Kirjasto
Kuinka voin uskon avulla voittaa epäilyksen?


Kuinka voin uskon avulla voittaa epäilyksen?

Joskus kirkon jäsenillä on evankeliumia koskevia kysymyksiä. On normaalia esittää kysymyksiä, ja kun uskollisesti etsimme totuutta, me vahvistamme todistustamme. Jos kuitenkin alamme kysellä epäilevin sydämin, Herran Hengen on vaikeampaa opastaa meitä. Etsiessämme vastauksia meidän tulee päättää uskoa siihen, mitä jo tiedämme evankeliumista, sitoutua elämään käskyjen mukaan ja edelleenkin päivittäin tutkia pyhiä kirjoituksia ja rukoilla. Kun teemme niin, taivaallinen Isä auttaa meitä vahvistamaan todistustamme.

Valmistaudu hengellisesti

Tutki rukoillen seuraavia lähteitä. Mitä lähdeaineistoa voisit käyttää avuksi opettaessasi nuoria vahvistamaan uskoaan ja käsittelemään vaikeita kysymyksiä? Mitä tunnet innoitusta käyttää?

Mark. 5:35–36; 9:14–24; Joh. 20:26–29; OL 6:36 (Älkää pelätkö)

Hel. 5:12 (Rakentakaa perustuksenne Jeesukselle Kristukselle)

1. Nefi 15:24 (Turvautukaa pyhiin kirjoituksiin)

Joh. 7:17; Jaak. 2:17–18, 22; 3. Nefi 14:7–8; Et. 12:6, 12 (Toimikaa uskossa)

2. Nefi 2:11 (Vastakohtaisuus kaikessa)

OL 46:10–14 (Toisten annetaan tietää, toisten uskoa heidän sanoihinsa)

Quentin L. Cook, ”Rohkeita todistuksessa Jeesuksesta”, Liahona, marraskuu 2016, s. 40–44

M. Russell Ballard, ”Kenen luo me menisimme?”, Liahona, marraskuu 2016, s. 90–92

Vern P. Stanfill, ”Valitkaa valo”, Liahona, marraskuu 2015, s. 55–57

L. Whitney Clayton, ”Päättäkää uskoa”, Liahona, toukokuu 2015, s. 36–39

Jeffrey R. Holland, ”Minä uskon”, Liahona, toukokuu 2013, s. 93–95

Laulu: ”Lapsen rukous”, Lasten laulukirja,, s. 6–7

Osoita yhteyksiä

Auta jokaisen oppitunnin muutamien ensimmäisten minuuttien aikana nuoria näkemään yhteyksiä niiden asioiden välillä, joita he oppivat eri tilanteissa (kuten henkilökohtaisessa tutkimisessaan, seminaarissa, muissa kirkon luokissa tai kokemuksissa ystäviensä ja perheensä jäsenten kanssa). Kuinka voit auttaa heitä näkemään evankeliumin tärkeyden jokapäiväisessä elämässä? Seuraavista ideoista saattaisi olla sinulle apua:

  • Selitä, että jokainen kirkon jäsen, myös jokainen nuori mies ja nuori nainen, tarvitsee omakohtaisen todistuksen evankeliumista. Kehota nuoria kertomaan kokemuksista, jotka ovat opettaneet heille, että heidän on tärkeää vahvistaa omaa todistustaan. Selitä, että kun me jokainen vahvistamme omaa todistustamme, meistä tulee hengellisesti omavaraisia.

  • Voisit näyttää nuorille lähikuvan tutusta esineestä (niin läheltä otetun, ettei esine ole tunnistettavissa) ja pyytää heitä arvaamaan, mikä se on. Näytä sitten esine heille. Kuinka ymmärryksemme muuttuu, kun meillä on oikea näkökulma? Pyydä nuoria miettimään, mitä tämä havaintoesitys opettaa heille siitä, miten tärkeää on, että meillä on iankaikkinen näkökulma. (Lisää ideoita on Rafael E. Pinon puheessa ”Evankeliumin iankaikkinen näkökulma”, Liahona, toukokuu 2015, s. 117–119.) Kun nuoret käsittelevät vaikeita kysymyksiä, kuinka iankaikkisen näkökulman pitäminen mielessä saattaisi olla avuksi?

Oppikaa yhdessä

Kukin seuraavista toiminnoista voi auttaa nuoria oppimaan, kuinka he voivat etsiä uskollisesti vastauksia vaikeisiin kysymyksiin. Valitse Hengen innoitusta noudattaen yksi tai useampi toiminta, joka sopii parhaiten omalle luokallesi:

  • Tuo kolme kiveä, joiden nimiksi on merkitty vanhin Quentin L. Cookin puheessaan ”Rohkeita todistuksessa Jeesuksesta” mainitsemat kompastuskivet. Jaa oppilaat kolmeen ryhmään ja anna kullekin ryhmälle yksi niistä kivistä. Pyydä kutakin ryhmää etsimään vanhin Cookin puheesta, kuinka heille annettu kompastuskivi voi heikentää uskoa. Pyydä heitä myös antamaan esimerkki siitä, kuinka usko heikkenee, kun ihmiset päästävät tämän kompastuskiven elämäänsä. Anna kullekin ryhmälle sitten rakennuspalikka tai tiiliskivi ja pyydä heitä mainitsemaan jokin asia, joka vahvistaa heidän uskoaan. Voisit tämän keskustelun kuluessa lukea jakeen Hel. 5:12.

  • Pyydä nuoria kirjoittamaan, mitkä ovat heille mieluisia asioita Jeesuksen Kristuksen evankeliumissa ja Hänen kirkossaan. Miksi he ovat kiitollisia evankeliumista? Pyydä nuoria tutkimaan vanhin M. Russell Ballardin puhetta ”Kenen luo me menisimme?” ja panemaan merkille, mitä evankeliumin siunauksia vanhin Ballard mainitsee. Kerro, kuinka vanhin Ballardin tähdentämät evankeliumin totuudet ovat vaikuttaneet sinun elämääsi. Kuinka evankeliumin siunausten muistaminen voi vahvistaa meidän uskoamme?

  • Pyydä yhtä luokan jäsentä tulemaan valmistautuneena esittämään kohdassa Mark. 9:14–27 oleva kertomus tai lukekaa se yhdessä. Jaa luokka kolmeen ryhmään ja anna kullekin ryhmälle yksi kolmesta huomiosta, jotka vanhin Jeffrey R. Holland tekee tästä kertomuksesta puheessaan ”Minä uskon”. Kuinka nuoret voivat hyödyntää vanhin Hollandin huomioita, kun heillä tai jollakulla heidän tutullaan on evankeliumia koskevia vaikeita kysymyksiä tai epäilyksiä?

  • Jaa luokka pienryhmiin ja anna kullekin ryhmälle kopio vanhin L. Whitney Claytonin puheesta ”Päättäkää uskoa”. tai kopio vanhin Vern P. Stanfillin puheesta ”Valitkaa valo”. Pyydä kutakin ryhmää lukemaan jokin osa puheesta ja tuomaan esille kohdat, jotka heidän mielestään ovat tärkeitä tai merkityksellisiä. Kehota nuoria kertomaan, mitä Henki opetti heille heidän tutkiessaan puhetta. Kuinka he voivat liittää kertomuksen Sailor Gutzlerista tai vanhin Stanfillin pyöräretkestä prosessiin, jolla voi voittaa epäilyksen ja kulkea eteenpäin uskossa?

  • Presidentti Boyd K. Packer on opettanut: ”Todistus löydetäänlausumalla se!” (”Herran lamppu”, Valkeus, heinäkuu 1983, s. 34.) Kuinka todistuksemme lausuminen auttaa sen vahvistumisessa? Lukekaa Joh. 7:17; Et. 12:6, 12 ja Jaak. 2:17–18, 22 ja keskustelkaa siitä, mitä nämä pyhien kirjoitusten kohdat opettavat uskossa toimimisesta. Kuinka toimiminen sen uskon mukaan, jota meillä on, osoittaa taivaalliselle Isälle, että me olemme valmiita ottamaan vastaan lisää valoa ja totuutta?

Pyydä nuoria kertomaan, mitä he ovat tänään oppineet. Ymmärtävätkö he paremmin, kuinka he voivat toimia uskollisesti evankeliumia koskevissa vaikeissa kysymyksissä? Ymmärtävätkö he paremmin, kuinka he voivat auttaa muita käsittelemään sellaisia kysymyksiä? Jos olet huolissasi jostakusta luokan jäsenestä, voit kahden kesken ehdottaa, että hän puhuu kysymyksistään vanhempiensa, jonkun nuorten johtajan tai piispan kanssa.

Kutsu toimimaan

Voisit rohkaista nuoria kirjoittamaan rakastavan viestin vähemmän aktiiviselle jäsenelle tai jollekulle, joka kamppailee kysymysten kanssa.

Voisit myös kannustaa heitä sitoutumaan nyt todistuksensa vahvistamiseen niin, että he päivittäin rukoilevat ja tutkivat pyhiä kirjoituksia.