Instituut
Les 7 Voorbereidend studiemateriaal: De versterkende macht van Jezus Christus


‘Les 7 Voorbereidend studiemateriaal: De versterkende macht van Jezus Christus’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal (2021)

‘Les 7 Voorbereidend studiemateriaal’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal

Les 7 Voorbereidend studiemateriaal

De versterkende macht van Jezus Christus

Afbeelding
Zijn hand blijft uitgestrekt, Elizabeth Thayer

Denk kort na over een lichamelijk, mentaal, emotioneel of geestelijk probleem dat je hebt gehad. Denk ook aan de momenten waarop je je zwak of onbekwaam voelt. President Dallin H. Oaks van het Eerste Presidium heeft verklaard: ‘Zo zien wij dat de Heiland vanwege zijn verzoening hulp kan bieden bij alle pijnen en benauwingen in ons aardse bestaan.’ (‘Gesterkt door de verzoening van Jezus Christus’, Liahona, november 2015, 62.) Overdenk bij je studie van de verzoening van Jezus Christus hoe de Heer jou geholpen heeft en je blijft helpen om in benauwingen te volharden en zwakheid te overwinnen.

Sectie 1

Hoe kan de Heiland mij helpen met mijn benauwingen en ziekten?

President Tad R. Callister, voormalig algemeen zondagsschoolpresident, heeft als volgt over de omvang van Jezus’ verzoening gesproken:

Afbeelding
President Tad R. Callister

De verzoening van Jezus Christus […] maakt het voor ons mogelijk bij God terug te keren, meer op Hem te gaan lijken en een volheid van vreugde te hebben. Dit is mogelijk doordat er vier obstakels zijn overwonnen:

  1. Lichamelijke dood

  2. Geestelijke dood als gevolg van Adams keuze en onze zonden

  3. Onze benauwingen en ziekten

  4. Onze zwakheden en onvolmaaktheden

(Zie ‘De verzoening van Jezus Christus’, Liahona, mei 2019, 85.)

De eerste twee obstakels zijn in les 6, ‘De oneindige verzoening van Jezus Christus’, behandeld. Laten we ons nu buigen over het derde en vierde obstakel en hoe Jezus’ verzoening die overwint.

Rond 83 v.C. trad Alma de jonge af als opperrechter om het woord van God in het hele land te prediken. In de stad Gideon profeteerde Alma dat de Verlosser op aarde zou worden geboren en onder zijn volk zou wonen. Ook zou Hij pijnen, benauwingen en verzoekingen doorstaan.

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Zoek in Alma 7:11–12 naar de redenen waarom Jezus Christus deze aardse ellende op Zich heeft genomen.

Afbeelding
Christus in Gethsémané, Heinrich Hofmann

Over deze opmerkelijke lering in het Boek van Mormon heeft presiderend bisschop Gérald Caussé gezegd:

Afbeelding
Bisschop Gérald Caussé

De Gezalfde heeft niet alleen onze zonden op Zich genomen, maar ook onze smarten, zwakheden, droefenissen, ziekten en alle aandoeningen van het sterfelijk leven. Er is geen zielenleed, pijn of verdriet dat Hij niet voor ons heeft doorstaan [zie Alma 7:11–12]. (‘Het levende bewijs van de levende Christus’, Liahona, mei 2020, 39.)

Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Ouderling David A. Bednar

In een moment van zwakte roepen we misschien uit: ‘Niemand weet wat ik doormaak. Niemand begrijpt me.’ Maar de Zoon van God begrijpt ons volkomen, want Hij heeft onze persoonlijke lasten gevoeld en gedragen. En vanwege zijn oneindige en eeuwige offer (zie Alma 34:14) heeft Hij een volmaakt invoelingsvermogen en kan Hij zijn arm van barmhartigheid naar ons uitstrekken. Hij kan zijn hand uitstrekken, ons aanraken, te hulp komen, genezen en sterken zodat we meer kunnen zijn dan we ooit zelf kunnen bewerkstelligen. Hij kan ons helpen om datgene te doen wat we nooit op eigen kracht kunnen doen. (‘Hun lasten met gemak dragen’, Liahona, mei 2014, 90.)

Afbeelding
vrouw denkt na
Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Je gedachten opschrijven

Hoe helpt het jou dat de Heiland al jouw benauwingen en ziekten volmaakt begrijpt? Wanneer heb je gevoeld dat Hij je in tijden van beproeving de hand heeft gereikt, je heeft getroost of gesterkt?

Sectie 2

Hoe kan de Heiland mij helpen met mijn zwakheden en onvolmaaktheden?

Moroni, de laatste schrijver in het Boek van Mormon, voegde een ingekorte versie van de platen van Ether toe, die het verhaal van de Jaredieten en de woorden van de broer van Jared bevatte. Moroni was verrast door de kracht die van de woorden van de broer van Jared uitging. Hij maakte zich zorgen, want in zijn ogen schoot zijn eigen manier van schrijven, en die van de andere profeten in het Boek van Mormon, tekort.

Afbeelding
Moroni schrijft op gouden platen
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Zoek in Ether 12:23–27 op hoe Moroni zich over zijn zwakheid voelde. Overdenk hoe de Heer op Moroni reageerde en hoe dat ook jou tot zegen kan zijn.

Zuster Michelle D. Craig, eerste raadgeefster in het algemeen jongevrouwenpresidium, plaatste onze zwakheden en tekortkomingen in een eeuwig perspectief:

Afbeelding
Zuster Michelle D. Craig

Het hoeft ons niet te verbazen dat we ons goddelijk potentieel niet ten volle benutten. En dat we alleen niet goed genoeg zijn, hoeft ook geen betoog. Maar het goede nieuws van het evangelie is dat we met Gods genade goed genoeg zijn. […]

De verrassende waarheid is dat onze zwakheden ons tot zegen kunnen zijn als we ons verootmoedigen en ons tot Christus wenden. […]

Sterker nog, de wonderen van Jezus vonden vaak plaats omdat Hij een nood, behoefte, fout of gebrek zag. (Zie ‘Goddelijke ontevredenheid’, Liahona, november 2018, 54.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Wanneer heb je een zwakheid met de hulp van de Heiland tot een zegen voor jezelf of iemand anders zien uitgroeien?

Sectie 3

Hoe kan ik de genade van de Heer meer in mijn leven uitnodigen?

In zijn kroniek getuigde Nephi dat Mozes de kinderen van Israël door de kracht van Gods genade uit slavernij had geleid. Nephi schreef: ‘Zowaar […] als de Here God leeft, [is] er geen andere naam onder de hemel gegeven waardoor een mens kan worden gered, dan deze Jezus Christus’ (2 Nephi 25:20). Nephi leerde zijn volk dat alleen de genade van Jezus Christus, niet uitsluitend gehoorzaamheid aan de wet van Mozes, hen kon redden. Genade is ‘goddelijke hulp of kracht [die] wordt gegeven dankzij Gods barmhartigheid en liefde. […] De genade [is] er door Jezus Christus gekomen.’ (Gids bij de Schriften, ‘Genade’.)

Afbeelding
Christus bezoekt de Nephieten, Minerva Teichert
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees 2 Nephi 25:23, 29 en bedenk wat jij moet doen om de genade van de Heer in je leven te brengen.

De zinsnede ‘na alles wat wij kunnen doen’ (2 Nephi 25:23) kan beangstigend overkomen. Overweeg hoe de volgende citaten van twee leden van het Quorum der Twaalf Apostelen ons meer begrip van deze zinsnede kunnen geven.

Afbeelding
Ouderling D. Todd Christofferson

We hoeven niet aan een bepaalde ondergrens in vaardigheid of goedheid te voldoen voordat God ons zal helpen. Goddelijke hulp staat ons elk uur van elke dag ter beschikking, waar we ons ook op het pad van gehoorzaamheid bevinden. Maar ik weet ook dat verlangen naar zijn hulp niet volstaat. We moeten onszelf inspannen, ons bekeren en voor God kiezen, zodat Hij in ons leven werkzaam kan zijn met inachtneming van de gerechtigheid en morele keuzevrijheid. (Zie D. Todd Christofferson, ‘Voor eeuwig vrij, om zelfstandig te handelen’, Liahona, november 2014, 19.)

Afbeelding
Ouderling Ulisses Soares

De Heer zal, door zijn genade, ieder van ons ons kruis helpen dragen en onze lasten licht maken. […] Geef het alsjeblieft nooit op als het niet lukt. Denk nooit dat je niet in staat bent om zonden de rug toe te keren en verslaving te overwinnen. Je kunt het je niet veroorloven om het op te geven, en om zwak en zondig te blijven! Doe altijd je best en laat door je daden zien dat je het vat van binnen wilt reinigen, zoals de Heiland ons heeft geleerd. […] Soms komen oplossingen voor bepaalde problemen pas als we er vele maanden aan hebben gewerkt. De belofte in het Boek van Mormon ‘dat wij, na alles wat wij kunnen doen, door de genade worden gered’ [2 Nephi 25:23], is in deze omstandigheden van toepassing. Bedenk dat de gave van genade door de Heiland ‘niet noodzakelijkerwijs in tijd beperkt is tot “na” alles wat wij kunnen doen. We kunnen zijn genade vóór, tijdens en na onze eigen inspanningen ontvangen.’ [Zie Bruce C. Hafen, The Broken Heart: Applying the Atonement to Life’s Experiences (1989), 155–156.] (Ulisses Soares, ‘Ons kruis opnemen’, Liahona, november 2019, 113–114.)

Afbeelding
bespreken (pictogram)

Vertellen wat je geleerd hebt

Overweeg een vriend(in) of een familielid te vertellen wat je geleerd hebt over de zinsnede ‘dat wij, na alles wat wij kunnen doen, door de genade worden gered’ (2 Nephi 25:23). Hoe denk je dat je de versterkende macht van Jezus Christus meer in je leven kunt brengen om je met bepaalde zwakheden of onbekwaamheden te helpen?