Kirjasto
Kuinka Vapahtajan armoon luottaminen voi auttaa minua tulemaan paremmaksi opettajaksi?


Kuinka Vapahtajan armoon luottaminen voi auttaa minua tulemaan paremmaksi opettajaksi?

Pyrkimyksissämme opettaa evankeliumia tunnemme kenties toisinaan riittämättömyyttä. Mutta voimme saada rohkaisua Herran lupauksesta, että Hänen armonsa riittää tekemään ”sen, mikä on heikkoa, [meissä] vahvaksi” (Et. 12:27). Kun me nöyrrymme, tunnustamme heikkoutemme ja osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen, Hän vahvistaa meitä niin, että kykenemme opettamaan Hänen evankeliumiaan tavalla, joka on Hänelle otollinen.

Valmistaudu hengellisesti

Kuinka olet itse löytänyt vastauksia evankeliumia koskeviin kysymyksiisi? Mitkä opiskelumenetelmät ovat auttaneet sinua?

Mitä opiskelumenetelmiä nuoret tuntevat? Onko olemassa jokin opiskelumenetelmä, jonka joku nuorista voisi opettaa luokalle?

Jer. 1:5–9; Moos. 6:31–34 (Profeettoja, jotka tunsivat riittämättömyyttä mutta saivat voimaa Herralta)

1. Kor. 1:27–31; OL 1:19–23 (Heikot ja vähäpätöiset julistavat evankeliumia)

MK Jaak. 4:7; Et. 12:23–29 (Vapahtajan armo riittää vahvistamaan nöyriä)

Alma 17:9–11; 29:9 (Meistä voi tulla välineitä Herran käsissä muiden tuomiseksi Kristuksen luo)

David A. Bednar, ”Herran voimassa”, Liahona, marraskuu 2004, s. 76–78

David M. McConkie, ”Evankeliumin oppiminen ja opettaminen”, Liahona, marraskuu 2010, s. 13–15

Opettaminen Vapahtajan tavalla

Vapahtaja valmistautui opettamaan rukoilemalla ja paastoamalla yksin ja etsimällä johdatusta taivaalliselta Isältä. Kuinka voit noudattaa Hänen esimerkkiään, kun valmistaudut opettamaan nuoria?

Osoita yhteyksiä

Auta jokaisen oppitunnin muutamien ensimmäisten minuuttien aikana nuoria näkemään yhteyksiä niiden asioiden välillä, joita he oppivat eri tilanteissa (kuten henkilökohtaisessa tutkimisessaan, seminaarissa, muissa kirkon luokissa tai kokemuksissa ystäviensä kanssa). Kuinka voit auttaa heitä näkemään evankeliumin tärkeyden jokapäiväisessä elämässä? Seuraavista ideoista saattaisi olla sinulle apua:

  • Pyydä nuoria kertomaan, mitä he ovat oppineet sovituksesta ja mitä kysymyksiä heillä on siitä, mitä he ovat oppineet.

Oppikaa yhdessä

Kukin seuraavista toiminnoista voi kannustaa nuoria turvaamaan Vapahtajan armoon, kun he haluavat tulla paremmiksi opettajiksi. Valitse Hengen johdatusta noudattaen yksi tai useampi toiminta, joka sopii parhaiten omalle luokallesi:

  • Pyydä nuoria kertomaan jokin kokemus siitä, kun he saivat jonkin tehtävän, joka vaikutti vaikealta tai ylivoimaiselta. Mitä sellaisia tehtäviä he saattaisivat tulevaisuudessa saada, jotka voisivat tuntua heistä ylivoimaisilta? Lukekaa yhdessä vanhin David A. Bednarin puheesta ”Herran voimassa” 11 ensimmäistä kappaletta, ja pyydä nuoria kohottamaan kätensä, kun he kuulevat tai lukevat jotakin sellaista, joka voisi vahvistaa tai rohkaista heitä, kun he saavat sellaisia tehtäviä, ja kertomaan luokalle, mitä he oppivat. Kuinka he voivat käyttää oppimiaan asioita niihin tilanteisiin, joita heillä on opettaa muille evankeliumia? Voisit kertoa jonkin henkilökohtaisen kokemuksen, jossa sait voimaa Herralta suorittaa jonkin tehtävän, joka vaikutti vaikealta.

  • Pyydä ennen oppituntia yhtä nuorta, joka harrastaa soittamista, tuomaan soittimensa oppitunnille (tai näytä kuvaa soittimesta). Pyydä nuorta kertomaan siitä, mitä hän tekee varmistaakseen, että soitin toimii asianmukaisesti. Kehota luokkaa lukemaan Alma 17:9–11 ja kuvailemaan, kuinka soittimella soittamista voidaan verrata siihen, miten Herra käyttää meitä välineinä Hänen evankeliuminsa opettamiseen. Mitä Moosian pojat tekivät valmistautuessaan olemaan tehokkaita välineitä Herran käsissä? Kuinka nuoret voivat opettaessaan noudattaa heidän esimerkkiään?

  • Kehota nuoria lukemaan David M. McConkien puhe ”Evankeliumin oppiminen ja opettaminen”. Kannusta heitä tekemään taululle luettelo asioista, joiden veli McConkie sanoo olevan tärkeitä evankeliumin opettamisessa, ja asioista, jotka eivät hänen mukaansa ole tärkeitä. Kannusta heitä kertomaan, kuinka tapaukset, joita veli McConkie käyttää, havainnollistavat seikkoja, joista he tekivät luettelon taululle. Kehota nuoria suunnittelemaan, kuinka he voisivat käyttää puheesta oppimiaan keinoja saadakseen Herralta voimaa muita opettaessaan.

  • Pyydä nuoria kuvittelemaan, että joku ystävä on saanut piispalta tehtävän opettaa luokkaa tai pitää puheen, ja ystävä tuntee riittämättömyyttä eikä halua ottaa tehtävää vastaan. Kuinka nuoret kannustaisivat ystäväänsä? Mitä pyhien kirjoitusten kohtia he voisivat käyttää auttaakseen häntä? (Ks. esim. tässä oppimisehdotuksessa mainittuja pyhien kirjoitusten kohtia.) Kehota heitä esittämään roolileikkinä, kuinka he auttaisivat jotakuta tässä tilanteessa olevaa näitä pyhien kirjoitusten kohtia käyttäen.

Pyydä nuoria kertomaan, mitä he ovat tänään oppineet. Ymmärtävätkö he, kuinka Vapahtajan armo voi auttaa heitä tulemaan paremmiksi opettajiksi? Onko heillä mitään lisäkysymyksiä? Kannattaisiko tähän aiheeseen käyttää enemmän aikaa?

Opetusvinkki

”Älä koskaan pidä mitään kysymystä tai esitettyä ajatusta naurettavana tai arvostele sitä, vaan osoita hyväntahtoisuutta ja rakkautta samalla kun vastaat siihen parhaan kykysi mukaan. Kun ihmisistä tuntuu, että heidän ajatuksiaan arvostetaan, he kertovat vapaammin kokemuksistaan, tunteistaan ja todistuksestaan.” (Opettaminen, kutsumuksista suurin, 2000, s. 64.)

Kutsu toimimaan

  • Kysy nuorilta, mitä he tuntevat innoitusta tehdä tänään oppimiensa asioiden perusteella. Kannusta heitä toimimaan näiden tuntemusten mukaan. Mieti, kuinka voit seurata edistymistä.

  • Todista siitä voimasta ja avusta, jota Herra on antanut sinulle opetustehtävässäsi.