Presidenttien opetuksia
Luku 17: Pyhät kirjoitukset


Luku 17

Pyhät kirjoitukset

Presidentti Young soitti joka ilta rukouskelloa ja kokosi perheensä ympärilleen laulamaan ja kuulemaan neuvoja, tutkimaan Jumalan sanaa ja osallistumaan perherukoukseen. Hän uskoi pyhien kirjoitusten tutkimiseen ja vertasi niitä ”tienviittaan, joka osoittaa, mitä tietä meidän tulisi kulkea. Mihin ne osoittavat? Valkeuden lähteelle” (DBY, s. 127). Hän kannusti pyhiä: ”Luetteko, veljeni ja sisareni, pyhiä kirjoituksia ikään kuin itse kirjoittaisitte niitä tuhat, kaksituhatta tai viisituhatta vuotta sitten? Luetteko niitä ikään kuin itse olisitte niitä kirjoittaneiden miesten paikalla? Ellette tunne tällä tavoin, teidän etuoikeutenanne on tuntea siten, jotta Jumalan kirjoitetun sanan henki ja merkitys tulisi yhtä tutuksi kuin päivittäinen vaelluksenne ja puheenne tai yhtä tutuksi kuin työmiehenne tai taloutenne (DBY, s. 128)

Brigham Youngin opetuksia

Pyhien kirjoitusten tutkiminen ja niiden opetusten mukaan eläminen tuovat elämäämme innoitusta ja opastusta

Teidän etuoikeutenne ja velvollisuutenne on elää siten, että kykenette ymmärtämään sitä, mikä on Jumalasta. Meillä on Vanha testamentti ja Uusi testamentti ja Josephin meille antamat Mormonin Kirja ja Opin ja Liittojen Kirja, ja ne ovat suuriarvoiset pimeydessä vaeltavalle. Ne ovat kuin majakka merellä tai kuin tienviitta, joka osoittaa, mitä tietä meidän tulisi kulkea. Mihin ne osoittavat? Valkeuden lähteelle. (DBY, s. 127)

Uskon Raamatun sano[ihin] – – uskon, että tuon kirjan sisältämät pelastusta koskevat opit ovat todet ja että niiden noudattaminen ylentää jokaisen maan päällä elävän kansan, kansakunnan tai perheen. Raamatun sisältämät opit kohottavat kaikki niitä noudattavat ylemmälle tasolle; ne suovat heille tietoa, viisautta, rakkautta, täyttävät heidät myötätunnolla ja saavat heidät ottamaan sydämelleen niiden tarpeet, jotka ovat hädässä tai tuskallisten tai alentavien olosuhteiden vallassa. Ne, jotka noudattavat pyhien kirjoitusten ohjeita, ovat oikeudenmukaisia ja tosia, hyveellisiä ja rauhaa rakastavia sekä kotona että muualla. Raamatun oppeja noudattamalla miehistä tulee erinomaisia aviomiehiä, naisista loistavia aviovaimoja ja lapset ovat tottelevaisia. Perheistä tulee onnellisia ja kansoista vauraita ja onnellisia, ja he kohoavat tämän elämän arkiasioiden yläpuolelle. (DBY, s. 125)

Sanon, että otamme tämän kirjan [Raamatun] oppaaksemme, toimintaohjeeksemme. Me pidämme sitä uskomme perustana. Se osoittaa tien pelastukseen, kuten kaupunkiin osoittava tienviitta tai kartta, joka määrittelee vuorten ja jokien sijainnin tai minkä tahansa paikan pituus- ja leveysasteen maan päällä, kaiken, mitä haluamme paikantaa, ja meidän on viisainta uskoa sitä. Niinpä sanon, että myöhempien aikojen pyhien usko ja luottamus on luonnollisempi kuin minkään muun kansan maan päällä. (DBY, s. 125)

Me pidämme Raamattua – – oppaana – –, joka ohjaa tiettyyn päämäärään. Tämä on tosi oppi, jota me rohkeasti esitämme. Jos haluatte noudattaa tämän kirjan oppeja ja käyttää sen neuvoja oppainanne, niin ne johtavat teidät sinne, missä te näette niin kuin teidät nähdään, missä voitte puhua Jeesuksen Kristuksen kanssa, missä enkelit tulevat käymään luonanne, missä näette unia ja näkyjä, saatte ilmoituksia ja tunnette omakohtaisesti Jumalan ja ymmärrätte Häntä. Eikö se ole teidän tukenne ja turvanne? On, se todistaa teille, että te seuraatte muinoin eläneiden jalanjäljissä. Te voitte nähdä, mitä he näkivät, ymmärtää, mitä he kokivat. (DBY, s. 126)

Raamatussa, Mormonin Kirjassa ja Opin ja Liittojen Kirjassa ilmoitettujen periaatteiden välillä ei ole mitään ristiriitaa [Kallisarvoista Helmeä ei ollut vielä hyväksytty pyhäksi kirjoitukseksi, kun nämä sanat lausuttiin]; eikä minkään profeetta Josephin ja veljien nykyisin opettamien oppien välillä olisi mitään ristiriitaa, jos kaikki eläisivät siten, että Herran Henki heitä johtaisi. Kaikki eivät elä siten, että Herran Henki olisi koko ajan heidän kanssaan, ja siitä on seurauksena, että jotkut harhautuvat tieltä. (DBY, s. 126)

Me uskomme Mormonin Kirjaan ja Opin ja Liittojen Kirjaan, jotka Herra antoi Joseph Smithille ja hänen kauttaan kirkolle. Me uskomme myös, että jos me olisimme vailla Herran Henkeä ja meidän silmämme olisivat suljetut, niin että emme ilmoituksen hengen kautta näkisi ja ymmärtäisi asioita sellaisina kuin ne ovat, niin voisimme sanoa jäähyväiset kaikille näille kirjoille, olkoon niiden lukumäärä miten suuri tahansa. Jos meillä olisi kaikki ne ilmoitukset, jotka on annettu Aadamin päivistä lähtien, ja joutuisimme ilman ilmoituksen henkeä olemaan ja pysymään ihmisten parissa, niin meidän olisi mahdoton pelastua Jumalan selestiseen valtakuntaan. (DBY, s. 128)

Opin ja Liittojen Kirja on annettu myöhempien aikojen pyhille nimenomaisesti heidän jokapäiväistä vaellustaan ja toimintaansa varten. (DBY, s. 128)

Raamattu sisältää pelastuksen opit

Tämä kirja, joka sisältää Vanhan testamentin ja Uuden testamentin, saarnaa yhtä ainoata saarnaa ensimmäisestä Mooseksen kirjasta Johanneksen ilmestykseen. (DBY, s. 126)

Oppi, jota me saarnaamme, on Raamatun oppi. Se on oppi, jonka Herra on ilmoittanut Jumalan lasten pelastukseksi, ja kun ihmiset, jotka kerran ovat olleet kuuliaisia sille, kieltävät sen, he kieltävät sen avoimin silmin ja tietäen, että he kieltävät totuuden ja tekevät Kaikkivaltiaan neuvot tyhjiksi. (DBY, s. 126)

Raamattu on totta. Saattaa olla, että sitä ei ole käännetty kokonaan oikein, ja monia kallisarvoisia kohtia on saatettu Raamattua koottaessa ja käännettäessä jättää pois [ks. 1. Ne. 13:24–27], mutta me ymmärrämme erään apostolin kirjoituksista, että jos Vapahtajan kaikki sanat ja tekemiset olisi kirjoitettu, ne kirjat eivät mahtuisi koko maailmaan [ks. Joh. 21:25]. Sanon, että maailma ei voinut ymmärtää niitä. Ihmiset eivät ymmärrä, mitä meillä on kirjoitettuna, eivätkä he ymmärrä Vapahtajan luonnetta sellaisena kuin se on kuvattuna pyhissä kirjoituksissa, ja kuitenkin se on yksinkertaisimpia asioita maailmassa, ja Raamattu, kun sitä ymmärretään, on maailman yksinkertaisimpia kirjoja, sillä sikäli kuin se on oikein käännetty [ks. Uskonkappaleet 8], siinä ei ole mitään muuta kuin totuus, ja totuudessa ei ole mitään salaperäistä muille kuin tietämättömille. Herran ilmoitukset luoduilleen on sovellettu kaikkien vähäisimpien kyvyn mukaan, ja ne tuovat elämän ja pelastuksen kaikille, jotka ovat halukkaat ne vastaanottamaan. (DBY, s. 124)

Me uskomme Uuteen testamenttiin, ja sen seurauksena, ollaksemme johdonmukaisia, meidän on uskottava uuteen ilmoitukseen, näkyihin, enkeleihin, kaikkiin Pyhän Hengen lahjoihin ja kaikkiin näissä kirjoissa oleviin lupauksiin, ja me uskomme siihen, niin kuin se on kirjoitettu. (DBY, s. 124)

Meillä on pyhä kunnioitus Raamattua kohtaan ja usko siihen. (DBY, s. 124)

Raamattua lukemalla me havaitsemme, että evankeliumi ei sisälly ainoastaan Uuteen testamenttiin vaan myös Vanhaan testamenttiin. Mooses ja profeetat näkivät ja ennustivat kirkon luopumuksen. He näkivät, että aika ajoin Herra kiistelisi ihmislasten kanssa, että Hän antaisi heille totuuden ja pappeuden. He näkivät myös, että ihmiset pahuudessaan muuttaisivat Hänen toimituksensa, rikkoisivat liitot ja toimisivat vastoin Hänen lakejaan [ks. Jes. 24:5], kunnes pappeus otettaisiin maan päältä ja sen asukkaat jätettäisiin luopumuksen tilaan ja pimeyteen. (DBY, s. 124–125)

Myöhempien aikojen pyhinä me olemme tunnustaneet taivaan edessä, taivaan joukkojen edessä ja maan asukkaiden edessä, että me todella uskomme pyhiin kirjoituksiin sellaisina kuin ne on meille annettu, parhaan meillä käännöksestä olevan tiedon ja ymmärryksen mukaan, ja Vanhan testamentin ja Uuden testamentin hengen ja tarkoituksen mukaan. (DBY, s. 125–126)

Mormonin Kirja – – julistaa, että Raamattu on totta, ja todistaa sen todeksi, ja yhdessä ne todistavat toinen toisensa todeksi. Vanha ja Uusi testamentti ovat Juudan sauva [ks. Hes. 37:15–19]. Muistanette, että Juudan heimo asui Jerusalemissa, ja Herra siunasi Juudaa, ja sen seurauksena syntyivät Vanhan testamentin ja Uuden testamentin kirjoitukset. Mutta missä on Joosefin sauva? Voitteko sanoa, missä se on? Kyllä voitte. Joosefin lapset tulivat vetten yli tälle [Amerikan] mantereelle, ja tämä maa täyttyi ihmisillä, ja Mormonin Kirja eli Joosefin sauva sisältää heidän kirjoituksensa, ja ne ovat Efraimin käsissä. Missä ovat efraimilaiset? He ovat sekoittuneina maan kaikkien kansojen keskuuteen. Jumala kutsuu heitä kokoontumaan, ja Hän yhdistää heidät; ja he tarjoavat evankeliumin koko maailmalle. (DBY, s. 127)

Pyhien kirjoitusten sanat ovat selkeitä ja helppoja ymmärtää niille, jotka etsivät Herran Henkeä

Me emme ole samassa asemassa kuin ihmiset olivat muutamia tuhansia vuosia sitten. He olivat riippuvaisia profeetasta tai profeetoista tai omakohtaisesta ilmoituksesta tullakseen tuntemaan Herran tahdon, sillä heillä ei ollut ennen eläneiden aikakirjoja. Meillä sen sijaan on meitä ennen eläneiden aikakirjat samoin kuin Pyhän Hengen todistus, ja me voimme kaikkien todistusta halajavien tyydytykseksi ottaa tämän kirjan ja lukea sen, mitä me uskomme, oppia tuntemaan sen, mitä tavoittelemme, sen määrä, jonka me odotamme saavuttavamme – koko ihmissuvun määrän kuolevaisuudessa – ja sen kirkkauden täyteyden, joka odottaa tämän kyynelten laakson tuolla puolen. Tämän johdosta me olemme paremmassa asemassa kuin ne, jotka elivät ennen meitä. (DBY, s. 128)

Ihmiset joka puolella kyselevät: ”Mitä tämä pyhien kirjoitusten kohta tarkoittaa, ja miten meidän pitäisi ymmärtää tämä tai tuo kohta?” Veljeni ja sisareni, toivon meidän ymmärtävän asiat täsmälleen sellaisina kuin ne ovat eikä sellaisina kuin miksi ihmismielen muuttuva, vaihteleva mielikuvitus saattaa ne muovata. (DBY, s. 128)

Kysyn sinulta, veli B., miten minun on uskottava Raamattuun ja miten sinä ja kaikki muut Herran Jeesuksen Kristuksen seuraajat uskotte siihen. – – Minä uskon siihen juuri sellaisena kuin se on. En usko kenenkään ihmisen tulkintaan siitä, ellei Herra itse jollakin tavoin ole siihen ohjannut. En usko, että me tarvitsemme pyhien kirjoitusten tulkitsijoita ja selittäjiä, jotka vääristävät niiden kirjaimellisen, selkeän ja yksinkertaisen merkityksen. (DBY, s. 126)

Raamattu on aivan yhtä selkeä ja helppotajuinen kuin juuri lukemani ilmoitus [ks. LK 58], mikäli ymmärrätte Jumalan Henkeä, ilmoituksen Henkeä ja tiedätte, miten pelastuksen evankeliumi on sovellettu heikon ihmisen kyvyn mukaisesti. (DBY, s. 128)

Mitä Raamattuun tulee, sen ilmaisutapa on sellaista, mikä oli käytössä satoja vuosia sitten, mutta ei sillä väliä, millaista kieli on; se on pelkkä tapa. Mutta sanon, että Vanhassa testamentissa ja Uudessa testamentissa opetetut opit, jotka koskevat Jumalan tahtoa Hänen täällä maan päällä olevien lastensa suhteen; kertomus siitä, mitä Hän on tehnyt heidän pelastuksekseen; toimitukset, jotka Hän on säätänyt heidän lunastuksekseen; Hänen Poikansa ja tämän sovituksen lahja – kaikki tämä on totta, ja me myöhempien aikojen pyhät uskomme siihen. (DBY, s. 129)

Kun me ajattelemme ja oikein ymmärrämme, me huomaamme, miten helposti ymmärrettävä evankeliumi on, miten selkeä sen suunnitelma on, miten se jokaiselta osaltaan ja periaatteeltaan on sovellettu täysin ihmisten kyvyn mukaan, niin että kun totuutta rakastavat kuulevat sen, se vaikuttaa hyvin helpolta ja selkeältä, ja miten sangen valmiita rehelliset ihmiset ovatkaan sen vastaanottamaan. (DBY, s. 129)

Meidän kaikkien tulisi elää siten, että ilmoituksen Henki voi sanella ja kirjoittaa sydämeemme ja sanoa meille, mitä meidän tulisi tehdä. – – Mutta jotta niin voisi tapahtua, meidän on tultava pienten lasten kaltaisiksi, ja Jeesus sanoo, että ellemme me tule sellaisiksi, me emme voi päästä taivasten valtakuntaan. Kuinka yksinkertaista se onkaan! Eläkäämme vailla kateutta, pahansuopuutta, vihaa, kiistaa, katkeruutta ja pahan puhumista perheissämme tai lähimmäistemme ja ystäviemme ja kaikkien maan asukkaiden keskuudessa, missä sitten heitä tapaammekin. Eläkäämme siten, että omatuntomme on vapaa, puhdas ja kirkas. (DBY, s. 36)

Opiskeluehdotuksia

Pyhien kirjoitusten tutkiminen ja niiden opetusten mukaan eläminen tuovat innoitusta ja opastusta elämäämme

  • Miksi meidän presidentti Youngin mukaan pitäisi tutkia Herran oppeja sellaisina kuin ne sisältyvät pyhiin kirjoituksiin? Mitä lupauksia presidentti Young antaa niille, jotka noudattavat Raamatun ja muiden pyhien kirjoitusten periaatteita?

  • Millä tavoin satoja ja tuhansia vuosia vanhat aikakirjat voivat opastaa meitä meidän elämässämme nykyaikana? Kuinka pyhät kirjoitukset ovat ohjanneet teidän elämäänne?

  • Miksi presidentti Youngin mukaan Opin ja Liittojen Kirja annettiin? Kuinka Opin ja Liittojen Kirja on auttanut teitä teidän jokapäiväisessä vaelluksessanne ja toiminnassanne? (Ks. myös LK 4:3–4; 84:43–44; 86:11; 121:41–42, 45.)

Raamattu sisältää pelastuksen opit

  • Presidentti Young opetti, että Raamattu ”saarnaa yhtä ainoata saarnaa ensimmäisestä Mooseksen kirjasta Johanneksen ilmestykseen”. Mikä saarna se on?

  • Miten pyhät kirjoitukset ovat auttaneet teitä ymmärtämään ”Vapahtajan luonnetta”?

  • Mitä ovat Juudan ja Joosefin sauva? Mikä on Raamatun ja Mormonin Kirjan suhde toisiinsa? Mitä tarkoitusta varten Joosefin sauva on presidentti Youngin mukaan pantu Efraimin käsiin?

Pyhien kirjoitusten sanat ovat selkeitä ja helppotajuisia ymmärtää niille, jotka etsivät Herran Henkeä

  • Mitä ohjeita presidentti Young antoi niille, jotka pyrkivät jatkuvasti löytämään ihmisen tulkintoja pyhille kirjoituksille?

  • Mitä etua meille on siitä, että meillä on profeettojen aikakirjat pyhissä kirjoituksissa?

  • Presidentti Young kehotti meitä etsimään joskus vaikeaselkoisen pyhien kirjoitusten kielen takaa arvokkaita periaatteita ja oppeja elämämme opastukseksi. Mitä oppeja hän mainitsi erityisesti? Miksi nämä opit ovat meille erityisen tärkeitä nykyaikana?

  • Keille presidentti Youngin mukaan pyhät kirjoitukset ovat selkeitä ja helppotajuisia?

  • Presidentti Young opetti, että meidän pitäisi ”elää siten, että ilmoituksen Henki voi sanella ja kirjoittaa sydämeemme ja sanoa meille, mitä meidän tulisi tehdä”. Kuinka me voimme vaalia ilmoituksen henkeä elämässämme, niin että me voimme ymmärtää pyhien kirjoitusten sanoja paremmin?

Kuva
Book of Mormon

Brigham Young sai todistuksen Mormonin Kirjan totuudesta lukemalla sitä ja rukoilemalla sen johdosta. Hän opetti, että jos muut noudattaisivat hänen esimerkkiään ”rehellisesti ja vilpittömästi, niin [he tulisivat] tietämään, että Mormonin Kirja on totta” (DBY, s. 109).

Kuva
original Book of Mormon manuscript

Valokuva osasta alkuperäistä Mormonin Kirjan käsikirjoitusta.