Instituut
Les 12 Voorbereidend studiemateriaal: Onze behoefte aan een geestelijke wedergeboorte


‘Les 12 Voorbereidend studiemateriaal: Onze behoefte aan een geestelijke wedergeboorte’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal (2021)

‘Les 12 Voorbereidend studiemateriaal’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal

Les 12 Voorbereidend studiemateriaal

Onze behoefte aan een geestelijke wedergeboorte

Afbeelding
iemand wandelt in een wei

Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Het Boek van Mormon is onze reisgids op de weg van slecht naar goed naar beter, en bij onze inspanningen om een verandering van hart door te maken’ (‘De verzoening en de reis door het sterfelijk leven’, Liahona, april 2012, 12). In het Boek van Mormon wordt deze verandering omschreven als een geestelijke wedergeboorte, een verandering van hart, en een bekering. Terwijl je dit voorbereidend studiemateriaal bestudeert, kun je overwegen hoe het naleven van de leer van Christus je kan helpen om je bekering te verdiepen en meer op Jezus Christus te lijken.

Sectie 1

Hoe zal mijn bekering zich verdiepen als ik de leer van Christus naleef?

In de volgende samenvatting wordt beschreven wat er gebeurt als we ons oprecht bekeren:

Bekering omvat een gedragsverandering, maar het gaat verder dan gedrag; het is een verandering van ons wezen. Het is zo’n ingrijpende verandering dat de Heer en zijn profeten over een wedergeboorte spreken, een verandering van hart, en een doop met vuur. (Zie ‘Conversion’, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org)

Alma de jonge was bijvoorbeeld door een engel tot bekering geroepen. Hij ging gebukt onder het besef van zijn zonden. In zijn wanhoop wendde Alma zich tot de Heer. Zijn zonden werden hem vergeven en hij ervoer een geestelijke wedergeboorte (zie Mosiah 27:11–23).

Afbeelding
Alma de jonge bidt
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Zoek in Mosiah 27:25–26 op wat de Heer aan Alma leerde over de noodzaak van een geestelijke wedergeboorte.

Een geestelijke wedergeboorte, ofwel bekering, is niet iets wat zomaar gebeurt. ‘U komt tot bekering doordat u uw best doet om de Heiland te volgen. Dat houdt in dat u geloof oefent in Jezus Christus, u bekeert van uw zonden, u laat dopen, de gave van de Heilige Geest ontvangt en in geloof tot het einde volhardt [door de leer van Christus toe te passen]’ (Zie ‘Conversion’, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Het spirituele ontwaken van het volk van koning Benjamin maakt duidelijk dat de toepassing van de leer van Christus tot deze geestelijke wedergeboorte en bekering tot de Heer leidt.

Afbeelding
Koning Benjamin houdt redevoering

In zijn laatste rede onderwees koning Benjamin dat we allemaal ‘onnutte dienstknechten’ zijn en ‘eeuwig […] in de schuld staa[n]’ bij God (Mosiah 2:21–25, 34). Hij getuigde daarna dat we alleen door Jezus Christus verlost kunnen worden. Overmand door zijn boodschap, viel het volk van koning Benjamin in eerbied en ontzag ter aarde (zie Mosiah 3:17–4:2).

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Zoek in Mosiah 4:2–3 op hoe het volk van koning Benjamin de leer van Christus toepaste en welke zegeningen het ontving.

We lezen in Mosiah 4 dat koning Benjamin, nadat zijn volk vergeving van zijn zonden had gekregen, hun leerde in God te geloven en in geloof te leven, zodat ze ‘altijd vergeving van [hun] zonden [zouden] behouden’ (vers 12). Na zijn toespraak wilde koning Benjamin weten of het volk geloofde wat hij had gepredikt (zie Mosiah 5:1).

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Zoek in Mosiah 5:2–7 op wat de Heer voor het volk van koning Benjamin deed toen zij de leer van Christus toepasten.

Ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft het volgende over geestelijke wedergeboorte gezegd:

Afbeelding
Ouderling D. Todd Christofferson

U kunt zich afvragen: Waarom onderga ik die grote verandering niet wat sneller? U moet bedenken dat de buitengewone voorbeelden van het volk van koning Benjamin, Alma en anderen in de Schriften inderdaad buitengewoon zijn, en niet standaard. [Zie Ezra Taft Benson, ‘A Mighty Change of Heart’, Ensign, oktober 1989, 2–5.] Voor de meesten van ons zijn de veranderingen geleidelijker en is er meer tijd nodig. In tegenstelling tot onze lichamelijke geboorte is de wedergeboorte meer een proces dan een gebeurtenis. En deelname aan dat proces is het belangrijkste doel van het sterfelijk leven.

[…] Laten we iedere week waardig aan het avondmaal deelnemen en de hulp van de Heilige Geest inroepen om de laatste sporen van onzuiverheid te verwijderen. Ik getuig dat als u voortgaat op het pad van de geestelijke wedergeboorte, de verzoenende genade van Jezus Christus uw zonden en de smet van die zonden zal wegnemen, verleidingen hun aantrekkingskracht zullen verliezen en u door middel van Christus heilig wordt, zoals Hij en onze Vader heilig zijn. (‘Wederom geboren’, Liahona, mei 2008, 78.)

Bonnie L. Oscarson, voormalig algemeen jongevrouwenpresidente, heeft het zo gezegd:

Afbeelding
Presidente Bonnie L. Oscarson

Wij moeten allen naar een verandering van ons hart en zelfs van onze aard streven, zodat we geen verlangen meer hebben om de wereld te volgen, maar om God te behagen. Ware bekering is een proces dat tijd vergt. Het vereist de bereidheid om geloof te oefenen. […] Dat vergt regelmaat en dagelijkse inspanning. (‘Geloof ik?’, Liahona, mei 2016, 88.)

Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Je gedachten opschrijven

Als je dat wilt, kun je de video ‘The People of King Benjamin Make a Covenant (Mosiah 5)’ (3:41) bekijken. Schrijf daarna op wat jij nu kunt doen om op het verbondspad te blijven.

Sectie 2

Hoe kan ik de Heer laten zien dat ik werkelijk een verandering van hart wil?

Wat denk je dat we kunnen leren van het voorbeeld van de Anti-Nephi-Lehieten over bewust bezig zijn met het krijgen en behouden van een machtige verandering van hart? Deze voormalige Lamanieten waren ‘een wild en verstokt en woest volk’ geweest, ‘een volk dat er behagen in schepte Nephieten af te slachten en hen te beroven en te plunderen’ (Alma 17:14). De Anti-Nephi-Lehieten aanvaardden het evangelie van Jezus Christus toen Ammon en zijn broeders tot hen predikten, en zovelen als er ‘zich tot de Heer bekeerden, zijn nooit afvallig geworden’ (Alma 23:6).

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Zoek in Alma 24:9–11, 15, 19 op wat de Anti-Nephi-Lehieten deden om hun bekering tot de Heer te consolideren.

Afbeelding
Het zuiverende pad van gehoorzaamheid, offerande en toewijding, Dan Burr

Naar aanleiding van deze machtige verandering van hart die dit volk ervoer, kwam ouderling Bednar met deze raad:

Afbeelding
Ouderling David A. Bednar

Gekoesterde ‘wapens van opstand’ zoals zelfzucht, hoogmoed en ongehoorzaamheid afleggen, vereist meer dan geloof en kennis alleen. Overtuiging, nederigheid, berouw en overgave gaan vooraf aan het wegdoen van onze wapens van opstand. Bezitten u en ik nog steeds wapens van opstand die ons ervan weerhouden ons tot de Heer te bekeren? Zo ja, dan moeten we nu tot bekering komen. (Zie ‘Tot de Heer bekeerd’, Liahona, november 2012, 108–109.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Welke ‘wapens van opstand’ weerhouden jou ervan om een verandering van hart te ervaren?