de volgende les willen overwegen wat godsdienstvrijheid voor hen betekent. Vraag ze om voorbereid naar de les te komen en te bespreken wat zij kunnen doen om die vrijheid te steunen en in stand te houden.