Instituut
Les 9 Voorbereidend studiemateriaal: Geloof in Jezus Christus


‘Les 9 Voorbereidend studiemateriaal: Geloof in Jezus Christus’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal (2021)

‘Les 9 Voorbereidend studiemateriaal’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal

Les 9 Voorbereidend studiemateriaal

Geloof in Jezus Christus

Afbeelding
een jongere houdt een plaat van Jezus Christus omhoog

Heb je ooit sterk verlangd om je te verbeteren en te veranderen zodat je meer op de Heiland lijkt? Broeder Brian K. Ashton, voormalig tweede raadgever in het algemeen zondagsschoolpresidium, heeft gezegd: ‘De leer van Christus geeft ons toegang tot de geestelijke macht die ons uit onze huidige geestelijke toestand verheft naar een toestand waarin we zoals de Heiland vervolmaakt kunnen worden.’ (‘De leer van Christus’, Liahona, november 2016, 106.) ‘De leer van Christus’ verwijst naar geloof in Hem en zijn verzoening, bekering, doop, de gave van de Heilige Geest ontvangen en tot het einde toe volharden (zie 2 Nephi 31:2, 10–21; 3 Nephi 27:13–22). Overdenk terwijl je de leer van Christus met geloof in Hem bestudeert, hoe je zou willen veranderen en wat voor iemand je zou willen worden.

Sectie 1

Hoe kan ik mijn geloof in Jezus Christus vergroten?

In de volgende samenvatting wordt uitgelegd wat het betekent om geloof in Jezus Christus te hebben:

Geloof in Jezus Christus houdt in volledig op Hem te vertrouwen – je te verlaten op zijn oneindige macht, alwetendheid en liefde. Het sluit in dat je in zijn leringen gelooft. Het houdt in dat je gelooft dat Hij, hoewel wij niet alles begrijpen, dat wel doet. […] Hij is altijd bereid je te helpen wanneer je zijn bede als leidraad neemt: ‘Vertrouw op Mij bij iedere gedachte; twijfel niet, vrees niet’ (Leer en Verbonden 6:36). (‘Faith in Jesus Christ’, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org.)

Bisschop Richard C. Edgley, voormalig raadgever in de Presiderende Bisschap, heeft gezegd: ‘Geloof is een keuze, en we moeten ernaar zoeken en het ontwikkelen.’ (‘Geloof – de keuze is aan u’, Liahona, november 2010, 32.)

De profeet Alma predikte het beginsel geloof op indringende wijze. Alma maakte zich zorgen over de Zoramieten, die niet meer in Jezus Christus geloofden en de kerk de rug hadden toegekeerd. Toen Alma en zijn zendingscollega’s tot hen gingen prediken, zagen ze dat sommige Zoramieten zich door hun armoede hadden verootmoedigd en ontvankelijk voor hun boodschap waren. Hij wilde ze duidelijk maken dat de Heiland hun leven kon veranderen. (Zie Alma 31–32.)

In zijn onderricht aan de Zoramieten vergeleek Alma Gods woord met een zaadje. Hij legde uit dat het zal groeien als we het in ons hart zaaien en het zorgvuldig verzorgen door geloof te oefenen (zie Alma 32:26–33).

Afbeelding
zaden beginnen te ontkiemen
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Markeer in Alma 32: 21, 27–30 de woorden of zinsneden die uitleggen hoe we in geloof groeien.

Naar aanleiding van Alma’s metafoor over een zaadje dat Gods woord voorstelt, heeft president Dieter F. Uchtdorf, toenmalig lid van het Eerste Presidium, gezegd:

Afbeelding
President Dieter F. Uchtdorf

Te vaak staan wij tegenover het evangelie zoals boeren die in de ochtend zaaien en in de middag al willen oogsten. […]

Weten dat het zaadje goed is, is niet genoeg. Wij moeten het ‘met grote zorgvuldigheid verzorgen, zodat [het] wortel zal schieten’ [Alma 32:37].

Discipelschap is geen kijksport. Denk niet dat de zegeningen van geloof ons deel zullen zijn als we louter aan de zijlijn staan. Onze gezondheid zal er toch ook niet op vooruitgaan als we liggend op de sofa naar sportwedstrijden op tv kijken en de atleten advies toeroepen. (Zie ‘Het pad van het discipelschap)’, Liahona, mei 2009, 76, 77.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Welke raad zou je aan iemand geven die ontmoedigd is, omdat hij of zij in geloof gehandeld heeft, maar nog niet de vruchten van geloof heeft geoogst?

Sectie 2

Hoe brengt het in geloof verzorgen van Gods woord mij dichter tot Jezus Christus?

Alma legde uit dat we kunnen zien dat het zaadje goed is en dat ons geloof zal vergroten, als het ontkiemt en groeit. Na die eerste groei moet je, zo waarschuwde Alma, je ‘geloof niet terzijde leggen’ en niet vergeten de boom te verzorgen (zie Alma 32:30–38).

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Kijk in Alma 32:41–43 welke zegeningen je krijgt als je de boom je hele leven onafgebroken met geloof verzorgt.

Afbeelding
mensen plukken vruchten van de boom des levens

Nadat Alma zijn onderwijs over geloof aan de Zoramieten had afgerond, legde hij uit wat het zaadje voorstelde dat zij in hun hart moesten zaaien. Het was de boodschap dat Jezus Christus de Zoon van God is, die ‘zal lijden en sterven om hun zonden te verzoenen; en dat Hij wederom uit de doden zal opstaan’ (Alma 33:22–23). Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft geschreven:

Afbeelding
Ouderling Jeffrey R. Holland

In deze briljante redevoering voert Alma de lezer mee van een algemene toelichting waarin geloof in het woord van God met een zaadje vergeleken wordt, naar een gerichte uiteenzetting over geloof in Christus als het Woord van God, dat is uitgegroeid tot een boom die vruchten voortbrengt, een boom waarvan de vrucht precies voldoet aan Lehi’s eerdere beschrijving van de liefde van Christus. […] Christus is het zaad, de boom en de vrucht van het eeuwige leven. (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon [1997], 169.)

Afbeelding
Jezus Christus
Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Hoe is jouw getuigenis en bekering beïnvloed doordat je in geloof hebt gehandeld, en Jezus Christus en zijn evangelie in je hart hebt gezaaid?

Sectie 3

Hoe ben ik erbij gebaat als ik geloof in Jezus Christus oefen?

Toen Moroni zijn werk aan het Boek van Mormon aan het afronden was, besloot hij een redevoering toe te voegen die zijn vader, Mormon, vele jaren eerder had gehouden (zie Moroni 7:1). In deze redevoering legde Mormon uit wat er met geloofsmacht kan worden bewerkstelligd.

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Moroni 7:25–26, 33 en overdenk de zegeningen en wonderen die zich kunnen ontvouwen als we geloof in Jezus Christus oefenen.

Ouderling Richard G. Scott van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft aangegeven hoe ons geloof in Christus meer macht in ons leven brengt:

Afbeelding
Ouderling Richard G. Scott

Het verkrijgen van onwrikbaar geloof in Jezus Christus betekent een zee van helder licht in uw leven brengen. U hoeft niet langer alleen te worstelen met problemen die u onmogelijk zelf kunt oplossen of beheersen, want Hij heeft gezegd: ‘Indien u geloof in Mij hebt, zult u macht hebben om alles te doen wat Ik raadzaam acht’ (Moroni 7:33; cursivering toegevoegd).

Als u moedeloos, gekweld door overtreding, ziek of eenzaam bent, of wanhopig behoefte hebt aan troost en steun, getuig ik plechtig dat de Heer u zal helpen als u de geestelijke wet waarop die hulp is gegrond, nauwgezet gehoorzaamt. Hij is uw Vader. U bent zijn kind. Hij heeft u lief. Hij zal u nooit in de steek laten. Ik weet dat Hij u zal helpen. (‘Obtaining Help from the Lord’, Ensign, november 1991, 86.)

Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Je gedachten opschrijven

Kies een of twee mensen in het Boek van Mormon uit die geloof in Jezus Christus toonden. Schrijf op hoe ze daarvoor werden gezegend. Bereid je voor om in de klas over je voorbeelden te vertellen. Je kunt ook overwegen op welke manieren jij de macht van de Heer hebt gevoeld toen je geloof in Hem oefende.