Instituut
Les 22 Leerkrachtenmateriaal: Ons tegen de valse leer van de laatste dagen beschermen


‘Les 22 Leerkrachtenmateriaal: Ons tegen de valse leer van de laatste dagen beschermen’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal (2021)

‘Les 22 Leerkrachtenmateriaal’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal

Les 22 Leerkrachtenmateriaal

Ons tegen de valse leer van de laatste dagen beschermen

President Ezra Taft Benson heeft gezegd: ‘Het Boek van Mormon ontmaskert de vijanden van Christus [en] weerlegt valse leerstellingen’ (Leringen van kerkpresidenten: Ezra Taft Benson, [2014], 140). In deze les leren de cursisten welke tactieken de tegenstander gebruikt om geloof in Jezus Christus en zijn evangelie te vernietigen. Ze leren ook hoe ze de hulp van de Heiland kunnen inroepen om zichzelf tegen die tactieken te verdedigen.

Leswijzers

Nephi profeteert over valse leringen in de laatste dagen.

Vraag de cursisten terug te denken aan een tijd waarin zij (of mensen in hun directe omgeving) werden blootgesteld aan denkbeelden of leringen die hun geloof in Jezus Christus en zijn herstelde evangelie ondermijnden of op de proef stelden. Nodig één of twee cursisten uit om kort over hun ervaringen te vertellen.

  • Hoe denk je dat het Boek van Mormon ons kan beschermen tegen denkbeelden of leringen die ons geloof in Jezus Christus en zijn evangelie kunnen ondermijnen? (U kunt eventueel de citaten van president Benson en president Russell M. Nelson, in sectie 1 van het voorbereidend materiaal, behandelen.)

Zet de woorden Valse leringen op het bord. Vraag de cursisten in 2 Nephi 28:7–9, 20–22, 29–30 leringen op te zoeken die onder dit kopje vallen. Zet daarna de antwoorden van de cursisten onder het kopje op het bord.

  • Welke voorbeelden van de leringen die je net hebt vastgesteld, zie je om je heen? Op welke manieren ondermijnen deze leringen het geloof in Jezus Christus en zijn evangelie?

  • Hoe bescherm jij jezelf tegen die valse denkbeelden?

Sherem, Nehor en Korihor wilden geloof in Jezus Christus vernietigen.

Leg uit dat onder de figuren die in het Boek van Mormon valse leerstellingen predikten, drie antichristen waren: Sherem, Nehor en Korihor. Zij probeerden het geloof van de volgelingen van Jezus Christus onderuit te halen.

Geef de cursisten een paar minuten de tijd om het verhaal waarin ze zich in sectie 2 van het voorbereidend materiaal hebben verdiept door te nemen. Als er cursisten zijn die geen van deze verhalen hebben bestudeerd, geeft u ze de kans om dat nu te doen.

Vraag de cursisten na verloop van tijd groepjes te vormen met de cursisten die hetzelfde verhaal hebben bestudeerd. Vraag elke groep om een cursist als gespreksleider aan te wijzen. Geef elke gespreksleider een exemplaar van de bijbehorende hand-out, ‘De tactieken van Satan ontmaskeren’.

De tactieken van Satan ontmaskeren

De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal – les 22

Noot voor de gespreksleider: Breng een bespreking van de volgende vragen op gang. Vraag de anderen in de groep om van de Schriftteksten en citaten van kerkleiders in sectie 2 van het voorbereidend materiaal gebruik te maken. Moedig alle deelnemers aan om aan het groepsgesprek deel te nemen. Maar oefen geen druk uit; niemand hoeft zich verplicht te voelen om iets te zeggen.

  1. Welke tactieken gebruikte deze antichrist om het geloof van mensen in Jezus Christus en zijn evangelie te vernietigen?

  2. Wat zijn enkele actuele voorbeelden van de valse denkbeelden of gebruikte werkwijzen waarvan de antichrist zich in dit verhaal bedient? Hoe verspreidt Satan deze denkbeelden in onze tijd?

Bereid je erop voor één tactiek en een actueel voorbeeld van die tactiek met de rest van de klas te bespreken.

De tactieken van Satan ontmaskeren

Afbeelding
hand-out leerkracht

Als de cursisten de vragen op de hand-out hebben besproken, laat u de gespreksleiders een voor een naar voren komen om een of meer tactieken van Satan op het bord te schrijven die in hun groep zijn gevonden en besproken. Moedig iedere gespreksleider aan om kort een actueel voorbeeld van een van deze tactieken te geven. Ze kunnen waarheden opschrijven zoals:

  • Satan gebruikt vleierij en welsprekendheid om mensen ertoe te brengen niet langer geloof in Jezus Christus te oefenen en de profeten niet meer te volgen (zie Jakob 7:4). (U kunt eventueel uitleggen dat criticasters ons geloof aanvallen met halve waarheden, een onrustbarende manier van spreken, onevenwichtige argumenten, foutieve uitgangspunten, en feiten die uit de context zijn gehaald. Omstanders worden vaak door die argumenten verrast, omdat ze vrij logisch klinken. Ze zijn evenwel bedoeld om twijfel te zaaien. [Zie Dallin H. Oaks, ‘Reading Church History’ (toespraak tot godsdienstleerkrachten van de kerkelijke onderwijsinstellingen, 16 augustus 1985), 1–27.])

  • Satan gebruikt leugens vermengd met waarheden om mensen te misleiden (zie Alma 1:4; zie ook Jakob 7:7).

  • Satan gebruikt valse leerstellingen om ons te verlokken God vaarwel te zeggen en zonde goed te praten (zie Alma 1:4; 30:17–18).

  • Satan probeert het geloof van mensen in Jezus Christus van tafel te vegen door de spot met hun intelligentie of hun geloofsovertuiging te drijven (zie Alma 30:13–16, 27–28).

NB: Als cursisten actuele voorbeelden geven die tot misvattingen of onenigheid kunnen leiden, verduidelijkt u met behulp van de Geest elk onjuist voorbeeld, waarna u de bespreking richt op de waarheden in deze les.

Als de gespreksleiders klaar zijn, kunt u eventueel de volgende vragen stellen:

  • Wat sprak jou in het bijzonder aan in de reacties van Jakob, Gideon en Alma op de woorden en daden van de antichristen?

Overweeg de volgende onvolledige stelling op het bord te zetten: Wij kunnen de aanvallen op ons geloof in Jezus Christus en zijn evangelie terugdringen door …

Ons onderwijs en de leerinteresse verbeteren

Beginselen en leerstellingen herkennen en begrijpen. Geef de cursisten de kans om waarheden in de Schriften en de woorden van de profeten te vinden. Laat ze uitleggen waarom bepaalde waarheden ze aanspraken. Vraag de cursisten ook te overdenken wat de beginselen en leerstellingen hun over de Heer Jezus Christus duidelijk maken. Daardoor zullen ze inzicht krijgen in het belang van die waarheden, en zich geïnspireerd voelen om die toe te passen.

Laat de cursisten deze zin afmaken aan de hand van wat ze geleerd hebben van de woorden en daden van Jakob, Gideon en Alma. De cursisten kunnen de stelling onder andere op een van de volgende manieren afmaken:

  • … aan eerdere ervaringen te denken die ons geloof in Hem hebben versterkt (zie Jakob 7:5).

  • … op de leiding van de Heilige Geest te vertrouwen (zie Jakob 7:8).

  • … op de woorden van de profeten te vertrouwen en ons getuigenis van Jezus Christus en zijn evangelie te geven (zie Jakob 7:9–12; Alma 1:7; 30:39–44).

  • … op God te vertrouwen en de uitkomst in zijn handen te leggen (zie Jakob 7:13–14).

Laat de cursisten overdenken welke van de voltooide stellingen op het bord zij persoonlijk hebben ervaren. Nodig een paar cursisten uit om te vertellen wat ze weten en voelen over hun gekozen stelling.

Moedig de cursisten aan om deugdzaam te leven. U kunt hun eventueel de volgende drie sets vragen laten zien en hun vragen om na te denken over de set die ze het beste op hun situatie vinden aansluiten. U kunt ze ook vragen om hun gedachten en gevoelens op te schrijven.

  • Volg ik iemand, een blog of website die mijn geloof in Jezus Christus en zijn herstelde evangelie ondermijnt? Afgaand op wat ik in deze les heb geleerd en gevoeld, is er iets wat ik kan doen om mijn geloof beter te verdedigen tegen invloeden die het willen ondermijnen?

  • Wie ken ik van wie het geloof tanende is door de invloed van boodschappen of mensen die tegen Jezus Christus en zijn evangelie gekant zijn? Afgaand op wat ik in deze les heb geleerd en gevoeld, is er iets wat ik kan zeggen of doen om het geloof van die persoon te versterken?

  • Hoe kan een aandachtiger studie van het Boek van Mormon mij meer kracht geven om weerstand te bieden aan mensen of boodschappen die mijn geloof willen ondermijnen? Wat kan ik doen om mijn huidige studiegewoonten voor het Boek van Mormon te verbeteren?

  • Op welke specifieke manieren kan ik de Heiland uitnodigen om mij te helpen met het versterken van mijn geloof in Hem en zijn evangelie?

Voor de volgende keer

Vraag de cursisten wanneer in hun leven hun geloof het allermeest op de proef is gesteld. Toon ze vervolgens een afbeelding van de Heiland in Gethsémané en druk ze op het hart het voorbereidend studiemateriaal van de volgende les te bestuderen, en dat te doen met de intentie om van Jezus Christus te leren hoe ze de ingevingen van hun hemelse Vader kunnen vertrouwen en gehoorzamen.