Instituut
Les 2 Leerkrachtenmateriaal: Reageren op de profeten van de Heer


‘Les 2 leerkrachtenmateriaal: Reageren op de profeten van de Heer’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal (2021)

‘Les 2 leerkrachtenmateriaal’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal

Les 2 Leerkrachtenmateriaal

Reageren op de profeten van de Heer

Gods profeten openbaren en onderwijzen in Gods woord. We zullen de kracht van Gods woord ervaren als we acht slaan op hun leringen. Na deze les kunnen de cursisten uitleggen hoe het ons tot zegen is als we de profeten van de Heer en de boodschappen die zij verkondigen, vertrouwen. De cursisten evalueren ook in hoeverre ze zelf acht slaan op profetische raad.

Leswijzers

Ons onderwijs en de leerinteresse verbeteren

Stem studiemateriaal af op de behoeften van de cursisten. Soms bevat een les meer leerstof dan in de klas aan de orde kan komen. Probeer dan niet alles wat in Leswijzers staat te behandelen, maar concentreer u op de Schriften en het materiaal waar uw cursisten het meeste aan hebben. Dat zal tot effectieve en rechtschapen daden leiden, zodat ze meer zoals onze hemelse Vader en Jezus Christus worden. Zoek hulp van de Heilige Geest en van de cursisten om een idee te krijgen welke beginselen, vragen en activiteiten u in uw les kunt gebruiken.

De Heer stuurt Lehi om tot de mensen in Jeruzalem te profeteren.

Vraag de cursisten aan het begin van uw les om terug te denken aan een keer dat iemand negatief reageerde op een boodschap of idee van hen.

  • Waarom blijven kerkleden, zendelingen en profeten boodschappen overbrengen waarvan ze weten dat die niet erg populair zijn?

Afbeelding
Lehi predikt in Jeruzalem, Del Parson

Laat een afbeelding zien van Lehi die predikt. Vraag een cursist te vertellen tegen welke achtergrond het Boek van Mormon begint, zoals in 1 Nephi 1 staat opgetekend. (Als u de eerste twee lessen van deze cursus in één les behandelt, hebben de cursisten misschien niet de kans gehad om het voorbereidend materiaal van deze les te bestuderen. U zou een cursist kunnen vragen om 1 Nephi 1:4 voor te lezen.)

Leg uit dat de Heer in een visioen een boek aan Lehi te lezen gaf. Lehi las dat Jeruzalem zou worden verwoest. (Zie 1 Nephi 1:12–13.)

Lees 1 Nephi 1:14 samen en bespreek hoe Lehi op het visioen reageerde.

  • Wat leerde Lehi over het karakter van de Heer? Hoe denk je dat de kennis die Lehi opdeed over de barmhartigheid van de Heer, van invloed was op zijn voornemen om tot de mensen in Jeruzalem te profeteren?

Vraag de cursisten 1 Nephi 1:18–19 te lezen en daarbij te bedenken wat we uit de ervaring van Lehi over profeten kunnen leren. Help de cursisten waarheden te vinden zoals: profeten verkondigen de woorden en wil van de Heer. Profeten verkondigen en getuigen van Jezus Christus en de verlossing die Hij ons biedt.

  • Welke boodschappen hebben onze hedendaagse profeten en apostelen ons onlangs gegeven die de woorden en wil van de Heer verkondigen?

Vraag de cursisten om de citaten van ouderling D. Todd Christofferson en ouderling Ulisses Soares in sectie 1 van het voorbereidend materiaal door te nemen en te vertellen wat hen aansprak.

  • Hoe zijn deze citaten van invloed op de manier waarop je over de huidige profeten denkt? Hoe beïnvloeden zij jouw gevoelens voor Jezus Christus?

  • Welke recente profetische boodschap heeft je geholpen om je meer bewust te worden van de liefde die God voor zijn kinderen heeft? (De cursisten hebben over een vergelijkbare vraag nagedacht toen ze sectie 1 van het voorbereidend materiaal doornamen.)

Nephi krijgt een getuigenis dat de profeten het woord van God verkondigen.

Vraag de cursisten een aantal profetische leringen op te noemen, waarmee mensen het in deze tijd moeilijk kunnen hebben. (NB zo nodig wijst u de cursisten erop dat het niet de bedoeling is de profeten van de Heer te kritiseren, maar te bespreken hoe we in geloof op een profetische boodschap kunnen reageren die wij of vrienden moeilijk te begrijpen of te accepteren vinden.)

  • Waarom is het soms moeilijk om de raad van een profeet te accepteren?

Toon of stel de volgende vraag: Wat kan ik doen als ik moeite heb met de raad van een profeet? Terwijl de cursisten deze vraag bespreken, kunt u het volgende materiaal gebruiken om ze te helpen overwegen hoe ze zouden reageren als zij of vrienden hier moeite mee hebben.

Vraag de cursisten zich voor te stellen hoe Lehi’s gezin zich gevoeld kan hebben toen Lehi hun vertelde dat de Heer van hen vroeg om Jeruzalem te verlaten en de woestijn in te reizen.

  • Hoe reageerden Laman en Lemuel daarop? Hoe reageerde Nephi? (Vraag ze 1 Nephi 2:11–13, 16–17 door te nemen. U kunt er wellicht op wijzen dat ook Nephi’s hart verzacht moest worden [zie 1 Nephi 2:16].)

  • Hoe reageerden de mensen in het Boek van Mormon zoal op profeten en hun boodschap? (U kunt de cursisten de tijd geven om te vertellen wat ze tijdens hun studie van sectie 3 van het voorbereidend materiaal hebben geleerd.) Wat waren de gevolgen van hun reacties? Hebben jullie weleens vergelijkbare voorbeelden van dit soort reacties gezien?

  • Wat kunnen we leren uit de reactie van Nephi op de boodschap van zijn vader? Wat is de rol van de Heer om ons te laten weten of de woorden van zijn profeten waar zijn? (De cursisten zullen misschien een beginsel zoals dit noemen: als we nederig zijn en de hulp van de Heer inroepen, kan Hij ons hart verzachten en ons laten weten dat de woorden van de profeten waar zijn.)

Lees het volgende citaat van president Russell M. Nelson:

Afbeelding
President Russell M. Nelson

U kunt voor uzelf weten wat waar is en wat niet, door de influisteringen van de Geest te onderscheiden. […]

Geliefde broeders en zusters, ik dring er bij u op aan om oprecht een bevestiging van de Geest na te streven dat wat ik u verteld heb waar is en van de Heer afkomstig. Hij heeft verklaard dat we kennis uit de hemel mogen vragen en mogen verwachten dat we die zullen krijgen [zie Leer en Verbonden 42:61]. […]

Vraag uw hemelse Vader of wij waarlijk de apostelen en profeten van de Heer zijn. (‘The Love and Laws of God’ [toespraak gehouden in een devotional aan de Brigham Young University, 17 september 2019], 4–5, speeches.byu.edu.)

  • Hoe ben jij er zelf achter gekomen of de goddelijke roeping of boodschap van een profeet waar was? Hoe was dat voor je?

Na bespreking van de vraag: ‘Wat kan ik doen als ik moeite heb met de raad van een profeet?’ kunt u de cursisten de tijd geven om te overdenken en op te schrijven wat ze hebben gevoeld of geleerd dat hen of iemand anders die een vergelijkbare vraag heeft, kan helpen.

Laat een aantal cursisten eventueel vertellen wat ze in de toekomst anders zullen doen als ze moeite hebben met iets wat een profeet verkondigt.

Voor de volgende keer

U kunt misschien een plaat van Lehi’s visioen van de boom des levens laten zien en de cursisten vragen tijdens hun studie van het Voorbereidend materiaal voor de volgende les te overwegen wat we van dat visioen over de macht van Gods woord kunnen leren.