Kirjasto
Kuinka voin löytää vastauksia omiin evankeliumia koskeviin kysymyksiini?


Kuinka voin löytää vastauksia omiin evankeliumia koskeviin kysymyksiini?

Hengellisesti omavaraiseksi tulemiseen kuuluu se, että opimme, kuinka voimme vastata omiin evankeliumia koskeviin kysymyksiimme. Ilmoitusta tulee usein silloin kun me vakavasti etsimme vastauksia vilpittömiin kysymyksiin ja uskomme tähän Vapahtajan antamaan lupaukseen:”Pyytäkää, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan.” (Matt. 7:7.) Me löydämme vastauksia omiin evankeliumia koskeviin kysymyksiimme, kun rukoilemme, tutkimme pyhiä kirjoituksia ja elävien profeettojen sanoja sekä etsimme Pyhän Hengen johdatusta.

Valmistaudu hengellisesti

Mikä osuus vastausten etsimisellä kysymyksiin on ollut evankeliumin opiskelussasi? Millä tavoin olet löytänyt vastauksia kysymyksiisi?

Mitä nuoret ovat kysyneet evankeliumista? Mitä voit tehdä kannustaaksesi nuoria etsimään vastauksia evankeliumia koskeviin kysymyksiinsä?

Tutki rukoillen näitä pyhien kirjoitusten kohtia ja lähteitä. Mikä innoittaa nuoria etsimään vastauksia omiin evankeliumia koskeviin kysymyksiinsä?

1. Nefi 15:2–11 (Lamanilla ja Lemuelilla oli kysymyksiä mutta he eivät kysyneet Herralta)

Alma 40:1–12; Et. 2:18–23; JS–H 10–18 (Esimerkkejä ihmisistä, jotka etsivät vastauksia kysymyksiinsä)

OL 6:14–15 (Henki voi valaista mielemme, kun kysymme Herralta)

OL 9:8–9 (Kun meillä on kysymyksiä, meidän tulee tutkia niitä omassa mielessämme ja sitten kysyä Herralta, onko vastaus oikein)

W. Mark Bassett, ”Meidän hengelliseksi kehitykseksemme ja opiksemme”, Liahona, marraskuu 2016, s. 52–54

Jeffrey R. Holland, ”Minä uskon”, Liahona, toukokuu 2013, s. 93–95

Mormonin kirja vastaa sielun kysymyksiin”, Saarnatkaa minun evankeliumiani, 2005, s. 109–110

James B. Martino, ”Kääntykää Herran puoleen, niin vastauksia tulee”, Liahona, marraskuu 2015, s. 58–60

Opettaminen Vapahtajan tavalla

Vapahtaja kannusti opettamiaan ihmisiä pohtimaan pyhiä kirjoituksia itse ja käyttämään niitä vastausten löytämiseksi omiin kysymyksiinsä. Kuinka opettamillesi nuorille on siunaukseksi se, että he oppivat etsimään vastauksia kysymyksiin, joita heillä on evankeliumista?

Kuva

Video: ”Esitä meille kysymyksiä”

Katso lisää

Osoita yhteyksiä

Auta jokaisen oppitunnin muutamien ensimmäisten minuuttien aikana nuoria näkemään yhteyksiä niiden asioiden välillä, joita he oppivat eri tilanteissa (kuten henkilökohtaisessa tutkimisessaan, seminaarissa, muissa kirkon luokissa tai kokemuksissa ystäviensä kanssa). Kuinka voit auttaa heitä näkemään evankeliumin tärkeyden jokapäiväisessä elämässä? Seuraavista ideoista saattaisi olla sinulle apua:

  • Kehota nuoria kertomaan, kuinka jokin asia, jonka he ovat oppineet yhdessä tilanteessa (omassa tutkimisessaan, perheillassa, seminaarissa jne.) on auttanut heitä ymmärtämään jotakin, mitä he oppivat jossakin toisessa tilanteessa.

  • Kehota nuoria tekemään luettelo kysymyksistä, joita ihmiset usein esittävät elämästä tai uskonnosta (ks. esimerkkejä julkaisun Saarnatkaa minun evankeliumianisivulla 109). Mitä Herra odottaa meidän tekevän, kun meillä on kysymyksiä? Kannusta luokkaa miettimään näitä kysymyksiä oppiaiheen aikana. Älä käytä paljon luokan aikaa siihen, että yrität vastata näihin kysymyksiin, vaan keskity sen sijaan opettamaan nuorille periaatteita, jotka auttavat heitä etsimään vastauksia itse.

Oppikaa yhdessä

Kukin seuraavista toiminnoista voi auttaa nuoria oppimaan, kuinka he voivat löytää vastauksia omiin evankeliumia koskeviin kysymyksiinsä. Valitse Hengen johdatusta noudattaen yksi tai useampi toiminta, joka sopii omalle luokallesi:

  • Pyydä nuoria laatimaan luettelo kysymyksistä, joihin he saattaisivat etsiä pikaista vastausta internetistä, kuten ”Millainen sää on huomenna?” Auta heitä miettimään esimerkkejä kysymyksistä, jotka ovat luonteeltaan hengellisiä ja jotka edellyttävät enemmän ponnistelua ja kärsivällisyyttä, kuten ”Onko Mormonin kirja totta?” Lukekaa yhdessä vanhin W. Mark Bassettin puheesta ”Meidän hengelliseksi kehitykseksemme ja opiksemme” kolme kappaletta alkaen sanoista ”Jotta ymmärtäisimme Jumalan salaisuudet”. Pyydä nuoria lukemaan 1. Nefi 2:16 ja 1. Nefi 10:17 ja ottamaan selville, kuinka Nefi osoitti kutakin niistä seitsemästä vaiheesta, jotka kuuluvat tiedon etsimiseen ja jotka mainitaan vanhin Bassettin puheessa. Anna nuorille haasteeksi noudattaa Nefin esimerkkiä, kun heillä on kysymyksiä evankeliumista. 

  • Kehota luokan jäseniä käymään läpi vanhin James B. Martinon puhe ”Kääntykää Herran puoleen, niin vastauksia tulee”. Mitä me opimme vastausten saamisesta kysymyksiimme sen pohjalta, mitä hän kertoo Moosian pojista ja Lamanista ja Lemuelista? Voisit kehottaa luokan jäseniä vertaamaan näitä kahta kertomusta tekemällä luettelo eroista siinä, kuinka ihmiset käyttäytyivät ja mitä heidän teoistaan seurasi. Voisit myös kehottaa luokan jäseniä kertomaan kokemuksiaan siitä, kun he ovat saaneet vastauksia kysymyksiinsä.

  • Pyydä nuoria lukemaan seuraavat pyhien kirjoitusten kohdat: Matt. 7:7; OL 6:14–15; 9:7–9. Tehkää yhdessä luettelo periaatteista, joita näissä jakeissa opetetaan kysymysten esittämisestä ja vastausten saamisesta. Miksi Herra ei aina vastaa kysymyksiimme täydellisesti tai välittömästi? Voisit kertoa nuorille tilanteesta, jolloin sinulla oli jokin evankeliumia koskeva kysymys ja jolloin sait vastauksen. Kehota nuoria kertomaan samankaltaisista kokemuksista.

  • Pyydä nuoria miettimään pyhistä kirjoituksista ihmisiä, jotka esittivät ilmoitukseen johtaneita kysymyksiä (jos tarpeen, voit ohjata heidät tässä oppimisehdotuksessa mainittuihin pyhien kirjoitusten kohtiin). Kehota nuoria lukemaan näistä pyhien kirjoitusten henkilöistä ja ottamaan selville, mitä he kysyivät, kuinka he etsivät vastauksia kysymyksiinsä ja mitä vastauksia he saivat. Pyydä heitä kertomaan luokalle siitä, mitä he oppivat. Mitä muita kysymiseen liittyviä periaatteita he voivat oppia näistä kokemuksista? Kuinka nuoret voivat soveltaa näitä periaatteita omiin kysymyksiinsä?

  • Pyydä yhtä luokan jäsentä tulemaan valmistautuneena esittämään tai lukemaan luokalle kohdassa Mark. 9:17–27 oleva kertomus. Jaa luokka kolmeen ryhmään ja anna kullekin ryhmälle yksi kolmesta vanhin Jeffrey R. Hollandin tästä kertomuksesta tekemästä huomiosta hänen puheessaan ”Minä uskon”. Kuinka he voivat hyödyntää vanhin Hollandin huomioita, kun heillä tai jollakulla heidän tutullaan on evankeliumia koskevia kysymyksiä tai epäilyksiä?

  • Lukekaa yhdessä neljä ensimmäistä kappaletta julkaisun Saarnatkaa minun evankeliumiani kohdasta ”Mormonin kirja vastaa sielun kysymyksiin” (s. 109). Kehota kutakin luokan jäsentä valitsemaan yksi luettelossa olevista kysymyksistä, jota he ovat miettineet tai joku heidän tuttunsa on miettinyt. Anna nuorille luokassa aikaa lukea se Mormonin kirjan kohta, joka mainitaan heidän valitsemansa kysymyksen kohdalla. Pyydä heitä kertomaan löytämänsä vastaukset ja selittämään, kuinka he voisivat käyttää Mormonin kirjaa auttaakseen muita vastaamaan samankaltaisiin kysymyksiin.

Kun olette tehneet jonkin edellä mainituista toiminnoista, kehota nuoria silmäilemään kysymyksiä, jotka he kirjoittivat muistiin oppitunnin alussa. Anna heille tilaisuus suunnitella, kuinka he etsivät vastauksia kysymyksiinsä. Jos mahdollista, anna heidän aloittaa vastausten etsiminen pyhistä kirjoituksista, elävien profeettojen sanoista, Nuorten voimaksi -kirjasesta ja muista kirkon lähteistä.

Pyydä nuoria kertomaan, mitä he ovat tänään oppineet. Ymmärtävätkö he, kuinka he voivat löytää vastauksia omiin evankeliumia koskeviin kysymyksiinsä? Onko heillä mitään lisäkysymyksiä? Kannattaisiko tähän aiheeseen käyttää enemmän aikaa?

Opetusvinkki

Voisit ottaa yhteyttä yhteen luokan jäseneen muutamia päiviä etukäteen ja pyytää häntä opettamaan joko koko oppiaiheen tai osan siitä. Kannusta nuorta käyttämään näitä oppimisehdotuksia, kun hän valmistautuu opettamaan.

Kutsu toimimaan

Kehota nuoria kertomaan mahdollisista vaikutelmista, joita heillä on ollut oppitunnin aikana. Mitä he aikovat tehdä löytääkseen vastauksia omiin evankeliumia koskeviin kysymyksiinsä? Kannusta heitä tulevilla oppitunneilla kertomaan, mitä he löytävät.