Instituut
Les 14 Leerkrachtenmateriaal: Een werktuig in Gods handen worden


‘Les 14 Leerkrachtenmateriaal: Een werktuig in Gods handen worden’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal (2021)

‘Les 14 Leerkrachtenmateriaal’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal

Les 14 Leerkrachtenmateriaal

Een werktuig in Gods handen worden

Nadat de zoons van Mosiah zich tot het evangelie van Jezus Christus hadden bekeerd, werden ze heel goede zendelingen en brachten ze veel Lamanieten tot de Heer. In deze les bespreken de cursisten hoe hun eigen diepere bekering hun verlangen om het evangelie uit te dragen kan versterken. De cursisten overdenken ook wat ze kunnen doen om een doeltreffender werktuig in de handen van God te worden wanneer ze Israël helpen vergaderen in voorbereiding op de wederkomst van de Heer.

Leswijzers

Alma en de zoons van Mosiah gaan na hun bekering onder de Lamanieten prediken.

Laat de volgende uitspraken zien. Laat de cursisten zichzelf voor elke uitspraak een cijfer toekennen op een schaal van 1 tot 5 (1 = volledig mee oneens; 5 = volledig mee eens).

  1. Ik wil het evangelie uitdragen.

  2. Ik bid dat ik het evangelie kan uitdragen.

  3. Het evangelie uitdragen is een natuurlijk en normaal deel van mijn leven.

  4. Ik streef ernaar een doeltreffend werktuig in de handen van God te zijn door het evangelie uit te dragen.

Als de cursisten klaar zijn met deze oefening, laat u ze de volgende vraag zien: Wat kan ik doen om een doeltreffender werktuig te worden in het uitdragen van het evangelie van Jezus Christus? Vraag de cursisten ingevingen op te schrijven die hen kunnen helpen om deze vraag te beantwoorden.

Herinner de cursisten eraan dat de zoons van Mosiah werktuigen in Gods handen werden, omdat ze om zijn Geest vastten en baden, en het evangelie predikten (zie Alma 17:3, 9, 11; 26:3, 15). Laat de cursisten in Mosiah 27:35–36 en Mosiah 28:1–3 opzoeken hoe het hart van de zoons van Mosiah na hun bekering veranderde.

Ons onderwijs en de leerinteresse verbeteren

Stel vragen die de leerervaring in het hart legt. Als u ziet dat de cursisten een evangeliebeginsel verstandelijk begrijpen, stel dan vragen die de leerervaring naar het hart verleggen. Dit soort vragen geeft de cursisten de kans om hun eigen hart te onderzoeken, uit hun eigen ervaringen te putten en hun eigen getuigenis te geven. Dergelijke vragen kunnen er zo uitzien: ‘Wanneer heb jij … meegemaakt?’, ‘Hoe weet je dat …?’ of ‘Hoe denk je over …?’

  • Wat viel je op aan de verlangens van de zoons van Mosiah? Hoe is hun bekering van invloed geweest op hun verlangen om een werktuig in de handen van God te zijn? Wat kunnen we daarvan leren? (Vraag de cursisten het citaat van President Dallin H. Oaks in sectie 1 van het voorbereidend studiemateriaal door te nemen. Schrijf aan de hand van de antwoorden van de cursisten een beginsel op het bord dat hiermee vergelijkbaar is: Naarmate onze bekering zich verdiept, neemt ons verlangen en onze bereidheid om een werktuig in Gods handen te zijn en het evangelie uit te dragen toe.)

  • Waarom denk je dat een diepere bekering van invloed is op ons verlangen om het evangelie uit te dragen? Hoe zouden we ons door een goed begrip van dit beginsel beter op een zending kunnen voorbereiden of beter het evangelie kunnen uitdragen?

  • Welke voorbeelden uit de Schriften of de kerkgeschiedenis illustreren dit beginsel? Uit welke ervaringen is jou gebleken dat dit beginsel waar is? (U kunt de cursisten vragen hun voorbeeld en hun persoonlijke ervaringen met iemand in de klas te bespreken.)

Geef de cursisten een paar minuten de tijd om de eerder ingevulde zelfbeoordeling door te nemen en na te denken over de vraag die aan het begin van de les is opgeworpen. Als u dat wilt, kunt u ze vragen hun gedachten en gevoelens op te schrijven die ze in de les hebben gehad.

De zoons van Mosiah worden een werktuig in de handen van de Heer.

Ze kunnen ook vertellen op welke eventuele obstakels ze zijn gestuit toen ze het evangelie uitdroegen. (U kunt hun antwoorden desgewenst op het bord zetten en bespreken hoe die obstakels ons ervan weerhouden het evangelie uit te dragen.)

Zet de volgende onvolledige uitspraak op het bord: We kunnen een doeltreffender werktuig in Gods handen zijn als we …

Bespreek in het kort de obstakels waarmee de zoons van Mosiah te maken kregen toen ze het evangelie onder de Lamanieten begonnen uit te dragen (zie sectie 2 van het voorbereidend studiemateriaal). Laat de cursisten in Alma 17:2–3, 9–11 opzoeken wat de zoons van Mosiah deden om obstakels te overwinnen en doeltreffende werktuigen in Gods handen te worden.

  • Hoe kunnen we wat we van de zoons van Mosiah leren, gebruiken om de uitspraak op het bord af te maken en zo een beginsel te formuleren? (Maak met de antwoorden van de cursisten de stelling op het bord af, zodat er een beginsel ontstaat zoals: We kunnen een doeltreffender werktuig in Gods handen zijn als we bidden, vasten en de Schriften onderzoeken.)

Vraag de cursisten in Alma 17:2–3 op te zoeken welke geestelijke zegeningen deze zendelingen kregen, nadat ze hadden gebeden, gevast en de Schriften onderzocht. (Help de cursisten nog een beginsel eruit te lichten, zoals: Als we bidden, vasten en de Schriften onderzoeken, kunnen we de geest van openbaring ontvangen.)

  • Hoe werd Ammon door de geest van openbaring geholpen om een doeltreffend werktuig in Gods handen te zijn? (U zou een cursist kunnen vragen om kort over Ammons gesprek met koning Lamoni te vertellen, en daarna Alma 18:33–35 lezen.)

  • Waarom is het van essentieel belang dat we de geest van openbaring hebben als we een werktuig in Gods handen willen zijn?

  • Hoe heeft de geest van openbaring jou geholpen om een doeltreffender werktuig in Gods handen te zijn?

Als u dat wilt, kunt u de volgende uitspraak van president Russell M. Nelson door een cursist laten voorlezen:

Afbeelding
President Russell M. Nelson

Streven we ernaar om [Jezus Christus] te horen – echt te horen – dan worden we in iedere situatie geleid in wat we moeten doen. […]

Ik smeek u nogmaals om er alles aan te doen uw geestelijk vermogen te vergroten, zodat u openstaat voor persoonlijke openbaring. (‘Hoor Hem’, Liahona, mei 2020, 89, 90.)

Vraag de cursisten het citaat van ouderling Dieter F. Uchtdorf in sectie 3 van het voorbereidend studiemateriaal door te lezen en de volgende vragen te overdenken:

  • Wie kan ik vragen dichter tot de Heiland te komen?

  • Wat kan ik doen om een werktuig in de handen van de Heer te zijn, zodat ik die persoon dichter tot Christus kan brengen?

Geef de cursisten de tijd om hun gedachten en gevoelens op te schrijven. U kunt een paar cursisten die dat willen, ook laten vertellen wat ze van plan zijn.

Leg uit dat de zoons van Mosiah dankzij hun voorbereiding ook de geest van profetie ontvingen. Daardoor konden ze met macht en gezag prediken. (Misschien is het nuttig om uit te leggen dat de zinsnede ‘de geest van profetie’ kan verwijzen naar ‘het getuigenis van Jezus’ [Openbaring 19:10].) Zeg tegen de cursisten dat ook wij vergelijkbare zegeningen kunnen ontvangen als we doen wat nodig is om een werktuig in Gods handen te worden.

U kunt uw getuigenis geven dat we met de hulp van de Heer werktuigen in zijn handen kunnen zijn en Israël kunnen helpen vergaderen.

Voor de volgende keer

Vraag de cursisten te overdenken hoe goed zij voorbereid zijn op de wederkomst van Christus. Zeg dat in de volgende module het bezoek van de Heiland aan de Nephieten wordt behandeld. De volgende les gaat over de gebeurtenissen die voorafgingen aan het bezoek van de Heiland aan de Nephieten. Moedig de cursisten aan om bij hun voorbereiding op die les te kijken wat zij daarvan kunnen leren over hun voorbereiding op zijn komst in de laatste dagen.