Instituut
Les 10 Voorbereidend studiemateriaal: Bekering en vergeving


‘Les 10 Voorbereidend studiemateriaal: Bekering en vergeving’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal (2021)

‘Les 10 Voorbereidend studiemateriaal’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal

Les 10 Voorbereidend studiemateriaal

Bekering en vergeving

Afbeelding
peinzende jongevrouw

Bekering maakt deel uit van de leer van Jezus Christus. Zij is zijn gave aan wie willen veranderen en zich van zonde willen reinigen. Weet je nog hoe je je voelde nadat je voor iets oprecht je excuses had aangeboden en je had bekeerd? Ouderling Richard G. Scott van het Quorum der Twaalf Apostelen zei er dit over: ‘Denk eraan: bekering is geen straf. Het is het hoopgevende pad naar een heerlijker toekomst.’ (‘Persoonlijke kracht door de verzoening van Jezus Christus’, Liahona, november 2013, 84.) Denk terwijl je dit voorbereidend materiaal bestudeert na over de gave van bekering en vergeving. Hoe biedt dit geschenk van de Heiland je de mogelijkheid om te leren, te groeien en meer op Hem te lijken?

Sectie 1

Hoe kan ik mij oprecht bekeren en van de Heer vergeving voor mijn zonden ontvangen?

Alma de jonge geloofde niet in de leringen van zijn vader, Alma de oude. Samen met de zoons van koning Mosiah probeerde Alma de jonge daadwerkelijk de kerk van de Heiland te gronde te richten. Terwijl zij daar druk mee bezig waren, verscheen er een engel van de Heer aan hen, die Alma waarschuwde dat hij ermee moest ophouden, anders zou hij ‘worden verworpen’ (Mosiah 27:16). Door angst overvallen, kon Alma niet spreken of zich bewegen. De zoons van Mosiah droegen Alma de jonge naar zijn vader en vertelden wat er was gebeurd. (Zie Mosiah 27:8–20.)

Afbeelding
Zijn vader was verheugd, Walter Rane
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees dit verhaal in Mosiah 27:35 en Alma 36:12–13, 17–21, 24. Markeer eventueel de beginselen over bekering en vergeving in deze passages of stel een lijstje met die beginselen op. Dan kun je die desgevraagd in de klas naar voren brengen. Denk eraan dat Alma’s ervaring veel dramatischer was dan wat wij doormaken als we ons bekeren. Toch kunnen we er mooie beginselen uit leren.

Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft het volgende duidelijk gemaakt over de belangrijke rol die de Heer in onze bekering speelt:

Afbeelding
Ouderling Jeffrey R. Holland

Christus is de drijfkracht achter alle bekering. […] Alma was door de leringen van zijn vader geraakt, maar het is vooral belangrijk dat de profetie die hij zich herinnerde, ging over ‘de komst van een zekere Jezus Christus, een Zoon van God, om voor de zonden der wereld verzoening te doen’ (Alma 36:17). Dat is de naam en dat is de boodschap die iedereen moet horen. […] Wat voor gebeden we ook uitspreken, wat voor behoeften we ook hebben, ze zijn allemaal van die smeekbede afhankelijk: ‘O Jezus, Zoon van God, wees barmhartig jegens mij.’ Hij is bereid om die barmhartigheid te tonen. Hij heeft zelfs zijn leven gegeven om die te kunnen verlenen. (However Long and Hard the Road [1985], 85.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Kies een van de volgende vragen waarop je graag een goed antwoord zou willen hebben:

  • Wat houdt bekering nu werkelijk in? Ik heb de stappen van bekering doorlopen, maar ik voel geen verschil.

  • Waar vind ik de kracht om echt te veranderen? Ik ben ontmoedigd omdat ik heel hard probeer te veranderen, maar ik blijf dezelfde fouten maken.

  • Waarom zou ik me zelfs maar willen bekeren? Mijn zonden zijn zo erg dat ik geen vergeving kan ontvangen.

Overdenk Alma’s relaas en andere voorbeelden in het Boek van Mormon die de vraag van jouw keuze zouden kunnen helpen beantwoorden. Bereid je voor om in de klas desgevraagd te vertellen welke beginselen en passages die vraag het beste beantwoorden.

Sectie 2

Hoe maakt het offeren van een gebroken hart en een verslagen geest deel uit van oprechte bekering?

De Nephieten hielden zich tot het bezoek van Jezus Christus aan de wet van Mozes. Als onderdeel van de wet van Mozes gebood de Heiland zijn volk dierenoffers te brengen, als een zinnebeeld van het zoenoffer dat Hij zou brengen.

Afbeelding
Lehi en zijn gezin brengen een brandoffer
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Toen de Heiland tot de Nephieten sprak die de verwoesting ten tijde van zijn dood hadden overleefd, maakte Hij bekend dat Hij geen dierenoffers meer zou aanvaarden. Zoek in 3 Nephi 9:19–20 op welk nieuw offer de Heiland van zijn volk verlangde.

Ouderling Bruce D. Porter van de Zeventig heeft de betekenis van ‘een gebroken hart en een verslagen geest’ nader omschreven (3 Nephi 9:20):

Afbeelding
Ouderling Bruce D. Porter

Wanneer we gezondigd hebben en vergiffenis willen, houden een gebroken hart en een verslagen geest in dat we ‘de droefheid die overeenkomstig de wil van God is’ doormaken (2 Korinthe 7:10). Dat vindt plaats als ons verlangen naar reiniging zo groot is dat ons hart door verdriet wordt gepijnigd en we ernaar smachten om vrede met onze hemelse Vader te hebben. Wie een gebroken hart en een verslagen geest hebben, zijn bereid alles te doen wat God van ze vraagt zonder weerstand te bieden of wrok te koesteren. Niet langer doen we het op onze manier, maar we leren het op Gods manier te doen. Met een dergelijke onderworpenheid kan de verzoening in werking treden en kan ware bekering plaatsvinden. (‘E en gebroken hart en een verslagen geest’, Liahona, november 2007, 32.)

Afbeelding
jonge vrouw voelt berouw over zonde
Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Wat kun jij doen om de Heer te laten zien dat je oprecht verlangt Hem een gebroken hart en een verslagen geest te offeren?

Sectie 3

Waarom is de Heiland graag bereid mij mijn zonde te vergeven?

Toen Mosiah koning was, haalden ‘velen […] van het opkomend geslacht’ (Mosiah 26:1) de leden van de kerk over om ernstige zonden te begaan. Alma de oude wist niet goed hoe hij met de situatie moest omgaan. Daarom bad hij om leiding.

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees in Mosiah 26:22, 30 wat Alma de oude zei over de manier waarop de Heer vergeving schenkt.

Ouderling Dale G. Renlund van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft verklaard:

Afbeelding
Ouderling Dale G. Renlund

Jezus Christus kan zonden vergeven, omdat Hij de prijs voor onze zonden heeft voldaan [zie Jesaja 53:5].

Onze Heiland kiest ervoor om zonden te vergeven omdat Hij op weergaloze wijze mededogend, barmhartig en liefdevol is.

Onze Heiland wil ons vergiffenis schenken, omdat dat een van zijn goddelijke eigenschappen is.

En omdat Hij de Goede Herder is, is Hij blij als we ervoor kiezen ons te bekeren [zie Lukas 15:4–7; Leer en Verbonden 18:10–13]. (Zie ‘Bekering: een vreugdevolle keuze’, Liahona, november 2016, 123; cursivering toegevoegd.)

Ook heeft ouderling Neil L. Andersen van het Quorum der Twaalf Apostelen gezegd:

Afbeelding
Ouderling Neil L. Andersen

Ik sta versteld over de omsluitende armen van barmhartigheid en liefde die de Heiland de boetvaardige biedt, hoe zelfzuchtig de verzaakte zonde ook was. Ik getuig dat de Heiland onze zonden kan en graag wil vergeven. (‘Bekeer u opdat Ik u moge genezen’, Liahona, november 2009, 40.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Als je kunt geloven en accepteren dat Jezus Christus bereid, in staat en verlangend is jou je zonden te vergeven en je schuld weg te nemen, hoe kan dat invloed hebben op jouw benadering van bekering?