Instituut
Les 6 Voorbereidend studiemateriaal: De oneindige verzoening van Jezus Christus


‘Les 6 Voorbereidend studiemateriaal: De oneindige verzoening van Jezus Christus’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal (2021)

‘Les 6 Voorbereidend studiemateriaal’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal

Les 6 Voorbereidend studiemateriaal

De oneindige verzoening van Jezus Christus

Afbeelding
Christus bidt in de hof van Gethsémané, Hermann Clementz

Welke gevoelens en gedachten heb je als je nadenkt over Jezus’ lijden in de hof van Gethsémané en aan het kruis? President Nelson heeft gezegd: ‘Het Boek van Mormon geeft het meest volledige en betrouwbare beeld van de verzoening van Jezus Christus dat maar te vinden is’ (‘Hoe zou ons leven er zonder het Boek van Mormon uitzien?’, Liahona, november 2017, 62.) Bestudeer wat het Boek van Mormon over Jezus Christus en zijn verzoening zegt, en overdenk hoe Hij jou van de gevolgen van de val heeft verlost en het voor jou mogelijk heeft gemaakt om zoals Hij en onze hemelse Vader te worden.

Sectie 1

Waarom moet ik de verzoening van Jezus Christus omarmen?

In 74 v.C. leidde de profeet Alma een zending onder de Zoramieten. De Zoramieten hadden een verkeerd denkbeeld over aanbidding en leerden dat ‘er geen Christus zal zijn’ (Alma 31:16). Toen Alma en Amulek tot een groep arme Zoramieten predikten die uit hun synagogen waren gegooid, leerden zij hun hoe ze God konden aanbidden. Ze getuigden resoluut dat Christus zou komen en een oneindige verzoening tot stand zou brengen.

We weten uit de Schriften en hedendaagse openbaring dat Christus’ ‘verzoening bestond uit het lijden voor de zonden van het mensdom in de hof van Gethsémané, het vergieten van zijn bloed, zijn lijden en dood aan het kruis en zijn opstanding uit het graf’. (Gids bij de Schriften, ‘Verzoenen, verzoening’, schriften.ChurchofJesusChrist.org.)

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Alma 34:8–10 en kijk wat Amulek predikte over de noodzaak van de verzoening van Jezus Christus.

Afbeelding
De kruisiging van Christus, Louise Parker

President Russell M. Nelson heeft het volgende over de oneindige verzoening van de Heiland gezegd:

Afbeelding
President Russell M. Nelson

[De] verzoening [van Jezus Christus] is oneindig en onbeperkt. Zij is ook oneindig in zoverre dat alle mensen van een oneindige dood verlost zullen worden. Zij is oneindig in de betekenis van zijn enorme lijden. Zij is oneindig in tijd. Zij maakte een einde aan de tot dan toe gebruikte voorafschaduwing van dierenoffers. Zij is oneindig in reikwijdte – zij moest in één keer voor iedereen worden verricht. En de genade van de verzoening strekt zich niet slechts uit tot een oneindig aantal mensen, maar ook tot een oneindig aantal werelden, door Hem geschapen. Zij is oneindig, overstijgt alle menselijke metingen of het menselijk bevattingsvermogen.

Jezus is de enige die een dergelijke oneindige verzoening kon bewerkstelligen, daar Hij geboren was uit een sterfelijke moeder en een onsterfelijke Vader. Vanwege dat unieke geboorterecht is Jezus een oneindig Wezen. (Zie ‘De verzoening’, De Ster, januari 1997, 33.)

Afbeelding
Maria spreekt met de verrezen Christus

De profeet Jakob hield ook een indringende toespraak over de noodzaak van Jezus’ oneindige verzoening en hoe Hij ons van de gevolgen van de val en van de gevolgen van zonde redt.

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Bestudeer 2 Nephi 9:6–10, 19–22 en kijk wat er zonder de oneindige verzoening van de Heiland zou zijn gebeurd.

We kunnen er volledig op vertrouwen dat we ons, dankzij de oneindige verzoening van de Heiland, van onze zonden kunnen bekeren en rein worden gemaakt. President Tad R. Callister, voormalig algemeen zondagsschoolpresident, heeft erop gewezen dat we geen limiet moeten stellen aan de verzoening van de Heer:

Afbeelding
President Tad R. Callister

Ik kom af en toe goede heiligen tegen die moeite hebben om zichzelf te vergeven. Zij stellen onbedoeld maar onterecht een limiet aan de verlossende macht van de Heiland. Zij hebben een oneindige verzoening onbewust in een eindige veranderd, die niet voor hun zonde of zwakheid geldt. Maar de verzoening is juist oneindig omdat elke zonde en zwakheid eronder valt, alsook elke vorm van misbruik of pijn die anderen veroorzaken. (‘De verzoening van Jezus Christus’, Liahona, mei 2019, 85–86.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Wat voor effect heeft het op je eigen houding ten aanzien van je problemen en zorgen, nu je weet dat de verzoening van de Heiland oneindig is? Geloof je echt dat Jezus’ oneindige verzoening jou kan helpen en je kan redden?

Sectie 2

Hoe kan de verzoening van Jezus Christus mij de natuurlijke mens helpen overwinnen?

Toen koning Benjamin het einde van zijn leven naderde, hield hij een krachtige redevoering over Christus tot zijn volk. In deze redevoering vertelde hij wat een engel hem had geleerd over de bediening en verzoening van Jezus Christus. Hij leerde dat wij het natuurlijke, of zondige, deel van onszelf alleen kunnen overwinnen in en door de verzoening van de Heer.

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Mosiah 3:19 en kijk wat je kunt doen om de natuurlijke mens te overwinnen.

Afbeelding
Het volk van koning Benjamin bidt

Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft het volgende inzicht in de natuurlijke man of vrouw gegeven:

Afbeelding
Ouderling David A. Bednar

In zekere mate is de natuurlijke mens die koning Benjamin beschreef, in ieder van ons aanwezig (zie Mosiah 3:19). De natuurlijke man of vrouw is onbekeerlijk, is vleselijk en zinnelijk (zie Mosiah 16:5; Alma 42:10; Mozes 5:13), is wellustig en losbandig, en is hoogmoedig en zelfzuchtig. President Spencer W. Kimball heeft bijvoorbeeld gezegd dat ‘de “natuurlijke mens” de “aardse mens” is die toelaat dat primitieve, dierlijke driften zijn geestelijke gezindheid overschaduwen’. (‘Ocean Currents and Family Influences’, Ensign, november 1974, 112.) […]

Het precieze karakter van de proef van het sterfelijk leven ligt dus in de volgende vraag besloten: geef ik toe aan de neigingen van de natuurlijke mens, of geef ik mij over aan de ingevingen van de Heilige Geest en leg ik de natuurlijke mens af en word ik een heilige door de verzoening van Christus, de Heer (zie Mosiah 3:19)? Daar gaat het in onze proeftijd om. Iedere lust, begeerte, neiging en impuls van de natuurlijke mens is te overwinnen door en dankzij de verzoening van Jezus Christus. We zijn op aarde om goddelijke eigenschappen te ontwikkelen en om alle hartstochten van het vlees te beteugelen. (‘Wij geloven kuis te moeten zijn’, Liahona, mei 2013, 42, 43.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Heb je ooit het gevoel gehad dat het je niet lukte de begeerten en neigingen van de natuurlijke man of vrouw te overwinnen? Hoe kunnen de leringen in Mosiah 3:19 je de hoop geven dat je veranderingen kunt aanbrengen en dat je meer op de Heiland kunt lijken?