Presidenttien opetuksia
Luku 42: Temppelityö


Luku 42

Temppelityö

Kun St. Georgen temppeli vihittiin huhtikuussa 1877, presidentti Brigham Young iloitsi siitä, että pyhät voisivat vihdoinkin alkaa suorittaa temppelipyhityksiä kuolleiden puolesta. Hän kirjoitti muistiin, että pyhillä, jotka olivat alkaneet työskennellä siellä, ”on ollut siunattu aika, sellainen aika, jota ketkään muut ihmiset eivät meidän tietääksemme ole kokeneet moneen vuosisataan” (DBY, s. 419). Hän kirjoitti pojalleen Lorenzolle: ”St. Georgen temppelin valmistumisen jälkeen kuolleista huolehtimisen ja heidän puolestaan toimimisen henki sekä myös elävien hyväksi suoritettavien välttämättömien toimitusten suorittamisen henki on vallannut uskolliset kirkon jäsenet kaikissa näissä laaksoissa. Pyhät eivät luultavasti koskaan ole tunteneet samankaltaista kiinnostusta näihin asioihin sitten kirkon perustamisen kuin mitä he nyt tuntevat. Tämä tuottaa hyviä tuloksia, ja kun työ temppeleiden rakentamiseksi etenee, tätä henkeä tunnetaan vielä voimakkaampana kaikissa kirkon seurakunnissa.” (LBY, s. 288–289).

Brigham Youngin opetuksia

Jumala antaa kuolleille mahdollisuuden saada temppelin siunaukset

Isäni kuoli, ennen kuin temppelipyhityksiä annettiin. Yhtäkään hänen lapsistaan ei ole sinetöity häneen. Jos muistatte, te, jotka olitte Nauvoossa, niin meillä oli hyvin kiire sinä lyhyenä aikana, jonka siellä olimme sen jälkeen kun temppeli oli rakennettu. Väkivallantekijät olivat siellä valmiina tuhoamaan meidät. He olivat valmiina polttamaan talomme, ja he olivat tehneet sitä pitkän aikaa, mutta me rakensimme temppelin valmiiksi Josephille annetun käskyn mukaisesti, ja sen jälkeen me lähdimme. Aikamme oli siis lyhyt, eikä meillä ollut aikaa suorittaa tätä. Siitä johtuen isäni lapsia ei ole sinetöity häneen. Ehkäpä kaikki hänen poikansa siirtyvät iankaikkisuuteen, henkimaailmaan, ennen kuin tämä voidaan suorittaa, mutta se ei merkitse mitään. Perheen perilliset suorittavat tämän, vaikka siihen kuluisi sata vuotta. (DBY, s. 401)

Sadat miljoonat ihmisolennot ovat syntyneet, eläneet loppuun lyhyen maallisen elämänkaarensa ja siirtyneet pois tuntematta sen paremmin itseään kuin heille varattua pelastussuunnitelmaakaan. On kuitenkin erittäin lohdullista tietää, että tämä taivaan laatima ihana suunnitelma seuraa heitä seuraavaan olemassaoloon ja tarjoaa heidän hyväksyttäväkseen iankaikkisen elämän ja korotuksen valtaistuimille, herrauksiin, hallituksiin ja voimiin heidän Isänsä ja Jumalansa kasvojen edessä Jeesuksen Kristuksen Hänen Poikansa kautta. (DBY, s. 404)

Me saarnaamme heille – kuolleille – pelastuksen evankeliumia niiden välityksellä, jotka ovat eläneet tässä armotaloudessa [ks. LK 138:57]. (DBY, s. 397)

Henkimaailmassa olevilla ihmisillä on tilaisuus vastaanottaa evankeliumi. Silloin kun Jeesuksen ruumis oli haudassa kaksi yötä ja yhden päivän, Hän meni henkimaailmaan näyttääkseen veljille, kuinka heidän piti vahvistaa valtakuntaa ja saattaa henkiä totuuden tuntemiseen henkimaailmassa. Hän meni asettamaan heille esikuvan, kuten Hän oli tehnyt täällä maan päällä. Näette siis, että siellä hengillä on oikeus vastaanottaa totuus. Saatatte kysyä, kastetaanko heidät siellä. Ei. Voivatko he saada kätten päällepanemisen Pyhän Hengen lahjan saamiseksi? Eivät. Siellä ei suoriteta mitään lihaan liittyviä ulkonaisia toimituksia, mutta Pyhän Hengen valo, kirkkaus ja voima koetaan siellä yhtä hyvin kuin täällä maan päällä, ja henkimaailmassa on sitä vallitsevat ja säätelevät lait, ja henget ovat niille alamaiset. (DBY, s. 397)

Voimmeko tehdä jotakin heidän puolestaan? Voimme. Mitä varten me yritämme rakentaa temppelin? Emmekä me rakenna temppeliä ainoastaan tänne, jos menestymme ja jos meitä siunataan ja meidät varjellaan, vaan me aloitamme todennäköisesti kaksi tai kolme muuta ja niin edelleen niin nopeasti kuin työ vaatii, varta vasten kuolleittemme lunastukseksi. Kun saan ilmoituksia siitä, että jotkut esi-isäni ovat eläneet ja kuolleet ilman evankeliumin siunauksia tai kuulematta sitä edes saarnattavan mutta että he ovat olleet yhtä rehellisiä kuin minä, yhtä nuhteettomia kuin minä olen tai kuin kuka tahansa mies tai nainen maan päällä saattaa olla, yhtä vanhurskaita heillä olevan tietomäärän mukaan kuin joku apostoli tai profeetta, joka on joskus elänyt, niin minä menen ja minut kastetaan, konfirmoidaan, pestään ja voidellaan, ja saan kaikki toimitukset ja temppelipyhitykset heidän puolestaan, jotta heille aukenisi tie selestiseen valtakuntaan. (DBY, s. 403)

Tämä oppi kasteesta kuolleiden puolesta on suuri oppi, yksi kaikkein suurenmoisimmista opeista, mitä ihmissuvulle on ilmoitettu, ja siinä on valoa, voimaa, kirkkautta, kunniaa ja kuolemattomuutta. (DBY, s. 399)

Tunnen monia, jotka ovat nukkuneet pois ja joiden puolesta meidät on kastettu sen jälkeen kun kirkko perustettiin – hyviä, rehellisiä, kunniallisia ihmisiä, jotka ovat osoittaneet kaikkia kohtaan rakkautta ja eläneet hyvän, hyveellisen elämän. Me emme anna heidän mennä helvettiin; Jumala ei anna. Pelastussuunnitelma on kylliksi tuomaan heidät kaikki esiin ja asettamaan heidät sinne, missä he voivat iloita kaikesta, mitä saattoivat odottaa. (DBY, s. 403)

He ovat kestäneet [kuolevaisuuden] koettelemukset, eikä heillä ole enää sitä mahdollisuutta, että he henkilökohtaisesti osallistuisivat toimituksiin syntiensä anteeksisaamiseksi ja korotuksekseen. Sen vuoksi heidän täytyy luottaa siihen, että heidän ystävänsä, lapsensa ja lastensa lapset suorittavat toimitukset heidän puolestaan, jotta heidät voitaisiin tuoda esiin Jumalan selestiseen valtakuntaan. (DBY, s. 406)

Mitähän isät sanoisivat, jos he voisivat puhua kuolleista? Eivätkö he sanoisi: ”Me olemme viruneet täällä tuhansia vuosia, täällä tässä vankihuoneessa, ja olemme odottaneet tämän armotalouden tulemista. – – Mitä he kuiskaisivat korvaamme? Jos heillä olisi valta, taivaan ukkosen jylinä kaikuisi korvissamme. Kunpa me vain tajuaisimme sen työn tärkeyden, jossa me olemme mukana. Kaikki taivaan enkelit seuraavat tätä vähäistä kourallista ihmisiä ja kannustavat heitä pelastamaan ihmissuvun. Paholaiset helvetissä seuraavat myös tätä kansaa ja yrittävät tuhota meidät, mutta silti jotkut ihmiset yhä kättelevät paholaisen palvelijoita sen sijaan että he pyhittäisivät itsensä ja huutaisivat avukseen Herran nimeä ja tekisivät sitä työtä, josta Hän on antanut meille käskyn ja jonka Hän on antanut meidän tehtäväksemme. (DBY, s. 403–404)

Taivaallinen Isä siunaa meitä, kun me teemme sukututkimusta esivanhempiemme pelastukseksi

Minä arvelen, että siellä [tuhatvuotisessa valtakunnassa] on tehtävänä työ, jota koko maailma näyttää päättäneen estää meitä tekemästä. Mikä se on? Temppelien rakentaminen. Me emme ole vielä koskaan aloittaneet temppelin perustuksen laskemista ilman että koko helvetti on aseistautunut meitä vastaan. – – Mitä me aiomme tehdä näissä temppeleissä? Onko niissä mitään tehtävää? On, emmekä me odota tuhatvuotista valtakuntaa ja Jumalan kirkkauden täyteyttä maan päälle; me aloitamme niin pian kuin meillä on temppeli ja teemme työtä esi-isiemme pelastukseksi. Me selvitämme heidän polveutumisensa niin pitkälle kuin voimme. Vähitellen me saamme sen täysin selvitetyksi. Näissä temppeleissä me suoritamme Jeesuksen Kristuksen evankeliumin toimitukset ystäviemme puolesta. (DBY, s. 402)

Meidät kastetaan nyt kuolleiden puolesta – – isiemme, äitiemme, iso- isiemme, isoäitiemme, setien, tätien, sukulaisten, ystävien ja vanhojen tuttavien puolesta. – – Herra herättää monien – – sydämen, ja joillakuilla on suoranainen pakkomielle tutkia sukujaan ja saada aikaan painettuja kirjoja esivanhemmistaan. He eivät tiedä, mitä varten he sitä tekevät, mutta Herra kehottaa heitä siihen, ja se jatkuu ja kulkee isästä isään, isästä isään, kunnes he saavat esivanhempiensa sukutiedot niin pitkälle kuin se suinkin on mahdollista. (DBY, s. 406)

Kun Hänen valtakuntansa perustetaan maan päälle ja Siion rakennetaan, Herra lähettää palvelijansa pelastajiksi Siionin vuorelle [ks. Ob. 1:21]. Menneinä aikoina maan päällä eläneet Jumalan palvelijat ilmoittavat, missä eri ihmiset, jotka ovat kuolleet ilman evankeliumia, ovat asuneet, ja he antavat teille nimensä ja sanovat: ”Menkää nyt, te Jumalan palvelijat, ja käyttäkää oikeuksianne ja etuoikeuksianne. Menkää ja suorittakaa Jumalan huoneen toimitukset niiden puolesta, jotka ovat kulkeneet koetusaikansa läpi ilman evankeliumia, ja kaikkien niiden puolesta, jotka saavat jonkinlaisen pelastuksen. Tuokaa heidät esiin perimään selestinen, terrestrinen ja telestinen valtakunta” – – sillä jokainen ihminen saa kykynsä mukaan, ruumiissa tekemiensä tekojen mukaan, olivatpa ne sitten hyviä tai pahoja, olipa niitä vähän tai paljon. (DBY, s. 407)

Herra sanoo: ”Olen lähettänyt profeetta Elian avaimet, olen antanut opin, joka kääntää isien sydämet lasten puoleen ja lasten sydämet isien puoleen” [ks. LK 2; 110:13–15]. Miten on, kaikki te lapset, huolehditteko te isienne pelastuksesta? Pyrittekö te uutterasti lunastamaan ne, jotka ovat kuolleet ilman evankeliumia, sillä he etsivät Herraa Kaikkivaltiasta saadakseen teitä koskevia lupauksia? Sillä meidän isämme saivat lupauksia, että heidän jälkeläisensä eivät joutuisi unohduksiin. Oi, te isien lapset, katsokaa tätä. Teidän on määrä mennä Herran temppeleihin suorittamaan toimituksia esi-isienne puolesta. (DBY, s. 408)

Suorittamalla temppelitoimituksia kuolleiden sukulaistemme puolesta meistä tulee pelastajia Siionin vuorella

Meidät on kutsuttu, kuten teille on sanottu, lunastamaan maan kansat. Isät eivät voi päästä täydellisyyteen ilman meitä, emmekä me voi päästä täydellisyyteen ilman isiä. Tämän pyhän pappeuden ketjun täytyy olla olemassa. Se on liitettävä yhteen viimeisimmästä maan päällä elävästä sukupolvesta aina isä Aadamiin asti, jotta kaikki ne, jotka voidaan pelastaa, tuotaisiin takaisin ja asetettaisiin sinne, missä he voivat saada pelastuksen ja kirkkauden jossakin valtakunnassa. Tämän pappeuden on se tehtävä; tämä pappeus on sitä tarkoitusta varten. (DBY, s. 407)

Vapahtajan opit ilmoittavat uskoville ja antavat heidän haltuunsa periaatteita, joiden nojalla pelastajat nousevat Siionin vuorelle pelastamaan – – kaikki lukuun ottamatta niitä, jotka ovat tehneet syntiä Pyhää Henkeä vastaan. Miehet ja naiset astuvat Jumalan temppeleihin ja ovat siellä vertauskuvallisesti pylväinä [ks. Ilm. 3:12] ja suorittavat vuodesta toiseen palvelusta niiden puolesta, jotka ovat nukkuneet tuhansia vuosia. (DBY, s. 407)

Tämän työn suorittamiseen ei tarvita vain yhtä temppeliä vaan tuhansia, ja tuhannet ja kymmenettuhannet miehet ja naiset menevät noihin temppeleihin ja suorittavat palvelusta ihmisten puolesta, jotka ovat eläneet niin kauan sitten kuin Herra ilmoittaa. (DBY, s. 394)

Tätä me tulemme tekemään maan asukkaiden puolesta. Kun katson tätä, en halua levätä kovin paljon vaan olla ahkera koko päivän, sillä kun oikein ajattelemme asiaa, meillä ei ole aikaa hukattavana, sillä se on melko työlästä työtä. (DBY, s. 410)

Pappeus, jonka Herra on jälleen antanut niille, jotka sen saavat, on sitä nimenomaista tarkoitusta varten, että se valmistaa heitä tulemaan taitaviksi selestisen valtakunnan lakiin liittyvissä periaatteissa. Jos me noudatamme tätä lakia, pidämme sen rikkomattomana ja elämme sen mukaan, niin me valmistaudumme nauttimaan selestisen valtakunnan siunauksista. Valmis- tautuvatko ketkään muut? Kyllä, tuhannet ja miljoonat maan asukkaat, jotka olisivat ottaneet vastaan saarnaamamme lain ja noudattaneet sitä, jos heillä olisi ollut siihen mahdollisuus. Kun Herra tuo jälleen Siionin ja vartijat näkevät omin silmin ja Siion järjestetään jälleen, tulevat vapahtajat Siionin vuorelle ja pelastavat kaikki ne Aadamin pojat ja tyttäret, jotka kykenevät pelastumaan, suorittamalla toimitukset heidän puolestaan. (DNW, 16. toukokuuta 1860, s. 1)

Meidän isämme eivät voi päästä täydellisyyteen ilman meitä, emmekä me voi päästä täydellisyyteen ilman heitä. He ovat tehneet työnsä, ja nyt he nukkuvat. Meidät on nyt kutsuttu tekemään oma työmme, joka tulee olemaan suurin työ, mitä ihminen koskaan on maan päällä suorittanut. Toimituksia on suoritettava miljoonille lähimmäisillemme – jotka ovat eläneet maan päällä ja kuolleet tuntematta evankeliumia – jotta he voisivat periä iankaikkisen elämän (toisin sanoen, kaikille niille, jotka olisivat vastaanottaneet evankeliumin). Ja meidät on kutsuttu panemaan tämä työ alulle. (DBY, s. 406)

Kuka tulee omistamaan maan ja kaiken sen täyteyden? Eivätkö ne, joille Herra on varannut tämän kunnian? Ja he nousevat Siionin vuorelle pelastajina tekemään tuhannen vuoden ajan työtä muiden pelastamiseksi. (DBY, s. 407–408)

Tuhatvuotisen valtakunnan työhön kuuluu temppelien rakentaminen ja temppelityö

Me yritämme pelastaa elävät ja kuolleet. Elävät voivat valita, kuolleet eivät. Miljoonat ovat kuolleet ilman evankeliumia, ilman pappeutta ja ilman niitä mahdollisuuksia, jotka meillä on. Me astumme esiin Israelin Jumalan nimessä ja suoritamme toimitukset heidän puolestaan. Ja halki tuhatvuotisen valtakunnan, tuhannen vuoden ajan, jolloin ihmiset rakastavat ja palvelevat Jumalaa, me rakennamme temppeleitä ja toimimme niissä niiden puolesta, jotka ovat nukkuneet satojen ja tuhansien vuosien ajan – niiden puolesta, jotka olisivat vastaanottaneet totuuden, jos heillä olisi ollut mahdollisuus. Ja me tuomme heidät esiin ja muodostamme eheän ketjun aina Aadamiin asti. (DBY, s. 404)

Kuten olen usein sanonut teille, tämä on tuhatvuotisen valtakunnan työtä. Se on työtä, joka Abrahamin siemenen, valitun siemenen, kuninkaallisen siemenen, Herran siunattujen on tehtävä, niiden, joiden kanssa Herra on tehnyt liittoja. He astuvat esiin ja pelastavat Aadamin jokaisen pojan ja tyttären, jotka vastaanottavat pelastuksen täällä maan päällä. Ja kaikille henkimaailmassa oleville hengille saarnataan, heidän kanssaan puhutaan, ja pelastuksen periaatteet esitetään heille, jotta heillä olisi tilaisuus vastaanottaa evankeliumi. Ja heillä on täällä maan päällä paljon lapsia, jotka suorittavat heidän puolestaan ne evankeliumin toimitukset, jotka kuuluvat lihaan. (DBY, s. 403)

Me luotamme Jumalaan. Minä uskon, että Hän taistelee meidän taistelumme ja meidät kastetaan ihmissuvun hyväksi ja puolesta tuhannen vuoden aikana. Ja meillä on oleva satoja temppeleitä ja tuhannet miehet ja naiset toimivat niissä niiden puolesta, jotka ovat nukkuneet kuolon uneen saamatta tilaisuutta kuulla evankeliumia ja olla sille kuuliaisia, jotta he tulisivat esiin kirkkauden ylösnousemuksessa ja saisivat iloita siitä valtakunnasta, jonka Jumala on heille valmistanut. Paholainen taistelee ankarasti estääkseen meitä, emmekä me voita tuumaakaan jalansijaa muutoin kuin olemalla kuuliaiset Jumalan Pojan evankeliumin voimalle ja uskomalla siihen. Koko maailma vastustaa tätä oppia. Mutta onko siinä mitään vahingollista? Jos he vain näkisivät sen sellaisena kuin se on Herrassa, niin he riemuitsisivat siitä, ja sen sijaan että he taistelisivat sitä vastaan, he ylistäisivät Jumalaa siitä, että Hän on ilmoittanut sellaisen kirkkauden opin. (DBY, s. 401)

Opiskeluehdotuksia

Jumala antaa kuolleille mahdollisuuden saada temppelin siunaukset

  • ”Ihana suunnitelma” niiden lunastamiseksi, jotka ovat kuolleet saamatta evankeliumin täysiä siunauksia, oli presidentti Youngille ”erittäin lohdullista”. Miksi? Mitä tämä suunnitelma merkitsee teille ja rakkaillenne?

  • Kuinka ja milloin evankeliumin saarnaaminen henkimaailmassa järjestettiin? Kuka jatkaa tätä työtä nyt? (Ks. myös LK 138:57.)

  • Mitä kuolleittemme lunastaminen ja selestisen valtakunnan avaaminen heille tarkoittaa? (Ks. myös LK 138:58.)

  • Miksi Saatana vastustaa niin aktiivisesti temppelityötä? Mitä todisteita olette nähneet siitä, että Saatana ei voi estää temppeleiden rakentamista eikä estää työtä pelastavien toimitusten suorittamiseksi kukoistamasta?

Taivaallinen Isä siunaa meitä, kun me teemme sukututkimusta esivanhempiemme pelastukseksi

  • Presidentti Young puhui ajasta, jolloin me tekisimme sukututkimuksemme ja sukuhistoriamme valmiiksi. Kuinka me teemme sen? Mitä te voitte tehdä henkilökohtaisesti sukuhistorianne hyväksi?

  • Kuka presidentti Youngin mukaan ”herättää monien sydämen” ottamaan selvää esivanhemmistaan? Mitä osoituksia olette nähneet siitä, että näin todella tapahtuu nykyään?

  • Mitä ”profeetta Elian avaimet” ovat? (Ks. myös LK 27:9; 110:13–15.)

Suorittamalla temppelitoimituksia kuolleiden sukulaistemme puolesta meistä tulee pelastajia Siionin vuorella

  • Kuinka meistä voi tulla pelastajia Siionin vuorella?

  • Miksi kuolleiden sukulaistemme on mahdotonta tulla täydellisiksi ilman meitä? Miksi meidän on mahdotonta tulla täydellisiksi ilman heitä?

Tuhatvuotisen valtakunnan työhön kuuluu temppelien rakentaminen ja temppelityö

  • Mitä on ”tuhatvuotisen valtakunnan työ” Kuka sitä suorittaa?

  • Kuinka me voimme kumota Saatanan yritykset estää työtä? Kuinka se, että me olemme kuuliaiset Jumalan Pojan evankeliumin voimalle ja uskomme siihen, auttaa meitä valmistautumaan tuhatvuotiseen valtakuntaan?

Kuva
St. George Temple

Tämä on hiljattain otettu valokuva St. Georgen temppelistä. Tämän temppelin vihkiminen käyttöön huhtikuussa 1877 mahdollisti sen, että pyhät saattoivat aloittaa temppelipyhitysten suorittamisen kuolleiden puolesta.