Instituut
Les 27 Voorbereidend studiemateriaal: Geloof, hoop en naastenliefde


‘Les 27 Voorbereidend studiemateriaal: Geloof, hoop en naastenliefde’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal (2021)

‘Les 27 Voorbereidend studiemateriaal’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal

Les 27 Voorbereidend studiemateriaal

Geloof, hoop en naastenliefde

Afbeelding
Hij zal terugkeren om te heersen en te regeren, Mary R. Sauer

President Dieter F. Uchtdorf, toenmalig lid van het Eerste Presidium, heeft gezegd: ‘Geloof, hoop en naastenliefde vullen elkaar aan, en als één ervan toeneemt, zullen de andere ook groeien. […] Doordat deze drie eigenschappen – geloof, hoop en naastenliefde – samenwerken, gegrondvest op de waarheid en het licht van het herstelde evangelie van Jezus Christus, zullen we veel goede werken verrichten [zie Alma 7:24].’ (‘De oneindige kracht van hoop’, Liahona, november 2008, 23, 24; zie Moroni 10:20.) Bestudeer dit materiaal en overweeg wat jij kunt doen om deze goddelijke eigenschappen te ontwikkelen.

Sectie 1

Hoe wordt mijn hoop door mijn geloof in Jezus Christus beïnvloed?

Na de ondergang van de Nephitische beschaving bleef Moroni alleen achter om het Boek van Mormon te voltooien. Ook voegde hij enkele leringen toe van zijn vader, Mormon, waaronder een toespraak over de deugden geloof, hoop en naastenliefde (zie Moroni 7:1).

Afbeelding
Moroni schrijft bij een kampvuur
Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Moroni 7:33, 38, 40–43 en ga na wat Mormon onderwees over de relatie tussen geloof en hoop.

President M. Russell Ballard van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft het volgende over het verband tussen geloof en hoop gezegd:

Afbeelding
President M. Russell Ballard

Geloof in de Heer Jezus Christus, waar geloof, dat onverdeeld en onwrikbaar is, is een macht van betekenis in het heelal. Het kan een macht zijn die wonderen tot stand brengt. Of het kan een bron zijn van innerlijke kracht, die ons vrede en troost schenkt en de moed om door te gaan.

Wanneer we eenmaal ons geloof en vertrouwen in daden omzetten, ontstaat er hoop. Hoop komt voort uit geloof en geeft betekenis en zin aan alles wat wij doen. Het kan ons zelfs die rustige zekerheid geven dat wij gelukkig kunnen leven in een zondige wereld vol rampspoed en onrechtvaardigheid. (‘The Joy of Hope Fulfilled’, Ensign, november 1992, 32.)

Afbeelding
glimlachende jonge vrouw
Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Welke zegeningen heb je ontvangen, of zou je kunnen ontvangen, door je geloof en hoop op Jezus Christus te richten?

Sectie 2

Hoe vergroot ik mijn vermogen om hoop te ervaren?

In Moroni’s beknopte versie van de Jareditische kroniek nam hij de leringen van de profeet Ether over geloof op. Vervolgens schreef hij vele wonderen op die door geloof in Jezus Christus hadden plaatsgevonden. (Zie Ether 12:3–22.) Moroni legde uit dat ‘geloof datgene is waarop men hoopt, maar dat men niet ziet’ (vers 6).

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Ether 12:4, 32, en overdenk waar je naar kunt uitkijken als je geloof in God oefent.

President Uchtdorf heeft het volgende over de oneindige kracht van hoop gezegd:

Afbeelding
President Dieter F. Uchtdorf

Hoop is een gave van de Geest [zie Moroni 8:26]. Het is de hoop dat wij, door de verzoening van Jezus Christus en de kracht van zijn opstanding, het eeuwige leven zullen beërven, en wel door ons geloof in de Heiland [zie Moroni 7:41]. Deze soort hoop is zowel een beginsel met een belofte als een gebod [zie Kolossenzen 1:21–23], met de verantwoordelijkheid die voor alle geboden geldt: we moeten het met ons leven verweven en de verleiding overwinnen om de hoop te veronachtzamen. Hoop in het genadige plan van geluk van onze hemelse Vader leidt tot vrede [zie Romeinen 15:13], barmhartigheid [zie Psalmen 33:22] en blijdschap [zie Romeinen 12:12; Spreuken 10:28]. Deze heilshoop is als een beschermende helm [zie 1 Thessalonicenzen 5:8]; en is het fundament van ons geloof [zie Hebreeën 11:1; Moroni 7:40] en een anker voor onze ziel [zie Hebreeën 6:19; Ether 12:4]. (‘De oneindige kracht van hoop’, 21–22.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Wat kun je doen om hoop een actieve rol in je dagelijks leven te geven?

Sectie 3

Welk effect kan naastenliefde op mijn relatie met anderen en met Jezus Christus hebben?

Na geloof en hoop te hebben besproken, sprak Mormon tot slot van zijn toespraak over naastenliefde, ofwel ‘de reine liefde van Christus’ (Moroni 7:47).

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeren in voorbereiding op de les

Lees Moroni 7:43–48 en markeer eventueel woorden of zinsneden die naastenliefde definiëren of omschrijven.

Algemeen ZHV-presidente Jean B. Bingham heeft gezegd:

Afbeelding
Presidente Jean B. Bingham

Jezus Christus [is] de volmaakte belichaming van naastenliefde. Zijn voorsterfelijke aanbod om onze Heiland te worden, zijn daden tijdens zijn sterfelijk leven, zijn goddelijke gave van de verzoening en zijn voortdurende inspanningen om ons terug bij onze hemelse Vader te brengen, spreken van zijn oneindige liefde voor ons. Hij heeft maar één doel: zijn liefde voor zijn Vader tonen door zijn liefde voor ieder van ons. […]

Ik getuig dat wij, als wij zijn volmaakte voorbeeld volgen, de gave van naastenliefde kunnen ontvangen. Daardoor zullen wij in dit leven grote vreugde ervaren en later de beloofde zegening van een eeuwig leven bij onze Vader in de hemel genieten. (Zie ‘Ik zal thuis het licht van het evangelie uitstralen’, Liahona, november 2016, 6, 9.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Nadenken in voorbereiding op de les

Denk aan een paar voorbeelden die aangeven hoe Jezus Christus ‘de volmaakte belichaming van naastenliefde’ is. Zoek deze voorbeelden op in de Schriften en houd er rekening mee dat je gevraagd kan worden om minstens één voorbeeld in de les naar voren te brengen.

Afbeelding
Christus en de kinderen uit het Boek van Mormon, Del Parson

Overdenk het voorbeeld dat de Heiland gaf en welke vormen naastenliefde in deze tijd kan aannemen. President Thomas S. Monson heeft gezegd:

Afbeelding
President Thomas S. Monson

Ik denk aan de naastenliefde die ons ertoe brengt om empathisch te zijn, mededogend en genadig, niet alleen in tijden van ziekte, bezoeking en ellende, maar ook op momenten dat anderen blijk geven van zwakte of fouten maken.

Er bestaat een serieuze behoefte aan de naastenliefde die aandacht schenkt aan mensen die onopgemerkt blijven, hoop aan hen die ontmoedigd zijn, en hulp aan hen die bezocht zijn. Ware naastenliefde is liefde in actie. Overal bestaat behoefte aan naastenliefde.

Er bestaat behoefte aan de naastenliefde die weigert te luisteren naar verhalen over de pech van andere mensen, of die te herhalen, tenzij de ongelukkigen hier baat bij hebben. De Amerikaanse onderwijskundige en politicus Horace Mann heeft ooit gezegd: ‘Ellende betreuren is niet meer dan menselijk; ellende verlichten is goddelijk’ [Horace Mann, Lectures on Education (1845), 297].

Naastenliefde betekent geduld hebben met iemand die ons heeft teleurgesteld. Of de neiging weerstaan om snel beledigd te raken. Het betekent zwakheden en tekortkomingen aanvaarden. Het betekent mensen aanvaarden zoals ze werkelijk zijn. Het betekent het fysieke uiterlijk over het hoofd zien en zich concentreren op eigenschappen die door de tand des tijds niet verbleken. Het betekent de neiging weerstaan om andere mensen in vakjes te stoppen. (Zie ‘De liefde vergaat nimmermeer’, Liahona, november 2010, 124.)

Afbeelding
drie vrouwen in gesprek
Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Je gedachten opschrijven

Wat kun je doen om gerichter naar de gave van naastenliefde te streven en christelijke liefde voor anderen te ontwikkelen? Wie heeft er behoefte aan de liefde van de Heiland, die jij hem of haar kunt geven? Wat kun je doen om deze persoon die liefde te laten voelen?