Instituut
Les 28 Leerkrachtenmateriaal: Kom tot Christus


‘Les 28 Leerkrachtenmateriaal: Kom tot Christus’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal (2021)

‘Les 28 Leerkrachtenmateriaal’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal

Les 28 Leerkrachtenmateriaal

Kom tot Christus

Aan het eind van zijn kroniek gaf de profeet Moroni de lezers de uitnodiging: ‘Kom tot Christus en word vervolmaakt in Hem’ (Moroni 10:32). In deze les krijgen de cursisten de kans om uit te leggen waarom het belangrijk is om hun leven op het fundament van Jezus Christus te bouwen, en te overdenken wat ze kunnen doen om helemaal tot Christus te komen. Ook krijgen ze de kans om te vertellen hoe hun studie van het Boek van Mormon in deze cursus hen geholpen heeft tot Jezus Christus te komen.

Leswijzers

Ons onderwijs en de leerinteresse verbeteren

Moedig de cursisten aan om aan het instituut te blijven deelnemen. In een wereldwijde devotional voor jongvolwassenen heeft ouderling D.Todd Christofferson het volgende gezegd: ‘Ik hou van het instituut. Ik hoop dat iedereen die het kan, niet alleen ingeschreven staat, maar ook actief in het instituut meedoet. Het instituut is een van de beste dingen die we in de kerk doen’ (‘Kiezen en je binden’, [12 januari 2020], broadcasts.ChurchofJesusChrist.org). Moedig de cursisten aan om aan de cursuseisen te voldoen en aan het instituut te blijven deelnemen.

Helaman leert zijn zoons dat ze op het fundament van Jezus Christus moeten bouwen.

Kijk de video ‘Spiritual Whirlwinds’ (tot tijdcode 1:25) of laat het volgende citaat van ouderling Neil L. Andersen zien. Vraag de cursisten te overdenken hoe de leringen van ouderling Andersen op hun eigen unieke omstandigheden betrekking hebben.

Afbeelding
Ouderling Neil L. Andersen

Mijn jonge vrienden, de wereld gaat niet kalmpjes de wederkomst van de Heiland tegemoet. In de Schriften staat: ‘Alle dingen zullen in beroering zijn’ [Leer en Verbonden 88:91]. […]

Zorgelijker nog dan de geprofeteerde aardbevingen en oorlogen [zie Dallin H. Oaks, ‘Voorbereiding op de wederkomst’, Liahona, mei 2004, 7–10] zijn de geestelijke wervelwinden die je van je geestelijke fundament kunnen losrukken en je geest op plekken laten belanden die je nooit voor mogelijk had gehouden. Soms merk je amper dat je verplaatst bent.

De ergste wervelwinden zijn de verzoekingen van de tegenstander. Er is altijd zonde op de wereld geweest, maar nog nooit was die zo toegankelijk, onverzadigbaar en acceptabel. (Zie ‘Geestelijke wervelwinden’, Liahona, mei 2014, 18.)

  • Met welke geestelijke wervelwinden hebben we vandaag de dag zoal te maken? (U kunt de antwoorden van de cursisten eventueel op het bord zetten.)

  • Hoe kun je je het beste op die geestelijke wervelwinden voorbereiden? (U kunt eventueel uitleggen dat ouderling Andersen een vergelijkbare vraag in zijn toespraak stelde en daarna Helaman 5:12 citeerde.)

Lees Helaman 5:12 samen en vraag de cursisten er een beginsel uit te halen waarmee ze die geestelijke wervelwinden kunnen weerstaan. (Schrijf eventueel aan de hand van de antwoorden van de cursisten een beginsel in deze trant op het bord: Als we op het fundament van Jezus Christus bouwen, heeft Satan geen macht om ons te vernietigen.)

  • Hoe kunnen mensen die hun leven op wereldse waarden of filosofieën hebben gebouwd, last van deze geestelijke wervelwinden krijgen?

  • Waarom is Jezus Christus het enige vaste fundament waarop we kunnen bouwen? (Laat de cursisten eventueel het citaat van zuster Sheri L. Dew in sectie 1 van het voorbereidend materiaal doornemen.)

  • Wat zou ons ervan kunnen weerhouden om ons fundament op Jezus Christus te bouwen en dat in stand te houden? Hoe kunnen wij die obstakels wegnemen?

Vraag de cursisten wat ze specifiek hebben gedaan om hun leven op Jezus Christus te bouwen. (Zet eventueel hun antwoorden op het bord.) Vervolgens kunt u ze de tijd geven om iets op te schrijven wat ze kunnen doen om hun leven meer op de Heer te bouwen.

Moroni sluit het Boek van Mormon af met de uitnodiging aan alle mensen om tot Jezus Christus te komen.

Toon eventueel de video ‘Come unto Christ’ (3:54), waarin ouderling Richard G. Scott van het Quorum der Twaalf Apostelen vertelt hoe er een verandering over een groep mensen in Bolivia kwam toen ze tot Jezus Christus kwamen. U kunt er ook voor kiezen om een ander verhaal te vertellen, waarin iemands leven veranderde doordat hij of zij tot Christus kwam. Vraag de cursisten wat ze uit dat verhaal hebben geleerd.

Lees Moroni 10:32–33 samen en vraag de cursisten waarom het gepast is dat deze uitnodiging in het laatste hoofdstuk van het Boek van Mormon staat. Help de cursisten een beginsel uit deze verzen te halen dat overeenkomt met het volgende: Wanneer we tot Jezus Christus komen, kunnen we door zijn genade gereinigd en vervolmaakt worden.

Laat enkele cursisten vertellen hoe de genade van de Heer hen geholpen heeft om tot Jezus Christus te komen.

Lees samen Moroni’s uitnodiging in Ether 12:41 en herinner de cursisten eraan dat hun gevraagd is om te overdenken hoe zij op deze uitnodiging zijn ingegaan. Laat de cursisten sectie 3 van het voorbereidend materiaal erbij pakken en de drie opties onder het kopje ‘Je gedachten opschrijven’ doornemen. Geef de cursisten de tijd om door te nemen wat ze tijdens hun voorbereidende studie hebben opgeschreven. Als ze geen tijd voor voorbereidende studie hadden, vraagt u ze een van de opties te kiezen en er een paar gedachten over op te schrijven.

Geef de cursisten voldoende tijd en vraag ze daarna wat ze hebben opgeschreven. (Als u een grote klas hebt, kunt u de cursisten eventueel in groepjes opsplitsen, zodat iedereen aan het woord komt.)

Ter afsluiting van deze les en cursus kunt u eventueel vertellen hoe het Boek van Mormon u geholpen heeft om tot Christus te komen. Moedig de cursisten aan tot Christus te blijven komen door dagelijks het Boek van Mormon te bestuderen.